konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Tomasz W.:
Trener realizuje projekt na zlecenie klienta. Jeśli takie są założenia szkolenia to dlaczego trener nie jest od tego ?

bo wtedy to jest inny projekt, inne zadanie - ocena pracowników. gdy prowadzę szkolenie to nie chcę być jednocześnie osobą biorącą udział w podejmowaniu decyzji kogo zwolnić...
Może ktoś zna jakieś wyniki nadań naukowych pokazujące negatywny wpływ ocen w trakcie szkoleń na efekty edukacyjne ?

nie znam żadnych badań na ten temat.
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Ja również nie znam. Ciężko jest więc mówić, że ocenianie jest działaniem negatywnie wypływającym na proces doskonalenia.

Mam wrażenie, że dyskutujemy jedynie o poglądach i podejściu trenerów.
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Czemu ocenianie to musi być automatycznie zwolnienie pracownika ?

A ewentualne decyzje podejmuje szef.

Ocena ze szkolenia nie powinna być oczywiście podstawą do podejmowania takich decyzji personalnych.
Cyprian Szyszka

Cyprian Szyszka trener freelancer

Temat: Etyka trenera

Tomaszu
Specyfika szkoleń polega na tym że zobowiązujesz się działać dla ludzi i ich rozwoju.
W tej definicji cięzko mieści się nieformalna ocena uczestników dla szefa/zleceniodawcy.
Są oczywiście takie szkolenia też, bo to dla szefa łakomy kąsek - wyda kasę na jakieś praktyczne szkolenie a przy okazji załatwi sobie pełne info zwrotne o swoich ludziach u trenera, który zgodzi się na to pójść
Jeśli oceniasz, to DC albo inne narzędzia oparte na jasnych zasadach
to o czym opowiadasz mi śmierdzi
pozdrawiam,
Cyprian
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Ale to znowu poglądy. Nie spotkałem się z negatywnym podejściem uczestników projektów szkoleniowych do oceny w trakcie zajęć, a wręcz odwrotnie.

Proszę o merytoryczne argumenty dlaczego takie działanie nie powinno mieć miejsca.
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

I cały czas mam wrażenie, że wszyscy ocene wyobrażają sobie jako jakieś szemrane działania.

Podstawą oceny ludzi jest informowanie ich za co są oceniani. To jedna z podstawowych zasad zarządzania.

Przy okazji szkolenia "Umiejętności menedżerskie" można rozpoznać słabe i mocne strony uczestników. Informacja zwrotna z takiej oceny to przecież doskonały materiał do projektowania dalszych działań rozwojowych.

W trakcie takich projektów istotne jest mówić ludzią co robimy, do kogo idą informacje zwrotne, co się będzie działo z tymi informacjami, do kogo trafią itp.

Są to projekty bardzo trudne do prowadzenia w praktyce i wymagają dużego wyczucia.

Jednocześnie nie zgadzam się, że szef nie może wiedzieć co się dzieje na sali szkoleniowej. Szkolenie to też element pracy.

Widzę jednak, że zdecydowana większość ma na ten temat odmienne zdanie.

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Przypomnę może o czym piszemy - sytuacja jest taka: Klient chce zapłacić za szkolenie z komunikacji w zespole i prosi trenera o informację zwrotną, żeby obserwował ludzi pod kątem "kto jest najsłabszy i kogo trzeba zwolnić?" tylko bez powiadamiania o tym uczestników, którzy mają być jak najbardziej "wyluzowani".

Informujesz uczestników, że po szkoleniu przekażesz info zwrotne szefowi na temat umiejętności, możliwości uczestników, bo szef chce wiedzieć kto jest najsłabszy?

I jeszcze nasunęło mi się pytanie - co z kontraktem? Najczęściej jest w nim zapis o dyskrecji, o tym, że to, co na szkoleniu pozostaje w sali, między uczestnikami...Monika Witkowska - Dąbrowska edytował(a) ten post dnia 06.07.07 o godzinie 10:01

Temat: Etyka trenera

chyba mamy małe zamieszanie, co do tego o jaki rodzaj oceniania chodzi.
Tomku możesz doprecyzować?
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

ok.

Myślę, że najbardziej dyskusyjny wątek to przekazywanie informacji do przełożonego.

Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Dyrektor Handlowy zamawia szkolenie. Chce wiedzieć jak wygląda potencjał jego zespołu. Chce znać osoby najmocniejsze i najsłabsze. Ma już oczywiście swoją opinię. Informację potrzebuje do podjęcia dalszch kroków w zakresie rozwoju grupy oraz lepszej alokacji zasobów ludzkich.

Drugi wątek. Szkolenie to narzędzie do rowoju szeroko rozumianych kompetencji. Bez oceny ten proces nie jest możliwy. Przykład studiów. Każdy przedmiot kończył się oceną. Oceniani byliśmy również w trakcie procesu naczania.

Problem w szkoleniach polega na trudności w ocenie za działania ale przy nowoczesnych narzędziach jest to możliwe.

Szkolenia i DC bardzo często wykorzystują te same narzędzia (przypadki,gry itd.). Dlatego też z technicznego punktu widzenia nie widzę problemu w łączeniu oceny z procesem szkolenia.

Oczywiście w ocene można wejść bardzo płytko - informacja zwrotna w trakcie np. scenki sytuacyjnej. Można też głęboko. Na bazie analizy wyników z różnych gier, ćwiczeń symulacji (podejście podobne do DC).

W trakcie tego typów projektu pojawiają się oczywiście pewne ograniczenia. Zwykle jeden trener nie jest w stanie realizować takiego zadania.
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Co do kontraktu. Nie stosuję tego rozwiązania. Nie jestem psychologiem. Nigdy też nie miałem problemów z dyscypliną w grupie.

Kilka razy brałem udział w szkoleniach gdzie na początku był "wypracowywany" kontrakt. W praktyce oczywiście trener podsuwał jakiś świstek papieru lub wypisywał na tablicy jakie zasady mają obowiązywać. No i oczywiście pytanie retoryczne "Czy grupa się zgadza"

Temat: Etyka trenera

Moim zdaniem-
jeśli zamawiający chce informacji o poziomie grupy i kierunkach rozwojowych, to dostanie ją w raporice po szkoleniu. A uczestnicy informację, że taki raport pójdzie, ale nikt nie będzie imiennie wskazany.

Jeśli chce informacji o poziomie konkretnych osób i ich kierunkach rozwojowych, to nie potrzebuje szkolenia, tylko development center, ale może o tym nie wie. Moim zadaniem, po upewnieniu się, jest go w temacie wyedukować.

Podstawowy zarzut przekazywania informacji o uczestnikach bez uświadamiania ich ma dla mnie dwie twarze: taki trener nie jest asertywny i manipuluje uczestnikami.

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Ewa F.:
Moim zdaniem-
jeśli zamawiający chce informacji o poziomie grupy i kierunkach rozwojowych, to dostanie ją w raporice po szkoleniu. A uczestnicy informację, że taki raport pójdzie, ale nikt nie będzie imiennie wskazany.

Jeśli chce informacji o poziomie konkretnych osób i ich kierunkach rozwojowych, to nie potrzebuje szkolenia, tylko development center, ale może o tym nie wie. Moim zadaniem, po
upewnieniu się, jest go w temacie wyedukować.

zgadzam się - nie potrzebuje szkolenia, bo jeżeli celem szkolenia jest ocena, to tylko "tu i teraz" (czyli podczas szkolenia) i jako informacja zwrotna dla konkretnego uczestnika
Podstawowy zarzut przekazywania informacji o uczestnikach bez uświadamiania ich ma dla mnie dwie twarze: taki trener nie jest asertywny i manipuluje uczestnikami.

pytałam już tomaszu - co zrobisz w opisanym na początku dyskusji przypadku - informujesz uczestników, nie informujesz, co im mówisz?

a kontrakt - nie tylko psychologowie stosują. i z tego, co wiem, nie powinno to polegać na spisaniu czegoś na tablicy przez trenera i jedynie zaakceptowaniu przez uczestników...
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Trzymam się zasady "Jak oceniasz to powiedz za co". Nie wchodzę w projekty, w których ocenia się ludzi i nie informuje o tym.

Natomiast często realizuję projekty, w których w trakcie szkolenia pracownicy są oceniani, a informacje zwrotne przekazywane są do szefa. Oczywiście uczestnicy są o wszystkim informowani.

Nowoczesne narzędzia HR stwarzają możliwości łączenie szkoleń z DC i nie znam udowodnionych przez naukę barier z wykorzystaniem takiego podejście.

Zresztą w trakcie DC uczestnicy projektu też się uczą.

Nie rozumiem troszkę podziału - DC to ocena, szkolenie to szkolenie. Ludzie uczą się w wielu sytuacjach i są ocenianiu na różnych płaszczyznach. Podstawą edukacji jest ocena. Dlatego uważam, że szkolenie pełni również funkcję oceniającą. I od tego w tym wątku wyszedłem.

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Tomasz W.:
Trzymam się zasady "Jak oceniasz to powiedz za co". Nie wchodzę w projekty, w których ocenia się ludzi i nie informuje o tym.

Czyli w opisanej na początku dyskusji sytuacji - nie zrealizowałbyś szkolenia...

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Tomasz W.:
Kilka razy brałem udział w szkoleniach gdzie na początku był "wypracowywany" kontrakt. W praktyce oczywiście trener podsuwał jakiś świstek papieru lub wypisywał na tablicy jakie zasady mają obowiązywać. No i oczywiście pytanie retoryczne "Czy grupa się zgadza"
To nie był kontrakt a w każdym razie tak wypracowane cele i zasady szkolenia nie były integratywne. Jeśli ktoś się z nimi utożsamiał to chyba tylko trener :)
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Dokładnie tak było :) kontrakt zakładał, że możemy odmówić realizacji zadania jeśli nie mamy ochoty brać w nim udziału. Szybko zaplanowaliśmy sobie przerwę bez zgody trenera, ale w zgodzie z kontraktem szkoleniowym :):)
Ilona Anczarska

Ilona Anczarska WIN Konsultacje
Szkolenia Coaching

Temat: Etyka trenera

Tomasz W.:
Szkolenie to jednak nie sesja terapeutyczna. Szef ma prawo znać ocenę swoich pracowników.

Zupełnie się z tym zgadzam:
1.szkolenie to nie je terapia.
2.szef ma prawo wiedzieć z kim pracuje.

Ad1) bez komentarza, bo to oczywiste.
Ad2) Do tego służą sesje oceny: tzw. development center, po którym nawet szef dostaje raporty o pracownikach. Ale wtedy ocena jest jawna. Po szkoleniu, jeśli uczestnicy dowiedzą się, że szlifowali swoje umiejętnosci w tzw. scenakch, a potem szef się dowiedział na tej podstawie o poziomie ich kompetencji- jak w banku mamy opór na następnym szkoleniu, dlatego taka strategia, pomijając kwestie etyczne, się po prostu nie opłaca. Poza tym na szkoleniu nie ma warunków żeby porównać kompetencje uczestników, tak jak na sejsach oceny, gdzie wszyscy wykonują podobne zadania. Dlatego też metodologia pozostawia wiele do życzenia.

Stąd też jestem za tym, by szkolenie odróżniać od sesji ocen. Moja etyka i zdrowy rozsądek podpowiadają mi to samo.
Pozdrawiam

Temat: Etyka trenera

pewnie włożę kij w mrowisko....

takie mam wolne skojarzenia, że może nastawienie do tematu zależy od
tego, na ile się jest rozeznanym w psychologii? niekoniecznie od strony studiów oczywiście
rozeznianie o procesie grupowym (bo moze są tu trenerzy którym świadomość działań wywołujacych opór jest słaba?)
poziomu etyki własnej ludzkiej trenera
świadomości narzedzi zzl

oczywiście nie jest to żadna osobista wycieczka:)
co wy na to?
Katarzyna Braś

Katarzyna Braś Nie można nauczyć
człowieka niczego,
można tylko pomóc
od...

Temat: Etyka trenera

przeczytałam Wasze wypowiedzi i dla mnie zasada jest jedna. To co dzieje się w trakcie szkolenia, na sali czy też poza nią pozostaje pomiedzy mną a uczestnikami. Jeżeli szef chce poznać lepiej swoich pracowników - prosze bardzo. Zapraszam na szkolenie :)
Małgorzata Lektarska

Małgorzata Lektarska W biznesie, tak
naprawdę, jesteś
taki, jakim widzą
Cię inni!

Temat: Etyka trenera

Katarzyna!
Stworzyłaś super podsumowanie konkretną puentą.

Szkolenie to rozwój umiejętności i ich doskonalenie.
A oceną niech zajmą się specjaliści np. HR którzy m.in. odpowiadają za oceny okresowe pracowników.

Szkolenie mające na celu ocenę i ew. eliminację słabszych nie idzie w parze i uważam, że nie da się przeprowadzić efektywnego szkolenia i zarazem rzetelnej oceny każdego z uczestników szkolenia.

Następna dyskusja:

Etyka trenera - wielka 5ka




Wyślij zaproszenie do