Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: E-learning w szkoleniach

Katarzyna Bożek:
Dorzucę tylko krótki komentarz:
kursy e-learningowe zwykle nie trwają dwóch tygodni... Jedną z zasad,jakie rządzą e-learningiem, jest just enough, czyli dostarczanie w trakcie kursu minimum wiedzy koniecznej, a zarazem wystarczającej do zrealizowania programu.

____________________________

A jakie jest, Twoim zdaniem (i zdaniem każdego czytającego te słowa) najpoważniejsze zagrożenie, związane z taką formułą (e-learning) nauczania?
Jacek Sypniewski

Jacek Sypniewski trener, Piekny Umysł

Temat: E-learning w szkoleniach

Nie chodziło mi o to, że e-learning trwa 2 tygodnie - w tamtym przypadku chodziło o to, że klienci kursów internetowych szybko sie nudzili (efekty kursu szybkiego czytania u niektórych przychodza później). Dlatego odradzałem kupowanie takich kursów.
Nie pisałem tez po to, żeby uzasadnić, że e-learning nie ma sensu - dzieliłem sie swoim doświadczeniem. E-learning ma zdecydowanie wiecej możliwości niż kursy korespondencyjne - a przez formułe komunikatora może też dawać efekt wspólnej pracy.
Pytanie tylko dlaczego wcześniej nie stosowano na szeroką skalę przygotowania "korespondencyjnego" przed szkoleniami, a teraz staje sie to trendem? Byc może także sie okaże, że w praktyce mało kto sięga po e-learning w formule blended (uznając, że i tak sie nauczy na szkoleniu...)
A co do motywowania czy braku możliwości motywowania na szkoleniu to sie z Tobą nie zgodzę. Na kursach szybkiego czytania - trener który pokazuje jak można szybko czytać, albo pokaże jakąś sztuczką pamięciową, której nie da się przygotować w domu - bardzo inspiruje uczestników. Motywacja spada troche po zajęciach - dlatego warto sie często z trenerem spotykać, aby sie mobilizować.
Szymon Michał Urbanowicz

Szymon Michał Urbanowicz Trener Zarządzania
IT

Temat: E-learning w szkoleniach

Janusz K.:

A jakie jest, Twoim zdaniem (i zdaniem każdego czytającego te słowa) najpoważniejsze zagrożenie, związane z taką formułą (e-learning) nauczania?

Tym pytaniem dotykasz Januszu bardzo ważnej kwestii - bo faktycznie zagrożenia istnieją i są poważne.

Z mojej praktyki - w e-learningach często ogranicza się ewaluację do testu poszkoleniowego i zamyka temat. A tymczasem wymagają one znacznie dokładniejszego sprawdzenia, czy nastąpiła tranzycja wiedzy/kompetencji. Nawet nie dlatego, by udowodnić użyteczność danego kursu, ale by pomóc uświadomić uczestnikowi, że faktycznie nowa wiedza została mu przekazana. By zniwelować jego wstępny opór wobec nauki bez nauczyciela :)

Dlatego zawsze po ścieżkach e-learningowych stosuję krótkie sesje follow-up, zazwyczaj o charakterze warsztatowym. Wzmacniają efekt e-learningu.

konto usunięte

Temat: E-learning w szkoleniach

Szymon a czy z szkoleniami tradycyjnymi tak też się nie dzieje, w części firm? Że szkolenie się kończy i ... każdy się rozchodzi do swojej pracy, tak jakby szkolenia nie było.
Kasia pisała w jednym z poprzednich postów o motywacji uczestników szkoleń e-learningowych i tradycyjnych. W pełni się z nią zgadzam. Każdy z nas miał chyba na sali szkoleniowej osoby obecne ciałem lecz nie duchem.
"Problem" polega na tym, że jeśli grupa korzystająca z e-learningu korzysta ze szkolenia na "pół gwizdka", to widać to jak na dłoni (uczestnicy się nie logują, nie robią kolejnych lekcji e-learningowych, nie robią ćwiczeń, komunikują niezadowolenie). Na szkoleniu tradycyjnym można się "ukryć" pośród zaangażowanych uczestników.

Wracając do pytania o zagrożenie... moim zdaniem trudność w skupieniu się uczestników w czasie nauki z komputerem, multitasking, brak czasu (na szkoleniu tradycyjnym, jak już jesteśmy w ośrodku szkoleniowym, to już tam jesteśmy), brak zrozumienia istoty e-learningu w organizacji (np. brak zgody na naukę w czasie pracy i takie przydzielenie zadań i obowiązków pracownika, aby został mu margines czasu na naukę).Marta Eichstaedt edytował(a) ten post dnia 09.12.10 o godzinie 14:43
Szymon Michał Urbanowicz

Szymon Michał Urbanowicz Trener Zarządzania
IT

Temat: E-learning w szkoleniach

Marta Eichstaedt:
Szymon a czy z szkoleniami tradycyjnymi tak też się nie dzieje, w części firm? Że szkolenie się kończy i ... każdy się rozchodzi do swojej pracy, tak jakby szkolenia nie było.

Poniekąd. Być może trafniejszy opis mojego zagrożenia brzmi tak: ewaluację w przypadku e-learningów traktuje się bardziej po macoszemu niż w przypadku tradycyjnych szkoleń. Skutkuje to niższym nawet niż w przypadku sesji z trenerem stopniem przekazania wiedzy.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: E-learning w szkoleniach

A jak jest z poziomem kursu?
Zwykle tempo marszu w grupie dobiera się do możliwości najsłabszego jej członka...

konto usunięte

Temat: E-learning w szkoleniach

Janusz K.:
A jak jest z poziomem kursu?
Zwykle tempo marszu w grupie dobiera się do możliwości najsłabszego jej członka...

O właśnie. Właśnie mam ten luksus, że piszę treść do szkolenia e-learningowego dla grup, z którymi miałam niedawno styczność na szkoleniu tradycyjnym i to e-learningowe jest dodatkiem na życzenie tudzież potrzebę szkoleniową, która wyszła "w praniu". Mam dzięki temu bardzo jasny obraz tego, jak się zabrać do rzeczy. Mimo to w e-learningu nie da się na bieżąco modyfikować i dostosowywać tempa i poziomu materiału do grupy - trzeba poczekać choćby na pierwszy feedback, zrobić poprawki, a to wszystko jest rozciągnięte w czasie, nie mamy możliwości bezpośredniej interwencji...

Temat: E-learning w szkoleniach

Janusz K.:
A jak jest z poziomem kursu?
Zwykle tempo marszu w grupie dobiera się do możliwości najsłabszego jej członka...

Rozwiązaniem stosowanym w e-learningu jest stworzenie szkolenia wielościeżkowego, w którym treść przygotowana jest na kilu poziomach zaawansowania. W zależności od tego, jaka jest budowa kursu, uczestnik może samodzielnie określić swój poziom wyjściowy i wybrać ścieżkę nauki; albo po wypełnieniu krótkiego testu, zostać przekierowany na odpowiedni poziom trudności. W ten sposób, szkolenie dostosowuje się do uczestnika. Więcej pracy dla autorów szkolenia, ale i ciekawszy efekt oraz większa indywidualizacja i dostosowanie do poziomu uczestnika.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: E-learning w szkoleniach

Katarzyna Bożek:
(...) Więcej pracy dla autorów szkolenia, ale i ciekawszy efekt oraz większa indywidualizacja i dostosowanie do poziomu uczestnika.

_________________________

A indywidualizacja oznacza także pewne wyobcowanie uczestnika z tej wirtualnej grupy.
Jest sam i samotny (wobec tematu) w każdym sensie...
Sylvia Rudnik

Sylvia Rudnik born to be free -
life experiment

Temat: E-learning w szkoleniach

Magda B.:
O właśnie. Właśnie mam ten luksus, że piszę treść do szkolenia e-learningowego dla grup, z którymi miałam niedawno styczność na szkoleniu tradycyjnym i to e-learningowe jest dodatkiem na życzenie tudzież potrzebę szkoleniową, która wyszła "w praniu".


Czy to było jakieś dłuższe szkolenie, typu tygodniowe, czy też dla kilku/kilkunastu grup? O jakiej tematyce? E-learning będzie dotyczył niejako tego tematu, ale zakres będzie inny, tak? Kto zaproponował e-learning - Ty czy klient, czyj to był pomysł?

Możesz coś więcej zdradzić?

Następna dyskusja:

E-learning w szkoleniach "m...




Wyślij zaproszenie do