Temat: Strategia rozwoju. Jak zbudować skuteczną?
Bartłomiej Dąbkowski:
Zbudowanie odpowiedniej strategii rozwoju, optymalizacja procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Ładnie brzmiące zwroty, ale co się za nimi kryje? Źródła finansowania, optymalizacja obciążeń podatkowych? Napiszcie z perspektywy top managerów na co warto zwrócić największą uwagę, a na co mniejszą, ustalając strategię swojej firmy, aby oczywiście była ona skuteczna.
Określ sobie na początek co rozumiesz przez skuteczność.
Pomińmy ogólniki typu: wszystko zależy od branży działalności ;)
A myślisz, że da się inaczej?
Ogólnie to ZANIM siądziesz do strategii, warto by mieć wiedzę, co jest...w firmie i dookoła. Padło hasło SWOT, więc dwa zadania:
Zdanie pierwsze - analiza dwuwymiarowa, otoczenia i wnętrza (choć się rozdzielić nie da)
Zdanie drugie - analiza. A nie zestawienie czynników.
A skąd wiedza do wpisania?
A choćby z PEST. Znajdziesz czynniki znajdujące się w otoczeniu. W skrócie, wielkim i na wybranych:
P-polityczne i prawne. Cóż, jakbyś miał coś z miedzią, to niestety, preferencje rządu (czynnik polityczny) ci nie za bardzo pomogą. rentowność ci zleci, bo akcyzka na wydobycie.
Ale Polityka to nie tylko rząd - warto tez wiedzieć gdzie działasz i tam masz do rozpatrzenia preferencje na dwóch często ścierających się płaszczyznach, administracja jeszcze rządowa i administracja już samorządowa. A potem niżej, ta samorządowa najniższego szczebla. Każda z nich ma swoje preferencje, które warto znać i wiedzieć, co chcą pouchwalać sobie.
Ale P to nie tylko polityczne, choć w UK, rozdziela sia prawo od polityki, ja wole na tradycyjnym modelu. Jeszcze trochę prawa trzeba ogarnąć - dlatego wszystko zależy od branży. Są takie, które maja koncesje, a ich pracownicy musza mieć szczególne uprawnienia państwowe, są normy i konwencje, nakazujące określony sposób postępowania.
Są przepisy związane z zatrudnienie, podatkowe i inne. Ogarniesz to sobie, to już masz jedna grupę do wpisania w SWOT. W zależności jak sklasyfikujesz to otoczenie prawne i polityczne, mogą to być szanse lub zagrożenia. Co dalej z nimi, to jak już do samego SWOT-a zejdę.
Potem podobnie warto popatrzeć w czynniki ekonomiczne, czyli jak rynek w ujęciu makro wygląda. I tu już możesz zweryfikować swoje nadzieje na to, że będzie to strategia rozwoju, na strategię przetrwania z elementami rozwoju.
Czynniki społeczne, często odnoszę do charakteru produkcji czy działalności, bo ... tam klasyfikowane sa wzorce kariery, poziom bezrobocia, migracje etc.
A na końcu technologia - czyli od środowiska, po to jaki masz dostep do netu, jak mocne BTS-y, jaka infrastruktura drogowa i kolejowa - i znowu, jak to wszystko wpływa na twój charakter produkcji i działalności.
W wielkim skrócie, w każdej z grup jest kilka do kilkunastu czynników. Trzeba to ocenić jakoś...
Ja proponuję zawsze skalowanie - na cyferki przejść, bo się można za chwile nie ogarnąć.
np od 1 do 3.
1 - najniższy (pomijalny wpływ)
2 - pośredni
3 - najwyższy (krytyczny, np wymóg koncesji, jak stracisz, to ci biznes zamkną).
Do tego prawne np... tego prawa jest w diabły, średnie przedsiębiorstwo ma obowiązki wynikające z kilku ustaw, bardziej specyficzne - do kilkudziesięciu, łącznie z dyrektywami i konwencjami.
Ale jakis plus jest. Po jakiś 2-3 miesiącach pracy - będziesz miał makrootoczenie, czyli czynniki do SWOT - szanse i zagrożenia.
Główne źródła informacji - to tak zwane wtórne, zestawienia, informacje publikowane w BIP-ach, w statystyce, a jak ci brakuje, to wal w trybie dostępu do informacji publicznej do właściwych instytucji i organów.
Sorki, muszę wypaść, jak wrócę, to może w kilku zdaniach co dalej.
Dla jasności, jesteśmy w 1 etapie 1 etapu... ;-))) Jest jeszcze 2 etap 1 etapu, 3 etap 1 etapu i 4 etap 1 etapu. Z tym, że 3 opcjonalny. Po zakończeniu 1 etapu i jego 4 etapów, będziesz miał informacje bazowe do ZAPLANOWANIA strategii. A i... analizy trzeba robić w miarę szybko - bo czas leci, środowisko jest turbulentne i mogą ci się robic mocno nieaktualne ;-)))