Temat: Skuteczne zarządzanie działem handlowym
Łukasz Kowalski:
Witam serdecznie.
Dostałem propozycję pracy na stanowisku kierownika działu sprzedaży w nowo powstającej firmie, produkującej stolarkę aluminiową. Mam spore doświadczenie jako handlowiec, nie mam jednak dużego doświadczenia w zarządzaniu. Firma rusza początkiem kwietnia a moim zadaniem będzie zbudowanie od podstaw działu sprzedaży.
Czy ktoś mógł by podzielić się ze mną własnym doświadczeniem, polecić konkretną literaturę lub sprawdzone szkolenia w tym zakresie?
Będę wdzięczny za dobre rady, ale proszę o konkrety.
===
Łamigłówka,"łamirączka" i "łaminóżka" czy "łamikariera"?
Mam nadzieję, że w Twoim przypadku wielka szansa na osobisty,dynamiczny rozwój zawodowy.Miejmy nadzieję, że ten kto Ci powierzył to zadanie tak właśnie do tego podchodzi...
Posiadam pewne doświadczenie w tym zakresie, ale też prosiłbym o konkrety,bo jeśli chodzi o to,aby sobie tu trochę podyskutować, to
ten stopień ogólności jest wystarczająco wysoki... Gdybyś jednak usiłował dowiedzieć się coś konkretnego, jak to robili inni,to należałoby bardziej sprecyzować sytuację. NIe wiemy bowiem,jakie stoi przed Tobą zadanie?Bo w sytuacji tak ogólnie zarysowanej, to cokolwiek nie podpowiedziałbym może być mniej lub bardziej trafne,a problem jest poważny...POtrzebujesz natychmiastowego wsparcia, bo jeśli pójdziesz "w scieżkę" czysto handlową - zaczniesz sprzedawać jak opętany, to owszem jakieś wyniki będziesz miał, ale na 100% zapomnisz wówczas o budowie systemu, który jest czymś więcej, niźli tylko zrealizowaniem bieżącej sprzedaży... Główne elementy takiego systemu to:
po pierwsze - struktura wewnętrzna własna/ dział marketingu i sprzedaży -jestem gorącym orędownikiem naturalnego nie rozdzielania tych dwóch niezwykle zależnych od siebie dziedzin./;po drugie- struktura zewnętrzna własna sprzedaży / sieć przedstawicieli handlowych w terenie/; po trzecie - struktura zewnętrzna niezależna / związani stosownymi umowami agenci,firmy pośredniczące itp. / Nie budując systemu możesz skazać firmę na ...brak szans rozwojowych i to w dość krótkiej perspektywie.Zaś zbudowanie takiej struktury to wielka praca i to nie tylko organizacyjna... Kluczowa sprawa to pytanie, jakim dysponujesz budżetem i w jakim trybie masz osiągać odpowiednie parametry sprzedaży...
I jeszcze jedno pytanie asekuracyjne:jak sądziśz, czy
dobrze zrobiłeś , że podjąłeś się tego wyzwania? Jeżeli masz świadomość powagi problemu, jeżeli Ci zaufano - i ten który Ci zaufał wie dobrze co zrobił, że da Ci szansę,abyś sam dorastał do nowej roli wraz z Twoim zespołem to OK! Ale to wszystko wymaga czasu, a jak wiadomo to bardzo deficytowy towar w biznesie...
W Twoim przypadku, jego brak może zdecydowanie przekreślić wszelkie świetlane perspektywy... Mimo wszystko powodzenia!Choć obawiam się, że taki tryb zatrudnienia/ czas do otwarcia firmy 1,5 miesiąca, a szef działu sprzedaży chce się teraz uczyć... jak być skutecznym menedżerem !/ do tak odpowiedzialnej pracy,to nic innego jak super mina.Mina przeciwczołgowa.W takim starciu - rzadko kiedy tank wychodzi cało, człowiek nie ma najmniejszych szans...
Zbigniew Pawłowski edytował(a) ten post dnia 25.02.09 o godzinie 00:50