Arkadiusz B.

Arkadiusz B. MANAGER LOGISTYKI,
PLANOWANIA I ZAKUPÓW
- VELUX NB Polska...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Witam wszystkich,

Jak to w czasach kryzysu bywa, wszystkie firmy szukają oszczędności i redukcji kosztów. Jakie obszary WY analizujecie i jakie metody redukcji kosztów WY wprowadzacie? Oczywiście nie mówię o zwolnieniach. Mówię o wszzelkich obszarach, w tym głównie o szeroko rozumianych zakupach, nie tylko surowców produkcyjnych ale także materialów nieprodukcyjnych oraz szeroko rozumianych usług.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.
Arek
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Zakupy po wszystkich kategoriach :).

"Kryzys" to taki bardzo dobry okres w którym firmy mogą sprawdzić się na wolnym rynku, na ile ich usługi/produkty są atrakcyjne i konkurencyjne. I jak są zarządzane.
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Podstawa to tak konstruować i dywersyfikować biznes, by nie trzeba było ciąć.:)

Jak wiadomo nie zawsze jest to możliwe, zatem:
- przejrzeć wszystkie projekty/inwestycje pod kątem zasadności ponoszonych wydatków -> optymalizować (rozsądnie, a nie wyłącznie na ilość),
- renegocjacja umów/zleceń (tam gdzie to możliwe, bo zawsze można "zwalić" na kryzys).

Jednym słowem zbadać, czy w danym obszarze wszystkie ponoszone wydatki przyczyniają się do powstania wartości dodanej lub "wytworzenia" przychodu.

Byle nie chaotycznie i z głową.
Marcin Tarka

Marcin Tarka Przedsiębiorca....
ciągle jeszcze w
Polsce...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Właśnie w kryzysie można rozpznać klase menadżera.
Zawsze można wyciąć pozycje kosztowe, które przyniosa poprawę wskaźnika ale w przyszłości zrodzą jeszcze większe koszty. Opierając się o przykład: Zawsze można wycisnąć aktualnego lub potencjalnego dostawcę, tak aby doprowadzić go do "upadłosci". Dostawca nie bacząc na teorię kosztów krańcowych, wytnie wszystkie możliwe koszty a i tak będzie funkcjonował poniżej progu rentowności. Znalezienie zdeterminowanego dostawcy nie jest tródne w czasach spowolnienia. Problem zaczyna się z jakością i serwisem, przestoje, niezadowoleni klienci ale te koszty oczywiście są budżetowane w innym departamencie, więc problemu niby nie ma:).
Często też obserwuję redukcje kadry, paniczne zwolnienia, które przynosza chwilowe efekty. Często jednak trzeba uzupełnić brakujące etaty, być może sprytnie przeniesione do innych obszarów firmy. Koszty rekrutacji, to nic wielkiego, przyuczenie i wdrożenie nowejk kadry, to już spore koszty.

Miałem przyjemność obserwować również pracę wysokobudrzetowych firm doradzających w redukcji kosztów. Technicznie firmy zewnetrzne były sprawne i stopery również były wysokiej klasy ale tylko kilka razy w 12 letniej karierze spotkałem się z głeboka wielowymiarowa analizą, która przyniosła faktyczne oszczędności bez uszczerbku dla organizacji lub dostawców.

Z doświadczenia wiem również, że najlepszy efekt przynosi redukcja kosztów, która jest pracochłonna, mam tu na myśli żmudne ślęczenie nad procesami technologicznymi, procedurami upraszczającymi funkcjonowanie firmy, mało popularne boje o projekty dotyczące wielu działów na raz. Jednorazowe cięcia, przynoszą chwilowe efekty, słabe z punktu widzenia funklcjonowania firmy w przyszłości.

Zapewne pojawi się tu kilka ciekawych propozycji redukcji kosztów, dobrze będzie jak ktoś pokusi się o głebszą analizę, jakie będzie to miało skutki w dłuższym okresie czasu.

MT

konto usunięte

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Jacek P.:
Podstawa to tak konstruować i dywersyfikować biznes, by nie trzeba było ciąć.:)

Jak wiadomo nie zawsze jest to możliwe, zatem:
- przejrzeć wszystkie projekty/inwestycje pod kątem zasadności ponoszonych wydatków -> optymalizować (rozsądnie, a nie wyłącznie na ilość),
- renegocjacja umów/zleceń (tam gdzie to możliwe, bo zawsze można "zwalić" na kryzys).

Jednym słowem zbadać, czy w danym obszarze wszystkie ponoszone wydatki przyczyniają się do powstania wartości dodanej lub "wytworzenia" przychodu.

Byle nie chaotycznie i z głową.

bardzo mądre słowa Jacek, popieram takie działania i zresztą sam podobnie czynię. Jak przeglądniemy dokładnie wszystko do okoła siebie i dokładnie to przeanalizujemy, to często okazuje się, że bardzo dużo pieniędzy marnotrawimy, bo w któryms momencie stracilismy czujnosc. Okazuje się, że za często sporo mniejsze pieniądze możemy zyskać tyle samo tylko trzeba zrobić to z głową i odpowiednią analizą.
Michał Ł.

Michał Ł. Doświadczenie jest
czymś, co zdobywasz
wtedy, gdy
przesta...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Mam jedno pytanie - dlaczego wszyscy zaczynają to robić dopiero jak przychodzi kryzys?

Dlaczego wcześniej nie słucha się ludzi mówiących o tym, że np wdrażając produkt x i płacąc za niego y w przeciągu 5 lat zaoszczędzimy z gdzie z jest często wielokrotnie większe od y?
Dlaczego wcześniej nie tnie się bezsensownych wydatków?

Przykładów mnóstwo ale wszystkie stosowane dopiero wtedy gdy nadchodzi kryzys.

I do tego wg mnie najgorsze czyli zwalanie na kryzys ... często będące dobrą wymówką własnych błędów.

MichałMichał Ł. edytował(a) ten post dnia 18.06.09 o godzinie 21:59
Michał B.

Michał B. Logistic &
Administrative
Specialist

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Zwalnianie może nie tyle co wymówka dla własnych błędów ale po prostu dla 99% zarządzających najprostsza i najszybsza możliwość cięcia kosztów. Nie można tutaj mieć 100% pretensji do pracodawcy-zawsze na kogoś trafi to zwolnienie. Zanim się wprowadzi inne plany restrukturyzacji kosztów firma może szybko stracić płynność i spakować bagaże-może starczy na bilet PKP ;-)

Swoją drogą wymieńcie króre branże w Polsce ucierpiały na kryzysie? O czym słyszeliście-nie z mediów, ale z własnego otoczenia?

- dostawcy i poddostawcy dla producentów samochodów w Polsce
- co za tym idzie logistyka i transport
- o dziwo np. w Warszawie od początku wiosny mnóstwo ofert pracy na różne stanowiska w bankach i innych instytucjach finansowych

Mnie najbardziej wkurza jeden fakt-zwalniali ludzi pod koniec 2008 roku, ale na wiosnę znowu zaczęli zatrudniać. Oszczędność kosztów na poziomie wynagrodzenia 4-5 miesięcy w porównaniu do straty wartościowego i przyuczonego pracownika chyba jest trochę niska ...

Patrzę na to okiem tegorocznego absolwenta
Leszek K.

Leszek K. Zarządzanie
bezpieczeństwem
informacji. Dane
osobowe.

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Jacek P.:
Podstawa to tak konstruować i dywersyfikować biznes, by nie trzeba było ciąć.:)
Jednym słowem zbadać, czy w danym obszarze wszystkie ponoszone wydatki przyczyniają się do powstania wartości dodanej lub "wytworzenia" przychodu.

A ja właśnie uważam, że to powinien być ciągłuy proces - a nie tylko kryzysowy.
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Pełna zgoda. Proces przeglądu/analizy inwestycji zawsze powinien być ciągły.
Sławomir F.

Sławomir F. Jeśli - tak jak ja -
nie lubisz byle
jakości to
zapraszam...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Oszczędności można znaleźć choćby od tych najprostszych i wydaje się banalnych rzeczy jak zgaszenie światła wychodząc od siebie z biura po bardziej zaawansowane działania redukcji kosztów zakupowych (starając się jednocześnie nie tracić na jakości i czasie dostaw), natomiast redukcja etatów jest tylko częściowym rozwiązaniem problemów, bo przecież zaraz pojawiają się następne kłopoty (bo nie ma kto robić, opóźnienia w produkcji, wycofujący się klienci, itd...). Tworzy się błędne koło, bo zamiast zyskać traci się! Po pierwsze firma chyli się nieubłagalnie ku upadkowi. Po drugie szacunek i zaufanie pracowników jest nadwyrężone (delikatnie rzecz ujmując).
Inną sprawą jest, że zwalnia się doświadczonych pracowników zarabiających odpowiednio do swoich kwalifikacji a zatrudnia się takich, którym płaci się o wiele mniej, ale których trzeba dokształcać (co często o wiele bardziej przekracza koszty, niż utrzymanie starego pracownika). Redukcja etatów - według mnie - powinna odbywać się w ostateczności!
Adam Kowalski

Adam Kowalski współwłaściciel, MGM
Systems Sp. z o.o.

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Ja polecam zasadę i tytuł ksiązki "Naucz się widzieć".
Kryzys jest teraz i pewnie bedzie za kilka lat znow, koninktura jest przeciez zmienną.
Każda firma powinna mieć scenariusz na kryzys w swojej branży ale podstawą jest bieżąca analiza możliwośći zwiększenia efektywności działalnośći operacyjnej.
Dlatego wdraża się przecież programy Lean, Six Sigma, buduje w organizacjach strukturę Green Beltów, Black Beltów, Agentów Zmian itp.

konto usunięte

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Adam Kowalski:
Dlatego wdraża się przecież programy Lean, Six Sigma, buduje w organizacjach strukturę Green Beltów, Black Beltów, Agentów Zmian itp.

w ilu promilach firm się wdraża? :) a w ilu dziesiątych promila faktycznie funkcjonują, a nie tylko na papierze? ;) Kryzysy były i będą. I za każdym razem się słyszy "firma XYZ zwolniła N pracowników" bo przecież kryzys... I co ciekawsze, to zwykle Ci najwięksi, teoretycznie najlepiej przygotowani... Więc fajnie sobie pogadać, ale cięcie etatów to jest zawsze najprostsza forma "wykazania" się. Jak się dorzuci niesamowite parcie na maksymalizację zysków, nawet w kryzysie (vide banki np.), to taka forma ograniczania kosztów będzie zawsze popularna. Natomiast czy najskuteczniejsza, to już inna bajka.
Adam Kowalski

Adam Kowalski współwłaściciel, MGM
Systems Sp. z o.o.

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

oczywiscie zgoda, to co jest praktykowane to jedno a to co powinno być to drugie
Dariusz G.:
Adam Kowalski:
Dlatego wdraża się przecież programy Lean, Six Sigma, buduje w organizacjach strukturę Green Beltów, Black Beltów, Agentów Zmian itp.

w ilu promilach firm się wdraża? :) a w ilu dziesiątych promila faktycznie funkcjonują, a nie tylko na papierze? ;) Kryzysy były i będą. I za każdym razem się słyszy "firma XYZ zwolniła N pracowników" bo przecież kryzys... I co ciekawsze, to zwykle Ci najwięksi, teoretycznie najlepiej przygotowani... Więc fajnie sobie pogadać, ale cięcie etatów to jest zawsze najprostsza forma "wykazania" się. Jak się dorzuci niesamowite parcie na maksymalizację zysków, nawet w kryzysie (vide banki np.), to taka forma ograniczania kosztów będzie zawsze popularna. Natomiast czy najskuteczniejsza, to już inna bajka.
Jerzy Zientkowski

Jerzy Zientkowski Public speaker and
coach. IT Manager.
Father.

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Z zupełnie innej beczki: MostWanted organizowało dwa tygodnie temu konferencję o mniej więcej tym temacie, w kategorii 'logistyka'. Całkiem ciekawe rzeczy mówili ludzie, zarówno z IT jak i z poszczególnych firm. Wiem, bo sam mówiłem (z dość zawężonego, logistyczno-itkowego punktu widzenia), niemniej uważam, że parę rzeczy mogłoby okazać się dla tego wątku interesującymi.

Chętnych wiedzy odsyłam do Pani Magdaleny Niedzielskiej z MostWanted.

Pozdrawiam
J. Zientkowski
Jerzy Zientkowski

Jerzy Zientkowski Public speaker and
coach. IT Manager.
Father.

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Jacek P.:
Podstawa to tak konstruować i dywersyfikować biznes, by nie trzeba było ciąć.:)

Jak wiadomo nie zawsze jest to możliwe, zatem:
- przejrzeć wszystkie projekty/inwestycje pod kątem zasadności ponoszonych wydatków -> optymalizować (rozsądnie, a nie wyłącznie na ilość),
- renegocjacja umów/zleceń (tam gdzie to możliwe, bo zawsze można "zwalić" na kryzys).

Jednym słowem zbadać, czy w danym obszarze wszystkie ponoszone wydatki przyczyniają się do powstania wartości dodanej lub "wytworzenia" przychodu.

Byle nie chaotycznie i z głową.

Upraszczając nieco, od jakiegoś czasu śmiem twierdzić, że Bardzo Dobra Firma to taka, w której nic się nie zmienia w momencie nadejścia kryzysu.
Wszystkie procesy, procedury, technologie etc. i tak działają optymalnie i 'poduszka' łagodząca skutki kryzysu jest i tak niejako 'wewnątrz' tychże procedur czy procesów.

Czy ktoś z dyskutujących zna takie Firmy?
Pozdrawiam
J. Zientkowski
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Jeśli ma się wizjonerski management (zawsze wyprzedza wszystkich o pół kroku, nawet swoich Klientów, dając im rozwiązania innowacyjne i jednocześnie elastyczne) to procedury są z defaultu ustawione tak, by biznes nie reagował (bądź reagował nieznacznie) na zmiany koniunktury(zwłaszcza te negatywne).

Oprócz swojej firmy:) wymieniłbym ASSECO. Przykładów zapewne jest sporo.

Pozdrawiam!
Jacek S.

Jacek S. i znowu "stała" daje
znać o sobie, będą
zmiany

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Witam,

a moim skromnym zdaniem firm które są takie wspaniałe nie ma.
Jak już czytałem powyżej to Ci najwięksi mają przeważnie wielkie problemy.
Łatwiej jest stworzyć firmę jednoosobową która będzie idealna lecz kiedy zaczynamy mówić o 1'000 lub 1'000'000 osób zatrudnionych sytuacja się zmienia.

Nie jestem pracownikiem firmy IT ale osobiście jest mi trudno uwierzyć, że to właśnie one funkcjonują w sposób prawie idealny.

Ciekawe jak tam Walmart? Czy ktoś zna losy tej firmy w obliczu światowego kryzysu?

pzd
Jacek
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Myślę, iż nie tylko firmy IT. Co do Wal_Mart:

http://www.dziennik.pl/gospodarka/article379791/Wal_Ma...

Pozdrawiam:)
Jacek S.

Jacek S. i znowu "stała" daje
znać o sobie, będą
zmiany

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

Ciekawe, ciekawe, dzięki za linka.

W temacie cięcia kosztów mam super przykład.
Moja fima zredukowała liczbę telefonów komórkowych w firmie.
Jedną z osób z takim zredukowanym telefonem byłem ja.
Koszt mojego telefonu dla firmy to jakieś 20 pln.

Czy to było mądre?
A może trzeba iść jeszcze dalej i np. zredukować wszystkie telefony i ten koszt przenieść na pracowników?
Czy Wal-Mart by tak zrobił? A może tak robi?

pzd
Jacek

konto usunięte

Temat: REDUKCJA KOSZTÓW PODCZAS KRYZYSU

jacek siwy:
Ciekawe, ciekawe, dzięki za linka.

W temacie cięcia kosztów mam super przykład.
Moja fima zredukowała liczbę telefonów komórkowych w firmie.
Jedną z osób z takim zredukowanym telefonem byłem ja.
Koszt mojego telefonu dla firmy to jakieś 20 pln.

Czy to było mądre?
A może trzeba iść jeszcze dalej i np. zredukować wszystkie telefony i ten koszt przenieść na pracowników?
Czy Wal-Mart by tak zrobił? A może tak robi?

pzd
Jacek


Ludzie bez wiedzy tak postępują i popełniają duży błąd ponieważ skokowo demotywują ludzi.

Wiele firm zabija zbyt duża złożoność - kłania się uproszczenie biznesu.

Drugi obszar to strategiczne zakupy.



Wyślij zaproszenie do