Piotr Golczyk

Piotr Golczyk Marketing Management
Expert, founder at
MKTOUT

Temat: Pracownik - postępowanie

Witam,

Zasłyszałem bardzo intrygujący opis pracownika, który:

- już w pierwszych tygodniach pracy zgłasza "na ucho" swojemu przełożonemu, że jego innemu pracownik powinien się jeszcze dużo nauczyć,

- nie wykonuje należycie poleceń, które zazwyczaj dla innych pracowników są zrozumiałe, tłumacząc się, że nie zostały mu precyzyjnie przekazane,

- bezpośrednio zgłasza swojemu przełożonemu, że czuje się niedowartościowany swoimi obowiązkami,

- odbywa "tajną" rozmowę z "górą" w której udając mocno pokrzywdzonego skarży się na zakres swoich obowiązków, system zarządzania, współpracowników - wszystko oczywiście w "trosce o dobro firmy",

- uważa, że jego przełożony lepiej dogaduje się z innymi pracownikami niż z nim i do tego twierdzi, że przez to otrzymuje niestosowne do jego kompetencji prace,

- twierdzi, że współpracownicy z nim rywalizują co powoduje niezdrową atmosferę, i powinno się z tym coś zrobić tj. "upomnieć te osoby",

- "potrafi co potrafi" chce się w tym kierunku rozwijać, ale nie ma ochoty uczyć się innych rzeczy twierdząc, że są poza jego kompetencjami i umiejętnościami,

- używa w rozmowie z przełożonymi, argumentów typu "to typowy objaw szowinizmu",

- nie potrafi przyjąć zasad panujących w zespole, okazując bądź to swoje niezadowolenie bądź też reagując i negocjując wszystko co do negocjacji jest możliwe,

- jest bardzo punktualny,

- obowiązki na których się zna, wykonuje szybko i pewnie,

- jest inteligenty,

- reaguje emocjonalnie i intuicyjnie,

- szybko ocenia ludzi i wszędzie doszukuje się podstępu,

- z trudem przyjmuje krytykę, odbierając ją jako atak

Jak postąpilibyście z kimś takim?
Jaki typ osobowościowy ta osoba prezentuje?
Jak zachować się wobec przebiegłości połączonej z naturalną potrzebą intrygi i manipulacji?Piotr Golczyk edytował(a) ten post dnia 20.08.09 o godzinie 23:55
Mariusz Czerwiński

Mariusz Czerwiński Szukam pracy:
Diagnozy nadużyć
kredytowych, Audyty
umów k...

Temat: Pracownik - postępowanie

Intryg nie toleruję, chociaż z przyczyn taktycznych czasem udaję, że nic o nich nie wiem.
Pracownik podejmujący aktywność intrygancką i tym podobne jak wymienione w pierwszych dniach?
Zwolniłbym go! Za co? Za skrajną głupotę! (Nie wymaga uzasadniania). W innych przypadkach podszedłbym do sprawy (i do pracownika) bardzie andragogicznie i pragmatycznie.
Sławomir F.

Sławomir F. Jeśli - tak jak ja -
nie lubisz byle
jakości to
zapraszam...

Temat: Pracownik - postępowanie

Z tego co przeczytałem wnioskuję, że ten pracownik nie nadaje się do pracy w grupie a nawet niszczy ją. Ten typ jest indywidualistą i sprawdziłby się w pracy na samodzielnym stanowisku. Podejrzewam, że gdyby był jedynym handlowcem we firmie to byłby rewelacyjnym pracownikiem - byłby dowartościowany, gdyby cała zasługa sprzedażowa spadła na jego barki. Natomiast jeśli miałby objąć stanowisko kierownicze-menedżerskie to obawiam się, że prowadziłby swój zespół "twardą ręką" i mogłoby dochodzić do mobbingu
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Pracownik - postępowanie

Nie znoszę ludzi "szepczących na ucho", załatwiającyh "swoje sprawy" na lewo z pominięciem innych.
Myślę, że mości sobie pozycje p.t. "jestem ważny, niezastąpiony" z drobnym marginesem na pozwania pracodawcy o mobbing, gdyby mu sie nie udało tej pozycj ugruntować.
To bardziej jątrzyciel niż indywidualista. Nawet jeśli odsunie się go od pracy w grupie nadal będzie pouczał na temat kompetencji innych pracowników.
NIe tolerowanie krytyki świadczy tylko o zakutym łbie - nie ma ludzi idealnych.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 21.08.09 o godzinie 12:02

konto usunięte

Temat: Pracownik - postępowanie

Dobrze jest przekazywać konkretne zadania w konkretnym terminiem do wykonania i za każdym razem rozliczać, podnosząc też co chwilę poprzeczkę. Łatwiej potem będzie pokazać-udokumentować ew. braki w doświadczeniu lub wiedzy. Taka osoba potrzebuje konkretnych przykładów, a najlepiej jeśli sama zrozumie i oceni swoje wyniki - bo widać, że chce mieć w tym swój udział.
Justyna M.

Justyna M. menadżer

Temat: Pracownik - postępowanie

Ciekawe odpowiedzi, b.przydatne w codziennej pracy::))- ja tez bym zwolniła takiego nielojalnego pracownika

a co podpowiedzielibyście drodzy Menadżerowie na taki aspekt:
pracownik z dużą wiedzą merytoryczną, wysoka kultura osobista, dobre kontakty z klientami, jednak całkowity brak przestrzegania terminów wykonywania poleceń, nie dostosowywuje się do zaleceń, nie odpowiada na maile itp. realizacja wyników - średnia, zespół, którym zarzadza (3 osoby)wiecznie narzeka na brak czasu, nadmiar obowiązków i ma dokładnie takie same zachowania jak jego szef, zgodnie z zasadą - jaki Pan taki kram.
Ciekawa jestem Waszych wniosków.....może jakieś specjalne zadania dla takiego osobnika i danie ostatniej szansy?
Sławomir F.

Sławomir F. Jeśli - tak jak ja -
nie lubisz byle
jakości to
zapraszam...

Temat: Pracownik - postępowanie

Jeśli brakuje mu motywacji (bo np. wypalił się zawodowo) do działania to... większe pieniądze tego nie załatwią, ale dobre słowo - pochwała za to co mu udało się dobrze załatwić i w wyznaczonym terminie.
Tzw. OPR zadziała tylko w momencie kiedy pracownik "obrósł w piórka".
Lepiej jednak zastosować pozytywne metody, czyli pochwały - odwrócić uwagę od tego co źle robi a skupić go na tym co robi dobrze - a co tam! Niech poczuje się trochę lepiej! :)
Jak będzie dowartościowany to stanie się bardziej wydajny [przynamniej w teorii] :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Pracownik - postępowanie

Justyna M.:
Ciekawe odpowiedzi, b.przydatne w codziennej pracy::))- ja tez bym zwolniła takiego nielojalnego pracownika

a co podpowiedzielibyście drodzy Menadżerowie na taki aspekt:
pracownik z dużą wiedzą merytoryczną, wysoka kultura osobista, dobre kontakty z klientami, jednak całkowity brak przestrzegania terminów wykonywania poleceń, nie dostosowywuje się do zaleceń, nie odpowiada na maile itp. realizacja wyników - średnia, zespół, którym zarzadza (3 osoby)wiecznie narzeka na brak czasu, nadmiar obowiązków i ma dokładnie takie same zachowania jak jego szef, zgodnie z zasadą - jaki Pan taki kram.
Ciekawa jestem Waszych wniosków.....może jakieś specjalne zadania dla takiego osobnika i danie ostatniej szansy?

Trzeba się dowiedzieć o co chodzi i usunąć to co mu w pracy przeszkadza - co powoduje takie zachowania.
Karol S.

Karol S. Doświadczony
międzynarodowy
specjalista w branży
IT i ba...

Temat: Pracownik - postępowanie

Justyna M.:
Ciekawe odpowiedzi, b.przydatne w codziennej pracy::))- ja tez bym zwolniła takiego nielojalnego pracownika

a co podpowiedzielibyście drodzy Menadżerowie na taki aspekt:
pracownik z dużą wiedzą merytoryczną, wysoka kultura osobista, dobre kontakty z klientami, jednak całkowity brak przestrzegania terminów wykonywania poleceń, nie dostosowywuje się do zaleceń, nie odpowiada na maile itp. realizacja wyników - średnia, zespół, którym zarzadza (3 osoby)wiecznie narzeka na brak czasu, nadmiar obowiązków i ma dokładnie takie same zachowania jak jego szef, zgodnie z zasadą - jaki Pan taki kram.
Ciekawa jestem Waszych wniosków.....może jakieś specjalne zadania dla takiego osobnika i danie ostatniej szansy?

Ustalić mu cele na początku roku w tym cel, że na "czas wykonuje wszystkie powierzone zadania, a w przypadku niemożności wykonania zadania raportuje je z wyprzedzeniem do swojego przełożonego z uzasadnieniem dlaczego go nie wypełni". No i potrzebny jest menadżer który będzie umiał umiejętnie go challengować. Po drugie uzależnić premie, wynagrodzenie od wykonania celów. I będzie po sprawie, jak koleś będzie musiał za każdym razem przychodzić i mówić szefie nie zrobiłem tego lub tamtego. Po trzecie nękać go kontrolą, czy to zrobiłeś, a jak nie to dlaczego. A jak znajdzie wymówkę to mówić, że skoro nie byłeś w stanie wykonać obu zadań to masz poor time and task management (tak mówi moja szefowa i nie mam więcej argumentów).

A tak ogólnie wszystkie tego typu problemy powstają z braku określenia jasnych celów dla danego stanowiska.Karol Slominski edytował(a) ten post dnia 22.08.09 o godzinie 23:09
Karol S.

Karol S. Doświadczony
międzynarodowy
specjalista w branży
IT i ba...

Temat: Pracownik - postępowanie

Piotr Golczyk:
Witam,

Zasłyszałem bardzo intrygujący opis pracownika, który:

- jest bardzo punktualny,

- obowiązki na których się zna, wykonuje szybko i pewnie,

- jest inteligenty,

- reaguje emocjonalnie i intuicyjnie,

- szybko ocenia ludzi i wszędzie doszukuje się podstępu,

- z trudem przyjmuje krytykę, odbierając ją jako atak

Jak postąpilibyście z kimś takim?
Jaki typ osobowościowy ta osoba prezentuje?
Jak zachować się wobec przebiegłości połączonej z naturalną potrzebą intrygi i manipulacji?Piotr Golczyk edytował(a) ten post dnia 20.08.09 o godzinie 23:55

Znam to niestety z autopsji, co więcej mój pracownik buntował resztę teamu, ale ci okazali się być odporni i dość rozważni.
W każdym bądź razie z gościem przeprowadzałem i ja i moja szefowa kilka rozmów tłumacząc za każdym razem co robi i jak to wpływa na jego ocenę. Koleś za każdym razem twierdził, że rozumie i że to się więcej nie powtórzy i wracał do swojego biurka i znowu to samo.

W końcu trzeba się go było pozbyć - u nas na szczęście przesunięto go do teamu w którym nie będzie miał zbyt wiele możliwości argumentacji.

Z teoretycznego punktu widzenia nie widzę jakichś specjalnych metod lub zadań dzięki którym można byłoby to wyeliminować. Albo jak porozmawiać, albo jak ktoś napisał dać mu indywidualne stanowisko i ustalić cele - koniecznie.
Jacek Sypniewski

Jacek Sypniewski trener, Piekny Umysł

Temat: Pracownik - postępowanie


a co podpowiedzielibyście drodzy Menadżerowie na taki aspekt:
pracownik z dużą wiedzą merytoryczną, wysoka kultura osobista, dobre kontakty z klientami, jednak całkowity brak przestrzegania terminów wykonywania poleceń, nie dostosowywuje się do zaleceń, nie odpowiada na maile itp. realizacja wyników - średnia, zespół, którym zarzadza (3 osoby)wiecznie narzeka na brak czasu, nadmiar obowiązków i ma dokładnie takie same zachowania jak jego szef, zgodnie z zasadą - jaki Pan taki kram.
Ciekawa jestem Waszych wniosków.....może jakieś specjalne zadania dla takiego osobnika i danie ostatniej szansy?

Na podstawie tych danych trudno cos powiedzieć. Po pierwsze musiałbym wiedzieć
- czy ten sposób pracy trwał od "zawsze" czy od jakiegoś czasu?
- czy stało się to problemem od niedawna, czy też od razu było to sygnalizowane?
- czy były okresy kiedy ten Pracownik zachowywał się poprawnie (w końcu awansował - zarządza 3 osobami)?
- co się zdarzyło w firmie, w oddziale Pracownika, co mogło wpłynąć na takie zachowanie?

Takie zachowanie u dobrego fachowca (szczególnie nie robienie czegoś na czas) to zazwyczaj komunikat do "góry" , że coś się Pracownikowi nie podoba. Dlaczego nie decyduje się na komunikat wprost? Z tego posta widać, że gość dba o interesy firmy ("dobre kontakty z klientami"), ale z jakiegoś powodu chce utrudnić życie przełożonym/ przełożonemu. W tej sytuacji określenie zakresu obowiązków nie jest rozwiązaniem a zakopaniem problemu. A problem zamanifestuje się na innej płaszczyźnie. I albo szef zadziała regulaminem - czyli straci potencjalną gwiazdę, albo rozwiąże problem i zyska sojusznika.
Oczywiście to co napisałem nie ma sensu jeśli między Pracownikiem a szefem jest otwarty konflikt (np Pracownik starał się o stanowisko szefa). Wtedy nie ma co trzymać kogoś kto na każdym kroku będzie szefa krytykował.

konto usunięte

Temat: Pracownik - postępowanie

Sławomir F.:
Jeśli brakuje mu motywacji (bo np. wypalił się zawodowo) do działania to... większe pieniądze tego nie załatwią, ale dobre słowo - pochwała za to co mu udało się dobrze załatwić i w wyznaczonym terminie.
Tzw. OPR zadziała tylko w momencie kiedy pracownik "obrósł w piórka".
Lepiej jednak zastosować pozytywne metody, czyli pochwały - odwrócić uwagę od tego co źle robi a skupić go na tym co robi dobrze - a co tam! Niech poczuje się trochę lepiej! :)
Jak będzie dowartościowany to stanie się bardziej wydajny [przynamniej w teorii] :)

No nie wiem...
Ja nie lubie być chwalona gdy sama wiem, że na to nie zasługuję. Mam wtedy wrażenie że nie traktuje się mnie poważnie.
Coś w stylu: "muszą mieć naprawdę kiepskie zdanie na temat moich możliwości, skoro się zachwycają jakimś banałem...".
Sławomir F.

Sławomir F. Jeśli - tak jak ja -
nie lubisz byle
jakości to
zapraszam...

Temat: Pracownik - postępowanie

Kinga G.:

Nie chodzi o to, żeby chwalić kogoś jeśli na to nie zasłużył albo za jakiś drobiazg, ale chodzi głównie o to, żeby przestać mówić, że pracownik ciągle coś żle robi. Jeśli ciągle w kółko będzie się mówić tej samej osobie w negatywny sposób to ta osoba "wyłączy się" w pewnym momencie i nie będzie to robiło żadnego wrażenia na nim. Żeby wyjść z tego trzeba spojrzeć pozytywnie i pochwalić pracownika za coś co dobrze zrobił (nawet jeśli to należy do jego obowiązków). W ten sposób damy znać, że obserwujemy jego poczynania a jednocześnie spowodujemy zaskoczenie i zdumienie u tego osobnika :)
My Polacy mamy skłonność do negatywnych wzorców tymczasem trzeba MÓWIĆ, MYŚLEĆ, CZYNIĆ POZYTYWNIE!!! :)

konto usunięte

Temat: Pracownik - postępowanie

Piotr Golczyk:
Jak postąpilibyście z kimś takim?
Jaki typ osobowościowy ta osoba prezentuje?
Jak zachować się wobec przebiegłości połączonej z naturalną potrzebą intrygi i manipulacji?

To jest wszystko nic ;) - ja nie widzę w tym nic dziwnego, jednostka wrażliwa przyszła i sprawna intelektualnie gdyż podstęp cechuje najwyżej rozwiniętych => jednostki nie rozwinięte pracują mięśniami on zaś głową.

Słusznie tutaj jeden z kolegów ocenił jego przydatność pod kątem handlowca, intrygant = strateg => tyle ;)

Pozdrawiam
Cieśla z Krakowa

ps. cale życie pracowałem tylko z takimi i gorszymi więc widzę w mendzie potencjał ;))Robert Mikołajek edytował(a) ten post dnia 26.08.09 o godzinie 23:51

konto usunięte

Temat: Pracownik - postępowanie

Sławomir F.:
Kinga G.:

Nie chodzi o to, żeby chwalić kogoś jeśli na to nie zasłużył albo za jakiś drobiazg, ale chodzi głównie o to, żeby przestać mówić, że pracownik ciągle coś żle robi. Jeśli ciągle w kółko będzie się mówić tej samej osobie w negatywny sposób to ta osoba "wyłączy się" w pewnym momencie i nie będzie to robiło żadnego wrażenia na nim. Żeby wyjść z tego trzeba spojrzeć pozytywnie i pochwalić pracownika za coś co dobrze zrobił (nawet jeśli to należy do jego obowiązków). W ten sposób damy znać, że obserwujemy jego poczynania a jednocześnie spowodujemy zaskoczenie i zdumienie u tego osobnika :)
My Polacy mamy skłonność do negatywnych wzorców tymczasem trzeba MÓWIĆ, MYŚLEĆ, CZYNIĆ POZYTYWNIE!!! :)

Jeżeli gość jest zdemotywowany, bo np:
- brak możliwości rozwoju/awansu
- niedowartościowanie spowodowane tym że jego praca jest nudna, mało ambitna, a nie ma widoków na zmianę tego stanu rzeczy
- w firmie raczej zarządza się bałaganem niż projektami
- brak wpływu na realny rozwój działu (jest odpowiedzialny, ale nie jest podejmującym decyzje)
- itd (podałam tylko przykłady)

to chwalenie i "pozytywne metody" niewiele dadzą a wręcz mogą pogorszyć sytuację.
Znam identyczny przypadek i mam "wątpliwą" przyjemność obserwować na żywo efekty takiego postępowania, o jakim piszesz (pozytywne bodźce).
Efekty: żałosne. Wręcz można zaobserwować pogorszenie, bo facet z ironicznym uśmieszkiem na ustach olewa wszystko jeszcze bardziej, bo wie, że i tak nic złego mu nikt nie powie (bo POZYTYWNE myślenie).

Jedynym sensownym rozwiązaniem jest to, co napisała Dagmara (trzeba spróbować dowiedzieć się co mu przeszkadza).
I zwolnić lub przenieść na inne stanowisko jeżeli się okaże, że tym co mu przeszkadza jest on sam.

No ale odbiegamy w dyskusji od głównego przypadku ;-)

konto usunięte

Temat: Pracownik - postępowanie

Taki osobnik niszczy grupę pracowników i nie warto go trzymać na stanowisku mimo iż swoje prace wykonuje dobrze, chociaż są kierownicy nastawieni 'na ludzi' bądź 'na zadania' więc przełożony który ocenia wszystko przez pryzmat wyników nie będzie się tym przejmował.
Mariusz Czerwiński

Mariusz Czerwiński Szukam pracy:
Diagnozy nadużyć
kredytowych, Audyty
umów k...

Temat: Pracownik - postępowanie

Marek Dorsz:
Taki osobnik niszczy grupę pracowników i nie warto go trzymać na stanowisku mimo iż swoje prace wykonuje dobrze, chociaż są kierownicy nastawieni 'na ludzi' bądź 'na zadania' więc przełożony który ocenia wszystko przez pryzmat wyników nie będzie się tym przejmował.
Prawie każdego można "wyprostować", jednak od reguły są wyjątki. Toksyczny wyjątek poddajemy kremacji.
Należy mieć na uwadze, że inaczej wychowuje się ludzi, którzy skończyli trzy fakultety, a inaczej takich, którzy zakończyli edukację na trzech klasach szkoły podstawowej (patrz > andragogika).

Następna dyskusja:

Twój pracownik ma bulimię




Wyślij zaproszenie do