Temat: Mystery shopper
Ja bardzo Was przepraszam ,ale właśnie przeżyłam szok.
Ciekawa jestem która z naszych agencji badawczych robi tak mystery shopping, że OCENIA POSZCZEGÓLNYCH PRACOWNIKÓW i jeszcze podaje dane na ich temat .
A wszyscy tak pięknie piszą o Kodeksie Esomar i jego stosowaniu.
Zastanawia mnie ilu ludzi straciło pracę z powodu przeprowadzonych badań MS niezgodnie z Esomarem.
A propos jakości badań. Rzeczywiście audytorzy są różni a badania MS to najtrudniej sprawdzalny rodzaj badań. Nie udaję, że w badaniu gdzie pracuje 250 ankieterów wszyscy są kryształowi.Ale ja również osobiście robiłam MS i wrażenia mam dość klarowne :):)
W ciągu wielu, wielu lat pracy spotkałam TYLKO RAZ firmę, która zlecając takie badanie była do niego NAPRAWDĘ przygotowana. I nie była to firma polska.
A propos raportów i złych/dobrych ocen.
Badacze nie przygotowują raportów tylko o złych stronach ( tak zakładam, choć po tym co tu przeczytałam - wszystko jest możliwe).
Zbierane są WSZELKIE DANE. Żeby policzyć ogólny wskaźnik (na miasto/sklep/region) nie wystarczą same złe oceny. A to, że WY widziecie tylko złe oceny to nie jest problem agencji ale Klienta, który dane otrzymał. A zrobić z nimi może co chce. Może np. pokazać Wam jeden rozdział raportu : "Co należy poprawić" :):)
MS - tak jak pisała Ilona - to nie tylko badania jakościowe ale również ilościowe. Ja preferuję te, gdzie wpływ ankietera na ocenę jest ograniczony. Ale, żeby tak przygotować narzędzie, że oceny będą obiektywne potrzebna jest obiektywna lista "powinności pracownika". NIe ogólnikowe "ma przywitać Klienta" ale konkretnie ustalony sposób powitania. A to oznacza, że WSZYSCY badani pracownicy MUSZĄ być uprzednio przeszkoleni, żeby te wymagania znali. I już wiemy gdzie Azorek jest pogrzebany.
Pracownicy wiedzą co innego, pracodawca spodziewa się co innego, co innego dzieje się w terenie a jeszcze dołóżcie do tego "osobisty stosunek" ankietera i mamy komplet.
Dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie projektu przez OBIE strony. Istnieją narzędzia wykluczające w dużym stopniou efekt ankieterski. Ale one nie są tanie.
A wracając do cen. Cena MS zależy głównie od rozbicia geograficznego próby a w drugiej kolejności od skomplikowania scenariusza i narzędzia. Jeśli skupiamy się na głównych miastach, to wierzcie mi , badania MS są o wiele tańsze niż inne rodzaje badań - bo nie wymagają wydobycia rzeczy trudnych. To jest TYLKO obserwacja i lekka interakcja z pozycji klienta. Sam miód :):)
Nie wypowiem się na temat takiej a nie innej rekrutacji audytorów, bo mi nie wypada :)
Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 29.03.07 o godzinie 18:19