Tomasz Jachyra

Tomasz Jachyra Dyr. Generalny,
Mentor Group sp. z
o.o.

Temat: Lojalność pracownika!?

Witam.
Ostatnio się zastanawiałem nad tym tematem, może jest to banał i na pewno temat rzeka. Czy jeszcze coś takiego istnieje, czy to też jest na sprzedaż.
Chciałbym zapoznać się z waszymi spostrzeżeniami.

Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Lojalność pracownika!?

Z mojej obserwacji lojalność pracownika ma się mniej więcej tak, jak zaufanie pracodawcy do niego oraz uczciwe wynagrodzenie (gratyfikacja) za uczciwą pracę.
Pozdrawiam
Tomasz Jachyra

Tomasz Jachyra Dyr. Generalny,
Mentor Group sp. z
o.o.

Temat: Lojalność pracownika!?

Czyli lojalnym być - dopóki ktoś nie zaproponuje więcej?
Jakub B.

Jakub B. Dyrektor Działu
Zakupów i Logistyki

Temat: Lojalność pracownika!?

Wszystko zależy od jednostki i wartości jakie dana osoba reprezentuje. Mówi się, że lojalny i zaangażowany pracownik to dobro luksusowe, ale czy organizację stać na to, żeby zaniżaniem płac i warunków pracy narażać się na brak lojalności pracowników?

Choć z drugiej strony podobno wszystko jest na sprzedaż... pozostaje tylko kwestia ceny.

konto usunięte

Temat: Lojalność pracownika!?

Tomasz J.:Czyli lojalnym być - dopóki ktoś nie zaproponuje więcej?


Uważam, że to kwestia indywidualnego podejścia. Ja nie skłaniam się ku tego typu zachowaniom. Ale jeśli pracodwaca "oszczędza" mi informacji ad mojego rozwoju, ad rozwoju firmy, bądź słowa i deklaracje nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości to dlaczego mam być wobec niego lojalny?
Dla mnie lojalność buduje się na wzajemnym uczciwym podejściu do siebie. Firma to przede wszystkim ludzie.
Z drugiej strony, czy odejście do innej firmy ze względu na zdecydowanie lepsze warunki współpracy to wyraz braku lojalności?
Czy jeśli firma nie radzi sobie na rynku, pogrąża się w kosztach bo chce być lojalna wobec pracowników, czy redukuje zatrudnienie?
Może porozmawiajmy o wzajemnej lojalności, firmy do pracownika również...

konto usunięte

Temat: Lojalność pracownika!?

Widzę jeszcze jeden aspekt tego zagadnienia, który związany jest z postrzeganiem lojalności przez pracownika i pracodawcę.

W przypadku modelu "mierny, bierny, ale wierny" faktycznie firma w pewnym momencie stanie przed dużym dylematem.

To trochę tak jak lojalnością Klienta.
Który Klient jest bardziej lojalny ?
Ten, który piekli się przy każdej okazji i demonstruje swoje niezadowolenie udzielając jednocześnie informacji zwrotnej ?
Czy ten, który nic nie mówi ?

Pytanie może trywialne, ale zmusza do myślenia nad kwestią nadrzędną, czym jest lojalność w relacjach pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.
Tomasz Jachyra

Tomasz Jachyra Dyr. Generalny,
Mentor Group sp. z
o.o.

Temat: Lojalność pracownika!?

Pytanie może trywialne, ale zmusza do myślenia nad kwestią nadrzędną, czym jest lojalność w relacjach pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.

i właśnie o to chodzi.
Pozdrawiam
Michał P.

Michał P. Principal Software
Engineer

Temat: Lojalność pracownika!?

Tomasz J.:Pytanie może trywialne, ale zmusza do myślenia nad kwestią nadrzędną, czym jest lojalność w relacjach pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.

i właśnie o to chodzi.
Pozdrawiam


dla mnie lojalnoscia pracownika do pracodawcy jest to, ze pracownik nie odchodzi z dnia na dzien, chce "pozamykac" pewne sprawy i przekazac je innym osobom.
a lojalnosc pracodawcy? istnieje cos takiego ?


Michał P. edytował(a) ten post dnia 12.12.06 o godzinie 17:16
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Lojalność pracownika!?

Michał P.:dla mnie lojalnoscia pracownika do pracodawcy jest to, ze pracownik nie odchodzi z dnia na dzien, chce "pozamykac" pewne sprawy i przekazac je innym osobom.
a lojalnosc pracodawcy? istnieje cos takiego ?


Uznałbym za lojalność firmy wobec pracownika sytuację, gdy po odejściu pracownika z firmy, firma udziela solidnych referencji lub nie udziela informacji o pracowniku, jeśli zostało tak ustalone pomiędzy firmą a pracownikiem na etapie jego odejścia.
Inny przykład to sposób prowadzenia rekrutacji w firmie, który daje szanse kandydowania pracownikom i ich wewnętrznego awansu, zanim sięgnie się po zewnętrzną rekrutację.
Michał P.

Michał P. Principal Software
Engineer

Temat: Lojalność pracownika!?

Wojciech K.:
Uznałbym za lojalność firmy wobec pracownika sytuację, gdy po odejściu pracownika z firmy, firma udziela solidnych referencji lub nie udziela informacji o pracowniku, jeśli zostało tak ustalone pomiędzy firmą a pracownikiem na etapie jego odejścia.
Inny przykład to sposób prowadzenia rekrutacji w firmie, który daje szanse kandydowania pracownikom i ich wewnętrznego awansu, zanim sięgnie się po zewnętrzną rekrutację.


to ja jeszcze bym dodal taka sytuacje, gdy nastepuje restrukturyzacja firmy i redukcja zatrudnienia a firma szuka pracy dla swoich pracownikow, ktorych zwalnia.
Tomasz Jachyra

Tomasz Jachyra Dyr. Generalny,
Mentor Group sp. z
o.o.

Temat: Lojalność pracownika!?

Michał P.:
Wojciech K.:
Uznałbym za lojalność firmy wobec pracownika sytuację, gdy po odejściu pracownika z firmy, firma udziela solidnych referencji lub nie udziela informacji o pracowniku, jeśli zostało tak ustalone pomiędzy firmą a pracownikiem na etapie jego odejścia.
Inny przykład to sposób prowadzenia rekrutacji w firmie, który daje szanse kandydowania pracownikom i ich wewnętrznego awansu, zanim sięgnie się po zewnętrzną rekrutację.


to ja jeszcze bym dodal taka sytuacje, gdy nastepuje restrukturyzacja firmy i redukcja zatrudnienia a firma szuka pracy dla swoich pracownikow, ktorych zwalnia.

Tak się skład że spotkałem parę takich firm. Ale nigdy nie należały one do największych i tu jest wyższość firm mikro i małych.
Pozdrawiam.
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Lojalność pracownika!?

Tomasz J.:
Tak się skład że spotkałem parę takich firm. Ale nigdy nie należały one do największych i tu jest wyższość firm mikro i małych.
Pozdrawiam.


Ponieważ małe i mikro firmy prowadzone są raczej przez ich właścicieli, którzy podchodzą do tego osobiście i przez to może też bardziej ludzko. Dla właściciela takiej firmy zwolnienie wieloletniego pracownika jest na pewno trudnym przeżyciem.
Jacek K.

Jacek K. Interim Manager /
Partner Zarządzający

Temat: Lojalność pracownika!?

Czy zauważyliście, że wcześniejsze wypowiedzi związane z tematem "lojalność na linii pracownik-firma" odnoszą się głównie do problemu odejścia pracownika, redukcji zatrudnienia? Nie jest to jakieś ekstremum? Rozumiem, że wtedy to się najbardziej uwidacznia :-)

Czy zgodzicie się z tym, że:
a) lojalność można rozumieć jako przestrzeganie obowiązujących praw i wywiązywanie się z przyjętych świadomie obowiązków?
b) lojalność to także swoista umiejętność postępowania zgodnego z tym co dla nas stanowi wyższe wartości (nie wnikając głębiej, kto ustanowił zasady którym się podporządkowujemy:-) ?
c) lojalność to też umiejętna ocena skutków swojego postępowania ?

Oczywiście zawsze jest jakiś cel nadrzędny, czyli czyjeś dobro. Firmy i/lub pracownika. I tutaj dochodzimy do sedna sprawy, bo nie zawsze lojalność prowadzi do dobrego dla nas celu, jak również cel pracownika nie zawsze pokrywa się z celem firmy.

Pozdrawiam
Zbigniew Maciej Szypryt

Zbigniew Maciej Szypryt Zarządzanie zasobami
ludzkimi w
organizacji

Temat: Lojalność pracownika!?

Zgadzam się z moim przedmówcą. Jaka jest encyklopedyczna definicja lojalności: 1/ postawa moralna polegająca na zachowaniu się wobec kogoś tak samo w jego obecności, jak i podczas jego nieobecności; 2/ postępowanie zgodne z przyjętymi zobowiązaniami (np. wobec pracodawcy) lub istniejącym prawem; 3/ prawość, wierność, rzetelność w stosunkach międzyludzkich.
Lojalność jest więc elementem naszego postępowania oraz akceptacji obowiązujących reguł, wynika wprost z naszego zachowania. Zachowanie jest kluczem. Wielkość firmy nie ma tu nic do rzeczy. Przekładając to na środowisko pracy (relacja firma-pracownik-firma), moim zdaniem chodzi o tzw. kulturę organizacyjną w bezpośrednim powiązaniu z potrzebami człowieka (patrz Maslow). Generalnie, wchodząc do firmy mamy dobre intencje, więc i poziom lojalności jest wysoki. Ewentualne, późniejsze problemy biorą się: 1/ albo ze stwierdzenia, iż nie pasujemy do firmy (odkrywamy górę lodową) bo mamy inne potrzeby, 2/ albo mimo iż oficjalne zasady panujące w firmie są OK to ich realizacja nie jest OK (tu szczególną rolę odgrywa bezpośredni przełożony). Trwanie w stanie dyskomfortu rodzi reakcje nazwijmy to obronne (choć to nie jest najlepsze określenie), które prowadzą do demotywacji. I tu spirala może się nakręcać-wszystko (a w zasadzie zdecydowana większość) zależy od reakcji szefa (patrz zachowania).
Zmierzam do tego, że lojalność budowana jest poprzez szeroko rozumianą motywację i obiektywizm. Wszystkie wcześniejsze wypowiedzi do tych kwestii się sprowadzają.

konto usunięte

Temat: Lojalność pracownika!?

Za lojalność uznaję przede wszystkim postępowanie mające na celu dobro firmy, a nie własny (nienajlepiej rozumiany) interes. Lojalność jest nierozerwalnie związana z identyfikowaniem się z firmą i jej celami oraz zaangażowaniem w realizowane zadania. To wszystko wynika z pewnych cech charakterologicznych i systemu wartości danej osoby (pracownika). Lojalność można stymulować i wzmacniać, ale zrodzić jej z niczego się nie da. Można ja także skutecznie ograniczać. Niezadowolony pracownik, nawet najbardziej oddany i pokorny, w końcu zacznie zmieniać swoje postrzeganie. Brak uznania, niesatysfakcjonujące warunki płacowe i pozapłacowe, niewłaściwy przepływ informacji, niekonsekwencja, złe wzorce zachowań (tak ze strony przełożonych jak i współpracowników) – to wszystko czynniki wywołujące erozję lojalności.
Mam wrażenie, że w większości firm więcej się o lojalności mówi, niż się dla niej robi. Wyżej ceni się pracowników agresywnych i przebojowych. Oczywiście są oni cenni dla każdej firmy, bo ich praca jest zazwyczaj bardzo efektywna, jednak często źródłem tego zaangażowania jest głód sukcesu i egocentryzm – cechy, które rzadko idą w parze z lojalnością. Tacy pracownicy chętnie i często zmieniają miejsce pracy, gdy tylko dostrzegą w tym osobisty interes. A ponieważ celem nadrzędnym jest dla nich własne dobro, to niestety często odbywa się to w niezbyt elegancki sposób.
Nigdy nie byłem zwolennikiem „wyścigu szczurów” i zawsze nieco dziwiła mnie polityka kadrowa typowa dla dużych koncernów. Wyłapują młodych, zdolnych entuzjastów, „nakręcają” ich, „wysysają” z nich to co najlepsze, wypalając ich potencjał i wypluwają, zastępując „świeżą krwią”. Nie są lojalni wobec pracowników i nawet nie próbują budować ich trwałej lojalności wobec firmy. Zadowalają się efektem indoktrynacji i presji na wyniki – zanim ktoś przejrzy na oczy, to i tak są już gotowi się z nim rozstać. Zadziwia mnie krótkowzroczność takiej polityki. Niestety jak w finansach zły pieniądz wypiera dobry, tak tutaj złe praktyki, wypierają dobre.

konto usunięte

Temat: Lojalność pracownika!?

Wojciech K.:
Michał P.:dla mnie lojalnoscia pracownika do pracodawcy jest to, ze pracownik nie odchodzi z dnia na dzien, chce "pozamykac" pewne sprawy i przekazac je innym osobom.
a lojalnosc pracodawcy? istnieje cos takiego ?


Uznałbym za lojalność firmy wobec pracownika sytuację, gdy po odejściu pracownika z firmy, firma udziela solidnych referencji lub nie udziela informacji o pracowniku, jeśli zostało tak ustalone pomiędzy firmą a pracownikiem na etapie jego odejścia.
Inny przykład to sposób prowadzenia rekrutacji w firmie, który daje szanse kandydowania pracownikom i ich wewnętrznego awansu, zanim sięgnie się po zewnętrzną rekrutację.


Nie do konca sie tu zgodze kultura referencji, ktore nie sa niczym dziwnym w Europie w Polsce jeszcze raczkuje. Czy naprawde sadzimy ze udzielenie pracownikowi referencji, ktore maja byc odzwierciedleniem jego historii zatrudnienia jest wyrazem lojalnosci/grzecznoscia ze strony pracodawcy a nie powinno byc jego obowiazkiem? Profesjonalne podejscie wymaga aby odsunac emocje i nie przeszkadzac bylym pracownikom w ich dazeniu do polepszenia swojego statusu/kariery tylko dlatego, ze zdecydowali sie na zmiane.
Marcin Bacia

Marcin Bacia ...-BraveMind-...

Temat: Lojalność pracownika!?

Zależność jest tutaj dosyć prosta. Pracownik w druzgocącej większości zachowuje się "nie lepiej" jak jego pracodawca.
Tak więc jeżeli zatrudniający (czy też szef, przełożony) jest lojalny (jak również, uczciwy, prawy, itd) taki też "wzór" do naśladowania dostaje pracownik.

Jeżeli sytuacja jest odwrotna, czyli ktoś jest nielojalny w roli przełożonego (kręci, czy jest nieuczciwy), to pracownik nie ma najmniejszego powodu żeby być w porządku.

Oczywiście pominąłem w powyższym potoczku myśli aberracje wynikające z indywidualnych cech pracownika, który np z zasady jest krętaczem....

konto usunięte

Temat: Lojalność pracownika!?

Chyba, że firma wyznaje zasadę: "oni udają, że pracują, a my udajemy, że im płacimy". :) wtedy obie strony są 'zadowolone'

Jacek K.:

W przypadku modelu "mierny, bierny, ale wierny" faktycznie firma w pewnym momencie stanie przed dużym dylematem.

Konrad Myśliński

Konrad Myśliński Zarządzanie:
Administracja,
Zakupy, Kontroling
Zakupowy, ...

Temat: Lojalność pracownika!?

Aktualnie szukam pracy. Wiec moglbym zostac posadzony o nielojalnosc bo przeciez przepracowalem w firmie 6 lat i po co mialbym odchodzic. Przeciez znam ja od podszewki, ale....

Przedewszystkim wydaje mi sie ze lojalnosc to sprawa indywidualna, ale w duzej mierze zalezna od pracodawcy.

Przez tyle lat kiedy pracowalem w 1 organizacji nie spotkalem sie z zadna forma uznania. Nikt nie probowal mnie promowac na nowe stanowisko, nikt nie zainteresowal sie moim rozwojem. Dopiero kiedy postanowilem aplikowac na kierownika zespolu (Niestety nie wybrali mnie) i na rozmowie rekrutacyjnej powiedzialem ze jak nie dostane tej posady to niestety ale bede musial sie pozegnac z firma Zainteresowali sie mna i cos mi tam rzucili.

Jak mozna byc lojalnym w takiej systuacji?

Zdaje sobie sprawe ze jest to podejscie czysto jednostronne, ale ja naprawde bylem bardzo lojany przez ten SZMAT CZASU. Staralem sie jak tylko moglem zeby wszystko funkcjonowalo jak nalezy i nic z tego nie mialem.

Czy ktorys z Menagerow moglby mi to jakos wyjasnic?


Konrad, Marcin Myśliński edytował(a) ten post dnia 21.12.06 o godzinie 17:18
Monika Ciesielska

Monika Ciesielska Managing Partner,
Carpenter Consulting
- IMSA Poland

Temat: Lojalność pracownika!?

Adrian P.: Nie do konca sie tu zgodze kultura referencji, ktore nie sa niczym dziwnym w Europie w Polsce jeszcze raczkuje. Czy naprawde sadzimy ze udzielenie pracownikowi referencji, ktore maja byc odzwierciedleniem jego historii zatrudnienia jest wyrazem lojalnosci/grzecznoscia ze strony pracodawcy a nie powinno byc jego obowiazkiem? Profesjonalne podejscie wymaga aby odsunac emocje i nie przeszkadzac bylym pracownikom w ich dazeniu do polepszenia swojego statusu/kariery tylko dlatego, ze zdecydowali sie na zmiane.


Zgadzam się z Panem Adrianem. Błędem jest sądzić, że referencje, które wieńczą wieloletni wysiłek jaki pracownik włożył w rozwój firmy, są dlań szczególnym wyróżnieniem, czy nawet nagrodą. Niestety referencje nadal nie są stałym elementem pojawiającym się podczas rozwiązywania stosunku pracy. Jeśli mogę coś zaproponować to - upominajmy się o nie. Zapewniam, że pomogą w trakcie ubiegania się o pracę w wielu firmach, a już na pewno pomogą w trakcie uczestnictwa w procesie rekrutacji realizowanym przez firmę head-hunterską.



Wyślij zaproszenie do