Temat: Lojalność pracownika!?
Za lojalność uznaję przede wszystkim postępowanie mające na celu dobro firmy, a nie własny (nienajlepiej rozumiany) interes. Lojalność jest nierozerwalnie związana z identyfikowaniem się z firmą i jej celami oraz zaangażowaniem w realizowane zadania. To wszystko wynika z pewnych cech charakterologicznych i systemu wartości danej osoby (pracownika). Lojalność można stymulować i wzmacniać, ale zrodzić jej z niczego się nie da. Można ja także skutecznie ograniczać. Niezadowolony pracownik, nawet najbardziej oddany i pokorny, w końcu zacznie zmieniać swoje postrzeganie. Brak uznania, niesatysfakcjonujące warunki płacowe i pozapłacowe, niewłaściwy przepływ informacji, niekonsekwencja, złe wzorce zachowań (tak ze strony przełożonych jak i współpracowników) – to wszystko czynniki wywołujące erozję lojalności.
Mam wrażenie, że w większości firm więcej się o lojalności mówi, niż się dla niej robi. Wyżej ceni się pracowników agresywnych i przebojowych. Oczywiście są oni cenni dla każdej firmy, bo ich praca jest zazwyczaj bardzo efektywna, jednak często źródłem tego zaangażowania jest głód sukcesu i egocentryzm – cechy, które rzadko idą w parze z lojalnością. Tacy pracownicy chętnie i często zmieniają miejsce pracy, gdy tylko dostrzegą w tym osobisty interes. A ponieważ celem nadrzędnym jest dla nich własne dobro, to niestety często odbywa się to w niezbyt elegancki sposób.
Nigdy nie byłem zwolennikiem „wyścigu szczurów” i zawsze nieco dziwiła mnie polityka kadrowa typowa dla dużych koncernów. Wyłapują młodych, zdolnych entuzjastów, „nakręcają” ich, „wysysają” z nich to co najlepsze, wypalając ich potencjał i wypluwają, zastępując „świeżą krwią”. Nie są lojalni wobec pracowników i nawet nie próbują budować ich trwałej lojalności wobec firmy. Zadowalają się efektem indoktrynacji i presji na wyniki – zanim ktoś przejrzy na oczy, to i tak są już gotowi się z nim rozstać. Zadziwia mnie krótkowzroczność takiej polityki. Niestety jak w finansach zły pieniądz wypiera dobry, tak tutaj złe praktyki, wypierają dobre.