Grzegorz S. Prywatny
Temat: Japońskie standardy w zarządzaniu
Co prawda odeszliśmy trochę od głównego tematu ale właśnie na podstawie tej nieszczęsnej trasy Kraków - Katowice widać braki w strategicznym podejściu do zarządzania jakością w Polsce. Napisałeś: "Niestety tak się umówiono, że pierwotny remont ... zakładał tylko część prac". Jakże dalekie jest to od wymyślonego w Japonii "House of quality" (czy też Quality Function Deployment). Japońskie podejście podkreśla, że do kwestii jakości produktu należy podchodzić systemowo i całościowo. Tymczasem jako użytkownik odcinka autostrady A4 mam wrażenie, że zarobek koncesjonariusza stoi na pierwszym miejscu a wygodzie kierowcy (czyli użyteczności produktu) niemal całkiem zapomniano.
A4 Kraków - Katowice jest remontowana planowo zgodnie z koncesją z nie na skutek błędów.
Niestety tak się umówiono że pierwotny remont socjalistycznej autostrady zakładał tylko cześć prac a pozostałe miały być robione później. Tak samo jest na cześć A2 pod Poznaniem.
Ponadto należy pamiętać, że wymogi technologiczne każdej nowej autostrady są takie aby np. po 5 latach wymienić pierwszą warstwę itp. - ale to drobiazg w porównaniu z jw. planowymi.