Temat: Jak waszym zdaniem zbudować dobry raport handlowy ?
Jeżeli chodzi o cele to wg mnie jest ich kilka, m.in.:
- kontrola i ocena efektywności pracy handlowców
- odpowiednie zarządzanie sprzedażą w poszczególnych obszarach oferty
- monitoring dostosowania oferty firmy do rynku i jakości produktu (monitorowanie powodów odrzucenia ofert przez klientów)
można jeszcze w raporcie dodać coś na kształt kaizen aby handlowcy mieli możliwość zgłaszać pewne problemy lub usprawnienia, ale to raczej kwestia umiejętności rozmowy i spotkań cyklicznych w ramach których taki dialog powinien być prowadzony.
Właśnie jestem w trakcie usprawniania CRM u nas w firmie. Podstawowe dane jakie zbieramy to:
klient
osoba kontaktowa po stronie klienta
dane kontaktowe
raporty z kontaktów/spotkań w podziale na dwa rodzaje i z krótkim streszczeniem
raporty z zapytań w podziale na typ produktu i przewidywany budżet
raporty z ofert z informacją budżet, typ produktu
raport z wygranej oferty lub przegranej z oznaczeniem powodu odrzucenia
System automatycznie oznaczać będzie pierwszy kontakt z nowym klientem, pierwsze spotkanie, pierwszą ofertę.
Te dane umożliwiają nam automatyczne badanie:
poziomu napływu nowych klientów
potencjału kwotowo w złożonych zapytaniach w podziale na obszary oferty firmy
potencjału kwotowo w wysłanych ofertach w podziale na obszary oferty firmy
budżetu ofert które weszły do realizacji i odrzuconych
skuteczności kontaktów - stosunek ilości kontaktów z klientami do odbytych spotkań
Skuteczności spotkań - stosunek ilości spotkań do wysłanych ofert
skuteczności ofertowania - stosunek wysłanych ofert do zrealizowanych zleceń
klasyfikację ofert przegranych pod względem powodów odrzucenia co jest istotne np przy ustalaniu polityki cenowej lub zarządzaniu jakością.
System jest tak napisany aby raportowanie było maksymalnie uproszczone. Najwięcej czasu zajmuje wpisanie nowego klienta i danych kontaktowych [tylko dla nowego klienta] oraz wyliczenie wartości budżetu raportowanej oferty. Tu handlowiec po prostu musi zestawić sobie trochę informacji. Reszta danych wprowadzana jest w formie prostego raportu w postaci formularza z maksymalnie zamkniętymi listami wyboru.
Przyjęliśmy świętą zasadę że każda informacja powinna być wprowadzana raz i potem tylko przetwarzana przez system. Nie może być mowy że handlowiec wpisuje wielokrotnie jakąś informację.
Przyjęliśmy tygodniowy cykl spotkań. CRM automatycznie raportuje do przełożonego statystykę raportów każdego handlowca raz na tydzień w sobotę. Tworzymy właśnie narzędzie które umozliwi automatyczne wygenerowanie notatki z aktywności z całego tygodnia zgodnie z przyjętym planem spotkania. Każdy handlowiec wygeneruje sobie raport gdzie będzie miał informacje w odpowiedniej kolejności z możliwością ręcznego uzupełnienia planu na następny tydzień oraz zgłoszenia uwag i problemów jakie napotkał w pracy. Docelowo plan na następny tydzień będzie generowany automatycznie z kalendarza wbudowanego w CRM. Każdy może też wygenerować statystykę poszczególnych działań handlowych za dowolny okres czasu w xls.
I tyle. Na razie działa to dość dobrze. Najważniejsza jest żelazna konsekwencja w kontroli i jak napisał Piotr:
"...systematycznie przekazuj handlowcom info zwrotne, które wynika z tych raportów. Dziel się z nimi tą wiedzą, w końcu docenią, jak ważne są pozyskiwane informacje."
Bez tego nie ma szans na rzetelne raporty. Po 1 miesiącu nikt nie będzie raportował, bo nikt nie widzi sensu. Jeżeli jeszcze skorelujesz premie z wynikami z raportów w CRM to powinno działać. Jak rozmawiałem z naszymi handlowcami sami zwracali uwagę na potrzebę spotykania regularnego i rozmawiania o wynikach ich pracy.