Temat: Istotne przeszkody w realizacji strategii organizacji...
to spróbuje tutaj napisać, nie wiem czy będzie to samo co pisałem i przepadło ale ok. wszelkie podobieństwo do jakiejkolwiek firmy i zarządu jest z góry niezamierzone :).
Generalną zasada jest taka, że realizacja określonej strategii firmy jest pewnego typu projektem. Długoterminowym, istotnym, o długofalowych skutkach, pociagającego za sobą rożnorodne zmiany w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym oraz stosunkowo czułym na zmiany warunków brzegowych, zewnętrznych. Jako, że strategia dotyczy zwykle całości firmy, szczególnie istotne jest żeby była akceptowana przez owej firmy kierownictwo. Jak każdy projekt niezbędne jest właściwe przygotowanie się, czyli faza planowania oraz szczególnie określenie CELU który zamierzamy osiągnąć. Spora część projektów strategicznych może się przewrócić ze względu na niedoróbki w tej fazie. Jeżeli proces planowania, do któego często się podchodzi jak do jeża, bo planowanie źle sie koajrzy, jest zrobiony ok to załatwia nam to większość wymienionych przez autora wątków problemów - po prostu uwzględniamy je wcześniej i wiemy jak reagować. Pozostają dwie kwestie: wsparcie naszych działań na najwyższym szczeblu oraz elstyczność reagowania na zmieniające się otoczenie firmy - realizacja strategii jest zwykle długofalowa, więc nie można zakładać, że początkowe założenia będą przez cały czas niezmienne. Brak elastyczności reagowania na zmiany i modyfikacji strategii to też źródło wywrotek. No i ostatnia sprawa - wsparcie. Nie da rady zrealizować strategii za którą murem nie stoi zarząd. Nie utożsamia się z nia, nie widzi i nie jest przekonany o celowości jej zastosowania, czy w końcu będzie traktował takie przedsięwzięcie po łebkach tytułem eksperymentu. Wsparcie musi być pełne, całkowite i każdy w firmie musi o tym wiedzieć, że "góra" jest jak najbardziej ZA. Jeżeli tego nie ma to gdy zaczynają sie pojawiać problmy, wszyscy zaczynaja umywać ręce. Niestety bolączką sporej większości zarządów jest skoncentrowanie na działalności bieżącej, operacyjnej i utrzymywaniu status quo firmy w danym miejscu i czasie. Wszelkie działania perspektywiczne, a takimi jest strategia, są często traktowane podejrzliwie, gdyż skoro firma dobrze funkcjonuje to nie czuje się takiej potrzeby, nie ma odpowidzi na pytania gdzie chcemy być za lat 5 lub 10. Oczywiście specjalnie uogólniam, nie jest to reguła, lecz zdarza się często. Tyle teoria z praktycznego punktu widzenia. Nie żebym był świetnym strategiem, ale patrzę, słucham, rozmawiam, widzę i wnioski wyciągam. Reasumując 3 główne przyczyny niepowodzeń:
- brak wsparcia zarządu
- złe planowanie i określenie celów
- brak elastyczności w wypadku zmian otoczenia
co do case'u .. była sobie firma która zajmowała całkiem dobrą pozycję rynkową, wszystko się kręciło, klienci sami przychodzili, produkty się sprzedawały. Pojawił się człowiek, który pomyślał, że skoro jest tak super, to może pójdźmy dalej. Polska nie jest jedynym rynkiem, produkty można zdywersyfikować i rozwinąć skrzydła. Jak pomysł miał, tak go nawet w miarę sensownie opracował i przedstawił zarzadowi. Zarząd w głowę sie podrapał i powiedział "no to rób". No to jak rób, to rób. Działania się zaczeły, ale też i szybko problemy (najróżniejsze, bo poznać trzeba nowe działki, bo nowe produkty, nowi partnerzy, nowa sieć sprzedaży, obcojęzyczny rynek, etc.). Człowiek przyszedł do zarządu i mówi, że idzie dobrze, ale są takie problemy i takie. Na co zarząd w głowę się podrapał i mówi "to przecież ty wymyśliłeś, to ty to rób, a jak masz problem to go rozwiąż". To się nazywa właśnie 100% wsparcie zarządu i zrozumienie celów. Coż, realizacja skończyła się równie szybko jak się zaczęła. Tyle bajka. Może banalna, ale z życia wzięta :)
PS. Acha i oczywiscie jak Pan Piotr zauważył, konsekwenta realizacja działań to konieczność. Ale wynika to bezpośrednio z definicji. Choć oczywiście może się zdarzyć, że na skutek zmian otoczenia strategię odkładamy do kosza i zawieszamy jej realizację. I o tym też trzeba pamiętać.
Dariusz G. edytował(a) ten post dnia 27.03.07 o godzinie 00:19