konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Mirosław S.:
Dlaczego nagle zaczęliśmy mówić o innowacyjności? Temat naszej dyskucji dotyczył powodów, dlaczego ludzie (firmy) się nie uczą, lub uczą się wolno. Ja twierdzę, że jednym z elementów jest brak dyscypliny.


Już to kiedyś pisałem ale napisze jeszcze raz problem tkwi w nieprawidłowej konfiguracji psychofizjologicznej osobnika X lub Y.

Metaforycznie - takiemu Jasiowi w dzieciństwie podobnie jak kasecie magnetofonowej wyrwali na stałe klapkę i nie ma jej jak zakleić by dopisać nowe dane do kasety ;))

Reasumując Jasiu został upośledzony.

Stało się tak dlatego, że w dzieciństwie zamiast być kształtowany wszechstronnie - został ukierunkowany w niewłaściwym kierunku - czyli fizjologia weszła w stan patologii zachowawczej.

Stało się tak dlatego, że nauczyciel i rodzice nie byli jasnowidzami tylko im się wydawało jacy to są mądrzy ;) dlatego Jasiu uczył się głupot.

Czyli za pomocą głupot kształtował swoją osobowość - rozumianą jako pewien stopień konfiguracji biochemicznej organizmu na poziomie komórkowym

Przypominam, że profesorowie przed wojenni byli interdyscyplinarni a ta interdyscyplinarność to biologiczna zdolność mózgu a nie świadomości do obróbki dowolnie zakodowanych danych for ex:

- matematyka
- muzyka
- język obcy

a dodatkowo zdolność kompilacji i dekompilacji sygnałów pomiędzy tymi językami a zapisywana w języku biochemicznym mózgu - czyli języku maszynowym mózgu.

No tak na początek tyle ;))

Pozdrawiam
Cieśla z Krakowa
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Mirosław S.:
Wydaje mi się, że dyscyplina (i wynikająca z niej sumienność) mają ogromny wpływ na proces uczenia. W szkole odnosiłem najlepsze wyniki jak się zdyscyplinowałem.
Ja też, lecz pomagała mi też pasja. Dyscyplina, czy powiedzmy jakies uporządkowanie, stymulacja, odrobina zdrowego stresu jest potrzebna przy nabywaniu wiedzy, procesach wiedzy, oczywiście. Ale przy kreowaniu pomysłów na bazie wiedzy potrzebna jest raczej nie dyscyplina tylko swoboda twórcza.
Oczywiście miałem ostatnio egzamin i musiałem ściśle, systematycznie się uczyć, to jedno, ale do zastosowania wiedzy z tego egzaminu, a tym bardziej jej rozwinięcia potrzeba swobody. Po stworzeniu czegoś nowego trzeba to ubrać w formalne normy i tu dyscyplina owszem.
Wojciech S.

Wojciech S. "Pierwszy krok na
drodze do mądrości -
to wiedzieć, że
si...

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Ewa Roller:
Zespół jednego z zakładów przemysłowych dwukrotnie bez efektu podejmował się tego samego zadania popełniając te same błędy. Pracownicy agencji państwowej po zakończeniu projektu wypełniali długie ankiety podsumowujące swoją pracę. Nikt nie pamiętał jednak ich wyników…

Czemu firmom tak trudno wyjść poza ramy miałkiego podsumowania pro forma i wysunąć praktyczne wnioski z zakończonych działań? Jak myślicie?
Witam
przyczyn braku skutecznego uczenia sie jest bardzo wiele. Niestety poziom dojrzałości biznesowej niektórych "managerów" jest jaki jest. Twierdzą, że (cytat za towarzyszem Wiesławem) "Durnym narodem łatwiej rządzić", dzielenie się wiedzą, delegowanie uprawnień, wolność przez odpowiedzialność - to w ich odczuciu jakieś ryby egzotyczne.
Uczelniane podejście mówiące, że dobry profesor może odejść dopiero gdy rozwinie minimum trzech doktorantów lepszych od siebie niestety w większości naszych Firm/managerów nie działa. Stąd pewnie twierdzenie, że jeśli chcesz żyć i pracować w spokoju nie wyprzedzaj szefa w rozwoju. Dopiero kubeł zimnej wody za kołnierz może wyrwać z tego chorego tańca i wskazać kierunek. Chcemy mieć Organizację Uczącą się - to na wszystkich poziomach. Dostarczana wiedza i innowacje powinny być bardzo precyzyjnie kaskadowane i pielęgnowane. Odpowiednia wiedza i umiejętności na każdym poziomie zarządzania, dostarczona we właściwym momencie (rozwoju Organizacji/pracownika) i co najważniejsze WYKORZYSTYWANE I DOSKONALONE - coaching bardzo skutecznym narzędziem (oczywiście mam na myśli profesjonalnych coachów, a nie Despotów).
To tyle w kilku słowach.
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Robert Mikołajek:

Już to kiedyś pisałem ale napisze jeszcze raz problem tkwi w nieprawidłowej konfiguracji psychofizjologicznej osobnika X lub Y.
Proces uczenia obejmuje nie tylko podmiot uczący się, a może przede wszystkim, w rozumieniu organizacji, zbiorowości, środowisko sprzyjające uczeniu się. Tu, jak podają koledzy ważna jest swoboda, brak ograniczeń, ale również przyzwolenie i wsparcie kadry zarządzającej.

Wydaje mi się, że niezmiernie ważnym elementem w procesie uczenia się, jest przyzwolenie na błędy, które w naszej kulturze są mocno podkreślane - w szkołach nauczyciele każą za błędy, nie nagradzają za twórcze działanie, podkreślane są nie osiągnięcia, lecz porażki (za jedną 2 nie można mieć 5 na koniec roku, nie można poprawić osiągniętego wyniku).

Pozdrawiam
Mirek

konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Wojciech Sadowski:
Witam
przyczyn braku skutecznego uczenia sie jest bardzo wiele. Niestety poziom dojrzałości biznesowej niektórych "managerów" jest jaki jest.
Kiedyś popełniłem 80. stronicowy dokument o zarządzaniu wiedzą, z opisem badań przeprowadzonych w 10 różnych firmach w Polsce. Recenzent mocno się zdziwił gdy w luźnej rozmowie użyłem podobnego stwierdzenia. Niemniej jednak wciąż uważam, że jest to słuszne stwierdzenie.

Pozdrawiam,
Mirek

konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Mirosław S.:
Robert Mikołajek:

Już to kiedyś pisałem ale napisze jeszcze raz problem tkwi w nieprawidłowej konfiguracji psychofizjologicznej osobnika X lub Y.
Proces uczenia obejmuje nie tylko podmiot uczący się, a może przede wszystkim, w rozumieniu organizacji, zbiorowości, środowisko sprzyjające uczeniu się. Tu, jak podają koledzy ważna jest swoboda, brak ograniczeń, ale również przyzwolenie i wsparcie kadry zarządzającej.


Efektywny proces uczenia się zachodzi w środowisku nie nastawionym na rywalizację ale na zdrową konkurencję ;))

W efekcie dochodzi do powstania w masie ludzkiej (zespole) biologicznych sprzężeń zwrotnych pomiędzy osobnikami - i wtedy tylko taki zespół równolegle pracujących mózgów może podołać obliczeniu jakiegoś skomplikowanego procesu - gdyż podprogowe łączące się ze sobą organizmy działają jak stacja wieloprocesorowa.

Typowym przykładem takiego układu jest np układ sekretarka szef, kiedy facet nie musi mówić co chce a ona wie ;)) - bo tak się sprzęgli ;))

Jeśli nie to muszą czekać na kogoś z zewnątrz z rozwiązaniem ;))

Wydaje mi się, że niezmiernie ważnym elementem w procesie uczenia się, jest przyzwolenie na błędy, które w naszej kulturze są mocno podkreślane - w szkołach nauczyciele każą za błędy, nie nagradzają za twórcze działanie, podkreślane są nie osiągnięcia, lecz porażki (za jedną 2 nie można mieć 5 na koniec roku, nie można poprawić osiągniętego wyniku).

Pozdrawiam
Mirek


Popełnianie błędów jest jednym z najważniejszych procesów jaki musi zostać dopuszczony w trakcie edukacji gdyż tylko w trakcie tego procesu mózg może bezwarunkowo wykasować błędne algorytmy z pamięci.

A przede wszystkim dopuścić do działania taką funkcję jak DELETE.

Spowodowane jest to specyficzną konfiguracją sieci neuronowej na poziomie biologicznym a odpowiedzialnej za ochronę danych pamięciowych wewnątrz naszego organizmu. Zresztą algorytmy windowsowskie np - odwzorowane są częściowo i oparte na badaniach fizjologicznych ;) zresztą można zapytać Billa ;)

Takie cuś ;)))

komu tego cuś nie wyeliminowali w procesie poprawnej konfiguracji (podstawówka, przedszkole, dom) ma problem ;) => mówimy wtedy o słabej wydajności zespołu adaptacyjnego ;) osobnika X, Y lub Z ;))

Czy można efektywnie przemodelować zespół adaptacyjny ??

- tak, można bez problemu potrzeba treningu od 3 do 24 miesięcy ;))

Pozdrawiam
Cieśla z Krakowa

konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Panie Robercie, by takie coś przemodelować wg. badań potrzeba nawet do 36 miesięcy. Dlatego menadżer jest menadżerem by ten okres był jak najbliższy tej dolnej granicy - 3 miesiące. Zwykłego pracownika powinien zmienić w efektywnego do 3 miesięcy. Grupę pracowniczą specjalistów, kierowników podstawowego szczebla zmienić w efektywny zespół do 2 lat. Kadrę najwyższą w szefów najwyższego szczebla (prezesów/dyrektorów) do 3-5 lat. Dlaczego firmy się nie chcą uczyć? Bo ich szefowie nie rozumieją, że inteligentny, kreatywny, niepokorny pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy. Bo szefowie nie mogą lub nie umieją zmienić organizacji. Każda sytuacja jest inna i inna osoba będzie winna, że firma się nie rozwija. Popatrzcie na rozwój/zwijanie się różnych firm w ostatnich 10/20/30/200 latach wstecz. I pytanie zarządzanie to nauka czy sztuka?

konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Jan Szymański:
Panie Robercie, by takie coś przemodelować wg. badań potrzeba nawet do 36 miesięcy.

Tak to prawda potrzeba do 36 miesięcy ale to jest okres standardowy zarezerwowany dla osób startujących od ZERA.

Pozdrawiam
Cieśla z Krakowa

konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

uczą się firmy. uczą się ludzie. zarządzanie wiedzą jest systemem, który łączy obie te sfery. niestety jest to proces a nie procedura. więc wielu menedżerów tego nie docenia. wielu nie jest świadomych jak ważne jest, by firma nie zapominała tej wiedzy, której zdobycie wiele ją kosztowało. w nielicznych firmach wykorzystywany jest mentoring jako sposób przekazywania wiedzy młodszym. kształcenie pracowników różnych szczebli jest równie ważne. niestety wielu "menedżerów" nie toleruje mądrzejszych od siebie (tak myślą). nie widzą, że mądrzejszy podwładny to większa możliwość sukcesu i szansa na pochwałę "z góry".
ale sami pracownicy często nie doceniają szansy jaką daje im możliwość kształcenia się. najlepszy program nie przyniesie efektu, jeśli trafi na opór uczestników.
i to jest druga strona problemu braku chęci firm do uczenia się.
Arkadiusz B.

Arkadiusz B. Biznes komputerowy

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Dagmara D.:
Firmy to ludzie.
Dlaczego ludzie się nie uczą ?
Małpa uczy się na własnych błędach. Jeśli świeci się czerwone światełko i sięgnie po banana dostanie w łeb to poczeka na zielone światełko.
A jak osiągnąć ten sam efekt bez uciekania się do przemocy? :-)Arkadiusz B. edytował(a) ten post dnia 03.07.11 o godzinie 21:45
Arkadiusz B.

Arkadiusz B. Biznes komputerowy

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Mirosław S.:
Ewa Roller:
Czemu firmom tak trudno wyjść poza ramy miałkiego podsumowania pro forma i wysunąć praktyczne wnioski z zakończonych działań? Jak myślicie?

Dyscyplina. Aż trudno uwierzyć jak wiele firm (pracowników) ma z tym problem. Dyscyplina wymaga zmian (wdrażamy nauczki), wymaga również systematyczności oraz chęci.
Dyscyplina, w XIX wieku było oczywiste co to znaczy.

Dziś sam nie wiem.
Ale chyba jest to eufemizm słowa KARANIE?

A więc jakie kary?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Arkadiusz B.:
Dagmara D.:
Firmy to ludzie.
Dlaczego ludzie się nie uczą ?
Małpa uczy się na własnych błędach. Jeśli świeci się czerwone światełko i sięgnie po banana dostanie w łeb to poczeka na zielone światełko.
A jak osiągnąć ten sam efekt bez uciekania się do przemocy? :-)
Ten efekt nie jest osiągalny, bo ludzie mają wolną wolę :):)
Arkadiusz B.

Arkadiusz B. Biznes komputerowy

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

Dagmara D.:
Arkadiusz B.:
Dagmara D.:
Firmy to ludzie.
Dlaczego ludzie się nie uczą ?
Małpa uczy się na własnych błędach. Jeśli świeci się czerwone światełko i sięgnie po banana dostanie w łeb to poczeka na zielone światełko.
A jak osiągnąć ten sam efekt bez uciekania się do przemocy? :-)
Ten efekt nie jest osiągalny, bo ludzie mają wolną wolę :):)
Wg mnie małpy też mają wolną wole. Ale przyznaję, że z uczeniem, to prawda, co do ogólnego efektu, dla wielu gatunków.

I prawdopodobnie dlatego, człowiek cywilizowany, (nie walący innych w łeb:) wynalazł taśmę.

konto usunięte

Temat: Czemu firmy nie chcą się uczyć?

.Mariusz K. edytował(a) ten post dnia 19.10.11 o godzinie 16:29



Wyślij zaproszenie do