Temat: >>> aktualne trendy w raportowaniu aktywności pracowników
Tomasz NOWICKI:
Witam,
Opracowuję obecnie nowy sposób raportowania w firmie. Interesuje mnie w związku z tym, w jakiej formie żądacie od podległych pracowników raportowania swojej pracy? Jakich narzędzi używacie? Ile czasu poświęcają Wasi pracownicy na sporządzanie raportów aktywności? Tygodniowo? Miesięcznie?
I z drugiej strony, ile czasu jesteście gotowi poświęcić na analizę otrzymywanych raportów?
Czekam na opinie:)
Tomek
Witam,
Tomku, nie wiem czy zdajesz sobie sprawę z tego, że przełożony, który powierzył Ci to zadanie, oddał
de facto w Twoje ręce decyzję wyboru
sposobu w jaki cała firma będzie realizowała swój cel!
"Powiedz mi jak mnie będziesz mierzył a powiem Ci jak się będę zachowywał"
Ustanowienie właściwych mierników/KPIs ma zatem fundamentalne znaczenie dla istnienia firmy!
Proponuję następującą kolejność:
1. Ustal (np. pytając się Prezesa) jaki jest cel firmy.
2. Ustal (np. przeprowadzając rozpoznanie wśród członków Zarządu) w jaki sposób mierzony jest cel firmy na szczeblu Udziałowców i Zarządu.
3. Ustal w jaki sposób działania pracowników terenowych przekładają się na realizację celu firmy.
4. Jeśli to możliwe zastosuj do oceny działań pracowników te same mierniki, które stosują Udziałowcy i Zarząd.
5. Jeśli p. 4 jest niemożliwy, zaprojektuj minimalną liczbę takich mierników adekwatnych do działań pracowników, które precyzyjnie mierzą realizację celu firmy.
Przykład:
Ad. 1
Cel firmy: Generować więcej pieniędzy teraz i w przyszłości.
Ad. 2
Miara bezwzględna: Zysk Netto (NP)
Miara względna: Zwrot z Inwestycji (ROI)
Ad 3.
Pozyskiwanie kontraktów sprzedażowych
Ad. 4.
Bezpośrednio niemożliwe
Ad. 5.
Przerób (T) - tempo, w jakim firma generuje pieniądze przez sprzedaż:
T = Wartość Sprzedaży (S) minus Koszty Całkowicie Zmienne (TVC)
Inwestycja (I) - pieniądze wydane na zakup tego co się zamierza sprzedać:
maszyny, urządzenia, budynki, zapasy materiałów i surowców do produkcji, produkcja w toku (tylko TVC!), niesprzedane wyroby gotowe (tylko TVC!)
Koszty Operacyjne (OE) - pieniądze wydane na zamianę Inwestycji w Przerób:
pensje, najem, media i wszystkie inne koszty poza TVC
Do oceny wystarczają tylko
przyrosty zdefiniowanych mierników (które można obliczyć dla każdego pozyskanego kontraktu sprzedażowego oddzielnie):
dNP = dT - dOE (powinien być większy od zera)
dROI = (dT-dOE)/dI (powinien być większy od stopy kosztu kapitału)
Z powyższego wynika, że liczenie i raportowanie przez pracowników pozyskujących kontrakty sprzedażowe liczby spotkań lub łącznego czasu przebywania z klientami nie ma praktycznie większego sensu...
Pozdrawiam
Maciej Sztompke