Jerzy
Jakubowski
Pomoc finansowa w
życiu.
Temat: Twoje najdroższe zasoby w firmie
A propos sprzedaży, headhunterów, pracowników, etc...Jeszcze nie tak dawno naczelnym mottem wielu organizacji było stwierdzenie PRACOWNICY są naszym największym skarbem i kapitałem. Ale czasy się zmieniły. Dzisiaj dla wielu firm największym skarbem i kapitałem jest istniejąca KLIENTELA, a ścicślej mówiąc ta grupa stategicznych klientów, która przynosi największy przychód firmie. Pracownicy, ich wiedza i umiejętnosci nadal postrzegane są jako istotne aktywa firmy, ale.....
Co zatem się zmieniło? Głównym czynnikiem, który odpowiada za wywołaną zmianę okazuje się być FLUKTUACJA. Z punktu widzenia sprzedaży (generator przychodów): zmiana pracy na pozycji przedstawiciela handlowego, kierownika bądź dyrektora sprzedaży odbywają się dziś nader często i szybko. Wystarczy śledzić gazety i serwisy internetowe aby o tym się przekonać. Klienci borykoją się, rzecz jasna, z tym samym problemem co w rezultacie utrudnia budowanie relacji jeden do jednego, tak istotnych w sprzedaży zarówno B2B jak i B2C. Jeśli do tego dodamy przejęcia firm, zakupy bądź sprzedaże firm to otrzymamy sytuację kiedy Twoi najwartościowsi klienci mogą nagle z dnia na dzień zostać przejęci. I co wtedy?
Innym czynnikiem, który ma wpływ na sytuację w sprzedaży to globalna konkurencja. Wszyscy mają problem w tym aby się wyróżniać. Niezależnie od tego czy sprzedajesz samochody, pralki, laptopy czy oprogramowanie musisz się liczyć z tym, że zawsze znajdzie się kotoś kto będzie to robił taniej, lepiej i szybciej. Jeśli do tego dodamy wpływ internetu, dzięki któremu zakup stał się łatwy i równie szybki da to obraz sytuacji jaką być może już doświadczasz.
Firmy, które zechcą przetrwać w takim otoczeniu będą musiały nauczyczyć się sposobów i metod aby utrzymać swoich wartościowych klientów jak najdłużej. Szczególnie warto wiedzieć:
Czy aktualna strategia firmy koncentruje się na potrzebach Twojej firmy czy na potrzebach i oczekiwaniach Twoich klientów?
Jak postrzegasz swoją sytuację w sprzedaży i dla porównania jak ją widzi i odbiera Twój klient?
Czy przyjęta przez Twoją firmę strategia odnosi się do tego co firma chce sprzedać czy raczej do tego co klienci chcą kupować?
Nie ważne ilu masz klientów i jak wielkim biznesem kierujesz. Zawsze istnieje grupa klientów, która generuje najlepszy zwrot z inwestycji i przyczynia się do tego aby, Twoja firma mogła się rozwijać. Nie zapomnij o roli technologii w gromadzeniu informacji o klientach i budowaniu relacji z nimi. W szczególności w kontekście fluktuacji pracowników i zmienności otoczenia biznesowego.