Aleksander Olszewski

Aleksander Olszewski Kierownik Projektów
IT, PRINCE2
Practitioner

Temat: Wstęp

Na wstępie chciałbym przedstawić ogólną koncepcję metodyki TenStep.

Metodyka ta w całości opiera się na wytycznych PMI, a właściwie PMBoK. W związku z tym prawie w całości opiera się na tych wytycznych. Różnice są niewielkie. Zatem co wyróżnia TenStep i po co w ogóle jest jakaś tam nieco zmieniona metodyka, która opiera się na głównych założeniach innej?

Problem z PMBoK jest taki że jest to świetna biblioteka dobrych rad i zaleceń. Nie daje jednak odpowiedzi na kluczowe pytanie: co z tego wszystkiego mamy wziąć i jak to wszystko poukładać? I tu z pomocą przychodzi TenStep.

TenStep określa 10 kluczowych kroków, które należy wykonać aby zarządzić projektem zgodnie z wytycznymi PMI. Te 10 kroków to po kolej:

Krok 1 --- Zdefiniowanie Pracy do Wykonania.
Krok 2 --- Budowanie planu i budżetu.
Krok 3 --- Zarządzanie Harmonogramem i Budżetem.
Krok 4 --- Zarządzanie Problemami Krytycznymi.
Krok 5 --- Zarządzanie Zmianą.
Krok 6 --- Zarządzanie Komunikacją.
Krok 7 --- Zarządzanie Ryzykami.
Krok 8 --- Zarządzanie ludźmi.
Krok 9 --- Zarządzanie Jakością.
Krok 10 --- Zarządzanie Pomiarem.

Są to zarazem jedyne i najbardziej istotne różnice względem PMBoK. W PMBoK mówimy o grupach procesów i procesach, których w edycji 4. jest 42. Jak się mają kroki do procesów? Otóż kroki TenStep zawierają standardowe procesy PMBoK, odpowiednie dla kazdego z kroków. Kroki w TenStep wyznaczają jednocześnie kolejność i ich priorytety. Tzn., że najpierw trzeba wykonać krok 1., potem 2. itd.

Filozofia TenStep jest dosyć prosta: „wielki projekt --- obszerna metodyka, mały projekt --- oszczędne i proste rozwiązania”, zatem TenStep dostarcza kierownikowi projektu wszystkiego tego, co niezbędne do prowadzenia projektów dowolnej, zmiennej skali w postaci dobrze skrojonego procesu wedle wytycznych PMI.