Rafał
Hubczyk
Zarządzanie
Projektami
Temat: Media o projekcie
Projekt Telepraca. Praca przyszłości cieszy się olbrzymim zainteresowaniem mediów. Poniżej lista wybranych publikacje związnych z projektem, które są dostępne na stronie projektu http://www.telepraca-efs.plChałupnik internetowy (Dziennik Bałtycki, 02.05.2006)
Co piąta firma planuje zatrudnić telepracowników (Jobs.pl, 22.06.2006 )
Czas na telepracę (Dziennik Elbląski, 01.06.2006)
Dla tych, co lubią dużo gadać (Nowa Trybuna Opolska, 03.10.2005)
Dobrodziejstwa z oddali (Gazeta Pomorska, 08.08.2006)
Internet+telefon=telepraca (Puls Biznesu, 05.12.2005)
Komu telepraca (Gazeta Wyborcza, Trójmiasto, 26.04.2006)
Mali doceniają (Gazeta Poznańska, 27.02.2006)
Małe firmy doceniają telepracę (Głos Pomorza, 21.02.2006)
Małe firmy doceniają telepracę (Kurier Lubelski, 07.03.2006)
Na dystans z szefem (Głos Wielkopolski, 01.04.2006)
Niedoceniana telepraca (Rrzeczpospolita, 25.01.2006)
Niejedna twarz telepracy (Gazeta Poznańska, 12.12.2005)
Nikt mnie nie pogania (Gazeta Lubuska, 25.04.2006)
Poligrafia iderem telepracy (Print&Publishing nr 107 2006)
Popracować można również w domu (Gazeta Prawna, 14.11.2005)
Pożytki z telepracy (Kurier Szczeciński, 02.05.2006)
Praca na odleglość (Kurier Szczeciński, 30.03.2006)
Praca na odleglość znacznie tańsza (Gazeta Prawna, 07.04.2006)
Praca na telefon (7 Dni Kalisza, 14.09.2005)
Praca przyszłości (Gazeta Poznańsk, 18.04.2006)
Praca w przyszlości (Gazeta Pomorska, Toruń, 19.06.2006)
Pracodawcy się boją (Nowiny, 03.08.2006)
Pracownicy mogą być tańsi (Głos Rawy Mazowieckiej, 19.04.2006)
Pracownicy na odleglość (Gazeta Codzienna Nowiny, 06.07.2006)
Pracownicy na odległość (Głos Koszalińsi, 27.06.2006)
Pracownicy na odległość (Nowości, 27.06.2006)
Pracownik przez telefon (Gazeta Poznańska, 02.08.2005)
Pracownik przez telefon (Gazeta Poznańska, 02.08.2006)
Program telepraca (Dziennik Polski, 09.05.2006)
Projekty innowacyjne (Dziennik, 26.06.2006)
Szef tylko z komutera (Głos Wielkopolski, 06.08.2005)
Szkolenia dla organizacji prowadzących dzialalność gospodarczą (NGO.pl, 11.07.2006)
Telecentra wspomogą rynek pracy (Gazeta Prawna, 14.06.2006)
Telepraca (Twój Tydzień, 29.03.2006)
Telepraca coraz popularniejsza (Głos Koszaliński, 16.05.2006)
Telepraca dla Gminnych Centrów Informacji (Gazeta Samorządu i Administracji, luty 2006)
Telepraca dla przedsiębiorców (Ekspress Bydgoski, 24.04.2006)
Telepraca ma przyszłość (Głos Pomorza, Koszalin, 11.07.2006)
Telepraca ma przyszłość (Głos Pomorza, Słupsk, 11.07.2006)
Telepraca popularniejsza (Głos Słupski, 18.06.2006)
Telepraca szansą dla bezrobotnych i firm (Gazeta Powiatowa, 17.07.2006)
Telepraca w Polsce 2005 (E-gospodarka, 31.01.2006)
Telepraca w Polsce (Computerworld, 07.04.2006)
Telepraca w Polsce (Magazyn Kadry Zarządzającej CXO, 07.04.2006)
Telepraca w Polsce (Poland Development Gateway, 10.04.2006)
Telepraca w Polsce (Twoja Firma, 10.04.2006)
Telepraca w Poznaniu (Gazeta Poznańska, 03.04.2006)
Telepraca, czyli pracownik na odleglość (Biznes Poznański, 24.04.2006)
Telepraca, czyli pracownik na odległość (Biznes Śląski, 24.04.2006)
Telepraca, czyli pracownik na odległość (Biznes Wrocławski, 24.04.2006)
Telepraca. Konkurs (Głos Wielkopolski, 23.06.2006)
Telepracuj z pomocą Unii (Fundusze Europejskie, nr 2 2006)
Teoria w praktyce (Gazeta Wyborcza Wrocław, 13.06.2006)
Wszystko o telepracy (Dziennik Zachodni, 08.05.2006)
Zarobisz przez telefon i internet (Dziennik Wschodni, 24.10.2005)
Kto pracuje na domowej kanapie (Gazeta Wyborcza, dodatek Praca, 28.08.2006)
Telepraca - szansą na zatrudnienie (Nowiny Gliwickie, 04.10.2006)
Całe biuro to sieć (Puls Biznesu 08.11.2006)
O dwóch twarzach (Dziennik Zachodni 13.11.2006)
O dwóch twarzach (Gazeta Krakowska 13.11.2006)
O dwóch twarzach (Gazeta Poznanska 13.11.2006)
O dwóch twarzach (Życie Warszawy 13.11.2006)
Z dala od szefa (Dziennik zachodni 13.11.2006)
Prawo pracy dla telepracownika (PulsBiznesu 20.11.2006)
Właściciele hoteli chętni do telepracy mogą sięgać po unijne pieniądze (Gazeta Wyborcza, 04.02.2007)
Telepraca trafi do Kodeksu Pracy (Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, 02.03.2007)
Telepraca doczeka się regulacji w Kodeksie Pracy (Gazeta IT, 06.04.2007)
Telepraca doczeka się regulacji w Kodeksie Pracy (Gazeta IT, 10.04.2007)
Telepraca pomoże w walce z bezrobociem (Rzeczpospolita, 12.04.2007)
Telepraca pomoże w walce z bezrobociem (http://rzeczpospolita.pl, 12.04.2007)
Już nie na wariata (Aglomeracja Kraków, 16.03.2007)
Już nie na wariata (Aglomeracja Poznań, 16.03.2007)
Już nie na wariata (Aglomeracja Wrocław, 16.03.2007)
Telepraca.Praca przyszłości (Magazyn Internet nr kwiecień)
W kapciach do biura (Komputer Świat 23.04.2007)
Wirtualni pracownicy zawitają do polskich firm (Rzeczpospolita 22.05.2007)
Telepraca daje efekty (Puls Biznesu 27.06.2007)
Telepraca do kodeksu pracy (Echo dnia 27.06.2007)
Biuro bez biura (Manager Magazine nr lipcowy 2007)
Radio Eska, 03.04.2006
Radio Merkury, 08.05.2006
Radio TOK FM, 28.08.2006
WYWIAD Z RAFAŁEM HUBCZYKIEM - Koordynatorem projektu Telepraca (DZIENNIK, 14 sierpnia 2007)
Barbara Kasprzycka: Czy telepraca jest zdrowa dla psychiki?
Rafał Hubczyk: Zależy dla czyjej, bo nie każdy nadaje się na telepracownika. Przewagę mają tu ludzie młodzi, dla których nowoczesne technologie nie są wiedzą tajemną. Ale najważniejsza jest samodzielność i doświadczenie. I umiejętność zarządzania czasem tak, by zmobilizować się do pracy w domu, ale też żeby w odpowiednim momencie "wyjść" do normalnego życia. Telepracownik musi umieć pracować bez wydawanych na bieżąco wytycznych.
A co z ciągłym poczuciem osamotnienia?
Telepraca nie bardzo sprawdza się u osób towarzyskich, na które używa się określenia "gwiazdy socjometryczne". Tacy ludzie uwielbiają błyszczeć w towarzystwie, jest im to potrzebne do życia i bez spojrzeń współpracowników praca traci dla nich smak.
A jak mam sobie poradzić z uczuciem, że siedząc w domu, tak naprawdę cały czas jestem w pracy?
Trzeba ustalić sztywne zasady pracy i odpoczynku. Mimo że w telepracy często obowiązuje system zadaniowy, nie może to oznaczać, że telepracownik jest bez przerwy na baczność. Trzeba sobie zdawać sprawę, że telepraca jest dokładnie taką samą pracą, jak każda inna - powinna trwać średnio osiem godzin dziennie.
Ale ja często sama nie wiem: czy teraz jestem jeszcze w pracy, czy już nie.
Pomocne jest ustalenie pewnych zasad z rodziną. Pewna pani ustaliła, że kiedy "idzie do pracy" zakłada marynarkę, choćby pod spodem siedziała w piżamie. To był sygnał dla rodziny, że teraz nie można jej przeszkadzać. Któregoś dnia marynarki nie założyła i dziecko zadało jej pytanie: "Mamo, czy ty nie powinnaś być już w pracy?". Taki czytelny sygnał to również jasny podział - kiedy zdejmuję już tę marynarkę, przychodzi czas na relaks. Przestaję myśleć o pracy.
Czy powinnam w domu imitować biuro? Osobny pokój, komputer i tablica ogłoszeń?
Bez przesady, ale osobny kąt z komputerem - z pewnością. Telepraca nie będzie efektywna, jeśli będziemy ją wykonywać w łóżku, z laptopem na kolanach. Mózg człowieka potrzebuje sygnału: w tym miejscu pracuję. Nie bawię się, nie śpię, nie sprawdzam w internecie repertuarów, tylko pracuję.
A jak mój szef ma sobie poradzić z tym, że stracił nade mną kontrolę?
Z pewnością potrzeba jakiejś minimalnej dozy zaufania. Pracodawca nie może cały czas się zastanawiać, czym się pani zajmuje. Tego problemu zresztą nie powinno być, jeśli zadania są wykonane na czas. Ale dobrze też się umówić na sygnał początku i końca pracy. Ustalmy, że rano melduję się telefonicznie, albo że szef ma prawo sprawdzić, czy już się zalogowałem do systemu. Ale też oczekujmy od szefa jasnego sygnału: fajrant. I potem wolne. Telekierownik nie wzywa przecież do pracy ludzi, którzy już wyszli z biura!
Jak mam się uważać za takiego samego pracownika, jak inni, skoro mam ewidentne przywileje: nie muszę wychodzić z domu, uczestniczyć w zebraniach, bo w tym czasie bawię się z dzieckiem? Ciągle mam wyrzuty sumienia.
Telepraca to nie jest przywilej! To po prostu inny sposób wykonywania swoich zadań. Nie tylko pani ma z tego korzyści - pracodawca również. Oszczędza na tym, że nie zajmuje pani powierzchni, nie zużywa prąd, itp. Czasem, gdyby nie telepraca, nie mógłby skorzystać z usług eksperta, który mieszka na drugim końcu Polski. Nie wolno mieć wyrzutów sumienia z tego powodu, że wszystkim jest łatwiej, a praca idzie efektywniej.
A czy słuszne są obawy, że telepracownikowi trudniej o podwyżkę czy awans?
Telepracownik ma mieć dokładnie taki sam dostęp do przywilejów pracowniczych jak ten, który siedzi w biurze. Jeśli dobrze pracujemy, należy nam się podwyżka, szkolenie, awans. Telepraca nie może oznaczać zatrzymania rozwoju zawodowego. Jeśli tak się dzieje, to znaczy, że pracodawca nie jest do takiej formy współpracy przygotowany.
Jak długo można pracować, nie widząc na oczy szefa?
Można widzieć, czemu nie? Są przecież kamery internetowe, można mieć kontakt z szefem nawet codziennie. Ale też pamiętać należy o spotkaniach w gronie "pracowym" raz na jakiś czas. Trzeba zapraszać telepracownika na konferencje, szkolenia. Jakaś forma kontaktu bezpośredniego jest niezbędna, żeby telepracownik nie znalazł się zupełnie na uboczu.
Osobiście jestem telepracą zachwycona. Czy zadowolony pracownik to lepszy pracownik?
Na pewno. Człowiek zadowolony pracuje efektywniej. Jest z niego więcej pożytku niż z tego, który czuje się sfrustrowany odsiadywaniem w biurze, wielogodzinnymi dojazdami i tym, że przestał widywać swoje dziecko.
Rafał Hubczyk (Doradztwo Gospodarcze DGA SA) - główny koordynator projektu "Telepraca - ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców" finansowanego ze środków UE
Barbara Kasprzycka