Marcin Malak specjalista
Temat: Lektury Lektora w Laboratorium Dramatu - wstęp wolny
Lektury Lektora w Laboratorium Dramatu - wstęp wolnyLaboratorium Dramatu rozpoczyna edycję aktorskich czytań polskich
dramatów. Przez najbliższe 10 poniedziałków zajmiemy się nowymi
dramatami współczesnymi, wyłonionymi w prowadzonym przez
Laboratorium programie „Lektor”. Na pierwszym czytaniu - 5 maja –
zaprezentowana zostanie sztuka „Ból” Jana Stępnia w reżyserii Aldony
Figury.
Czytania będą odbywały się według stałej formuły. Zawsze o 19.00, po
krótkim wstępie na temat sztuki i autora, rozpoczyna się czytanie, a
po nim dyskusja. Zgodnie z zasadą open source, według której działa
Laboratorium Dramatu, każdy z uczestników procesu twórczego – a więc
również publiczność – może zainspirować autora i wpłynąć na kształt
dramatu. Otwartą próbę czytaną przeszła m.in. najbliższa premiera
teatru – „Maestro” Jarosława Abramowa-Newerly’ego (31 maja 2008).
Dramaty czytane w maju i czerwcu na scenie przy Olesińskiej 21
reżyserować będą m.in.: Aldona Figura, Krzysztof Galos, Maria Spiss,
Anna Trojanowska, Anna Wieczur-Bluszcz i Piotr Jędrzejas.
Plan czytań
5 maja - „Ból” Jana Stępnia
Bohaterami sztuki są Maria i Jan, małżeństwo artystów malarzy. Jan,
starszy od żony, jest sparaliżowany po wypadku. Maria, dawna
studentka Jana, opiekuje się mężem. Układ między małżonkami wydaje
się oparty na prostej zależności między chorym człowiekiem a jego
wiernie opiekującą się żoną. Ta relacja okaże się jednak o wiele
bardziej skomplikowana. Dramat porusza problem eutanazji, ale i
stawia pytanie o miłość – czy jest to uczucie bezinteresowne,
uwzględniające wolność drugiej osoby?
12 maja – „Derby” Piotra Bulaka
Tytułowe derby to pretekst dla oddawania się przez nastoletnich
chłopaków ich jedynej rozrywce – bijatykom na stadionie. Po śmierci
wielkiego trenera kibice obu klubów godzą się, ale na krótko, bo nie
potrafią żyć bez bójek. Taka zabawa prowadzi ich jednak nieuchronnie
do tragedii. Sztuka inspirowana jest ofiarami derbów Krakowa i
chwilowym zjednoczeniem kibiców po śmierci papieża. Próba
sportretowania środowiska pseudokibiców i odnalezienia przyczyn
stadionowej agresji. Sztuka oparta przede wszystkim na słowie –
dialogach między chłopkami (prowadzonych charakterystycznym
językiem – prostym, pełnym zniekształceń i zapożyczeń) i głosach z
radia.
19 maja - „Pierwszy kamień” Małgorzaty Gołąbek
Monodram. Kobieta skazana za dzieciobójstwo opowiada dziennikarce
swoją historię. Opis nieuchronnego zbliżania się tragedii, a w
istocie studium rozpadu małżeństwa i samotności.
26 maja - „Happy endu nie będzie” Jacka Getnera
Historia narzeczeństwa – oboje około 30, dobrze zarabiają, właśnie
kupili duże mieszkanie. Okazuje się jednak, że on miał kochankę,
która zaraziła go HIV. Sztuka z zaskakującymi zwrotami akcji,
poświęcona momentowi granicznemu w życiu, który zmusza do
rozrachunku dotychczasowego postępowania.
2 czerwca - „Jan i Maria. Sztuka o miłości” Tomasza Gromadki
Sztuka na dwoje aktorów. Dialog między kobietą a mężczyzną. Dramat o
różnych odcieniach miłości, anatomii związku, walce płci.
9 czerwca - „Tramtadrada” Roberta Utkowskiego
Groteska polityczna opisująca mechanizm pozbywania się człowieka.
Historia rozgrywa się w wymyślonym państwie, w którym przyboczni
Prezydenta – Gwardzista i Oskar z nudów postanawiają doprowadzić do
upadku Prezesa. Uruchamiają więc machinę insynuacji i
niedopowiedzeń, która, raz rozpędzona, łatwo się nie zatrzyma. Tekst
utrzymany w atmosferze i języku rodem z Gombrowicza.
16 czerwca „(Nie)ludzkie dzienniki” Szymona Bogacza
Rzecz dzieje się w getcie. Wokół jedej z kamiennic splatają się losy
dziesięciorga bohaterów – Żydów i Niemców (między innymi żydowskiej
pary, okrutnego i głupiego niemieckiego żołnierza, żydowskich braci,
kochanków – Żydówki i Niemca oraz siostry umierającej dziewczynki).
Historia dzieje się w ciągu kilku godzin, które każdy z bohaterów
relacjonuje w formie tytułowego dziennika. Sugestywny obraz życia w
getcie – w dusznej, klaustrofobicznej atmosferze, w głodzie i
smrodzie, w warunkach urągających ludzkiej godności. Autor
kontrastuje losy niemieckich żołnierzy i mieszkańców getta, by
czasem pokazać podobieństwo ich odczuć, pragnień i doświadczeń,
przypominające, że to ludzie ludziom zgotowali ten los.
23 czerwca „Obcy król” Cyryla Cyberskiego
Sztuka o Władysławie Warneńczyku. Historia młodego króla,
zagubionego i nieprzystosowanego do rządzenia, z kompleksem ojca-
wielkiego władcy, manipulowanego przez biskupa i poddawanego
naciskom papieża. Tekst podejmuje temat historyczny w nowoczesny
sposób.
Więcej informacji: http://tat.pl