Dorota
Owczarska
konsultant, Training
Projects
Temat: Zasady diagnozowania oczekiwań edukacyjnych
Jeśli przedsiębiorstwo planuje zamówić projekty szkoleniowe, naprawdę kluczowe jest zorganizowanie profesjonalnego procesu diagnozowania zamierzeń szkoleniowych. Badanie zamierzeń dotyczących planowanego szkolenia powinno być podstawowym działaniem do programu rozwojowego dla pracowników firmy. Wieloletni specjaliści ds. szkoleń zawsze powtarzają, że profesjonalnie zaplanowane definiowanie potrzeb rozwojowych zapewnia dużą korzyść z zakupionych sesji szkoleniowych.Zapewne typowy pracownik już uczestniczył w szkoleniu. Rozwijanie kompetencji pracowników ma w sobie cel, jakim jest edukowanie osób biorących udział w szkoleniu zaplanowanych umiejętności. Zazwyczaj takie działanie pociąga koszt ponad 3 tyś. zł za sesję szkoleniową - i pewnie nikt nie życzy sobie takich pieniedzy zmarnować bezproduktywnie. Z tego powodu dalej przedstawię kluczowe zasady związane z definiowaniem wymagań szkoleniowych. Informacje do napisania tego artykułu zaczerpnąłem z tego portalu: Testy Osobowościowe
Projekty dla menedżerów sprzedaję już od 10 lat. Szkoliłem różne firmy: motoryzacyjne, z sektora spożywczego, handlowe, energetyczne, z branży budowlanej. Czasami widziałem, iż poprawnie zorganizowane badanie zamierzeń szkoleniowych sprawiło, że moje działanie edukacyjne wypadało niezwykle korzystnie dla firmy klienta. Dalej zamieszczam wskazówki dotyczące definiowania oczekiwań edukacyjnych:
- na etapie diagnozowania oczekiwań rozwojowych muszą wykazać się aktywnością władze przedsiębiorstwa, funkcjonalni menedżerowie, dział zarządzania personelem oraz beneficjenci sesji szkoleniowych
- w czasie badania potrzeb szkoleniowych używaj różnorodne techniki diagnostyczne: ankietowanie, dyskusje w gronie ekspertów, eksperymentowanie i obserwacje
- dokładnie sprawdź dokumenty przedsiębiorstwa, jaka kupuje sesje szkoleniowe. W tego typu dokumentach zgromadzone są ważne wskazówki dla trenera. Zawsze czytam je uważnie projektując program szkoleniowy
- zawsze na wstępie sesji szkoleniowych zapytaję osób biorących w szkoleniu, jakie były ich oczekiwania szkoleniowe. Wytyczne szkoleniowe ewoluują na przestrzeni czasu, z tego powodu notuję je na komputerze. Stają się one dla szkoleniowca drogowskazem podczas szkolenia.
W kolejnym wpisie na tym blogu przedstawię kolejne reguły definiowania oczekiwań rozwojowych.
Na tą chwilę to tyle naszych inspiracji.
Redakcja:Eustachy Dobrołęcki
Redaktor tej notatki jest absolwentem kierunku geografii Uniwersytetu Gdańskiego i studiów podyplomowych z dziedziny sozologii. Posiada tytuł Eksperta Innowacyjnosci YTZ. Po studiach osiadł w Jędrzejowie. Od siedmiu lat uczy i rozwija badania dotykające tematyki efektywności osobistej w branży „bankowość i finanse”.
TEMATY BOGA:
Badania kompetencji
Zwolnienia menedżerów
Strategia personalna w zdywersyfikowanej organizacji
Zaawansowane zarządzanie ludźmi
Przyjazna kultura organizacyjna
Testy psychologiczne
Development Center