Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Podstawowe uwarunkowania uczenia się osób pracujących

W następnych postach na mojej witrynie zaprezentuję uwarunkowania nauczania osób dorosłych. W zjawisku uczenia innych w prakseologicznym sensie da się zauważyć podstawowe etapy, definiujące zasób wiadomości nie tylko jako przyswojone przez pracownika ustrukturyzowane dane, ale także możliwość ich wykorzystania oraz wyuczone nastawienie do życia. Te etapy wymyślił Michael Brown w 1998 roku i ciekawie zaprezentował w niewielkiej monografii, można ją ściągnąć: Skuteczne Gry Menedżerskie
Pierwszy krok w procesie przekazywania wiedzy w opisanym wyżej definiuje się jako nieograniczoną niekompetencję, która wskazuje na przyswojenie informacji o świecie za pomocą następujących elementów: uczeń niewiele nauczył się dotychczas na dany temat i nie zdaje sobie sprawy z własnej niewiedzy.
Kolejnym elementem w procesie edukacji będzie często ograniczona nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzy. W trakcie jego trwania szkolony doświadcza braków w swoich kompetencjach, jednak wciąż nie posiada odpowiednio dużo danych o świecie, ażeby te luki wypełnić.
Trzeci etap definiowany jest jako „ograniczona umiejętność w posługiwaniu się wiedzy”. Uczący się dał radę pozyskać już wstępną kompetencje w danej dziedzinie, jednak żeby zastosować ją w praktyczny sposób powinien wykonywać pracę posiadając konieczną proaktywną postawę. Opisany wyżej etap tylko czasami kończy się realnym wzrostem kompetencji. Tu kończy się czynność przekazywania wiedzy, ale ważna jest czynność samodoskonalenia.
Ostatnim krokiem do doskonałości, możliwym do osiągnięcia, kiedy człowiek szkolony z danego tematu jest zaangażowany, jest „nieświadoma umiejętność w posługiwaniu się zdobytą wiedzą”. Nabyta postawa kompetencyjna okazuje się w tym miejscu zestawem odruchowych reakcji na bodźce, nastawienia do różnych spraw oraz behawioralnych uwarunkowań.
Można stwierdzić, że dużo kursów, projektów szkoleniowych oraz akademicko pojmowana edukacja szkolna koncentruje się na metodach uczenia się ucznia. Z tego powodu w następnym artykule zamieszczę strategie percepcji człowieka. Należy je znać, kiedy gry menedżerskie są w agendzie projektu szkoleniowego.
Jan Majcherek
Autor tej notki jest absolwentem wydziału farmakologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i studiów podyplomowych z tematyki medioznastwa. Posiada licencję Konsultanta Kreatywności XDX. Po studiach osiadł w Narwiku. Od dziewięciu sezonów wykłada i projektuje gry odnoszące się do ekonomii i ekonometrii w branży „internet i e-business”.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY BLOGA:
Gry Strategiczne
Szkolenia menedżerskie
Gry edukacyjne
Mentoring
Gry dla przemysłu
Asertywność
Programy incentive
Materiały do gier dla asesorów AC/DC