Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Podstawowe pojęcia w zakresie pobudzania do pracy

Wielu menedżerów projektuje systemy motywacyjne w różnorodnych organizacjach. Mimo to wielu z nich nie rozumie, co w gruncie rzeczy motywuje pracowników. W niniejszym wpisie na moim blogu przedstawię najważniejsze definicje na ten temat.
Motywacja do pracy to procesy wzmacniające pozytywne emocje, utrzymujące oraz sterujące postępowaniem człowieka. Da się wyróżnić aktywizowanie zewnętrzne, do niej zaliczamy: ukaranie pracownika, bonusy, badanie satysfakcji oraz naciski osób na stanowiskach kierowniczych. W literaturze znajdziemy także motywowanie wewnętrzne, do której wliczamy: piramidę Maslowa, lęki, zainteresowania, dążenie do działania, wizje przyszłości oraz cele. O tym znajdziesz tu: Badania Satysfakcji Pracowników
Najważniejsze określenia:
Motywacja to chęci powstałe na skutek wewnętrznych emocji albo pojawiających się czynników, uosabiające się w aktywnym wyrażaniu woli do aktywizowania wybranego procesu motorycznego zmierzającego do określonego efektu.
Określanie motywów ludzkiego działania to inaczej stopień bycia świadomym lub umiejętność słownego określenia motywacji zaistniałego postępowania. Staramy się odszukać motywacje najważniejsze w danej chwili, wpływające na kolejność podejmowania aktywności, ich czas powstania i oczekiwany efekt.
Siła potrzeb to inaczej efektywność uruchamiania procesu życiowego, uruchamia intensywność motywów konwencjonalnych i duchowych. U większości pracowników te drugie z wiekiem zaczynają dominować. Jak wykazały badania, iż na skuteczność działania wpływa potencjał odczuwanych bodźców: pozytywne zwiększają skuteczność działania, negatywne znowu je zmniejszają. Także forma bodźców miewa swój wpływ, na przykład uczucie smutku nie oddziałuje dodatnio na procesy życiowe. Ważna bywa też szybkość narastania emocji. Brak aktywizowania emocjonalnego albo zbyt duże pobudzenie nie podnoszą skuteczności procesów życiowych. Jednakże bardzo wysokie pobudzenie psychomotoryczne zwykle zbliża człowieka do stanu odczuwanego podczas chorób w wieku starszym.
To tyle naszych wniosków.
Redakcja:Bartosz Gołąb
Autor tej notki jest absolwentem wydziału marketingu Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych z obszaru mediacji rodzinnych. Posiada tytuł Eksperta Zmiany i Innowacji ZJB. Mieszka w Lesznie. Od siedmiu sezonów uczy i rozwija badania odnoszące się do zarządzania projektami w sektorze „windykacja należności”.

TAGI:
Badania wynagrodzeń
Awansowanie w organizacjach
Polityka human resources w międzynarodowej jednostce biznesowej
Skuteczne zarządzanie kadrami
Fundusz socjalny
Awanse i Kariera
Oprogramowanie rekrutacyjne