Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Teoretyczne dylematy nauczania osób pracujących

Gry menedżerskie wpisują się w nowatorskie pomoce dydaktyczne. Można te formy dydaktyczne wskazać w wielu projektach kursów firm tej branży. Taka metoda dydaktyczna bywa niezwykle atrakcyjna osób biorących udział, ponieważ doskonale angażuje ludzkie zmysły oraz pobudza do myślenia.
W następnych wpisach na tej stronie przedstawię warunki szkolenia osób po 30 roku życia. W zjawisku przekazywania wiedzy w szerszym znaczeniu da się wskazać 4 podstawowe kroki, definiujące wiedzę nie tylko jako posiadane informacje, ale dodatkowo chęć ich zastosowania w konkretnej sytuacji i nabyte normy zachowań. Te etapy zbadał John Hanson w 2011 roku i ciekawie zaprezentował ją w ostatniej książce, można ją ściągnąć: Gry Menedżerskie Dla Trenerów
Pierwszy krok w procesie doskonalenia kompetencji osób dorosłych w szerszym znaczeniu opisuje się jako nieuświadomioną nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzą, która oznacza przyswojenie informacji o świecie w oparciu o istnienie powiązanych ze sobą zjawisk: potencjalny uczeń mało doświadczył w danym obszarze wiedzy oraz nie spostrzega swojej niewiedzy.
Drugim krokiem do doskonałości będzie często uświadomiona postawa niekompetencyjna. W czasie jego trwania szkolony jest świadomy pustych obszarów w swoich kompetencjach, jednak dalej nie posiada odpowiednio dużo danych o świecie, po to, żeby wspomniane wyżej braki zdiagnozować.
Następny krok do doskonałości nazywa się „świadoma umiejętność w posługiwaniu się wiedzy”. Uczący się miał możliwość posiąść już wystarczającą umiejętność działania, ale aby wykorzystać ją w praktyce powinien być przygotowany na pracę mając dużą proaktywną postawę. Opisany wyżej element w procesie edukacji tylko czasami zakończony jest realnym wzrostem kompetencji. W tym miejscu kończy się czynność szkolenia, ale pojawia się duża chęć samodoskonalenia.
Czwartym elementem w procesie edukacji, możliwym do osiągnięcia, kiedy adept w danej dziedzinie jest zaangażowany, jest „nieświadoma kompetencja”. Nabyta postawa kompetencyjna jest już serią nawyków, nastawienia do różnych spraw oraz norm zachowań.
Należy stwierdzić, iż dużo kursów, szkoleń i akademicko postrzegana praktyka edukacyjna jest skoncentrowana na sposobach percepcji informacji przez człowieka. Z tego powodu w kolejnym blogu zaprezentuję sposoby uczenia się człowieka. Należy je przemyśleć, jeśli gry menedżerskie są elementem szkolenia.
Cyprian Jachem
Redaktor tej notki jest absolwentem kierunku informatyki Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych z dziedziny medioznastwa. Posiada certyfikat Konsultanta Terapii Ustawień UCV. Rozwija swoją firmę w Zabrzu. Od dziewięciu sezonów wykłada i pisze badania odnoszące się do sprzedaży w sektorze „AGD RTV”.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY BLOGA:
Gry Sprzedażowe
Warsztaty miękkie
Gry komputerowe
Motywowanie
symulacje Kaizen
Kreatywność
Szkoła dla trenerów
Materiały do symulacji dla coachów