Dorota
Owczarska
konsultant, Training
Projects
Temat: Teoretyczne dylematy nauczania osób pracujących
Gry menedżerskie wpisują się w nowatorskie pomoce dydaktyczne. Można te formy dydaktyczne wskazać w wielu projektach kursów firm tej branży. Taka metoda dydaktyczna bywa niezwykle atrakcyjna osób biorących udział, ponieważ doskonale angażuje ludzkie zmysły oraz pobudza do myślenia.W następnych wpisach na tej stronie przedstawię warunki szkolenia osób po 30 roku życia. W zjawisku przekazywania wiedzy w szerszym znaczeniu da się wskazać 4 podstawowe kroki, definiujące wiedzę nie tylko jako posiadane informacje, ale dodatkowo chęć ich zastosowania w konkretnej sytuacji i nabyte normy zachowań. Te etapy zbadał John Hanson w 2011 roku i ciekawie zaprezentował ją w ostatniej książce, można ją ściągnąć: Gry Menedżerskie Dla Trenerów
Pierwszy krok w procesie doskonalenia kompetencji osób dorosłych w szerszym znaczeniu opisuje się jako nieuświadomioną nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzą, która oznacza przyswojenie informacji o świecie w oparciu o istnienie powiązanych ze sobą zjawisk: potencjalny uczeń mało doświadczył w danym obszarze wiedzy oraz nie spostrzega swojej niewiedzy.
Drugim krokiem do doskonałości będzie często uświadomiona postawa niekompetencyjna. W czasie jego trwania szkolony jest świadomy pustych obszarów w swoich kompetencjach, jednak dalej nie posiada odpowiednio dużo danych o świecie, po to, żeby wspomniane wyżej braki zdiagnozować.
Następny krok do doskonałości nazywa się „świadoma umiejętność w posługiwaniu się wiedzy”. Uczący się miał możliwość posiąść już wystarczającą umiejętność działania, ale aby wykorzystać ją w praktyce powinien być przygotowany na pracę mając dużą proaktywną postawę. Opisany wyżej element w procesie edukacji tylko czasami zakończony jest realnym wzrostem kompetencji. W tym miejscu kończy się czynność szkolenia, ale pojawia się duża chęć samodoskonalenia.
Czwartym elementem w procesie edukacji, możliwym do osiągnięcia, kiedy adept w danej dziedzinie jest zaangażowany, jest „nieświadoma kompetencja”. Nabyta postawa kompetencyjna jest już serią nawyków, nastawienia do różnych spraw oraz norm zachowań.
Należy stwierdzić, iż dużo kursów, szkoleń i akademicko postrzegana praktyka edukacyjna jest skoncentrowana na sposobach percepcji informacji przez człowieka. Z tego powodu w kolejnym blogu zaprezentuję sposoby uczenia się człowieka. Należy je przemyśleć, jeśli gry menedżerskie są elementem szkolenia.
Cyprian Jachem
Redaktor tej notki jest absolwentem kierunku informatyki Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych z dziedziny medioznastwa. Posiada certyfikat Konsultanta Terapii Ustawień UCV. Rozwija swoją firmę w Zabrzu. Od dziewięciu sezonów wykłada i pisze badania odnoszące się do sprzedaży w sektorze „AGD RTV”.
NAJWAŻNIEJSZE TEMATY BLOGA:
Gry Sprzedażowe
Warsztaty miękkie
Gry komputerowe
Motywowanie
symulacje Kaizen
Kreatywność
Szkoła dla trenerów
Materiały do symulacji dla coachów