Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Strategie dokształcania się osób w dorosłym wieku

Pisałem już o korzyściach, jakie osoba prowadząca szkolenia oraz osoby biorące udział w szkoleniu mają możliwość uzyskać, jeśli zastosujemy na szkoleniu symulacje biznesowe. W niniejszym wpisie przedstawię fundamenty oparte na badaniach naukowych pozwalające dogłębnie poznać i przekonać się, jakie są powody, aby wykorzystywać gry i symulacje.
Dla mnie istotnym z grupy argumentów, aby wykorzystywać wcześniej obmyślane gry menedżerskie i inne tego typu środki dydaktyczne – w tym symulacje, byłby sposób uczenia się przez dorosłych. Mam tu na myśli technikę nabywania nowych kompetencji poprzez mechanizmy percepcji informacji pożądaną przez konkretnego człowieka. Tomas Kolb w wypracowanym w ciągu 10 lat modelu zaprezentował podstawowe strategie pozyskiwania nowych informacji: dywergencjonalny, asymilacyjny, konwergencyjny, symulacyjny. Dzięki tym stylom Thomas McFord i John Honey 28 lat temu opracowali formularz ankietowy, który pozwala na indywidualne zbadanie własnego strategii dokształcania się. Można go znaleźć na stronie autorów: Zaawansowane Gry Strategiczne
Autorzy jeszcze w innych materiałach wyróżniają takie role, jakie obierają osoby uczestniczące w szkoleniu:
Aktywista, który preferuje inne niż typowe sytuacje. Zawsze aktywny, przejawia chęć stałego dokształcania się, jest optymistycznie wyraża swoje oczekiwania. Bez namysłu coś zrobi, następnie dogłębnie o tym pomyśli. Chce wszystko sam przetestować - czy w rzeczywistości tak jest.
Diagnostyk – inaczej myśliciel. Diagnozuje w sposób metodyczny różne opcje osiągnięcia celu wybierając najlepsze z nich. Tacy uczestnicy szkoleń nie lubią uczyć się w skomplikowanych warunkach, wszystko muszą przetestować na osobności.
Teoretyk – dla mnie jest to ponad wszystko perfekcjonista. Jego sposoby myślenia okazują się bardzo idealistyczne, a działania zbyt nieefektywne, aczkolwiek efektowne. W miarę sprawnie rozumie uogólnienia, sam najczęściej przekłada rzeczywistość wokół niego na szczegółowe schematy.
Znajomość opisanych powyżej ról jest niezwykle przydatna w czasie prowadzenia sesji szkoleniowych. Ułatwia osobie prowadzącej szkolenie zaprojektować agendę szkolenia odpowiednią do preferencji uczestników. Jak widać, sposób edukowania dorosłych to także kompetencje z teorii psychologicznych, nie wyłącznie technik budowania piramidy kompetencji.
Franciszek Izydor
Twórca tej notki jest absolwentem kierunku iberystyki Uniwersytetu Śląskiego i studiów podyplomowych z dziedziny astronomii. Posiada tytuł Eksperta Konkurencyjności CXI. Po studiach osiadł w Zakopanem. Od dziewiętnastu lat prowadzi zajęcia i pisze gry odnoszące się do ekonomii i ekonometrii w branży „motoryzacyja”.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY BLOGA:
Symulacje Team building
Treningi handlowe
Gry licencjonowane
Przywództwo
Zarządzanie dla brygadzistów
Zarządzanie projektami
Programy incentive
Licencje dla facylitatorów