Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Jakie są cele oceniania pracowników

Przeciętna organizacja to po pierwsze ludzie w niej pracujący. Stosując metody oceny pracowniczej jest wykonane tworzenie oraz wzmacnianie produktywnego działania zatrudnionych w organizacji. Odpowiednia i w porę ocena pracowników powoduje wczesne zmniejszenie negatywnych efektów wynikłych z zatrudnienia w przedsiębiorstwie niewłaściwych kandydatów. Dlatego jest to ważna aktywność menedżera.
System ocen pracowniczych odgrywa ważną rolę w zarządzaniu ludźmi. Tym samym bywa to dominujący element urzeczywistnienia funkcji kadrowej w organizacji. Ocena polega na stałym poświęcaniu uwagi na reakcje w miejscu pracy i wyniki pracy pracowników w dążeniu do wsparcia merytorycznego, wzmacniania aktywności oraz controllingu personalnego. Opis tego zjawiska można odszukać w książkach: Wyjątkowe Szkolenia Z Prezentacji .
Przeprowadzanie ocen pracowników jest tylko w akademickich dyskusjach proste i nie angażujące emocjonalnie. W praktyce potrzebne bywają określone cechy osobowe i spore doświadczenie. Zgodnie z kryterium potrzeb instytucji cele ocen pracowniczych da się podzielić na dwa zakresy funkcjonalne.
Do celów organizacyjnych można zaliczyć:
- zdolność zaplanowania adekwatnego pozyskiwania oraz przydzielenia personelu stosownie do oszacowanych talentów, obszarów, które najbardziej interesują pracowników, zaangażowania w życie zawodowe,
- usprawnianie metody ustalania celów oraz zarządzania pracownikami,
- uzasadnienie dylematów powiązanych z przemieszczeniem pracowników w obrębie struktury organizacyjnej, grupowymi odejściami pracowników, rozwojem kariery,
- sporządzanie referencji,
- zdefiniowanie wymagań oraz obszarów dokształcania pracowników,
- tworzenie grupy będącej personelem rezerwowym,
- ustalenie długookresowej polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi firmy.
Do efektów społecznych należą:
- wpływanie na efekty pracy przez kształtowanie postawy do powierzonych zadań,
- wzmacnianie wzorców zawartych w wymaganiach względem pracownika w czasie przeprowadzanej oceny,
- aktywizowanie personelu polegające na wiedzy personelu na temat rezultatów podejmowanych działań, możliwościach podwyższania i zastosowaniu czynników dla podnoszenia lojalności pracowników względem pracodawcy,
- niwelowanie niezbyt pozytywnych i niekorzystnych dla organizacji cech pracowników,
- uświadomienia znaczenia poprawnych stosunków międzyludzkich.
Warto dodać - o tych właśnie celach menedżer powinien pamiętać oceniając zatrudnionych podwładnych.
WIĘCEJ

Redaktorem powyższego opracowania jest Iwona Piga, trener prowadzący szkolenia z komunikacji oraz analityk w dziedzinie audytu kompetencji w organizacji.
Tu mówimy równeż o:
- audyty zaangażowania pracowników w instytucjach i organizacjach
- ankiety interpersonalne
- programy rozwojowe z kompetencji społecznych i biznesowych
- eventy dla załogi
- zarządzanie kadrami