Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Dobre praktyki diagnozowania oczekiwań szkoleniowych


Zapewne niejeden pracownik już brał udział w sesji szkoleniowej. Szkolenie ma na celu edukowanie osób biorących udział w szkoleniu nowych kompetencji. Zwykle takie działanie generuje koszt mniej więcej 3 tyś. zł za dzień szkoleniowy - i raczej nikt nie zamierza takich pieniedzy wydać na niepotrzebne warsztaty. Z tego powodu poniżej pokażę najważniejsze kwestie związane z badaniem oczekiwań rozwojowych. Inspirację do sporządzenia wskazówek zaczerpnąłem stąd: Wyjazdy Integracyjne Od A Do Z
Projekty biznesowe organizuję prawie od 10 lat. Widziałem różne firmy: motoryzacyjne, z branży produkcji żywności, handlowe, energetyczne, architektoniczne. Zwykle widziałem, iż poprawnie zorganizowane badanie oczekiwań szkoleniowych powodowało, iż szkolenie było nadwyraz efektywne. Niżej zamieszczam reguły diagnozowania oczekiwań rozwojowych:
- w czasie badania oczekiwań rozwojowych muszą wykazać się aktywnością kierownictwo organizacji, liniowi menedżerowie, departament kadr oraz potencjalni beneficjenci sesji szkoleniowych
- na etapie diagnozowania oczekiwań rozwojowych wykorzystuj wybrane metody znane w naukach społecznych: kwestionariusze, rozmowy panelowe, eksperymentowanie oraz pomiary ciągłe
- dokładnie przeczytaj system zarządzania personelem firmy, jaka wybrała sesje szkoleniowe. W tych dokumentach są ważne dane. Zawsze biorę je pod uwagę układając plan szkoleniowy
- zwykle na początku projektu szkoleniowego pytam uczestników, jakie były ich oczekiwania rozwojowe. Wytyczne rozwojowe ewoluują w czasie, z tego powodu notuję je na kartce. Bywają one dla mnie mapą na czas projektu szkoleniowego.
W kolejnym wpisie na tym blogu pokażę inne zasady badania oczekiwań szkoleniowych.
Tyle haerowych przemyśleń.
Autor:Michał Chlebowicz
Redaktor tej notki jest absolwentem wydziału informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego i studiów podyplomowych z zakresu kierowania produkcją. Posiada tytuł Coacha Sprzedaży Relacyjnej NZM. Po studiach osiadł w Ostrowcu Świętokrzyskim. Od trzech lat wykłada i opracowuje gry odnoszące się do obsługi klienta w branży „reklamy”.

TAGI:
Badania satysfakcji
Ocena okresowa menedżerów
Polityka personalna w nowoczesnej organizacji
Wieloaspektowe zarządzanie kadrami
Programy karier kadry rezerwowej
Struktura organizacyjna
Assessment Center