Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Zasady definiowania potrzeb szkoleniowych

Kiedy przedsiębiorstwo chce zakupić szkolenia biznesowe, istotne jest zorganizowanie profesjonalnego badania zamierzeń dotyczących planowanego szkolenia. Definiowanie zamierzeń rozwojowych powinno być wprowadzającym krokiem do efektywnego programu rozwojowego dla pracowników firmy. Wieloletni trenerzy podkreślają, iż dobrze zorganizowane definiowanie zamierzeń szkoleniowych powoduje niezwykłą stopę zwrotu dotyczącą szkoleń.
Na pewno niejeden zatrudniony w firmie w przeszłości uczestniczył w sesji szkoleniowej. Sesja szkoleniowa ma w sobie cel, jakim jest nauczenie pracowników nowych umiejętności. Zwykle takie działanie kosztuje mniej więcej 3 tysiące zł za sesję szkoleniową - i jak sądze nikt nie chce tych kwot wyrzucic w błoto. W tym duchu dalej przedstawię istotne sprawy wiążące się z badaniem wymagań uczestników szkoleń. Pomysł do opracowania wskazówek wziąłem z takiej strony:
Badania Motywacji
Sesje biznesowe prowadzę prawie od 10 lat. Widziałem przeróżne firmy: motoryzacyjne, z branży produkcji żywności, sieci handlowe, energetyczne, z branży budowlanej. Zwykle zdawałem sobie sprawę, iż poprawnie przeprowadzone badanie potrzeb dotyczących szkolenia powodowało, iż moje działanie edukacyjne okazywało się niezwykle efektywne. Niżej opisuję wskazówki dotyczące badania potrzeb edukacyjnych:
- w czasie badania oczekiwań edukacyjnych muszą brać udział kierownictwo firmy, bezpośredni przełożeni, dział zarządzania personelem oraz potencjalni którzy wezmą udział w szkoleniu
- do definiowania potrzeb szkoleniowych zastosuj różnorodne metody diagnostyczne: ankietowanie, rozmowy panelowe, eksperymentowanie i rejestrowanie doświadczeń
- precyzyjnie przeczytaj system zarządzania personelem organizacji, która zamówiła projekt szkoleniowy. W tych miejscach bywają zamieszczone kluczowe dla szkolenia informacje. Zawsze biorę je pod uwagę projektując harmonogram sesji szkoleniowych
- najczęściej na początku szkolenia zapytaję osób biorących w szkoleniu, jakie były ich oczekiwania rozwojowe. Wytyczne edukacyjne zmieniają się na przestrzeni czasu, dlatego zapisuję je na komputerze. Stają się one dla trenera latarnią morską podczas projektu szkoleniowego.
W kolejnym artykule przedstawię kolejne reguły badania oczekiwań rozwojowych.
To tyle moich przemyśleń.
Opracowanie:Krzysztof Twarzykiewicz
Redaktor tej notki jest absolwentem kierunku iberystyki Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego i studiów podyplomowych z obszaru kierowania sprzedażą. Posiada tytuł Coacha Sprzedaży Relacyjnej VIE. Pracuje w Grodzisku Mazowieckim. Od czterech sezonów koordynuje warsztaty i kreuje gry dotyczące ekonomii i ekonometrii w sektorze „turystyka i rekreacja”.

TAGI:
Badania wynagrodzeń
Rekrutacja pracowników
Strategia human resources w państwowej organizacji
Wieloaspektowe kierowanie ludźmi
Fundusz socjalny
Rozwój pracowników
Systemy kadrowo płacowe