Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Pierwsza funkcja kierowania jako temat na szkolenie

Wiele sesji szkoleniowych dla osób pracujących na stanowiskach kierowniczych obejmuje ciekawie brzmiące kwestie, takie jak przywództwo menedżerskie, time based management, inteligencja emocjonalna. Mimo to uważam, że najważniejsze umiejętności kadry zarządzającej mieszczą się w od dawna znanych funkcjach kierowania firmą, wskazanych prawie 100 lat temu przez A. Fayola.
W dzisiejszym wpisie postanowiłem przedstawić obszary kursów dla menedżerów, jakie warto szukać w segmencie szkoleniowym. Obszary kierowania kojarzone bywają często jako czynności oraz inne aktywności o charakterze kierowniczym. Kierowanie grupą zatrudnionych w firmie ludzi wywołuje sytuację wybrania odpowiedniego sposobu postępowania, które byłoby możliwe do zastosowania w konkretnej sytuacji biznesowej. Informacje z tego tematu na szkoleniu tej firmy szkoleniowej: Profesjonalne Treningi Przywództwo i Kierowanie.
Teraz przedstawię zupełnie podstawową czynność kierowania, którą znają przełożeni w dużej liczbie znanych mi przedsiębiorstw.
Wspomnianą wyżej aktywnością jest planowanie. Jest to ustalenie celów organizacji i dróg ich osiągnięcia. Kierownicy prognozując przyszłość starają się umieścić w jasno zdefiniowanych punktach osi czasu czynności, jakie powinny być wykonane i opracować najbardziej adekwatne sposoby prowadzące do porządanego efektu biznesowego. Planowanie nie może być prowadzone na podstawie inwencji menedżera oraz mglistych wizji przyszłości.
Planowanie bazuje na zdefiniowaniu zasad oraz sposobu podejmowania aktywności biznesowych z perspektywy adekwatnej do rzeczywistości drogi do osiągnięcia celów sformułowanych przez organizację. Częścią procesu tworzenia planów jest decydowanie o sprawach biznesowych, a więc dokonywanie wyboru techniki działania spośród realnych opcji. Najważniejszym procesem musi być zdefiniowanie celów firmy, potem zaś zdefiniowanie celów jej działów.
Firmy określają różnego typu plany: taktyczno-strategiczne, zbudowane w oparciu zamierzenia strategiczne, określające operacje w ramach planów wyższego rzędu. Ze względu na okres czasu realizacji możemy wymienić plany: z krótkim terminem zakończenia, o średnim terminie zakończenia, długofalowe.
Umiejętność tworzenia harmonogramu jest dość ważna. Dlatego twierdzę, że każdy kierownik powinien przejść dobrą szkołę w tym temacie.

WIĘCEJ

Twórcą niniejszego tekstu jest Rafał Szczepanik , trener prowadzący szkolenia z publicznego przemawiania a dodatkowo autor opracowań w zakresie audytu kompetencji w organizacji.
W tym blogu często przeczytasz także o:
- badania kompetencji pracowników w dużych koncernach i małych firmach
- kwestionariuszy psychologiczne
- zajęcia edukacyjne z budowania strategii i rozwoju firmy
- szkolenia incentive
- zarządzanie kapitałem ludzkim