Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Kroki na drodze uczenia się dorosłych

Należy od razu napisać, że większość studiów podyplomowych, szkoleń oraz ogólnie pojmowana dydaktyka koncentruje się na doświadczeniach wyniesionych z dzieciństwa, wartościach, praktycznym wykorzystaniu teorii oraz talentach. Często zdarza się, iż mamy na oku jedynie główny obszar szkoleniowy, a inne oddane są osobie uczącej się.
W innym wpisie przedstawiłem czteroetapowy sposób pozyskiwania kwalifikacji (rozumianych szerzej niż wyłącznie nowy zasób informacji). Ażeby taki stan zaistniał, konieczne bywa zapoczątkowanie uczenia się, następującego po nadawaniu informacji. Techniką, która pełni rolę katalizatora podczas jego przebiegu, jest technika 3 liter A, opisana w postaci trzech wyrazów: wiedza, praktyka, praca. Źródło: Drużynowe Gry Biznesowe
Podstawowym krokiem do sprawnego procesu dydaktycznego bywa wzbudzenie motywacji u uczniów. Tacy ludzie powinni chcieć się otworzyć na nową wiedzę. Ten etap określany jest jako theoretical background.

Kolejnym krokiem bywa dostosowanie agendy projektu edukacyjnego proporcjonalnie oczekiwań uczestników szkolenia. Nie zdażyło mi się prowadzić dwa razy w ten sam sposób identycznego wykładu lub wystąpienia. Gdy uczę obsługi klienta ludzi będących personelem w hotelu, przygotowuję ćwiczenia pasujące do sektora wypoczynku i rekreacji. Gdy mam na szkoleniu kadrę koncernu elektronicznego – wówczas realizuję case study z branży telekomunikacyjnej. Takie projekty to pozornie identyczny problem, w praktyce należy realizowane projekty edukacyjne przygotować odnośnie potrzeb danej instytucji. Ten poziom nazywa się ”skills”.

Na koniec etap ”action” – oznacza to wdrożenie teoretycznej wiedzy. Najczęściej osoby biorące udział w szkoleniu idą do domu, wyrzucają materiały szkoleniowe i w ich życiu nie ma żadnych zmian. Nauczyciel mimo to nie może kończyć procesu edukacyjnego po zakończeniu zajęć. Pozostaje odpowiedzialny za wykorzystanie nowych zasad teoretycznych w praktyce organizacyjnej.
Gwidon Zdanowicz
Redaktor tej notatki jest absolwentem kierunku psychologii Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych z zakresu terapii rodzinnej. Posiada tytuł Eksperta Zmiany Osobistej ADE. Pracuje w Lesznie. Od trzynastu lat wykłada i pisze badania dotykające tematyki promocji i reklamy w sektorze „medycyna i zdrowie”.

O NASZYM BLOGU:
Symulacje Sprzedażowe
Kursy miękkie
Gry tworzone na miarę
Zarządzanie
Gry produkcyjne
Asertywność
Wyjazdy integracyjne
Materiały do symulacji dla facylitatorów