Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Dlaczego badać systemy kompetencyjne

Ażeby czytający te słowa pojął obszar wiedzy z dzisiejszego wpisu, najpierw chcę napisać, że początkowo przez kompetencje pojmowano danie człowiekowi jasno określonego prawa do zajmowania się określonymi sprawami w imieniu danej instytucji. Natomiast możliwość sprawnego podejmowania obowiązków zawodowych wiązano czasami z wyuczonym zawodem na określonym polu działalności. Uwarunkowania w ramach tego obszaru ciekawie opisuje T. Nowak w tej książce:
Szkolenia Biznesowe
Kompetencje zasady i reguły teoretyczne, normy zachowań oraz nastawienie do pracy konieczne do skutecznego wykonywania pracy w konkretnym dziale firmy. Określając kompetencje pracowników jesteśmy w stanie zdiagnozować:
- praktyczne możliwości wykonywania pracy, które obejmują dane i informacje, które dany podwładny zobligowany jest wiedzieć, ażeby spełniać powierzoną mu rolę, a dodatkowo specjalne talenty, które okażą się przydatne, np. zdolności techniczne,
- cele rozwojowe,
- wymagane kwalifikacje zawodowe,
- doświadczenie zawodowe lub typy organizacji, w których podwładny zdobywał doświadczenie,
- nadzwyczajne osiągnięcia wróżące równie dobre wyniki w przyszłości,
- wszystko, czego firma zamierza żądać od pracownika, na przykład poszukiwanie nieodkrtych rynków albo usług, podnoszenie wielkości produkcji, efektywności w działaniu lub sprawniejszej obsługi zamówień, wdrażanie nowych procesów optymalizacyjnych,
- w jakim stopniu pracownik jest członkiem kultury organizacji.
Jak wynika z powyższych rozważań, pozytywne efekty z przeprowadzania ocen kompetencji pracowniczych są nie do przecenienia. Przełożony pozyskuje rzetelną wiedzę na temat pracowników. Pracownicy czują, że organizacja o nich dba oraz chce wykorzystywać w pracy nie tylko obecnie, ale i na przyszłość.
W następnych postach zobrazuję w szczegółach obszary kompetencji.
Na tą chwilę to tyle menedżerskich myśli.
Redakcja:Hubert Kwaśny
Autor tego wpisu jest absolwentem wydziału psychologii Uniwersytetu Łódzkiego i studiów podyplomowych z dziedziny public relations. Posiada licencję Konsultanta Zmiany i Innowacji ZRG. Zawodowo realizuje się w Kielcach. Od pięciu sezonów prowadzi zajęcia i rozwija badania dotyczące sprzedaży w sektorze „przemysł lekki”.

O TYM PISZEMY:
Audyty satysfakcji
Rekrutacja w firmach
Polityka personalna w prywatnej organizacji
Wieloaspektowe zarządzanie personelem
Projekty doradcze i wdrożeniowe w HR
Badania osobowości
Development Center