konto usunięte

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Ilona G.:
Elastyczny czas pracy np zaczynac od 10 i wolny piatek.
przy takiej motywacji (szczegolnie dla mlodych pracujacych matek) w 4 dni mozna zrobic duuuzo wiecej niz w 5

ale z czyms takim zetknelam sie jak do tej pory tylko raz.

:-)

Ponieważ nie wszedzie to przejdzie. Zależy gdzie się pracuje np. urząd wojewódzki- jedziesz odebrać paszport a tutaj pracownik ma wolne :-) Ale pomysł fajny.

konto usunięte

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Podobnie jak Pani Ilona:elastyczny czas pracy.
Dowiedziono niejednokrotnie, że praca w sztywno ustalonych ramach od 8 do 16 jest mniej efektywna, pochłania paradoksalnie więcej czasu niż praca nastawiona na efekt, wykonanie zadania. Wiadomo jednak,że nie na wszystkich stanowiskach pracy można sobie na to pozwolić i nie wobec osób, które nie posiadają samodyscypliny, umiejętności zarządzania własnym czasem pracy, potrzebujących kierwania ich pracą.

Motywująca jest również możliwość uczestnictwa w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe i ogólne (język obcy).

Najważniejsza według mnie jest jednak dobra atmosfera w zespole- to najbardziej przywiązuje ludzi do firmy. Nie zawsze zatrudnienie najlepszych specjalistów według kwalifikacji warunkuje sukces działu/firmy. Przy rekrutacji osób warto patrzeć na to czy dana osoba będzie "pasowała" do istniejącego zepołu. Dobrze dobrany zespół wspiera sie wzajemnie i potrafią wiele dokonać.

Pozdrawiam
Anita

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Czytam wszystkie posty i musze stwierdzić, że mam wielkie szczęscie bo pracuje w świetnej firmie z bardzo mądrym szefem, który daje mi możliwości rozwoju gdyż wie doskonale, że dobry pracownik to pracownik doceniony i taki który może dalej sie rozwijać. Aby dojść do tego wniosku nie trzeba czytać żadnych psychologicznych książek tylko zastanowić sie nad tym czy nam rzeczywiście zależy na ludziach i firmie czy na czymś zupełnie innym.
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

uważam, że premia w formie pieniędzy jest wymierną formą motywowania, ponieważ gdy inni chcą korzystać ze spa, beasenu etc, ktoś inny może te pieniądze wydać na coś o czym marzy np. aparat, perfumy,

jedak każda z wymienionych powyżej odpowedzi jest również trafna

konto usunięte

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

natknęłam się na ciekawy artykuł...

Dobry system motywacyjny powinien zawierać szereg motywatorów materialnych, których celem będzie zaspokojenie potrzeb finansowych pracowników. Najczęściej stosowanymi motywatorami materialnymi, poza atrakcyjnym wynagrodzeniem, są różnego rodzaju nagrody, premie, dofinansowanie kształcenia, wypoczynku, rekreacji, opłacana przez pracodawcę prywatna opieka medyczna (często również dla członków rodziny pracownika), ubezpieczenie na życie, możliwość korzystania z samochodu służbowego, wykupione przez firmę miejsce parkingowe itp..

Należy jednak podkreślić, iż motywacja materialna, poza tym, że może generować dodatkowe koszty dla pracodawcy, jest skuteczna tylko do pewnego momentu. W związku z tym nie powinna stanowić jedynego elementu systemu motywacyjnego.

Motywowanie pozafinansowe

Istnieje cały wachlarz motywatorów pozafinansowych, które można wprowadzić w firmie nie narażając się dodatkowe wydatki i zapewniając sobie lojalność i zaangażowanie pracowników. Do najpopularniejszych należą:

Dobra atmosfera w pracy

Wzajemny szacunek między pracownikami różnych szczebli organizacji jest dla niej bezcenną wartością. W firmach, które tę wartość doceniają powstaje kultura charakterystyczna dla organizacji opierających się na pracy zespołowej i stale uczących się. Kultura ta ma ogromny wpływ na wszystkie elementy związane z życiem firmy – na pracowników, klientów, środowisko zewnętrzne, dostawców i inwestorów. Wynikające z niej systemy raportowania wyników (zwłaszcza z minionego roku), nawet jeśli łączą się z odkryciem słabości i potrzebą wprowadzenia korekt, wzmacniają pewność siebie zatrudnionych. W takim typie kultury organizacyjnej, również system komunikacji funkcjonuje w sposób umożliwiający swobodny przepływ informacji między pracownikami. Firma popiera, a nawet wręcz wymaga od każdego z zatrudnionych, by wypowiadał własne zdanie, zabierał głos w dyskusji, zgłaszał pomysły i nowatorskie rozwiązania. Ludzi docenia się nie tylko za to, co wiedzą i robią, ale również za inteligencję emocjonalną, którą wykorzystują w pracy.

Praca wykonywana w grupie dobrze rozumiejących, wspierających i szanujących się ludzi ma ogromną wartość motywującą, a bycie częścią zgranego zespołu wyzwala w pracownikach tak pożądaną przez firmę lojalność, zaangażowanie i kreatywność.
Dobre relacje z przełożonymi

W powszechnej świadomości pracowników coraz bardziej utrwala się pogląd, że do pracy przychodzi się do firmy, natomiast odchodzi się przede wszystkim od przełożonego. Najczęściej jest to skutek nie realizowania przez kierowników jednego z ich podstawowych zadań jakim jest motywowanie podwładnych.

W każdej organizacji menedżerowie powinni zawsze znaleźć czas na indywidualną rozmowę z podwładnymi, w szczególności w okresie dokonywania pewnych podsumowań, np. „z okazji” ocen okresowych. Zarządzając zespołem menedżer powinien starać się angażować pracowników nie tylko w ocenę minionego okresu, ale także w tworzenie zasad działania na przyszłość. Jego celem ma być przecież budowanie dobrego zespołu, który wspólnie rozwiązuje problemy, wspiera się wzajemnie w pracy i występujące jako całość. W pełni więc trzeba zgodzić się z poglądem, że menedżer powinien unikać „negatywnej energii”, jaką tworzą plotki, animozje, czy podziały powstające wewnątrz grupy pracowników i należy rozbrajać takie sytuacje jak miny, które zlekceważone mogą wyrządzić wiele nieodwracalnych szkód w zespole.

Dobry menedżer jest jak mistrz - potrafi dostrzegać nie tylko porażki ale i sukcesy. Podkreślanie tych ostatnich ma niebagatelny, a wręcz kluczowy wpływ na motywowanie zespołu. Nie ma bardziej demotywujących, a wręcz „demoralizujących” pracownika zachowań niż niezauważanie jego osiągnięć i tolerowanie niedociągnięć. Wato więc dać pracownikom to, co nas nic nie kosztuje – „słowa uznania, które są tym, czego pracownicy bardzo pragną, ale nigdy o to nie poproszą”.

Udział w zarządzaniu

Kolejnym ważnym czynnikiem motywującym pracowników jest zaufanie do ich kompetencji. Często narzekają oni na nieumiejętność delegowania uprawnień i ograniczanie ich samodzielności. Szefowie bojąc się zaufać swoim podwładnym, ingerują w najdrobniejsze kwestie, nieustannie kontrolują i pozbawiają samodzielności. Niestety brak zaufania do pracowników często działa jak "samospełniająca się przepowiednia". Oczekiwania przełożonego, że pracownik sobie nie poradzi lub wykona zadanie źle, powoduje, że ten rzeczywiście obniża swoją motywację i zaangażowanie, przerzucając odpowiedzialność na szefa.

Kreatywność jest jednym z bardziej cenionych przejawów zaangażowania pracownika w pracę, w wielu firmach rzeczywiście funkcjonuje tendencja do stymulowania inicjatywy pracowników. Problem pojawia się jednak, gdy wysuwane przez pracowników sugestie i pomysły są ignorowane. Pochwała za dobry pomysł nie może pozostać jedyną „nagrodą” za inicjatywę. Dobre pomysły koniecznie trzeba wdrażać. Jeżeli to nie nastąpi, najcenniejsi dla firmy pracownicy nie tylko nie będą więcej zgłaszać swoich pomysłów, ale z czasem odejdą z nimi do konkurencji.

Przyjazny system kontroli i oceny pracy

Niedopasowanie zadań do aspiracji, uzdolnień, wiedzy i możliwości technicznych, często staje się dla pracowników źródłem stresów i niezadowolenia z pracy. Aby tego uniknąć, należy dobrze rozpoznać, gdzie tkwią mocne, a gdzie słabe strony danego pracownika i czy istnieje odpowiednie otoczenie, by osoba mogła sprostać stawianym jej celom.
Rozpoznaniu atutów i słabości pracownika ma służyć przede wszystkim system ocen okresowych i trzeba zadbać o to, aby był on możliwie jak najlepiej „skrojony na miarę” danej organizacji.

Często zdarza się, że firmy wykorzystują oceny okresowe jedynie jako narzędzie do karania za popełnione przez pracownika błędy. Tymczasem takie postępowanie stanowi bardzo poważne ”wykroczenie” przeciwko motywacji pracowników i zamiast zachęcić ich do dalszego rozwoju i rozszerzania zakresu kompetencji, spowoduje jedynie apatię i spadek efektywności.

Natomiast prawidłowo realizowana kontrola i ocena pracy przynosi firmie realne korzyści, między innymi w postaci wzrostu jakości i wydajności pracy, zmniejszenia rotacji pracowników oraz ilości formalnych bądź nieformalnych konfliktów pomiędzy nimi a ich przełożonymi czy wykorzystania potencjału pracowników zgodnie z planowanym kierunkiem rozwoju firmy.

Jasne kryteria awansu

Możliwość systematycznego „pięcia się w górę” stanowi dla wielu pracowników jedną z największych motywacji. Aby więc zachęcić ich do wytężonego wysiłku, firma powinna dysponować przejrzystą strukturą organizacyjną i precyzyjnie określonymi kryteriami awansu.

Z pewnością warto posługiwać się tutaj opisami poszczególnych stanowisk i profilami kompetencyjnymi tak, aby pracownik miał poczucie swoistej „równości” w dostępie do awansu w firmie. Sytuacja idealna to taka, kiedy menedżer już zatrudniając pracownika potrafi określić ścieżkę jego kariery zawodowej. Dzięki temu pracownik od początku będzie wiedział na jaki awans może liczyć – pionowy czy poziomy oraz jakie musi spełnić warunki, aby móc awansować.

Skuteczne motywowanie pracowników nie polega wyłącznie na nieustającym zwiększaniu wydatków i nie jest w 100 % uzależnione od zasobów finansowych pracodawcy. Bardzo często to właśnie przywołane powyżej metody motywowania personelu przynoszą firmie największe korzyści. Wszak dobry i zmotywowany pracownik to fundament każdej firmy.

konto usunięte

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Witam serdecznie!

dzisiaj dołączyłam do grupy,

pozdrawiam zacne grono ludzi związanych z obszarem HR!

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Mądry przełożony...

"Dobry menedżer jest jak mistrz - potrafi dostrzegać nie tylko porażki ale i sukcesy."

Niestety w polskiej rzeczywistości pracownicy częściej mogą liczyć na "zainteresowanie" przełożonego jak coś się im nie uda, niestety:(

Pozdrawiam
Leszek S.

Leszek S. Szukam nowych
wyzwań.

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Ewelina Chmielewska:
Mądry przełożony...

"Dobry menedżer jest jak mistrz - potrafi dostrzegać nie tylko porażki ale i sukcesy."

Niestety w polskiej rzeczywistości pracownicy częściej mogą liczyć na "zainteresowanie" przełożonego jak coś się im nie uda, niestety:(


Dokładnie tak... niby taki "drobiazg" ale jakże istotny.
Mirosław Stefanek

Mirosław Stefanek właściciel, M&M
REKLAMA I PROMOCJA

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Elżbieta S.:
natknęłam się na ciekawy artykuł...

Dobry system motywacyjny powinien zawierać szereg motywatorów materialnych, których celem będzie zaspokojenie potrzeb finansowych pracowników. Najczęściej stosowanymi motywatorami
ciach

Bardzo dobre. Podpisuję się dwoma łapkami
Karolina S.

Karolina S. pośrednik kredytowy

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

WItam,

przeczytałam wszystkie posty i mam pytanie-
czy jako pozapłacowy system motywacyjny moża potraktować stałą współpracę z wybranym doradcą finansowym?
Czyli-HR-owiec "organizuje" pracownikom firmy profesjonalne usługi doradcze, lepsze oferty kredytowe i inwestycyjne.

Czy ludzi taka oferta motywuje?
Czy czują, że dzięki pracy w firmie X mogą profesjonalnie zadbać o swoje finanse osobiste i konkretnie zaoszczędzić nie tylko pieniądze ale i swój czas?
Dajcie znać c o tym myślicie :)
Pozdrawiam,
K
Piotr Jędraszek

Piotr Jędraszek kierownik ZZL ZEC
Sp.zo.o./gł.księgowy
,PPUH ABBUD Sp.zo.o.

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

A ja dorzucę takie pytanie: czy motywatory pozafinansowe są skuteczne w przypadku gdy wynagrodzenie nie do końca spełnia oczekiwania pracownika? Czy może jest tak że najpierw mądry szef powinien dostrzec finansowe oczekiwania pracownika a potem wchodzić w dodatkowe bonusy?

konto usunięte

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Piotr Jędraszek:
A ja dorzucę takie pytanie: czy motywatory pozafinansowe są skuteczne w przypadku gdy wynagrodzenie nie do końca spełnia oczekiwania pracownika? Czy może jest tak że najpierw mądry szef powinien dostrzec finansowe oczekiwania pracownika a potem wchodzić w dodatkowe bonusy?

Cóż.. bez przeprowadzenia rozmowy, czy ankiety, szef nie będzie wiedział, czy dla danego pracownika pensja, co-miesięczna jest dla niego satysfakcjonująca w pełni czy też nie. Ciężko też postawić znak równości przy pożądanej pensji, dla wszystkich pracowników, gdyż każdy ma odmienne preferencje, potrzeby... Anonimowa ankieta, może po części przedstawić zarys upodobań, preferencji pracowników.. ale czy wyciągnięcie powiedzmy średniej będzie dobrym posunięciem? Do każdego pracownika należy podchodzić indywidualnie, bo tak jak są różne charaktery, jak wiele jest temperamentów, jakie są potrzeby tak tyle samo dużo jest potrzeb każdego pracownika.

Pozdrawiam
Piotr P.

Piotr P. Inspektor BHP

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Swego czasu przeprowadziłem ankietę w jednej firmie. Celem było zbadanie czy i jakie czynniki pozafiansowe motywują pracowników. Zaznaczyć należy, że pracownicy nie zarabiali kokosów (sami wynegocjowali sobie stawki)jednak mieli dość elastyczne godziny pracy i dostawali wynagrodzenie regularnie. Okazało się, że pewna grupa pracowników zgodzila by się na obniżenie wynagrodzenia o 5-15%!! ale tylko w przypadku gdyby zapewniono im jakieś motywujące bodźce pozafinansowe.
Niestety nie wiem jakie później były efekty i działania firmy. Zaznaczyć nalerzy, że często przy przywiązaniu pracowników do firmy jest możliwość wprowadzenia zmian w wynagrodzeniu zastępując je pewnymi (dobrze dobranymi i przebadanymi) środkami pozafinansowymi.

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Nie ma jednej recepty na motywację. Każdy oczekuje od życia czegoś innego. Dla części pracowników najlepsza będzie kasa, inni wolą wyjazd integracyjny czy szkolenie. Zależy to od hierarchii potrzeb http://pl.wikipedia.org/wiki/Hierarchia_potrzeb
w uproszczeniu
potrzeby: fizjologiczne - kasa
bezpieczeństwa - ubezpieczenie
miłości, przynależność - wyjazd integracyjny
szacunek i uznanie - oficjalna pochwała
niezależności - większa swoboda w podejmowaniu decyzji
samorealizacji - szkolenie :)
Aby dobrze motywować pracowników należy poznać ich potrzeby !!!

Jeżeli chodzi o najlepszy poza finansowy bodziec motywujący :
Jasno sprecyzowany cel, zadanie, kryteria oceny

konto usunięte

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

prostymi lecz dobrymi motywatorami sa: dobra atmosfera w pracy,szacunek i zyczliwosc, pamiec np. o urodzinach podwladnych. Niezaszkodzi takze np. opieka medyczna,kurs jezykowy,basen ,silownia albo udzialy w firmie
Piotr S.

Piotr S. Kierownik Sprzedaży
/ Kierownik HR

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Polecam następujące podejście :

Wziąć pod uwagę dwuczynnikową teroię motywacji Herzberga (piramida potrzeb Maslowa wg badaczy się nie sprawdziła - jest kilka zarzutów co do jej zasadności).

Teoria ta zakłada istnienie dwóch rodzajów czynników :
1. Takie , których dodanie do pakietu będzie motywować bardziej (np osiągnięcia, uznanie, awans, zakres zadań)
2. Takie , których dodanie do pakietu za bardzo nie zmotywuje (np zmiana wynagrodzenia). Jednakze ich zabranie pracownikowi wplynie na jego demotywację. NP płacenie pracownikom dużo poniżej rynku (budzi frustrację i niezadowolenia)
więcej informacji można znaleźć na sieci.

Do tego najlepiej byłoby dołożyć dla pracownika możliwość wyboru świadczenia z ustalonego koszyka (bo wiadomo - każdy ma inne potrzeby) - ale to już administracyjnie dla firmy inna bajka.

O wiele istotniejszym niż powyższe może się okazać aspekt miękki zarządzania , kultura organizacyjna firmy, m.in :
- czyli jak doceniamy pracowników, ich sukcesy
- dobra atmosfera w miejscu pracy
- jasno i konkretnie określone cele i zadania
- pewność zatrudnienia
Są to najczęściej wskazwane przez pracowników w Polsce pozafinansowe czynniki motywujące ich do pracy. Tj Polska Mapa Motywacji - opublikowana w 2005 i w 2008 jej aktualizacja (wynik dośćpodobny został uzyskany)

Oczywiście powyższe jest punktem widzenia firmy, a nie pracownika. Natomiast warto się tak zastanowić nad tymi czynnikami i sobie je wyrangować w jakiś sensowny sposób. Np brak któego najbardziej skłoniłby Cię do odejścia z pracy (myślę, że kwestie dobrej atmosfery w pracy, doceniania stały by wyżej niż np karnet na basen...)

p.
Anna Tomak

Anna Tomak Test Analyst, QA,
Quality Assurance

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Pracownik doceniony, to pracownik który pozytywnie wpływa na efektywność firmy.

Jeżeli jego wynagrodzenie nie jest adekwatne do zawodu to żadne inne składniki poza płacowe nie pomogą. Cenną informacją dla szefów jest fakt, że to rynek reguluje wielkość wynagrodzeń. Bo jeśli mamy pracownika który zarabia 2000zł gdzie na rynku za jego usługi płacą 3000zł to możemy mieć pewność, że pewnego dnia nas opuści (mimo oferowanych różnych świadczeń). Wiadomo, że większość z nas ma rodziny na utrzymaniu więc jasne jak słońce jest to, że dopóki pracownik nie osiągnie satysfakcjonującego pułapu finansowego to nie będą go motywować różne bajery oferowane przez firmę.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Karolina Sulkowska:
(...) mam pytanie-
czy jako pozapłacowy system motywacyjny moża potraktować stałą współpracę z wybranym doradcą finansowym?
Czyli-HR-owiec "organizuje" pracownikom firmy profesjonalne usługi doradcze, lepsze oferty kredytowe i inwestycyjne.

Czy ludzi taka oferta motywuje?
Czy czują, że dzięki pracy w firmie X mogą profesjonalnie zadbać o swoje finanse osobiste i konkretnie zaoszczędzić nie tylko pieniądze ale i swój czas?

________________________

Takie doradztwo z całą pewnością może być elementem systemu motywacyjnego.
Takie narzędzie musi być jednak bardzo przemyślane i w odpowiedni sposób rekomendowane potencjalnym użytkownikom.
Osobiście uważam, że szczególnie w systemach dla menedżerów wyższych szczebli tego rodzaju motywator - użyty komplementarnie w odpowiednio dobranym zestawie - byłoby to nzrzędzie cenione.
Bardzo interesujaca propozycja.
Anna Straszewska

Anna Straszewska Manager Klubu
Sportowego,
Specjalista Działu
Marketingu

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Witam, trafiłam na ten temat, ponieważ mam dylemat jaką formę motywacyjną mogłabym zaproponować grupom pracowniczym w przygotowywanej przeze mnie ofercie. Pracuję w Leśnej Osadzie wiosce SPA (dla lepszego poznania o jakim obiekcie mowa zapraszam http://lesnaosada.com ) i nie wiem, czy zaproszenia typu karnety (do ruskiej bani, chaty solnej i polskiej beczki z gorącą wodą) jako pozapłacowy system motywowania byłby lepszy od fajnie zorganizowanej w tym miejscu imprezy integracyjnej (np. paintball, park linowy, podchody czy chociażby quady). Jakie macie doświadczenia? Proszę o pomoc.
Dziękuję serdecznie i czekam na sugestie :)
Radosław Ramczykowski

Radosław Ramczykowski Chief Specialist at
SKANSKA S.A., Coach
at Never Stop Exp...

Temat: Z jakich form motywowania skorzystalibyście najchętniej?

Z jakiej formy motywowania skorzystałbym najchętniej?
Z uczestnictwa w wynikach przedsiębiorstwa. Im więcej wkładam, tym więcej dostaję :)

Niestety, jak dla mnie, firm które myślą podobnie, w Polsce nie ma jeszcze zbyt wiele :/

Następna dyskusja:

jakie formy motywowania ist...




Wyślij zaproszenie do