Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Upgrade oprogramowania - procedury testowe

Każdy żyjący program ERP jest czasem aktualizowany. Czasem aktualizacje wychodzą raz na kilka lat (np. SAP czy Axapta w zakresie aktualizacji globalnych), czasem co kilka miesięcy (np. programy kadrowo płacowe). Niekiedy aktualizacje polegają na ponownym wdrożeniu całego programu. Ja chciałbym się jednak skoncentrować na tych, gdzie podniesienie wersji zachowuje ciągłość pracy na programie.

Nowe wersje programów nie zawsze działają zgodnie z zamierzeniem wersji poprzedniej. Szczęście jeśli nieprawidłowości wykryjemy na drugi dzień, gorzej jeśli po trzech latach. Warto więc po aktualizacji programu przeprowadzić dokładne procedury testowe.

Czy macie jakieś schematy postępowania, które zmierzają do sprawdzenia poprawności działania oprogramowania w nowej wersji?

konto usunięte

Temat: Upgrade oprogramowania - procedury testowe

Jak dla mnie jedynym słusznym sposobem jest przejście testów podstawowych przez główne funkcjonalności.
Robisz kopie bazy prod na test wgrywasz nowa wersję, przechodzisz przez podstawowe funkcjonalności i jak zadziała to robisz wrzutkę nowej wersji na produkcję. Ważne jest żeby te testy były przeprowadzone dokładnie. Oczywiście nie wszystko da się przetestować w sensownym czasie - zwłaszcza procesy które występują np raz na rok

konto usunięte

Temat: Upgrade oprogramowania - procedury testowe

Piotr Jesionek:
Czy macie jakieś schematy postępowania, które zmierzają do sprawdzenia poprawności działania oprogramowania w nowej wersji?

Pierwszy etap to upgrade specjalnej bazy testowej. Po skopiowaniu bazy i ustawieniu tylko do odczytu kilku testerów z biznesu robi swoje zestawienia/raporty syntetyczne. Po upgrade sprawdza te same raporty. Jak wszystko się zgadza, to bazę testową przestawiamy do normalnej pracy i testerzy sprawdzają wg scenariuszy swoje obszary - czy wszystkie (a co najmniej kluczowe) procesy da się obsłużyć w systemie poprawnie, czy wydruki się zgadzają itd.

Jak wszystko OK, to podobna procedura na bazie produkcyjnej (o ile da się na kilkanaście godzin wyłączyć z użytku).
Czyli najpierw przestawienie bazy do RO, potem backup, raporty syntetyczne, upgrade, sprawdzenie raportów syntetycznych po upgrade. Jak się zgadza - przestawienie bazy do RW i udostępnienie tylko wybranym testerom (nie wszystkim - bo ktoś wprowadzi dokument i testerzy dostaną błędny wynik) którzy wprowadzą przygotowane kilka rzeczy (odłożonych wcześniej dokumentów czy zdarzeń) czyli prawdziwe zamówienie do wprowadzenia do systemu, wyciąg bankowy do zaciągnięcia, zlecenie remontowe, wystawienie i zaksięgowanie faktury itd. w zależności od specyfiki firmy. Ze szczególnym uwzględnieniem rzeczy krytycznych - czyli coś, co może wstrzymać pracę firmy oraz interfejsami do/z innych systemów. Jak wydruk obrotówki się rozjedzie - mały problem. Jak wydruk WZ, zamówienia czy faktury albo wysyłanie przelewów do systemu bankowego - robi się niefajnie. Potem sprawdzenie czy te rzeczy prawidłowo wpłynęły na raporty/zestawienia syntetyczne (wg scenariusza). Jak wszystko się zgadza - to udostępnienie bazy do pracy wszystkim użytkownikom i podwyższona czujność na zgłoszenia wszelkich problemów.

Ważne, że testować mają konkretne osoby z biznesu (poza wstępnymi - czyli ogólnego sprawdzenia, czy system z grubsza działa) - te, które na codzień danej funkcji używają i są w stanie stwierdzić, czy funkcja naprawdę działa prawidłowo. I mają się pod wynikiem testu podpisać - to włącza zaangażowanie i myślenie.

Oczywiście termin "po szczycie" miesięcznym, po sprawozdaniach/rozliczeniach, w piątek po południu (w razie czego jest weekend na poprawki czy odzyskanie systemu z backupu).Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 18.12.12 o godzinie 16:10
Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Upgrade oprogramowania - procedury testowe

Sam stosuję wykazane przez Was powyżej rozwiązania, nie uchroniły mnie one jednak przed błędami księgowymi. Po zmianie wersji program zaczął księgować na nieco inne konta (szczęśliwie bez konsekwencji podatkowych). Klient zauważył problem dość późno.

konto usunięte

Temat: Upgrade oprogramowania - procedury testowe

Piotr Jesionek:
Po zmianie wersji program zaczął księgować na nieco inne konta

Dla mnie to niezrozumiałe. Sprawdzenie jak faktura ląduje na kontach, jak wpływa na bilans, wiekowanie należności, rozrachunki - to podstawa w tej części systemu. Nie wyobrażam sobie, jak można tego w testach nie sprawdzić.
Z drugiej strony to dziwne, że wersja programu wpływa w jakikolwiek sposób na coś, co powinno być typową konfiguracją.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 20.12.12 o godzinie 01:34



Wyślij zaproszenie do