Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Polecam lekturę dla przestrogi !!!

Oto co znaczy zaufać profesjonalistom firmy Comarch - przeczytajcie by i was nie spotkała tragedia i utrata danych.

Wstęp:

Było sobie biuro rachunkowe. A w tym biurze rachunkowym od długiego czasu (wiele miesięcy) używana była OPTIMA w wersji 17.2 (oczywiście wcześniej były to wcześniejsze wersje ale to już nie jest istotne). Oczywiście zgodnie z zasadą że admini dzielą się na tych co backupy robią lub robić będą tak i tu systematycznie były wykonywane backupy, przechowywanych było 10 kopi wstecz a starsze systematycznie zastępowane nowymi. System szczególnych problemów (poza standardowymi bolączkami) nie sprawiał. Więc bez żadnych obaw czy zastrzeżeń została podjęta decyzja że czas pomyśleć o migracji do wersji 17.6. Wydawało się że to prosta standardowa procedura.

Schody:

Wersja 17.6 zainstalowała się bez przeszkód. Jak wiadomo kolejny krok to konwersja bazy konfiguracyjnej. I tu niespodzianka. Konwersja wywala błąd. Na razie nie ma paniki. Z informacji od partnera wiem że czasem to się zdarza. Więc telefon na wsparcie techniczne, prośba o przesłanie logów i bazy, etc. OK, wysyłam bazę konfiguracyjną, wysyłam log i proszę o pilną odpowiedź bo biuro nie może pracować. Na drugi dzień przy braku odpowiedzi przywracam wersję 17.2 i biuro działa. Po 48 godzinach przychodzi odpowiedź że baza konfiguracyjna jest trwale uszkodzona. Kie licho, przecież program działa, backupy się wykonują i przechodzą weryfikację. Znowu rozmowa z konsultantem na infolinii, standardowa spychologia, że Comarch nie bierze odpowiedzialności za błędy zawinione przez klienta, etc. OK, sięgam po backupy - przy każdym "dbcc checkdb" pokazuje błąd bazy. Znowu telefon na wsparcie "jak to jest że program działa na uszkodzonej bazie, backupuje uszkodzoną bazę, weryfikuje uszkodzoną bazę jako poprawną i nie sygnalizuje problemów użytkownikom". No tak jest. Baza nie jest weryfikowana ani na starcie programu, ani przed wykonaniem backupu, ani po wykonaniu backupu. Słowem - można backupować śmieci i weryfikować śmieci a Optima ma to serdecznie gdzieś. Ba, nawet przed wykonaniem konwersji baza nie jest sprawdzana. Dopiero błędy konwersji pokazują że jest problem.

Comarch:

Konsultant na infolinii ograniczył się do przyznania, że rzeczywiście jest to niepożądana sytuacja gdy program w żaden sposób nie sygnalizuje uszkodzenia bazy konfiguracyjnej, nie weryfikuje jej przy starcie programu, przy backupie ani po mimo zaznaczonego pola "sprawdź poprawność kopii zapasowej". Natomiast konsultant prowadzący korespondencję pocztową po prostu schował głowę w piasek po moim opisie problemu. I milczy cały czas.

Wnioski:

Jeśli uważasz że jesteś bezpieczny bo Optima nie sygnalizuje problemów to wcale to nie znaczy, że Twoja baza konfiguracyjna lub baza główna (tak Comarch nazywa bazy z danymi) są dobre. Jeśli uważasz że awaria to nie jest problem bo przecież masz wykonane i zweryfikowane przez program kopie zapasowe to znowu jesteś w błędzie. Równie dobrze Optima mogła zrobić kopię zapasową sterty śmieci i ją zweryfikować. A przekonasz się o tym w najmniej pożądanym momencie, zaś Comarch zostawi Cię w przysłowiowej "czarnej dupie".

Posłowie:

Okazało się, że uszkodzona jest baza konfiguracyjna i baza z danymi jednej z firm. Odtworzenie (stworzenie na nowo) bazy konfiguracyjnej w biurze rachunkowym to prawie dzień pracy. Firma której baza uległa uszkodzeniu nie do odtworzenia w pierwotnym stanie. Za rok 2010 wprowadzone sumaryczne wartości miesięczne do rejestrów zakupu i sprzedaży VAT jak i do książki - na podstawie wydruków. Nauczka - nie ufać Optimie, nie ufać backupom. Raz na tydzień sprawdzić wszystkie bazy z poziomu Management Studio Express. I tamże zrobić swoje kopie. Ostrzec innych, nie kupować nic stworzonego przez geniuszy z Comarchu

Krzysztof

P.S. Dysponuje pełnym archiwum korespondencji i nie zawaham się jej upublicznić gdyby zaszła taka potrzeba.
Mateusz Kurleto

Mateusz Kurleto Szukamy wybitnych
talentów do
świetnego zespołu IT
w Gdańsku

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Chyba nie poznałem nikogo kto prędzej czy później nie narzekał by na ten wybór.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Mateusz Kurleto:
Chyba nie poznałem nikogo kto prędzej czy później nie narzekał by na ten wybór.

Szkoda że przechodzą nad tym do porządku dziennego nie rozpowszechniając swoich opinii o tym produkcie tak by ostrzec innych.

Krzysztof

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Równie dobrze można by napisać, żeby nie latać airbusami, bo któryś raz na milion lotów się rozbije.
Nie jestem oczywiście związany z Comarchem, ale uważam, że na tysiące wdrożeń każdego oprogramowania może zdarzyć się jakaś "wtopa". Zwłaszcza, że optima chodzi domyślnie na darmowym MS SQL Server.
Kiedyś miałem podobną sytuację z Płatnikiem, niby wszystko było ok, ale upgrade wywalał całą bazę.
Nie ma bezbłędnych systemów, bo nie ma bezbłędnych ludzi, którzy je piszą.

konto usunięte

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Wnioski:

Jeśli uważasz że jesteś bezpieczny bo Optima nie sygnalizuje problemów to wcale to nie znaczy, że Twoja baza konfiguracyjna lub baza główna (tak Comarch nazywa bazy z danymi) są dobre. Jeśli uważasz że awaria to nie jest problem bo przecież masz wykonane i zweryfikowane przez program kopie zapasowe to znowu jesteś w błędzie. Równie dobrze Optima mogła zrobić kopię zapasową sterty śmieci i ją zweryfikować. A przekonasz się o tym w najmniej pożądanym momencie, zaś Comarch zostawi Cię w przysłowiowej "czarnej dupie".

Wszyscy marudzą narzekają na ten Comarch (kiedyś byłe związany i wiem jak to wygląda od środka) a jakoś sprzedaż nie maleje. Rynek polski jest bardzo dziwnym rynkiem (szczerze to inne znam słabo) wszyscy chcą wszystko tanio i dobrze. A tak się nie da. Wybierają tanio i potem jest płacz.
Maciej Hedrych-Ozimina

Maciej Hedrych-Ozimina IT - problem ? jaki
problem ? nowe
wyzwanie
+48_503_970_286

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Michał Kokoszyński:
Równie dobrze można by napisać, żeby nie latać airbusami, bo któryś raz na milion lotów się rozbije.
Nie jestem oczywiście związany z Comarchem, ale uważam, że na tysiące wdrożeń każdego oprogramowania może zdarzyć się jakaś "wtopa". Zwłaszcza, że optima chodzi domyślnie na darmowym MS SQL Server.
Kiedyś miałem podobną sytuację z Płatnikiem, niby wszystko było ok, ale upgrade wywalał całą bazę.
Nie ma bezbłędnych systemów, bo nie ma bezbłędnych ludzi, którzy je piszą.

płatnik jako soft jest srednio aktualizowany raz na 1-2 lata..i owszem ostatnie zmiany wymagaly upgradu bazy..o dziwo u mnie przeszlo bez problemu
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Tomek P.:
Wszyscy marudzą narzekają na ten Comarch (kiedyś byłe związany i wiem jak to wygląda od środka) a jakoś sprzedaż nie maleje.

To raczej dowód na słabą konkurencję.
wszyscy chcą wszystko tanio i dobrze. A tak się nie da. Wybierają tanio i potem jest płacz.

Produkty Comarchu do tanich nie należą.

Krzysztof
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

zaryzykuje inną tezę i pytanie zarazem?
1. Kto ponosi umowna odpowiedzialność za jakość tego systemu w opisanym biurze
2. Czy administrator (firma, biuro rachunkowe) ma umowę i SLA (wraz z kwotą ubezpieczenia) na administracje systemem

Czy ktoś w tej firmie ma choćby ogólną analizę ryzyka: ile kosztuje utrata danych vs. koszty zabezpieczenia przed tą utrata?

Tak więc: dane utracono, ,pojawił się koszt ich odzyskania (ponownego wprowadzenia), straty firmy z powodu pzrestuju itp...

Czy autor wątku opisze jak zabezpieczono się na taka ewentualność? Czy ma jakąś umową z SLA z dostawcą lub producentem tego oprogramowania? Na co lub na kogo tak na prawdę narzeka? Bo zepsuć się może wszystko (pomijam częstotliwość), czy firma żyła nadzieję, że im sie nigdy nie zepsuje czy zabezpieczyła się jakoś?

Firma Comarch jest mi obojętna ale czy na pewno oskarżenia są pod właściwym adresem? Bo nawet najlepsze samochody należy raz w roku przeglądając i musi to robić wyspecjalizowana firma... wiara w to, ze akurat "mnie to nie spotka"...

Gdyby ktoś uznał, że opłacanie dodatkowych specjalistów nie ma sensu bo dla małego biura może być nierentowne to może jakieś SaaS????Jarek Żeliński edytował(a) ten post dnia 19.12.10 o godzinie 15:31
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Jarek Żeliński:
Firma Comarch jest mi obojętna ale czy na pewno oskarżenia są pod właściwym adresem? Bo nawet najlepsze samochody należy raz w roku przeglądając i musi to robić wyspecjalizowana firma... wiara w to, ze akurat "mnie to nie spotka"...

Ufff, dużo mądrych pytań. Fakt, jesteśmy na grupie gdzie dyskutuje się o dużych systemach ERP. A tymczasem rzecz dotyczy Optimy. Programu z pudełka. Programu który "wdraża" się góra dzień.

Nie wnikam nawet w zapisy umowy bo wiadomo że według umowy użytkownik powinien się cieszyć że wolno mu korzystać z programu za który zapłacił. Mam pretensje że funkcja która jest w programie działa niezgodnie z przewidywaniami i zdrowym rozsądkiem. Otóż użytkownik może wymusić wykonanie kopii bezpieczeństwa lub jeśli tego nie robi to program okresowo mu o tym przypomina. W oknie wykonywania kopi jest opcja do zaznaczenia "weryfikacja poprawności kopi". Więc nie tylko, że program ma wykonać kopię ale jeszcze ją zweryfikować. TYLKO ŻE TEGO NIE ROBI !!!! Więc użytkownicy zostali przyuczeni i mieli nakazane z tego korzystać (zapisując kopie na innym fizycznie dysku niż baza programu). Ponadto wiedziony doświadczeniem (a niechby tak szlag trafił komputer i wszystko w nim - powiedzmy że pożar go strawił) nakazałem korzystanie z małego skrypu który te kopie powielał ma zewnętrzny nośnik.

Czy popełniłem naczelny błąd i nie zweryfikowałem czy kopie się odtwarzają? Otóż nie popełniłem i sprawdziłem procedurę odtwarzania. Wszystko co mi doświadczenie i wiedza nakazywały zrobiłem. Nie przewidziałem jednego a powinienem - głupoty programisty bądź projektanta.

Bo otóż w jakimś momencie użytkowania programu prawdopodobnie użyszkodnik zresetował brutalnie komputer lub wykonał inną nieprzewidzianą czynność która uszkodziła bazę konfiguracyjną. Rzecz w tym że uzyszkodnik nie uznał tego zdarzenia za znaczące bo komputer dalej działał. Optima dalej robiła swoje chociaż po nieprawidłowym zamknięciu powinna to zasygnalizować i sprawdzić bazy przed wznowieniem pracy (tak BTW nieprawidłowe zamknięcie dowolnego stanowiska w XL'u kończy się powiadomieniem o tym zarówno administratora, jak i użytkownika przy następnym logowaniu - czyli da się). Kopie się wykonywały tak jak się wykonywały i przechodziły weryfikację. Dopiero gdy przyszło zaktualizować program z wersji 17.2 do wersji 17.6 program odmówił konwersji bazy na nowszą wersję - a dokładniej zaczął sypać błędami przy próbie przeindeksowania bazy.

Oczywiście okazało się że wszystkie kopie w ilości 10 wstecz zawierają ten sam błąd. Czyli kopie są. Kopie przechodziły (!!!) weryfikacje przewidziane przez program. Program z tą baza pracował poprawnie nie sygnalizując żadnych problemów. Ba przywrócenie wersji 17.2 pozwoliło dalej kontynuować pracę.

Czego oczekuje? Chociażby zwykłego przepraszam ze strony Comarchu i dopisania do listy błędów niedziałający mechanizm weryfikacji kopi zapasowych. Z nadaniem mu pilnego priorytetu. Tym bardziej że to naprawdę żaden wysiłek - może dwie - trzy linijki kodu. Równie pożądane byłoby kontrolowanie poprawności zamknięcia ostatniej sesji i w razie wykrycia że program zakończył działanie w sposób niewłaściwy przeprowadzenie kontroli otwartych wówczas baz - konfiguracyjnej i z danymi.

Krzysztof
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Jarek Żeliński:
zaryzykuje inną tezę i pytanie zarazem?
1. Kto ponosi umowna odpowiedzialność za jakość tego systemu w opisanym biurze
2. Czy administrator (firma, biuro rachunkowe) ma umowę i SLA (wraz z kwotą ubezpieczenia) na administracje systemem

Czy ktoś w tej firmie ma choćby ogólną analizę ryzyka: ile kosztuje utrata danych vs. koszty zabezpieczenia przed tą utrata?

Tak więc: dane utracono, ,pojawił się koszt ich odzyskania (ponownego wprowadzenia), straty firmy z powodu pzrestuju itp...

Czy autor wątku opisze jak zabezpieczono się na taka ewentualność? Czy ma jakąś umową z SLA z dostawcą lub producentem tego oprogramowania? Na co lub na kogo tak na prawdę narzeka? Bo zepsuć się może wszystko (pomijam częstotliwość), czy firma żyła nadzieję, że im sie nigdy nie zepsuje czy zabezpieczyła się jakoś?

Firma Comarch jest mi obojętna ale czy na pewno oskarżenia są pod właściwym adresem? Bo nawet najlepsze samochody należy raz w roku przeglądając i musi to robić wyspecjalizowana firma... wiara w to, ze akurat "mnie to nie spotka"...

Gdyby ktoś uznał, że opłacanie dodatkowych specjalistów nie ma sensu bo dla małego biura może być nierentowne to może jakieś SaaS????Jarek Żeliński edytował(a) ten post dnia 19.12.10 o godzinie 15:31

Dorzucić do tego trzeba także pare spraw o których autor wątku zapomniał dopisać:

1) W Optimie w dowolnym momencie można wykonać testy integralności (4 kliknięcia) zarówno bazy firmowej jak i konfiguracyjnej
2) Autor wątku nie posiada uprawnień do sprawowania opeki nad programem (nie jest certyfikowanym partnernem firmy ComArch)
3) Wg autora wątku rozwiązaniem jego problemu było by puszczenie dbcc checkdb przed backupem bazy (nie bardzo dociera do niego, że to nadal nie rozwiązałoby problemu)
4) Domaga się od ComArchu dodania mechianizmu weryfikacji kopii zawartości backupu (tylko nie bardzo jest w stanie podać przykładowy kod, o który mu chodzi, mimo iż twierdzi, że to pare instrukcji), gdyż nie bardzo rozumie co w tym przypadku oznacza weryfikacja backupu
5) Utrzymuje, że Optima to program z pudełka, który ma tą weryfikację robić sam, automatycznie, mimo iż narzędzie dla specjalistów (jak określa Management Studio) tworzy mu dokładnie taki sam backup
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Czego oczekuje? Chociażby zwykłego przepraszam ze strony Comarchu i dopisania do listy błędów niedziałający mechanizm weryfikacji kopi zapasowych. Z nadaniem mu pilnego priorytetu.

Nie bronie producenta, uważam, tylko, o tym pisałem, że zarządzanie ryzykiem w kontakcie z dowolną technologią (szczególnie tą zaawansowaną) wymaga właściwego podejścia. dodam tu tylko jeszcze starą wojskową zasadę: podstawą zaufania jest ścisła kontrola :)
Tym bardziej że to naprawdę żaden wysiłek - może dwie - trzy linijki kodu.

nie upraszał bym tak, bo to nie prawda
Równie pożądane byłoby kontrolowanie poprawności zamknięcia ostatniej sesji i w razie wykrycia że program zakończył działanie w sposób niewłaściwy przeprowadzenie kontroli otwartych wówczas baz - konfiguracyjnej i z danymi.

żądanie paragonu w bankomacie może być potwierdzeniem, że poprzedzająca wydruk transakcja zakończyła się poprawnie ... na nic nie ma 100% pewności...
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
1) W Optimie w dowolnym momencie można wykonać testy integralności (4 kliknięcia) zarówno bazy firmowej jak i konfiguracyjnej

Nie kwestionuje tego faktu - tylko czemu wymaga to "wymuszenia z palca" a nie działa automatycznie przed lub po wykonaniu backupu czy też po wykryciu nieprawidłowego zamknięcia poprzedniej sesji programu.
2) Autor wątku nie posiada uprawnień do sprawowania opeki nad programem (nie jest certyfikowanym partnernem firmy ComArch)

Wow, to trzeba mieć specjalne papiery żeby móc zainstalować Optime? A do jej użytkowania też trzeba uzyskać jakiś specjalny certyfikat? To spytam inaczej - czemu w takim razie sprzedawana jest jak program pudełkowy a nie w modelu SaaS? czemu producent "oddaje" program w ręce użytkowników skoro jest tak napisany że wymaga szczególnej opieki szczególnej grupy osób?
3) Wg autora wątku rozwiązaniem jego problemu było by puszczenie dbcc checkdb przed backupem bazy (nie bardzo dociera do niego, że to nadal nie rozwiązałoby problemu)

Tak, a to czemu by nie rozwiązało? Użytkownik jasno otrzymałby komunikat "tym razem backup się nie udał - baza jest uszkodzona. Odtwórz ostatnią udaną kopię bezpieczeństwa". Proste jak konstrukcja cepa.
4) Domaga się od ComArchu dodania mechianizmu weryfikacji kopii zawartości backupu (tylko nie bardzo jest w stanie podać przykładowy kod, o który mu chodzi, mimo iż twierdzi, że to pare instrukcji)

Nie jestem programistą chociaż miałem programowanie na studiach. A dwa że nie jestem od wyręczania programistów Comarchu.
5) Utrzymuje, że Optima to program z pudełka, który ma tą weryfikację robić sam, automatycznie, mimo iż narzędzie dla specjalistów (jak określa Management Studio) tworzy mu dokładnie taki sam backup

I znowu ta demagogia. Szkoda że na GL nie ma killfile jak na newsach żebym nie musiał widzieć Pana wypowiedzi. Nie chce mi się przepisywać całej dyskusji więc zainteresowanych odsyłam do grupy "COMARCH Partner" http://www.goldenline.pl/grupa/cdn-user/

Krzysztof
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Może ja jestem dziwny ale zadam pytanie: czy sprawdzano poprawne odtworzenie danych z backupu a nie tylko to, czy plik gdzie się utworzył i czy nie miął błędów odczytu?
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
1) W Optimie w dowolnym momencie można wykonać testy integralności (4 kliknięcia) zarówno bazy firmowej jak i konfiguracyjnej

Nie kwestionuje tego faktu - tylko czemu wymaga to "wymuszenia z palca" a nie działa automatycznie przed lub po wykonaniu backupu czy też po wykryciu nieprawidłowego zamknięcia poprzedniej sesji programu.

W przypadku pracy na kiludziesięciu stanowiskach, świetny pomysł. Zwłaszcza wydajnościowo będzie genialne.
2) Autor wątku nie posiada uprawnień do sprawowania opeki nad programem (nie jest certyfikowanym partnernem firmy ComArch)

Wow, to trzeba mieć specjalne papiery żeby móc zainstalować Optime? A do jej użytkowania też trzeba uzyskać jakiś specjalny certyfikat? To spytam inaczej - czemu w takim razie sprzedawana jest jak program pudełkowy a nie w modelu SaaS? czemu producent "oddaje" program w ręce użytkowników skoro jest tak napisany że wymaga szczególnej opieki szczególnej grupy osób?

ComArch ustalił proste zasady po to żeby przypadkowi ludzie nie zajmowali się tematem i nie wmawiali klientom, że optima to drogi program, który wyszstko musi mieć automatycznie. I żeby ci przypadkowi ludzie nie wmawiali użytkownikom i sobie, że dana opcja oznacza to co sobie wymyślą. Mimo iż np. dokumentacja MSDN mówi coś innego.
3) Wg autora wątku rozwiązaniem jego problemu było by puszczenie dbcc checkdb przed backupem bazy (nie bardzo dociera do niego, że to nadal nie rozwiązałoby problemu)

Tak, a to czemu by nie rozwiązało? Użytkownik jasno otrzymałby komunikat "tym razem backup się nie udał - baza jest uszkodzona. Odtwórz ostatnią udaną kopię bezpieczeństwa". Proste jak konstrukcja cepa.

Tak. Tylko powinno jeszcze zawierać klauzule "Jeżeli backupowałeś na dysk USB, który jest uszkodzony to sprawdzanie bazy leżacej na innym dysku było bez sensu".
4) Domaga się od ComArchu dodania mechianizmu weryfikacji kopii zawartości backupu (tylko nie bardzo jest w stanie podać przykładowy kod, o który mu chodzi, mimo iż twierdzi, że to pare instrukcji)

Nie jestem programistą chociaż miałem programowanie na studiach. A dwa że nie jestem od wyręczania programistów Comarchu.

Hmmm...Pan chyba zapomina co pisze:
Tym bardziej że to naprawdę żaden wysiłek - może dwie - trzy linijki kodu.

Skoro pisze Pan, że tak Pan pisze to chyba ma Pan coś konkretnego na myśli? Proszę o podanie konkretnej składni, zajmującej dwie, trzy linijki weryfikującej backup bazy (nie samą bazę) pod każdym możliwym kątem
5) Utrzymuje, że Optima to program z pudełka, który ma tą weryfikację robić sam, automatycznie, mimo iż narzędzie dla specjalistów (jak określa Management Studio) tworzy mu dokładnie taki sam backup

I znowu ta demagogia. Szkoda że na GL nie ma killfile jak na newsach żebym nie musiał widzieć Pana wypowiedzi. Nie chce mi się przepisywać całej dyskusji więc zainteresowanych odsyłam do grupy "COMARCH Partner" http://www.goldenline.pl/grupa/cdn-user/

Jeżeli trochę by Pan poczytał to znalazłby Pan coś takiego odnośnie weryfikacji backupu w Management Studio (Optima prawdopodobnie robi to samo):

Verify backup when finished
Verify that the backup set is complete and that all volumes are readable.

I ogólna uwaga - zgadzam się z Panem co do oceny ComArchu jako firmy. Mam swoje, chyba jeszcze bardziej dosadne, zdanie na ich temat. Ale w tym przypadku to zwyczajnie Pan sam siebie wprowadził w błąd. I krzycznie czy powoływanie się na demagogie itp. itd. tego faktu nie zmieni.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Jarek Żeliński:
Może ja jestem dziwny ale zadam pytanie: czy sprawdzano poprawne odtworzenie danych z backupu a nie tylko to, czy plik gdzie się utworzył i czy nie miął błędów odczytu?

Musimy rozdzielić dwie sytuacje.

Po zakupie programu, instalacji, konfiguracji, etc.

Tak, sprawdzono odtworzenie baz.

W przeciągu powiedzmy ostatniego kwartału

Sprawdzanie czy bazy się odtwarzają nic by mi nie dało bo backupowały się uszkodzone i takie też się odtwarzają. Nie są również sprawdzane przed konwersją. Dopiero błędy reindeksacji przy próbie konwersji baz z 17.2 do 17.6 zasygnalizowały problemy. A dbcc checkdb wywołane z Management Studio potwierdziło najgorsze przypuszczenia.

Cała dyskusja właśnie tego dotyczy - w którymś momencie eksploatacji systemu baza konfiguracyjna uległa uszkodzeniu czego program nie zasygnalizował przy uruchomieniu czy w trakcie pracy, nie sygnalizował przy backupie, nie sygnalizował przy weryfikacji backupu.

Krzysztof
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Jest i reakcja Comarchu. Co prawda nie przyznali wprost racji i nie przeprosili, dostałem jednak informację iż utworzono zgłoszenie "automatycznego sprawdzania struktury bazy danych (dbcc checkdb) podczas wykonywania kopii bezpieczeństwa" jako funkcję do realizacji - numer zgłoszenia 32479. Czyli na mój rozum ktoś uznał że moje argumenty mają sens.

Krzysztof
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Jest i reakcja Comarchu. Co prawda nie przyznali wprost racji i nie przeprosili, dostałem jednak informację iż utworzono zgłoszenie "automatycznego sprawdzania struktury bazy danych (dbcc checkdb) podczas wykonywania kopii bezpieczeństwa" jako funkcję do realizacji - numer zgłoszenia 32479. Czyli na mój rozum ktoś uznał że moje argumenty mają sens.

Krzysztof

I znów wprowadza Pan w błąd. Jako partner Comarchu doskonale by Pan wiedzał, że zapisanie tego jako zgłoszenie odbywa się automatycznie i może Pan dopisać sobie do listy zgłoszeń lub sugestii co tylko wymyśli. Po wysłaniu maila na optima@comarch.pl automatycznie dostanie Pan odpowiedź z numerem zgłoszenia. Nie ma to nic wspólnego z uznaniem przez Comarch błędu lub przyjęciem tematu do realizacji. Np. niektóre nasze sugestie "wiszą" od wersji 10 i nie zapowiada się na ich realizację.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
I znów wprowadza Pan w błąd.

Ja? Ja przekazuje informację jaką otrzymałem od Comarchu. Jeśli to istotnie jest błędna informacja to znaczy, że w błąd wprowadza mnie Comarch.
Jako partner Comarchu doskonale by Pan wiedzał, że zapisanie tego
jako zgłoszenie odbywa się automatycznie i może Pan dopisać sobie
do listy zgłoszeń lub sugestii co tylko wymyśli.

Zgłoszenie zostało dopisane przez konsultanta który prowadził moje zgłoszenie błędu konwersji - nie przeze mnie. A w takiej postaci widzę go na stronach indywidualnych klienta.
Np. niektóre nasze sugestie "wiszą" od wersji 10 i nie zapowiada
się na ich realizację.

To kolejny argument za omijaniem ich produktów.

Krzysztof

konto usunięte

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
Np. niektóre nasze sugestie "wiszą" od wersji 10 i nie zapowiada
się na ich realizację.

To kolejny argument za omijaniem ich produktów.

No to widzisz nie wszystkie sugestie klienta opłaci się realizować, zwłaszcza, jak to nazwałeś, w aplikacjach pudełkowatych. Nie wszystkie da sie zrealizować w sensownym czasie itd itp. Jak komuś nie odpowiada oprogramowanie dostępne na rynku to zamawia system dedykowany i wtedy ma to co chciał. Z Optimą to jest tka że jest tych licencji w tysiącach i nie da się każdego klienta dopieszczać. Takie rzeczy to się robi jak klient płaci za każdą modyfikację a kontrakt idzie w miliony. A tak to kupujesz to co jest z wszystkimi tego niedogodnościami i tyle.
Marcin Rzeszutkowski

Marcin Rzeszutkowski Główny Księgowy a
więc "dodawanie,
odejmowanie, ale
jedna...

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Może jako podsumowanie (także po to aby wymiana poglądów między głównymi interlokutorami nie zeszła do poziomu obrzucania się inwektywami), zacytuję nagłówek artykułu z aktualnika (ang - newsletter) ERP-view.pl:

"Comarch OPT!MA w świecie zabawek"

To wiele tłumaczy - żyją w świecie zabawek, co tam będą się przejmowali jakimiś kopiami bezpieczeństwa...Marcin Rzeszutkowski edytował(a) ten post dnia 21.12.10 o godzinie 13:16

Następna dyskusja:

Dobry open source ERP dla f...




Wyślij zaproszenie do