Temat: HACCP a firma transportowa
Witam!
Coraz więcej klientów branży transportowej wymaga posiadania przez przewoźnika wdrożonego systemu HACCP. HACCP (Hazard Analysis and Critical
Każdy uczestnik operacji związanych z transportem żywności jest zobowiązany dołożyć „należytych starań”, by przewożone produkty dotarły do końcowego odbiorcy w stanie co najmniej nie pogorszonym. Aby żywność zachowała walory smakowe oraz przydatność, często musi być transportowana w warunkach ściśle kontrolowanych.
Polską praktykę w tym zakresie określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wymagań sanitarnych dotyczących środków transportu żywności, substancji pomagających w przetwarzaniu, dozwolonych substancji dodatkowych i innych składników żywności. Podstawowy wymóg to przewóz specjalistycznymi środkami transportu, mającymi konstrukcję i wyposażenie odpowiednie do rodzaju przewożonych artykułów. Wachlarz możliwości jest szeroki i zależy od specyfiki towaru. Przede wszystkim przestrzeń ładunkowa pojazdu powinna zapewniać odpowiednią temperaturę i wilgotność oraz szczelność przed wpływem czynników zewnętrznych podczas całego przewozu.
Zgodnie ze wspomnianym stanem prawnym środki transportu muszą być utrzymywane w dobrym stanie technicznym, a ich powierzchnia ładunkowa oraz ściany powinny umożliwiać łatwe zachowanie czystości i porządku, a także dezynfekcję w przypadkach, gdy jest to niezbędne. Każdy z pojazdów musi być odpowiednio oznakowany poprzez umieszczenie w sposób trwały na zewnętrznej powierzchni napisu wskazującego jego przeznaczenie, z uwzględnieniem wymagań przepisów o ruchu drogowym. Napis powinien wskazywać specyfikę przewozu.
Coraz więcej klientów branży transportowej wymaga posiadania przez przewoźnika wdrożonego systemu HACCP. HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point
Control Point - Analiza Zagrożeń i Krytyczny Punkt Kontrolny) został opracowany w latach 60. dla produkcji żywności z myślą o amerykańskich kosmonautach. Współpracująca z NASA firma Pillsbury stworzyła katalog reguł obowiązujących na wszystkich etapach produkcji żywności, by mieć pewność, że jest ona w 100 proc. bezpieczna i wolna od szkodliwych mikroorganizmów. Określone przez Pillsbury zasady postępowania przyjęli wkrótce wytwórcy artykułów spożywczych na świecie. W ten sposób technologia kosmiczna trafiła do logistyki i transportu.
Oczywiście każdy z wdrażających te normy musi dla własnych potrzeb dokonać analizy zagrożeń i przeciwdziałać możliwości zniszczenia lub zmiany parametrów przewożonej żywności. Dobrze wdrożony system będzie udokumentowanym i opartym na wiedzy narzędziem oceny zagrożeń oraz ustanowienia systemów kontroli, skupiających się raczej na zapobieganiu. HACCP jest ustalany przez zarządzającego przedsiębiorstwem i nie wymaga żadnego „oficjalnego” uznania. Można jednak uzyskać certyfikację potwierdzającą spełnienie norm nałożonych przez jego filozofię. We wrześniu 2005 r. opublikowana została zupełnie nowa norma dla branży spożywczej - ISO 22000:2005 „System zarządzania bezpieczeństwem żywności - wymagania dla organizacji w całym łańcuchu żywnościowym” (ang. Food safety management systems - Requirements for organizations throughout the food chain). Norma stanowi podstawę oceny, czy dana organizacja spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa i jakości zdrowotnej żywności oraz związanych z nią procesów. Standard ISO 22000 łączy wymagania systemu HACCP (zgodnego z Codex Alimentarius) oraz Dobrych Praktyk (Produkcyjnych, Higienicznych, Cateringowych, Dystrybucyjnych itp.) i podkreśla znaczenie komunikacji w łańcuchu żywnościowym.