Temat: Obiekcje i ich zwalczanie...
Metoda trójkąta bermudzkiego
Radzenie sobie z zastrzeżeniami wymaga panowania nad swoimi emocjami. Niestety bywa i tak, ze sprzedawca daje się ponieść zachowaniom mało skutecznym, przyjmując wrogą postawę, której ceną jest utrata zamówienia, a w dalszej perspektywie także i stracenie kontraktu z klientem. Zamiast robić uniki, sprzedawca może dokonać świadomego wyboru metody radzenia sobie z zastrzeżeniami. Metoda ta znana jest pod nazwą Trójkąta Bermudzkiego.
Wierzchołki trójkąta stanowią:
San Juan
Bermudy
Miami
Metoda radzenia sobie z zastrzeżeniami, znana pod nazwą trójkąta bermudzkiego składa się z trzech etapów ( zgodnie z pierwszymi literami wierzchołków trójkąta) – Słuchaj, Badaj, Mów – i jest to nacechowany troską i wrażliwością sposób skutecznego radzenia sobie z zastrzeżeniami.
Metody Wyjaśniania obiekcji
1 Bezpośrednie zaprzeczenie ( wówczas gdy jesteśmy w 100% przekonani i umiemy udowodnić, że klient się myli.
2 Pośrednie zaprzeczenie (np. Tak…ale…, jest podejściem bezpieczniejszym od poprzedniego, opartym na formule pozornego przyznania racji klientowi i następnie odparciu jego zarzutów)
3 Bumerang ( polega na przekształcaniu obiekcji w przyczynę pozwalającą przyspieszyć decyzję zakupu)
4 Metoda kompensacyjna ( w odpowiedzi na obiekcję przedstawiamy najlepszy punkt naszej oferty, czyli na szali stawiamy obiekcję, a na drugiej – najlepszy element oferty)
5 Zadawanie pytań ( zadawanie pytań zmusza potencjalnego nabywcę do zrewidowania zgłoszonej przez siebie obiekcji, stosujemy tę metodę w trzech sytuacjach:
- gdy chcemy uzyskać pełniejszy obraz tego, o co chodziło nabywcy
- aby pokazać brak logiki w obiekcji
- gdy chcemy aby klient sam odpowiedział sobie na swoja obiekcję
6 Nie odpowiadamy na obiekcję ( taka sytuacja jest dopuszczalna tylko, gdy obiekcja jest trywialna, nieistotna z punktu widzenia oferty lub gdy chcemy odłożyć odpowiedź na później)
Przykładowe sformułowania otwierające
Odpowiedzi na obiekcję:
Często spotykam się z takim poglądem, jednakże…….
Rzeczywiście można tak powiedzieć, warto natomiast uwzględnić…..
Niewątpliwie ma Pan/Pani rację, powinniśmy jednak uwzględnić, że…..
Zadaje Pan/Pani słuszne pytanie, Panie/Pani ….X…., proszę jednak zauważyć, że…..
To jest pytanie, które się nam często zadaje…..
Mogę uspokoić Pana/Pani, Pani/Panie X, ponieważ…..
Czy ja dobrze Panią/Pana zrozumiałem ; Pani/Panu chodzi o……
Dlaczego Pan/Pani sądzi, że to nie będzie korzystne ?
Porusza Pan/Pani skomplikowaną kwestię, pozwoli Pan/Pani jednak zauważyć, że…..
Cieszę się, że Pan/Pani myśli w sposób krytyczny i rozumiem Pana/Pani obawy…..
Staram się spojrzeć na ten problem z Pańskiego punktu widzenia, dlatego….
Jeśli klient przedstawia mylną obiekcję warunkującą nabycie przez niego naszego produktu, to przed jej wyjaśnieniem zadaj „pułapkowe” pytanie:
A gdyby było inaczej, to czy skorzystałby Pan z naszej oferty ?????
Bezpośrednie sprostowanie (zaprzeczenie obiekcji) Klient podaje mylne fakty/ opinie - pozwoli Pan, ze sprostuje posiadane przez Pana informacje, otóż…….
-został Pan nieprecyzyjnie poinformowany, ponieważ tak naprawdę…. Nie określaj określeń obwiniających klienta, typu:
-Pan się myli
-Pani jest w błędzie
Pośrednie sprostowanie ( zaprzeczenie obiekcji) Sprawa jest dyskusyjna i wygląda różnie, zależnie od punktu widzenia Oparte na generalnej formule:
Być może tak….,ale…. Np.
- jest w tym trochę racji, lecz proszę wziąć pod uwagę, że….
-Można by tak powiedzieć, gdyby nie fakt, że…. Jest to metoda zbyt „miękka” jeśli trzeba wyjaśnić oczywiste fakty
Metoda bumerangu Gdy można wykazać klientowi, że to uważa za wadę, jest w istocie zaletą Tak, jak Pan powiedział, kłopotliwa procedura sprawdzenia danych klienta zapewnia rzetelność naszej działalności i świetną opinię na rynku Metoda trudna, ale tak efektowna, że po jej zastosowaniu można zapytać klienta, czy się zdecydował na zakup.
Metoda kompensacyjna Gdy klient trafi w ewidentną i niezaprzeczalną słabość naszej oferty, trzeba ją przyznać, ale zaraz wskazać jakąś równoważącą zaletę/korzyść Rzeczywiście ten warunek nabycia produktu mógłby być lepszy i nasi specjaliści już nad tym pracują. Przyzna Pani natomiast, że konstrukcja oferty umożliwia kor
zystanie z usług dodatkowych i lepszą jakość transmisji Zawsze po jej zastosowaniu sprawdzaj czy klient docenia wagę wskazanej przez ciebie korzyści lub cechy kompensującej
Grzegorz Kaczmarczyk edytował(a) ten post dnia 09.04.10 o godzinie 09:40