konto usunięte

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

W jakim stopniu stosowanie niskich cen wpływa na branżę? Psuje ją? Spotkaliście się z tym problemem?
Nikodem G.

Nikodem G. Menedżer Produktu,
Euro-net Sp. z o.o.

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Rafał Kurc:
W jakim stopniu stosowanie niskich cen wpływa na branżę? Psuje ją? Spotkaliście się z tym problemem?

Psuje i to bardzo, ponieważ zaniżona cena nie wraca już nigdy do poprzedniego poziomu. Spotkałem się z takim zjawiskiem w Auchan. Cena rowerów górskich których półka cenowa była na poziomie 799zł została obniżona w mega promocji na 499zł. Celem było wypromowanie marki. Po promocji nikt nie chciał już kupować towaru w standardowej cenie.

Poprzednia cena nigdy nie powróciła i oczywiście znaleźli się tacy którzy na marży założonej przez Auchan chcieli sprzedawać podobny towar nawet po 399zł.

Zepsuć cenę jest łatwo, gorzej jest później powrócić do przyzwoitego poziomu. A jak nie można powrócić, trzeba włożyć gorsze przerzutki, gorszą ramę i hamulce oraz zniżyć się do poziomu skośnookich :)

Moim zdaniem firma która nie chce zepsuć swojego produktu, która jest pewna jego wartości i która nie myśli krótkowzrocznie nie powinna zaniżać ceny, ponieważ to prędzej czy później przyniesie jej straty. Polityka cenowa powinna być przemyślana i długofalowa.

Wejścia do marketów oraz innych kanałów sprzedaży, "ssania" na rynku nie buduje się za pomocą zaniżania cen tylko przez zupełnie inne działania :)Nikodem G. edytował(a) ten post dnia 01.04.10 o godzinie 02:01

konto usunięte

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Niska cena, uzasadniania banałami, niszczy praktycznie każdą branżę.
Są firmy, które łożą ogromne pieniądze na badania i rozwój, a inni - wyciskacze, podkradają pomysły i technologie i próbują na tym zbudować swój rynek.
W końcu padną. Muszą!
Łukasz Rzedzicki

Łukasz Rzedzicki Właściciel
www.sendobry.com.pl

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

ostatnio coraz dziwniejszą praktyką jest konkurowanie producentów z swoimi hurtownikami, nie dość że sprzedaje się wtedy na minimalnej marży to jeszcze traci się partnerów...ale są niestety firm patrzące bardzo krótkowzrocznie

konto usunięte

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Gra ceną to w dobie coraz większej ilości podmiotów na rynku coraz bardziej nagminne zjawisko.
Nagminne bo najprostsze - jeżeli brakuje argumentów to rżniemy cenę.
To najgłupszy sposób konkurowania - firmy od niskich cen po jakimś czasie się zwijają bo nie jest możliwe dyktowanie takich warunków a syf pozostaje.
Powyższe wynika też z tego, że handlowcy mają coraz niższe kompetencje - nie wiem jak? to ciach cena...
Potem jak rynek się skiepści to żeby zarobić trzeba obniżyć jakość usług/produktów, jak obniży się jakość to Klienci się odwracają i szukają alternatyw...

konto usunięte

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Piotr M.:
To najgłupszy sposób konkurowania - firmy od niskich cen po jakimś czasie się zwijają bo nie jest możliwe dyktowanie takich warunków a syf pozostaje.

O ile przetrwają inne firmy w branży, których nie stać na ścinanie cen. Jeśli kilka miesięcy producent będzie stosował cenę na poziomie kosztów własnych może nią przejąć klientów, a później, po wycięciu z rynku chociażby kredyciarzy, dyktować własne warunki.

konto usunięte

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Arleta Z.:
Piotr M.:
To najgłupszy sposób konkurowania - firmy od niskich cen po jakimś czasie się zwijają bo nie jest możliwe dyktowanie takich warunków a syf pozostaje.

O ile przetrwają inne firmy w branży, których nie stać na ścinanie cen. Jeśli kilka miesięcy producent będzie stosował cenę na poziomie kosztów własnych może nią przejąć klientów, a później, po wycięciu z rynku chociażby kredyciarzy, dyktować własne warunki.

A wierzysz w to, że uda się powrócić do poziomu cen (marży) z okresu przed spapraniem rynku? Klienci na to nie pozwolą - a zawsze jest alternatywa.
Wojna cenowa nieodwracalnie niszczy poziom zysków i co z tego, że jakąś firmę stać przez dłuższy czy krótszy czas na dokładanie do biznesu jak potem tego nie odrobi.
Wojna cenowa nieodwracalnie niszczy zyskowność w branży i to przez głupotę firm właśnie.

konto usunięte

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Granie niskimi cenami może zabić rozwój danej branży, wyczyszczenie rynku. Istnieje wtedy groźba wejścia nowego, silniejszego gracza, który ustawi poziom cenowy od nowa.

konto usunięte

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Myślę, że doskonałym przykładem na zepsucie rynku niskimi cenami jest branża IT. W 1998 r. sprzedawałam notebooka średnio na marży ok. 40% w detalu i ok. 20% w hurcie. Branża IT bardzo dynamicznie się rozwijała i każdy chciał rozwijać swój biznes w tej dziedzinie. Powstało masę firm, które nie miały innego pomysłu na zaistnienie w branży jak tylko przez niską cenę. Szybko się rodziły, ścigały się cenowo i upadały. W branży przetrwało zaledwie kilku dystrybutorów, w wielkopolsce kilka hurtowni (poza marketami) - liczących się ze trzy jedynie. Marża w hurcie osiąga w porywach 2%

Moje doświadczenia pokazują, że klient kupując taniej tylko pozornie oszczędza. Ma gorszy serwis, często musi wykazać się większą wiedzą w danej dziedzinie niż sprzedawca, którego nikt nie szkoli tłumacząc się brakiem budżetu. Jakość towaru nie jest już najwyższej jakości, bo na czymś trzeba zaoszczędzić.

Co do jakości towaru. Jeśli to towar masowy to może właśnie tego chcą klienci? Niższa cena, niższa jakość ale za to częściej wymieniają towar np. aparaty telefoniczne. Może to, co obserwujemy na rynku tworzy niszę dla towarów i usług jedynie najwyższej jakości a rynek skupi się głównie na produktach i usługach tanich, nieco gorszej jakości. Może w tą stronę będziemy się rozwijać.

Przy produktach gorszej jakości, szybko wymienianych na nowe, najlepszym biznesem będzie utylizacja odpadów.
Andrzej Szulęcki

Andrzej Szulęcki Prezes Zarządu,
Eurowizja sp.z o.o.

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Rafał Kurc:
W jakim stopniu stosowanie niskich cen wpływa na branżę? Psuje ją? Spotkaliście się z tym problemem?

TAK ale zazwyczaj jest to celowe - wchodzisz z wielka kasą na gówniany rynek. Sprzedajesz na 0 przy niskich kosztach tzn. masz już coś obok - np. dobra pozycja na rynku X i rynek Y możesz sobie penetrować niską ceną. Popatrzmy na Samsung i notebooki. Udział marny - ceny wysokie. Zmiana strategii - ceny niskie - udział rośnie.
Dla mnie ogólnie Samsung to taki ideał korporacji wprowadzającej różne produkty. Przyjrzyjmy się wszystkim rynkom gdzie się pojawiał - telefony kom., AGD. Trzeba było - cena i jazda. Oficjalnie nie. Ale przez dofinansowania - tak. Skąd cena na rynku poniżej ceny zakupu. Nikt nie wie :) Ale teraz w komórkach chyba nr 2 po Nokii. W AGD też ok, w notebook też. A porównując do konkurentów istniejących w segmencie 2 czy 3 razy dłużej - Rewalka!!!
Anna Zaremba

Anna Zaremba trener, facylitator,
coach

Temat: Czy granie niską ceną psuje rynek?

Rafał Kurc:
W jakim stopniu stosowanie niskich cen wpływa na branżę? Psuje ją? Spotkaliście się z tym problemem?

Ostatnio bardzo wyraźne w dziedzinie szkoleń. Szczególnie stawki trenerskie w niektórych projektach EFS są zastraszające. Tam, gdzie jedynym kryterium jest cena zatrudnia się trenerów za stawki porównywalne ze stawkami sprzątaczek. Jak to psuje rynek? Spada jakość prowadzonych szkoleń, bo za takie stawki godzeni są "trenerzy" po dwudniowych przeszkoleniach i bez żadnego doświadczenia, nie tylko w prowadzeniu szkoleń, ale i życiowego, czy zawodowego.

Następna dyskusja:

czy wizerunek brokera rekla...




Wyślij zaproszenie do