Piotr Żbikowski

Piotr Żbikowski Kupiec Strategiczny/
NetWorkS! Sp. z o.o.

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Witajcie,

W tym tygodniu planuję rozpocząć konkurs ofert na stworzenie reklamy firmy,w której pracuję oraz jej emisji w kinach.
Dział, na którego potrzeby zamawiana będzie ta usługa nie ma pomysłu jak ma wyglądać taka reklama - chce ocenić oferty na podstawie propozycji projektów.

Mam prośbę o Wasze sugestie co do kryteriów oceny, które mogę zastosować w zapytaniu ofertowym (niemierzalnych).

Myślałem o kryterium "nowatorstwo i oryginalność projektu reklamy" i ocenę tego kryterium przez zastosowanie kwantyfikacji (30%). Poza tym zastosowałbym jeszcze kryterium wskazujące na ilość odbiorców gwarantowaną przez daną sieć kin i oczywiście cenę.

Dzięki z góry za wszystkie sugestie.

Pozdrawiam,
Piotr
Mateusz Kurleto

Mateusz Kurleto Szukamy wybitnych
talentów do
świetnego zespołu IT
w Gdańsku

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Piotr Żbikowski:
Dział, na którego potrzeby zamawiana będzie ta usługa nie ma pomysłu jak ma wyglądać taka reklama - chce ocenić oferty na podstawie propozycji projektów.
Czyli co? Masz zamiar wyłudzić scenariusze pod pozorem oferty? To chyba nie jest dobra praktyka budowania swojego wizerunku...
Piotr Żbikowski

Piotr Żbikowski Kupiec Strategiczny/
NetWorkS! Sp. z o.o.

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Mateuszu,

Dlaczego uważasz, że chcę wyłudzić scenariusze? Przecież nie jest to fikcyjny konkurs ofert - jakaś firma go wygra i właśnie z nią będziemy realizować ten projekt.

Ten temat ma na celu wskazanie optymalnych kryteriów merytorycznych w tego typu przetargach.

Pozdrawiam,
Piotr
Jacek Jarmuszczak

Jacek Jarmuszczak Global Category
Expert, Prof
Services & IT

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Mateusz Kurleto:
Piotr Żbikowski:
Dział, na którego potrzeby zamawiana będzie ta usługa nie ma pomysłu jak ma wyglądać taka reklama - chce ocenić oferty na podstawie propozycji projektów.
Czyli co? Masz zamiar wyłudzić scenariusze pod pozorem oferty? To chyba nie jest dobra praktyka budowania swojego wizerunku...

Czyli co proponujesz drogi Sherlocku?
Jacek Jarmuszczak

Jacek Jarmuszczak Global Category
Expert, Prof
Services & IT

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Piotr Żbikowski:
Witajcie,

W tym tygodniu planuję rozpocząć konkurs ofert na stworzenie reklamy firmy,w której pracuję oraz jej emisji w kinach.
Dział, na którego potrzeby zamawiana będzie ta usługa nie ma pomysłu jak ma wyglądać taka reklama - chce ocenić oferty na podstawie propozycji projektów.

Mam prośbę o Wasze sugestie co do kryteriów oceny, które mogę zastosować w zapytaniu ofertowym (niemierzalnych).

Myślałem o kryterium "nowatorstwo i oryginalność projektu reklamy" i ocenę tego kryterium przez zastosowanie kwantyfikacji (30%). Poza tym zastosowałbym jeszcze kryterium wskazujące na ilość odbiorców gwarantowaną przez daną sieć kin i oczywiście cenę.

Dzięki z góry za wszystkie sugestie.

Pozdrawiam,
Piotr

Bardzo ciekawy wątek.
Zastanawiam się czy ocena nowatorstwa i oryginalności , albo jakakolwiek inna merytoryczna tego projektu przez wąską grupę kupców u was w firmie (nie koniecznie wyposażonych w kompetencje reklamowe) będzie właściwa; może się przecież okazać, że szeroka rzesza odbiorców reklamy ma inne gusta i postrzeganie świata my.

Może np. niech producent określi przewidywany zwrot z nakładów na reklamę - jako kryterium wyboru - a jeszcze lepiej go zagwarantuje.
Wszak to ich profesja.

Kryterium z ilością odbiorców jakie gwarantuje/przewiduje dostawca uważam za bardzo dobre.

pzdr
Piotr Żbikowski

Piotr Żbikowski Kupiec Strategiczny/
NetWorkS! Sp. z o.o.

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Jacku,

Dziękuję za Twoje uwagi i sugestie. Określenie przewidywanego zwrotu za reklamę wydaje się być dobrym pomysłem.

W dalszym ciągu pozostaje jednak kwestia możliwości uwzględnienia w kryteriach "oceny samego projektu przez dział marketingu naszej firmy".

Pozdrawiam,
Piotr

Jacek Jarmuszczak:
Piotr Żbikowski:
Witajcie,

W tym tygodniu planuję rozpocząć konkurs ofert na stworzenie reklamy firmy,w której pracuję oraz jej emisji w kinach.
Dział, na którego potrzeby zamawiana będzie ta usługa nie ma pomysłu jak ma wyglądać taka reklama - chce ocenić oferty na podstawie propozycji projektów.

Mam prośbę o Wasze sugestie co do kryteriów oceny, które mogę zastosować w zapytaniu ofertowym (niemierzalnych).

Myślałem o kryterium "nowatorstwo i oryginalność projektu reklamy" i ocenę tego kryterium przez zastosowanie kwantyfikacji (30%). Poza tym zastosowałbym jeszcze kryterium wskazujące na ilość odbiorców gwarantowaną przez daną sieć kin i oczywiście cenę.

Dzięki z góry za wszystkie sugestie.

Pozdrawiam,
Piotr

Bardzo ciekawy wątek.
Zastanawiam się czy ocena nowatorstwa i oryginalności , albo jakakolwiek inna merytoryczna tego projektu przez wąską grupę kupców u was w firmie (nie koniecznie wyposażonych w kompetencje reklamowe) będzie właściwa; może się przecież okazać, że szeroka rzesza odbiorców reklamy ma inne gusta i postrzeganie świata my.

Może np. niech producent określi przewidywany zwrot z nakładów na reklamę - jako kryterium wyboru - a jeszcze lepiej go zagwarantuje.
Wszak to ich profesja.

Kryterium z ilością odbiorców jakie gwarantuje/przewiduje dostawca uważam za bardzo dobre.

pzdr
Mateusz Kurleto

Mateusz Kurleto Szukamy wybitnych
talentów do
świetnego zespołu IT
w Gdańsku

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Jacek Jarmuszczak:
Mateusz Kurleto:
Piotr Żbikowski:
Dział, na którego potrzeby zamawiana będzie ta usługa nie ma pomysłu jak ma wyglądać taka reklama - chce ocenić oferty na podstawie propozycji projektów.
Czyli co? Masz zamiar wyłudzić scenariusze pod pozorem oferty? To chyba nie jest dobra praktyka budowania swojego wizerunku...

Czyli co proponujesz drogi Sherlocku?
Proponuję zauważyć, że scenariusz reklamy często jest wart więcej niż samo jej wykonanie. Więcej jest firm potrafiących zrobić dobry montaż i zdjęcia niż zaproponować scenariusz zgodny z planem marketingowym itd. i praktyka wyłudzania scenariuszy, czy koncepcji jako elementu oferty jest bardzo negatywnie postrzegana na rynku. Tylko tyle i aż tyle.
Normalnie robi się to na 2 sposoby. Ogłasza się konkurs, ocenia oferentów na podstawie portfolio. Podpisuje z 2-3 wybranymi umowę na przedstawieni koncepcji - za co się płaci - a potem z wybranym realizuje projekt to końca.
To tak jakby ogłaszając przetarg na budowę biurowca powiedzieć, że wygra ten kto przedstawi najładniejszy projekt - a tak się nie robi. Zleca się projekt w biurze architektonicznym a potem wykonanie developerowi.
Piotr Żbikowski

Piotr Żbikowski Kupiec Strategiczny/
NetWorkS! Sp. z o.o.

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Oczywiście - jeżeli się ma spore zasoby finansowe.

Niestety w przypadku finansowania przedsięwzięć z funduszy unijnych sprawa wygląda trochę inaczej.

Piszesz:

"Normalnie robi się to na 2 sposoby. Ogłasza się konkurs, ocenia oferentów na podstawie portfolio. Podpisuje z 2-3 wybranymi umowę na przedstawieni koncepcji - za co się płaci - a potem z wybranym realizuje projekt to końca."

Problem w tym, że jeżeli znajdę 2-3 firmy i wybiorę koncepcję przedstawioną przez jedną z nich to i tak jeszcze raz muszę zrobić zapytanie ofertowe na zrealizowanie tej koncepcji (wymogi projektowe).

Gdybym miał tak zrobić nie zadawałbym pytań o kryteria wyboru z punktu widzenia merytorycznego na forum.

Mateusz Kurleto:
Jacek Jarmuszczak:
Mateusz Kurleto:
Piotr Żbikowski:
Dział, na którego potrzeby zamawiana będzie ta usługa nie ma pomysłu jak ma wyglądać taka reklama - chce ocenić oferty na podstawie propozycji projektów.
Czyli co? Masz zamiar wyłudzić scenariusze pod pozorem oferty? To chyba nie jest dobra praktyka budowania swojego wizerunku...

Czyli co proponujesz drogi Sherlocku?
Proponuję zauważyć, że scenariusz reklamy często jest wart więcej niż samo jej wykonanie. Więcej jest firm potrafiących zrobić dobry montaż i zdjęcia niż zaproponować scenariusz zgodny z planem marketingowym itd. i praktyka wyłudzania scenariuszy, czy koncepcji jako elementu oferty jest bardzo negatywnie postrzegana na rynku. Tylko tyle i aż tyle.
Normalnie robi się to na 2 sposoby. Ogłasza się konkurs, ocenia oferentów na podstawie portfolio. Podpisuje z 2-3 wybranymi umowę na przedstawieni koncepcji - za co się płaci - a potem z wybranym realizuje projekt to końca.
To tak jakby ogłaszając przetarg na budowę biurowca powiedzieć, że wygra ten kto przedstawi najładniejszy projekt - a tak się nie robi. Zleca się projekt w biurze architektonicznym a potem wykonanie developerowi.
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Jacek Jarmuszczak:
Może np. niech producent określi przewidywany zwrot z nakładów na reklamę - jako kryterium wyboru - a jeszcze lepiej go zagwarantuje.
Niegłupie z jedną uwagą - w życiu na miejscu oferenta bym nie dał gwarancji na coś takiego jak zwrot nakładów na reklamę. Zbyt wiele niewiadomych i nieprzewidywalnych czynników.
Mateusz Kurleto:
Proponuję zauważyć, że scenariusz reklamy często jest wart więcej niż samo
jej wykonanie. Więcej jest firm potrafiących zrobić dobry montaż i zdjęcia
niż zaproponować scenariusz zgodny z planem marketingowym itd. i praktyka
wyłudzania scenariuszy, czy koncepcji jako elementu oferty jest bardzo
negatywnie postrzegana na rynku. Tylko tyle i aż tyle.
No to w tej sytuacji zabezpiecza swoje prawa autorskie w podpisanej umowie i w razie wykorzystania czegokolwiek zbliżonego do swojej koncepcji idzie do sadu. Dla mnie mozliwe jest tutaj zabezpieczenie sie przez pomyslodawce scenariusza.

Zgodze sie tez z Jackiem ze moze sie okazac ze nie bedziecie w stanie ocenic wlasciwie wartosci czy tez nowatorstwa oferty. Przede wszystkim musicie byc swietnie przygotowani pod katem tego do kogo chcecie trafic i jakimi kryteriami ta grupa sie kieruje wybierajac produkt. Jezeli nie bawicie sie w takie analizy na codzien to moze byc wam ciezko sie rzetelnie do tego przygotowac czyli istnieje ryzyko zlego wyboru.
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Dobra reklama to skuteczna reklama, czyli taka która spowoduje wzrost sprzedaży oferowanej przez Ciebie usługi/produktu.
Profesjonalne agencje zajmujące się kampaniami reklamowymi potrafią określić rynek na twoje wyroby, grupę targetową potencjalnych klientów i na tej podstawie określą parametry reklamy (czy kampanii) bez przedstawiania konkretnego scenariusza. Wyślij ogólne zapytanie ofertowe do agencji reklamowych. Opisz dokładnie produkt/usługę i określ jaki poziom wielkości przychodów Cię satysfakcjonuje. Agencja dostosuje budżet na reklamę a przede wszystkim wypowie się, czy zakałdane przez Ciebie wielkości przychodów będące wynikiem kampanii są do osiągnięcia.
Na konkretne rozmowy umiawiaj się z tymi, którzy coś są w stanie zagwarantować.
W tym przypadku korzystaj raczej z agencji niż z freelancerów.
Karolina K.

Karolina K. Starszy Kupiec

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Piotrze,

Ja bym podzieliła rozdzieliła konkurs na conajmniej 2 etapy. Pierwszy - zakup koncepcji kreatywnej reklamy i ( ewentualnie) produkcja, drugi - zakup czasu/ mediów. No, chyba że musicie to zrobić kompleksowo z jakiś względów. IMO rozdzielenie przyniesie oszczędności i ograniczy zakusy Dostawcy " przeniesienia" kosztów z produkcji np. na zakup czasu.

Co do zakupu koncepcji/ scenariusza reklamy, to poproś marketing o brief. Nie muszą mieć wizji reklamy, właśnie to w końcu chcecie kupić, ale muszą przede wszystkim przekazać informacje na podstawie których agencja będzie przygotowywała projekt. Niech dadzą maksymalnie dużo informacji o firmie/ produkcie: jaka branża, jaka grupa docelowa, udział w rynku, cechy wyróżniające, otoczenie konkurencyjne itp. Dwa, oczekiwania - co przez reklamę chcecie osiągnąć przede wszystkim ( nowi klienci/ utrwalenie lub zmiana wizerunku dotychczasowego wizerunku/ podkreślenie jakiejś kampanii którą prowadzicie itp.). Generalnie im więcej szczegółów, tym bardziej trafne oferty otrzymacie.

Z kryteriów pozahandlowych, w ocenie ofert mozesz wziąć pod uwagę poniższą grupę:
- zgodność oferty z briefem ( jak oferent wykorzystał wasze wskazówki- zobaczycie od razu czy sie dobrze rozumiecie, nawet jeśli koncepcja będzie do dopracowania)
- oryginalność, nowatorstwo koncepcji- o ile Wam na niej zależy ( czy nie jest to np. 15 oryginalna wersja reklamy proszku do prania z gospodynią domową i dziećmi na trawie :D), czy koncepcja wyróżnia Was na tle reklam konkurencji
- zgodność oferty z dotychczasową strategią firmy, wykorzystanie już zbudowanego wizerunku ( jezeli kampania nie ma polegać na budowie zupełnie nowego, oczywiście)
- referencje, portfolio oferenta ( da ogólny obraz, jakie kampanie i dla kogo prowadził, być może bedziecie sami mogli ocenić czy Wam sie podobały, czy były skuteczne itp.)
- czy oferent ma doświadczenie w Twojej branży ( jeśli tak - to może łatwiej znać rynek, target, konkurencję, specyfikę środków marketingowych itp., ale może powielać schematy; jesli nie - ryzyko jest większe, bo moze nie trafić w specyfikę branży, ale z drugiej strony - może mieć świeże, nieszablonbowe podejście)

Oczywiście największe wagi zazwyczaj przykłada się do pierwszych 3, referencje i doświadczenie są dodatkowym atutem :-)

Ważne, żeby scenariusze i koncepcje oceniali przede wszystkim specjaliści od marketingu, to nie są kompetencje kupca.
To będą zawsze oceny subiektywne!

Koszty produkcji oceniasz głównie na podstawie kryteriów handlowych.

Sam zakup czasu - jak rozumiem, macie jakąś wizję gdzie chcecie te reklamy puszczać. Żaden DOstawca nie zagwarantuje Wam ani nie określi zwrotu z inwestycji, więc to niestety nie jest dobre kryterium :-) Jeżeli reklamy mają iśc w kinach, to możecie np. poprosić o plan: jakie kina, ile reklam w weekendy, ile w tygodniu, ile wieczorem ile w dzień, ile na pokazach premierowych i w pierwszym tygodniu wyświetlania, ile w pozostałych, oczywiście- przed jakimi filmami, jaka jest przewidywalna publiczność ( ilościowo) itp. To są kryteria mierzalne i możesz je zwagować, oczywiście w porozumieniu z działem marketingu. Potem, pozostaje już tylko ocena.
Piotr Żbikowski

Piotr Żbikowski Kupiec Strategiczny/
NetWorkS! Sp. z o.o.

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Dziękuję Wam wszystkim za uwagi i podpowiedzi.

Napiszę jak już ostateczna decyzja zostanie podjęta.

Pozdrawiam,
Piotr
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy

Łatwo nie będzie przy opcji konkurs, tego typu dostawców najczęściej wybiera się na podstawie portfolio, chyba że mamy budżet roczny 100M oni o tym wiedzą i naprawdę opłaca im się inwestować swój czas w projekt.

Następna dyskusja:

Zakup Maszyn




Wyślij zaproszenie do