Temat: Zakup usługi stworzenia i emisji reklamy
Piotrze,
Ja bym podzieliła rozdzieliła konkurs na conajmniej 2 etapy. Pierwszy - zakup koncepcji kreatywnej reklamy i ( ewentualnie) produkcja, drugi - zakup czasu/ mediów. No, chyba że musicie to zrobić kompleksowo z jakiś względów. IMO rozdzielenie przyniesie oszczędności i ograniczy zakusy Dostawcy " przeniesienia" kosztów z produkcji np. na zakup czasu.
Co do zakupu koncepcji/ scenariusza reklamy, to poproś marketing o brief. Nie muszą mieć wizji reklamy, właśnie to w końcu chcecie kupić, ale muszą przede wszystkim przekazać informacje na podstawie których agencja będzie przygotowywała projekt. Niech dadzą maksymalnie dużo informacji o firmie/ produkcie: jaka branża, jaka grupa docelowa, udział w rynku, cechy wyróżniające, otoczenie konkurencyjne itp. Dwa, oczekiwania - co przez reklamę chcecie osiągnąć przede wszystkim ( nowi klienci/ utrwalenie lub zmiana wizerunku dotychczasowego wizerunku/ podkreślenie jakiejś kampanii którą prowadzicie itp.). Generalnie im więcej szczegółów, tym bardziej trafne oferty otrzymacie.
Z kryteriów pozahandlowych, w ocenie ofert mozesz wziąć pod uwagę poniższą grupę:
- zgodność oferty z briefem ( jak oferent wykorzystał wasze wskazówki- zobaczycie od razu czy sie dobrze rozumiecie, nawet jeśli koncepcja będzie do dopracowania)
- oryginalność, nowatorstwo koncepcji- o ile Wam na niej zależy ( czy nie jest to np. 15 oryginalna wersja reklamy proszku do prania z gospodynią domową i dziećmi na trawie :D), czy koncepcja wyróżnia Was na tle reklam konkurencji
- zgodność oferty z dotychczasową strategią firmy, wykorzystanie już zbudowanego wizerunku ( jezeli kampania nie ma polegać na budowie zupełnie nowego, oczywiście)
- referencje, portfolio oferenta ( da ogólny obraz, jakie kampanie i dla kogo prowadził, być może bedziecie sami mogli ocenić czy Wam sie podobały, czy były skuteczne itp.)
- czy oferent ma doświadczenie w Twojej branży ( jeśli tak - to może łatwiej znać rynek, target, konkurencję, specyfikę środków marketingowych itp., ale może powielać schematy; jesli nie - ryzyko jest większe, bo moze nie trafić w specyfikę branży, ale z drugiej strony - może mieć świeże, nieszablonbowe podejście)
Oczywiście największe wagi zazwyczaj przykłada się do pierwszych 3, referencje i doświadczenie są dodatkowym atutem :-)
Ważne, żeby scenariusze i koncepcje oceniali przede wszystkim specjaliści od marketingu, to nie są kompetencje kupca.
To będą zawsze oceny subiektywne!
Koszty produkcji oceniasz głównie na podstawie kryteriów handlowych.
Sam zakup czasu - jak rozumiem, macie jakąś wizję gdzie chcecie te reklamy puszczać. Żaden DOstawca nie zagwarantuje Wam ani nie określi zwrotu z inwestycji, więc to niestety nie jest dobre kryterium :-) Jeżeli reklamy mają iśc w kinach, to możecie np. poprosić o plan: jakie kina, ile reklam w weekendy, ile w tygodniu, ile wieczorem ile w dzień, ile na pokazach premierowych i w pierwszym tygodniu wyświetlania, ile w pozostałych, oczywiście- przed jakimi filmami, jaka jest przewidywalna publiczność ( ilościowo) itp. To są kryteria mierzalne i możesz je zwagować, oczywiście w porozumieniu z działem marketingu. Potem, pozostaje już tylko ocena.