Anna Waszkiewicz

Anna Waszkiewicz Dyrektor ds. Zakupów

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Czy znacie jakieś funkcjonalne, mierzalne standardy opracyjne (nie finansowe) procesu zakupów?
Mam tu na myśli wskaźniki takie jak:
- liczba umów
- liczba przetargów
- liczba zamówień
- liczba dostawców
- segmentacja dostawców

Może w Waszej praktyce stosujecie inne, które mogły by się przydać w mierzeniu i ustawianiu celów operacyjnej pracy kupców?
Tomasz J.

Tomasz J. Co-owner, ELTERM

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Wydaje mi sie, ze kazda firma ustala wlasne KPI oraz targety, zalezace w znacznej mierze od szeroko pojetej strategii.

Dla jednych waznym moze byc ilosc dostawcow, dla innych poziom zapasow, a dla jeszcze innych minimalizacja DOI

Tomek
Maciej Trzciński

Maciej Trzciński Procurement, Skanska
S.A.

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

zgadzam się z Tomkiem, zależy od firmy, branzy etc
Robert D.

Robert D. Lead Buyer at GE
Money Czech Republic

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

cost savings
on-time delivery
inventory level
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Wszystko zleży się od branży firmy i prowadzonej przez nią strategii zakupowej. Czy firma nastawia się na dywersyfikację dostawców a może buduję sieć dostaw itd.

Pozdrawiam
GOL
Wieslaw Zmuda

Wieslaw Zmuda Dyrektor Sprzedaży -
oferta pracy

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Nieco inaczej wygląda proces zakupu materiałów pozaprodukcyjnych, a inaczej proces zakupów na potrzeby produkcji, czyli zakupy seryjne:
Zakupy seryjne, polegają na ocenie dostawców i:
- ich terminowości dostaw (delivery performance)
- jakości dostaw (quality performance)
- zdolności do produktywności cenowych (cost savings lub cost-down approach)
- usługi (wsparcie w sytuacjach pożarowych, prawdziwość odpowiedzi, odpowiedź na reklamacje i uwagi, elastyczność, informacje o nowościach i techniczne wsparcie.
Mateusz Rak

Mateusz Rak Rolls-Royce
International
Business Lead

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Dla mnie podstawowym wskaźnikiem jest index cen, ale w równej mierze w miesięcznych odstępach rozliczany jestem z:
-wielkości PA w krajach o wiodącej konkurencyjności
-liczba dostawców
-liczba sugestii ulepszeń dostawców

Natomiast jeżeli chodzi o ujęcie kwartalne/roczne dochodzi podział generowanych oszczędności ze względu na "pochodzenie" (nego, resourcing, technical, logistic, vps)

Pozdrawiam
Mathew
Anna Waszkiewicz

Anna Waszkiewicz Dyrektor ds. Zakupów

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Wszyscu tu mówicie o efektywności samego procesu zakupowego, i zgadzam się, że są one zależne od charakteru danej firmy tj:
- KPI
- VRS (vendor rating system)
- Cost Saving
- TCO
- VMI
- PCP
- itd.
Ja natmiast szukam wskaźników do oceny tylko i wyłącznie pracy operacyjnej KUPCA. Oczywiście to będzie się przekładało na powyższe wskaźniki.
CZY ZNACIE JAKIEŚ WSKAŻNIKI EFEKTYWNOŚCI KUPCA?
Pozdrawiam
Maciej Trzciński

Maciej Trzciński Procurement, Skanska
S.A.

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

telefon komórkowy :)

im rzadziej dzwoni - tym Kupiec skuteczniejszy
:)
Anna Waszkiewicz

Anna Waszkiewicz Dyrektor ds. Zakupów

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

A może odwrtotnie?
Im więcej dzwoni tym bardziej skuteczny?
Zna lepiej rynek, swoich dostawców...

Z Twojego żartu może pojawić się i fajny wskaźnik - coś w rodzaju komunikacji z dostawcami, znajomości rynku, branży, nowości technologicznych.

Czy Audyty, wizyty u dostawców a wraz z nimi plany poprawy współpracy, technoligi, nowych produktów mogą być wskaźnikiem dla kupca?

Muszę nad tym pomyśleć

Maciej - dzięki!
Maciej Trzciński

Maciej Trzciński Procurement, Skanska
S.A.

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

no rzeczywiście, nie pomyslełem że można to rozpatrywaqc dwutorowo

bardziej myslałem o budowie/produkcji - im mniej dzwonią to znaczy że maja mało problemów, wszytsko idzie jak ma iśc, deal był dobrze zawarty, z dobrym dostawcą i na dobrych warunkach
co trzeba wiecej?
brak wiadomości=dobra wiadomość

ale rzeczywiście - na lini z Dostawcami czasem telefon się grzeje i to nie w temacie konkretnego materiału ale własnie o nowinkach, planach, wizytach na targach etc

pozdrawiam i będę śledził dalej tą dyskusję
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

1. Poziom uzyskanych oszczędności
Średnia wartość ofert przed negocjacjami – wartość wybranej oferty po negocjacjach = poziom uzyskanej oszczędności
2. Poziom sprzedaży produktów, których zakup negocjowała dana osoba
3. Poziom negocjacji dni płatności. (im więcej tym lepiej, jeśli przeliczymy wartość pieniądza w czasie wyjdzie nam konkretna kwota liczona do oszczędności).
4. Cena zakupu względem budżetu (nie wszystkim udaje się to pogodzić)
5. Różnice pomiędzy kwotą, RFI często niezbędną do oszacowania budżetu a ceną wynegocjowaną.( To wbrew różnym poglądom ma spore znaczenie ze względu na rezerwację określonych środków finansowych przez stronę zmawiającą)
5. Ilość przeprowadzonych zakupów.
6. Czas procesowania jednego zapotrzebowania.
7. Ilość podpisanych kontraktów z dostawcami.
8. Ilość znalezionych alternatywnych dostawców.
9. Ochrona informacji (nie wszędzie wygląda znakomicie)
Itd. W zależności od branży.

Jedne z kryteriów same ładnie wyświetlają Ci się w cyferkach na inne musisz wprowadzić system punktacyjny prawie tak jak na ofertę dostawcy.

Ja np. robiłem sobie do tego ładnego rozbudowanego Excela, który zaczytywał dane z innych arkuszy wypełnianych przez poszczególnych kupców i w ten oto magiczny sposób widziałem ich wydajność w cyferkach i na wykresach. Ale niedługo kończę prace nad systemem.

Jeśli koś potrzebuje system do obliczania takich rzeczy myślę, że znajdę w swojej ofercie :).

Co do tych telefonów to co mają powiedzieć osoby prowadzące zakupy pod zróżnicowana sprzedaż codzienną firmy :)

Pozdrawiam
GOL
Tomasz J.

Tomasz J. Co-owner, ELTERM

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Witam

niestety wskazniki podane przez Pana Grzegorza nie sa uniwersalne (a szkoda), i o ile w pewnych firmach sa niewatpliwie w stanie ocenic efektywnosc kupca, o tyle w pozostalych moze byc z tym roznie.

Biorac za przklad firme, w ktorej pracuje:

1. rzeczywiscie bylaby to optymalna sytuacja, pamietac jednak musimy o czynnikach pozacenowych, ze szczegolnym naciskiem kladzionym na kwestie jakosci produktow, ktore juz analize komplikuja

3. im wieksza fima tym mniejsze pole manewru w tej materii

4. tu zdecdowanie sie zgadzam, choc zalezy to zapewne od kurczowosci z jaka dana firma trzyma sie zalozen budzetowych

7,8- i tu wracamy do kwestii KPI...

2,5,6,9. w moim przypadku czynniki nie pozwalajace rozroznic w jakikolwiek sposob efektywnosci poszczegolnych kupcow

PS. zgadzam sie z Maciejem jesli chodzi o zaleznosc miedzy iloscia telefonow (rozszerzona o maile) i efektywnoscia zakupowca- im mniej tym lepiej

pozdrowienia

Tomek
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Tomasz J.:
Witam
Nie ma rozwiązań idealnych ale można zawsze jakieś dpoasowa ć lub wypracowa c w danej indywidualnej sytuacji

1. rzeczywiscie bylaby to optymalna sytuacja, pamietac jednak musimy o czynnikach pozacenowych, ze szczegolnym naciskiem kladzionym na kwestie jakosci produktow, ktore juz analize komplikuja

Spora część firm poprodukcyjnych ma problem z rozliczeniem kwestii jakości surowców. W takim przypadku bierze się pod uwagę współpracę w rozwiązywaniu problemu i szybkość działania technologa/inżynier produkcji/jakości wraz z kupcem. Dodatkowo nie bójmy się pociągać dostawców do odpowiedzialności za dostarczenie surowca o niższej jakości.
Tomasz J.

Tomasz J. Co-owner, ELTERM

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

zdecydowanie sie zgadzam, brak rozwiazania uniwersalnego nie usprawiedliwia w zadnym stopniu zaniechania badania efektywnosci.

oczywiscie stworzenie metody oceny kupca w takiej sytacji wymagac bedzie zdecydowanie wiekszych nakladow pracy, ktore to juz na wstepie sprawiaja, ze dla wielu firm gra staje sie niewarta swieczki.

moze to jednak tylko pozorne oszczednosci...?

pozdrowienia

Tomek
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Rola zakupów w firmie powinna być jedną z pierwszoplanowych, najlepiej osobny niezależny departament współpracujący z całą strukturą firmy na zasadach klient wewnętrzny i wykonawca.

Czy gra jest niewarta świeczki może ktoś tak stwierdzić ... konkurencja może pierwsza ją zapalić i rozjaśnić mrok, jak wiemy lepiej się nam pracuje przy świetle.

Czy są to pozorne oszczędności?

Tomku jako spec od zakupów chyba nas podpuszczasz do rozwinięcia debaty na temat zarządzania oszczędnościami. A na temat "Spend Managementu" mogę nawijać godzinami.

konto usunięte

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

u mnie sa to Overdue Purchase Orders, Not-Confirmed Purchase Orders, Days of Stock, rescheduling performance, MOQ reduction, Unfavorable PPV reduction itp. ..wszystko co da sie zmierzyc cyferkami ;-)

Michal

konto usunięte

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

Michal K.:
u mnie sa to Overdue Purchase Orders, Not-Confirmed Purchase Orders, Days of Stock, rescheduling performance, MOQ reduction, Unfavorable PPV reduction itp. ..wszystko co da sie zmierzyc cyferkami ;-)

Michal
szczegolnie PPV tak U jak i A jest fajne:)

konto usunięte

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

ja az tak sie na tym nie skupiam bo w sumie U/A PPV mozna nadrobic VAMem, poza tym nie tylko buyer ma wplyw na ppv lecz sporo innych ludzi/czynnikow.. wiec traktuje ten wskaznik z lekkim przymrozeniem oka. do redukcji U/A PPV trzeba zagonic do pracy troche wiecej osob niz tylko operational buyer ;-)

ps.
kiedy piwo w Atelier ? :D
Magdalena Stróżewska

Magdalena Stróżewska Specjalista ds
Transferów Projektów

Temat: Standardy operacyjne w Zakupach

order confirmation - 24 h
ilość zamówień,
liczba linii w zamówieniu
on time delivery
moq
pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do