Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Podczas trwania II kongresu dotyczącego optymalizacji procesów zakupowych zauważyłem, że najwięcej pytań dotyczy sposobu oceny dostawców w związku z tym postanowiłem ruszyć ten wątek na grupie. Część zakupowców twierdzi ze niektóre kryteria nie mogą być wykazane w matematyczny sposób ja twierdze, że to kwestia podejścia i w sporej części przypadków średniej ważonej.

Rozpocznijmy może od podstaw wypiszmy sobie, co możemy oceniać u dostawcy a po stworzeniu listy postarajmy się przełożyć to na matematykę.
Katarzyna Ż.

Katarzyna Ż. Condesa Poland

Temat: Sposoby oceny dostawców:

PPM,ilość sugestii ( dotyczących obniżki kosztów,zmian,standaryzacji),niezgodności (jakościowe,związane z satysfakcją klienta,wysyłkowe,związane z opakowaniem,powtarzalność problemów,wpływajace na klienta zewnętrznego),zakłócenia w naszym procesie produkcji (np.postoje linii,przezbrojenia) lub w procesie naszego klienta,czas reakcji.
Piotr G.

Piotr G. Planista Materiałów,
Trener- Avon
Operations Polska

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Aspekty które łatwo mierzyć:

OTIF -- delivery on time in full
Dmr - defekty krytyczne uniemożliwjające produkcję, uniemzliwiające pełne wykorzystanie capacity, PFM - defekty jakosciowe zwazane z wysyłką, dokumentacją które sa warunkowo dopuszczane na zasadzie pierwszy i ostatni raz.

Cenowe aspekty, konkurencyjność,elastyczność, capacity dostawcy

Czego nie można zmierzyć :
kultura firmy, jakośc przepływu informacji,
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Na wstępie witam wszystkich i każdedgo z osobna, jako że to mój pierwszy post w tej grupie :)

co do oceny dostawców : PPM, ilości reklamacji, terminowość dostaw czy warunki handlowe (ogólnie rzecz ujmując) to kryteria które same sie narzucają. Ja oceniam dostawców również pod kątem poziomu certyfikacji, sposobów / możliwości komunikacji (np. EDI czy tylko Poczta Polska :) ) czy też odpowiedzi na zapytania ofertowe.

pozdrawiam
Lech Buchelt

Lech Buchelt Zakupy IT, Bank
Pekao SA

Temat: Sposoby oceny dostawców:

a ja jak zwykle swoje - a teraz proszę mi przełożyć to na zakupy indirect ;-)
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Grzegorz P.:
Na wstępie witam wszystkich i każdedgo z osobna, jako że to mój pierwszy post w tej grupie :)

co do oceny dostawców : PPM, ilości reklamacji, terminowość dostaw czy warunki handlowe (ogólnie rzecz ujmując) to kryteria które same sie narzucają. Ja oceniam dostawców również pod kątem poziomu certyfikacji, sposobów / możliwości komunikacji (np. EDI czy tylko Poczta Polska :) ) czy też odpowiedzi na zapytania ofertowe.

pozdrawiam

Jak rozumiem macie w firmie przyjętą skalę ocen na poszczególne kryteria. Czy posiadacie również instrukcje do oceny czy posługujecie się tzw. szacowaniem eksperckim :)Grzegorz O. edytował(a) ten post dnia 01.11.07 o godzinie 12:53
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Grzegorz O.:
Jak rozumiem macie w firmie przyjętą skalę ocen na poszczególne kryteria. Czy posiadacie również instrukcje do oceny czy posługujecie się tzw. szacowaniem eksperckim :)

Do podanych kryteriów jest ustalona przez nas skala. Na mierzalne
kryteria (PPM, zgodnosć dostaw, reklamacje, certyfikaty, komunikacja) są instrukcje uwzględniające procedury korporacyjne. Jak już wspomniano wcześniej niemierzalne takie jak serwis, flexibility trudno znaleźć dobrą skalę, oceniamy je wg naszego uznania i odczucia :) jak zostaliśmy potraktowani w poszczególnych przypadkach. czy to "eksperckie" czy nie to już kwestia subiektywna.

Jest jeszcze ciekawe wg mnie kryterium "redukcji cen". Dostawca ma
jasno przedstawiona skalę dot. "chęci" obniżania przez niego cen.Grzegorz P. edytował(a) ten post dnia 01.11.07 o godzinie 13:19
Robert D.

Robert D. Lead Buyer at GE
Money Czech Republic

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Witam,

terminowosc dostaw
warunki platnosci
cena
PPM
czas dostawy
elastycznosc na zmiany naszego forecastu
rozwiazania logistyczno-techniczne (VMI, EDI etc.)
w przypadku VMI odchylenia od wymaganego poziomu zapasow

Tyle na temat tego co mozna latwo zmierzyc. A jak wyglada u was ocena komunikacji z dostawca? Czyli cos co nie do konca mozna przedstawic za pomoca metryk. Slyszalem o rozwiazaniach stosowanych przez niektore osoby typu: Jak szybko dostawca odpowiada na emaile? Pomiar tego wydaje mi sie bardzo czasochlonny w przypadku gdy dostaje sie i wysyla kilka wiadomosci dziennie do kazdego dostawcy.

Robert
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Sposoby oceny dostawców:

W HP zdaje się macie systemy firmy A...A :) umożliwiają one integrację z A...A Sourcing po małych modyfikacjach ocena może być tworzona automatycznie (od czasu wysłania zapytania do czasu umieszczenia odpowiedzi w systemie).

Problem po waszej stronie jest taki, że korzystacie z dość drogiego systemu, obecnie tworząc rozwiązania dla firm można użyć odpowiedniego montażu finansowego w oparciu o środki unijne musimy pamiętać że IT to innowacja.

A wracając do podstaw przykładowo arkusz może wyglądać tak (na szybko w Excel). Z tym że np. Excel to bardzo kiepskie narzędzie do prowadzenia ocen gdzie wymagane jest uzasadnienie.


Obrazek


Pozdrawiam
GOLGrzegorz O. edytował(a) ten post dnia 01.11.07 o godzinie 16:26
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Grzegorz O.:
W HP zdaje się macie systemy firmy A...A :) umożliwiają one integrację z A...A Sourcing po małych modyfikacjach ocena może
być tworzona automatycznie (od czasu wysłania zapytania do czasu > umieszczenia odpowiedzi w systemie).

Problem po waszej stronie jest taki, że korzystacie z dość drogiego systemu, obecnie tworząc rozwiązania dla firm można użyć odpowiedniego montażu finansowego w oparciu o środki unijne musimy pamiętać że IT to innowacja.

Obawiam się że firmy A...A nie znam :) chyba że o czymś nie wiem.
Do RFQ jest inna platforma "F..." :)
Robert D.

Robert D. Lead Buyer at GE
Money Czech Republic

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Firme A...A znam, ale nigdy nie uzywalem ich systemu do oceny dostawcow.

Rozumiem, ze czlowiek sam ocenia jakosc odpowiedzi i jezeli spelnia ona pewne kryteria to loguje ja w systemie, ktory mierzy czas od wyslania zapytania do odpowiedzi.

Druga kwestia to waznosc zapytania. Czlowiek musialby je jakosc priorytyzowac wg pewnej skali i informowac dostawce o tym. Nastepnie kazdy priorytet musialby miec przypisany okreslony wymagany czas oczekiwania na odpowiedz, ktory dostawca by takze znal.

Dalej wydaje mi sie to dosyc manualne i czasochlonne - czlowiek musialby logowac w takim systemie kilka, kilkanascie odpowiedzi dziennie i nadawac priorytety kazdemu z zapytan. Tylko wowczas taka ocena bylaby naprawde mierzalna i obiektywna. Ale czy koszty stosowania takiego modelu nie przewyzszylyby korzysci?

Robert
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Możemy pójść troszkę po bandzie priorytet ustalić po kategoriach produktów + coś (to może być poziom wartości zamówienia)
Ustalenie czasu odp. może być tworzone z automatu dla wszystkich dostawców do których wysyłamy dane zapytanie nie musimy przecież do każdego wysyłać z osobna ale użyć wbudowanego modułu dystrybucji maili.
Dostawca po otrzymaniu wiadomości loguje się na swoje konto i uzupełnia ofertę ręcznie lub po przez upload jeśli wcześniej przygotował sobie arkusz w odpowiednim formacie.
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Robert D.:
Druga kwestia to waznosc zapytania. Czlowiek musialby je jakosc
priorytyzowac wg pewnej skali i informowac dostawce o tym. Nastepnie kazdy priorytet musialby miec przypisany okreslony wymagany czas oczekiwania na odpowiedz, ktory dostawca by takze
znal.

Przy definiowaniu zapytania wpisywana jest data do kiedy dostawca ma przedstwawić ofertę. Logując się do systemu po upływie terminu nie ma już możliwości wprowadzenia oferty.

Jak się ma to do oceny: jak dostawca ma zostać oceniony "na zółto" bo nie wysłał oferty na czas, podczas gdy np. jakość jest ok - po pierwszej takiej ocenie będzie przywiązywał do tego większą wagę.

konto usunięte

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Grzegorz P.:
Grzegorz O.:
Jest jeszcze ciekawe wg mnie kryterium "redukcji cen". Dostawca ma
jasno przedstawiona skalę dot. "chęci" obniżania przez niego cen.Grzegorz P. edytował(a) ten post dnia 01.11.07 o godzinie 13:19

tzn ?
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Monika Kamińska:

tzn ?

tnz że jeśli dał jakąś obniżkę w ocenianym okresie to dostaje max punktów. jeśli nie dał to dostaje minimumGrzegorz P. edytował(a) ten post dnia 23.11.07 o godzinie 19:39

konto usunięte

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Lech, Słuszna uwaga: wg mnie na wstepie nalezy rozdzielic zakupu direct od indirect, specyfika i kryteria oceny w 90% rózne.
I tak uwazam, iz w przypadku direct, łatwe jest ich ustalanie, a przynajmniej łatwiejsze niż dla indirect.
z chęcia przesle Ci gotowe narzedzie, jesli podasz maila.

Pozdrawiam,
A

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Grzegorz P.:
Monika Kamińska:

tzn ?

tnz że jeśli dał jakąś obniżkę w ocenianym okresie to dostaje max punktów. jeśli nie dał to dostaje minimumGrzegorz P. edytował(a) ten post dnia 23.11.07 o godzinie 19:39
Wg mnie to troche ryzykowne jeżeli ma dużą wagę w całosci oceny dostawcy.
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Sebastian Leszczynski:
Grzegorz P.:
Monika Kamińska:

tzn ?

tnz że jeśli dał jakąś obniżkę w ocenianym okresie to dostaje max punktów. jeśli nie dał to dostaje minimumGrzegorz P. edytował(a) ten post dnia 23.11.07 o godzinie 19:39
Wg mnie to troche ryzykowne jeżeli ma dużą wagę w całosci oceny dostawcy.

W zakupach sprzętu IT jeśli kupujemy produkty znanych marek możemy w ten sposób szybko wykryć który z dostawców dostał na nas ceny specjalne u producenta.
Marcin Majewski

Marcin Majewski Lead Buyer ICT

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Jakość i wartośc przeprowadzonej oceny dostawców są na tyle dobre na ile zwrotna informacja płynąca z oceny ma zastosowanie w praktyce. Na pewno warto przeprowadzić ocene dostawców produktów i usług osobno, innymi cechami oceniamy dostawcę kabla a innymi firme która ten kabel instaluje.
Ocena dostawcy obejmująca 4 obszary działania firmy: Purchasing,Quality,Logistics,Technology wydaje się miarodajna, oczywiście po stworzeniu szczegółowych cech do oceny unikalnych dla każdej firmy, cech które wpływają bezpośrednio na jej zysk lub stratę.
No i dobrze dać zwrotnie informację dostawcy o naszej ocenie jego firmy.
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: Sposoby oceny dostawców:

Marcin Majewski:
No i dobrze dać zwrotnie informację dostawcy o naszej ocenie jego firmy.

Mało tego, ocena sama w sobie nic nie wnosi. Przesłanie oceny dostawcy już coś daje. Ale gro dostawców nawet się tym nie przejmie. Przemilczy, nie zareaguje na to. Dlatego przy każdej mojej ocenie dostawca ma manual jak czytać taką ocenę, jeśli ma wynik poniżej oczekiwanego - co ma zrobić żeby sie poprawić i co mu "grozi" jeśli tego nie zrobi. W większości przypadków resultat jest bardzo dobry. Dostawca przynajmniej interesuje się tematem a to juz coś :)

Następna dyskusja:

Kwalifikacja dostawców




Wyślij zaproszenie do