Rafał Bulica

Rafał Bulica Global Strategic
Buyer

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Witam, chciałbym poruszyć temat dotyczący rodzaju stanowisk w Dziale Zakupów. Wielokrotnie czytając m.in. ogłoszenia o pracę natknąłem się na różne nazwy stanowisk, które dotyczą tego samego ale nie do końca np. commodity buyer, procurement specialist lub po prostu puchasing specialist. Napiszcie proszę Wasze spostrzeżenia dotyczące charakterystycznych różnic między tymi stanowiskami. Które z nich, według waszej oceny jest lepsze lub gorsze. Czy według Was mają one swoją hierarchię czy nie np. czy commodity buyer jest lepszą propozycją od procurement specialist? Wiadomo, iż manager jest wyższym stopniem od specialist - może w przypadku, niby równych pomiędzy sobą stanowisk, jest podobnie. Napiszcie też o pozostałych a nie wymienionych powyżej stanowiskach w Dziale Zakupów. Pozdrawiam, RafałRafał Bulica edytował(a) ten post dnia 05.04.11 o godzinie 12:07
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

To wszystko zależy od struktury przedsiębiorstwa. Zdarza się, że manager jest managerem tylko po to aby nie płacić mu nadgodzin. Faktycznie jest zwykłym kupcem. Zdarzały mi się działy zakupów, gdzie na 5 osób było 5 managerów, każdy od innej branży.
Więc tutaj nie ma żadnej reguły.
Lukasz O.

Lukasz O. Head of Global
Indirect Purchasing
Categories Fleet,
Trav...

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Potwierdzam opinię przedmówcy.
Struktura obszaru zakupowego zależy od wielkości firmy i kategorii, które zakupuje. W małej firmie, która kupuje dużo z różnych obszarów będzie może jedna osoba o nawzie "manager ds. zakupów" - bez podwładnych.

W innym przypadku może w dużej firmie / koncernie być Lead Buyer (który nie ma słowa manager w nazwie), który koordynuje zespół kupców.

Nie ma tutaj żadnej reguły. Polityka danej firmy, zasadność biznesowa itd....

Pozdr
Ł
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Jak to w zakupach - wszystko zależy... Nie ma jednego schematu. Porównywać należy zakres obowiązków, a nie nazwę stanowiska.
A odpowiadając na dalsze pytania Rafała:
- tak, stanowiska mają swoją hierarchię - zależy np. od wielkości firmy, jej kultury organizacyjnej, itd.
- to, które stanowisko jest lepsze od innego zależy od tego, kto i co woli - znowu zależy...
- nie zawsze "manager" jest wyższy od specjalisty - to zależy...
Rafał Bulica

Rafał Bulica Global Strategic
Buyer

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Piotrek mógłbyś rozwinąć temat, zwłaszcza pierwszy i drugi myślnik. Powiem Wam, iż na próżno szukać w internecie opisu konkretnych stanowisk zakupowych. Wiecie takiego opisu książkowego (teoretycznego), który określałby zakresy operacyjnego działania. Dlatego też chciałem zaczerpnąć opinii na temat różnic, które jednoznacznie wskazują na dane stanowisko. Ja rozumiem, iż w różnych firmach różnie się te stanowiska nazywają niemniej jednak jest commodity buyer zajmujący się.................... oraz procurement specialist , którego zakresem działania jest................... Może podesłalibyście jakiś przydany link w tym temacie.
Pozdrawiam,
RafałRafał Bulica edytował(a) ten post dnia 05.04.11 o godzinie 19:07
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Rafał, to jest tak jak wcześniej pisali moi przedmówcy. Wszystko zależy od firmy.
Ale rozwijając zgodnie z życzeniem - na wyimaginowanym przykładzie: duża firma z dwoma pionami "zakupowymi" - procurement zajmujący się nudnymi tematami codziennego zaopatrzenia, analizowaniem potrzeb produkcyjnych, dostaw i takich tam mało wciągających pierdół. Tacy beznamiętni kupcy (specjaliści, referenci i tacy tam ds. zakupów). Drugi pion to zakupy "strategiczne" czyli wciągające i wymagające ciągłej aktywności potyczki z dostawcami polegające na ciągłym udowadnianiu sobie i im, że może być lepiej, taniej, szybciej, inaczej, itd. itp. I w tym pionie możesz spotkać commodity managerów, lead buyerów, buyerów i innych pomniejszych, których nazwa stanowiska definiowana jest przez zakres ich kompetencji. A nad tymi dwoma pionami stoi wielki guru zakupów w postaci dy(i)rek(c)tora ds. molestowania i unieszczęśliwiania zła koniecznego jakim są dostawcy. Tak więc hierarchia jest - specyficzna dla danej firmy.
W tekście dałem ci (mam nadzieję) również odpowiedź na drugi myślnik - dla każdego lepsze jest co innego.
Jeżeli jednak chciałbyś dalej uogólniać to:
- comodity manager - osoba definiująca strategię działania w danej grupie towarowej (np. kupowane przez firmę części metalowe)
- commodity buyer - osoba skupiona na danej grupie towarowej, zarządzająca pewnym jej obszarem (np. w ramach części metalowych jeden CB części tłoczone, inny CB części skrawane, itd.)
- lead buyer - osoba odpowiadająca za konkretnych dostawców
- stanowiska związane z procurementem - dla mnie w wielkim uproszczeniu ukierunkowanie na zapewnienie dostępności materiału do produkcji w określonej ilości i terminie.
Oczywiście może być tak że masz "one man show" i jedna osoba w jakiejś firmie będzie miała zakres obowiązków powstały z połączenia wszystkich powyżej.
Ale jak już napisano - wszystko powyższe to kwestia umowna zależna od potrzeb i preferencji danej firmy.
Rafał Bulica

Rafał Bulica Global Strategic
Buyer

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Świetnie powiedziane - konkretnie i z humorem. Dzięki za rozwinięcie tematu.

konto usunięte

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Nomenklatura nazwy stanowisk zależy od wielu czynników i nie ma hierarchii że nazwa np. procurement jest wyżej pozycjonowa niż np sourcing lub purchasing, choć w wielu firmach może tak być.

Historia firmy, jej pochodzenie, branża itp determinuje nazwenictwo.

W bankach np. często nie ma Managerów zakupów a wszyscy są Dyrektorami (biura lub pionu). A tak na prawdę często Ci dyrektorzy mają mniejszy zakres obowiązków niż sourcing lub purchasing managerowie w firmach produkcyjnych.

konto usunięte

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Jacek M.:
To wszystko zależy od struktury przedsiębiorstwa. Zdarza się, że manager jest managerem tylko po to aby nie płacić mu nadgodzin. Faktycznie jest zwykłym kupcem. Zdarzały mi się działy zakupów, gdzie na 5 osób było 5 managerów, każdy od innej branży.
Więc tutaj nie ma żadnej reguły.

Pozwól że wtrącę swoje 3 grosze ad. nadgodzin - nie liczy się nazwa stanowiska, ale zakres obowiązków. Jeśli osoba kierująca daną grupą pracowników wykonuje identyczne lub podobne czynności co podlegli pracownicy, nie stosuje się do niej przepisów o niepłatnych nadgodzinach (jakiś wyrok SN, cytuję z pamięci a więc niedokładnie, ale na 100% takie orzeczenie istnieje)
Szło wtedy zdaje się o brygadzistę, ale idąc tym tropem można powołać Managera ds obsługi młotka, czy Głownego Operatora Betoniarki i temat płatnych nadgodzin masz z głowy... :)))

konto usunięte

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

Dosyć stary temat ale pozwalam sobie odświeżyć. W branży IT (sprzedaż, dystrybucja), wcale nie ma czegoś takiego jak kupiec/specjalista ds. zakupów. Zamiast tego są Product Managerowie. Co jest kompletnie chybionym określeniem z punktu widzenia przyjętej w zakupach nomenklatury. Do tej pory mnie to zadziwia, że nie używa się wcale słowa "Kupiec". :)
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Rodzaje stanowisk w Dziale Zakupów

W projektach jest Project Procurement Manager. Rozdziela się funkcję zakupową od zarządzania samym projektem ze względu na możliwy konflikt interesów. W takim przypadku tworzy się strukturę macierzową w której PPM podlega pod zakupy i kontraktuje dostawców na potrzeby projektu.



Wyślij zaproszenie do