Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Ocena jakości dostawców

Jacek M.:
Piotr Klimko:

W żadnym wypadku firma zewnetrzna. Nie ma ona dostepu do wszystkich danych ktore powinny znalezc sie w ocenie wiec taka ocena nie bedzie ani wiarygodna ani miarodajna. Mozna sie wspomoc firma zewnetrzna przy opracowywaniu systemu oceny liczac na jej bogactwo doswiadczen ale sama ocene nalezy przeprowadzic ludzmi ktorzy na codzien pracuja z dostawca.

Właśnie firma zewnętrzna ocenia po wskaźnikach, czyli obiektywnie.
Obiektywizm to nie problem zachować przy ocenie, w której posługujesz się danymi liczbowymi wyciagnietymi z systemu. I tutaj czy to będzie pracownik firmy zewnetrznej czy swoj czlowiek nie ma roznicy. Dla mnie jednak obiektywna ocena dostawcy to nie tylko dane wyciagniete z systemu.
Na jakiej podstawie pracownik firmy zewnetrznej oceni komunikacje codzienna z dostawca? Szybkosc uzyskiwania informacji? Jakość przesylanych danych? rzetelność? Bedzie czytal wszystkie maile z okresu ktory jest oceniany? A co z telefonami i spotkaniami? Nie ma mowy zeby osiagnac taka kompleksowosc, a co za tym idzie obiektywnosc porownania z innymi dostawcami, w przypadku wykorzystywania ludzi z zewnatrz.Piotr Klimko edytował(a) ten post dnia 21.08.10 o godzinie 11:32
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Ocena jakości dostawców

Piotr Klimko:
Nie miałem na myśli tylko danych z systemu. W firmach wyposazonych w system zarządzania dostawcami każda rozmowa, spotkanie jest oceniane w stosowanej skali. Jest to jednym ze wskaźników. Boeing stosuje specjalne formularze do rozmów telefonicznych. Zamiast bazgrania na przypadkowych kartkach notatki robi się na specjalnym bloczku i ocenia automatycznie 4 parametry. Pod koniec dnia score z tych ocen wprowadza się do systemu.Podobnie jest ze spotkaniami. W ich przypadku jest to wymóg rygorystycznego systemu zapewnienia jakości. Identyfikacja procesu musi być tam całkowita.

Firma zewnętrzna oceniająca dostawców najczęściej ich również audituje. Uzyskuje dane z obydwu stron więc i przy okazji powstaje ocena efektywności pracy działu zakupów.
Renata P.

Renata P. Kupiec Carlsberg
Polska -
Profesjonalna pomoc
w realizacj...

Temat: Ocena jakości dostawców

Jacek M.:
Piotr Klimko:
Zamiast bazgrania na przypadkowych kartkach notatki robi się na specjalnym bloczku i ocenia automatycznie 4 parametry.

Jakie to dokładnie parametry?
Czy mają jakąś gradację ważności liczoną w końcowym wyniku?
Taka ewolucja zwykłych "minutes" mogłaby się przydać:))
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Ocena jakości dostawców

Musiałbym sięgnąć do starej dokumentacji z Boeinga. Jeżeli jeszcze mi coś takiego ocalało, to wrzucę skan takiego formularza wraz z instrukcją.
Wiem, że była oceniana merytoryczność odpowiedzi na zadawane pytania, gotowość do natychmiastowej reakcji na sugestie kupca i kreatywność dostawcy w zakresie poprawy warunków dostaw.
Boeing miał trochę patową sytuację z dostawcami, bo z jednej strony był bardzo atrakcyjnym klientem, który w imię zapewnienia jakości płacił dużo a z drugiej strony kwalifikowany dostawca był efektem wielomiesięcznej pracy setek ludzi i nie można go było tak sobie po prostu odstrzelić. Każda zmiana nawet najdrobniejszego detalu wymagała zgody kilku działów.
Podam przykład z pozoru banalny. Każde linie lotnicze mają swoje preferencje co do koloru wykończenia wnętrza samolotu. Jedna zażyczyłą sobie specyficzny kolor obić na siedzeniach. Sęk w tym, że materiał w tym kolorze miał gorszą klasę niepalności ale spełniał inne wymagania jakościowe czyli odporność na zabrudzenia i wytrzymałość. Identyczny materiał o odpowiedniej klasie niepalności nie spełniał pozostałych parametrów. Dlatego wybraliśmy pierwszego dostawcę i tak długo R&D z Boeinga współpracowało z ich technologami aż osiągnięto pożądany efekt. Ale zajęło to kilka miesięcy.
W dokumentacji znalazło się kilkaset takich "minutes" z oceną, na ile dostawca jest skłonny dostosować się do wymagań klienta i jak bardzo chce współpracować.
Renata P.

Renata P. Kupiec Carlsberg
Polska -
Profesjonalna pomoc
w realizacj...

Temat: Ocena jakości dostawców

Dziękuję. Wykonałam formularzyk i zamierzam go uzupełniać o własne kryteria - na gorąco. Będę zaglądać na forum w oczekiwaniu na skan.
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Ocena jakości dostawców

Jacek M.:
Boeing miał trochę patową sytuację z dostawcami, bo z jednej strony był bardzo atrakcyjnym klientem, który w imię zapewnienia jakości płacił dużo a z drugiej strony kwalifikowany dostawca był efektem wielomiesięcznej pracy setek ludzi i nie można go było tak sobie po prostu odstrzelić. Każda zmiana nawet najdrobniejszego detalu wymagała zgody kilku działów.
Fakt, to moze byc troche upierdliwe. Ale jest wiele branz ktore maja podobnie. Chocby z mojego motoryzacyjnego doswiadczenia - tez zdarzaly sie elementy, ktore albo byly robione przez monopolistow z uwagi na stosowane rozwiazania, albo z uwagi na swoja charkterystyke (materialowa lub funkcjonalna) wymagaly miesiecy pracy przed wdrozeniem. Zmiana dostawcy? Oczywiscie mozliwa, ale przy jakim dodatkowym nakladzie pracy.
Ale wracajac caly czas do tematu - wciaz uwazam ze nawet przy takim podejsciu do prowadzenia rozmow (stosowanie roznego rodzaju formularzy, kwestionariuszy, itp.) ocena dostawcy bedzie lepiej zrobiona przez pracownika firmy niz przez czlowieka z zewnatrz. Nie ma szans zeby ktos kto nie jest na codzien gleboko w temacie wspolpracy z danym dostawca na podstawie takich faktow dokonal wlasciwej oceny.
Tak sie zastanawiam czy za bardzo nie jestem ograniczony:)) ale jakos nie wyobrazam sobie tak dokonywanej oceny i jej rzetelnosci w stosunku do faktycznej wspolpracy.
Mikolaj D.

Mikolaj D. Manager SCM, Jabil
Circuit Poland

Temat: Ocena jakości dostawców

Czolem,

Mozecie polecic jakies dobre firmy ktore moglyby sie zajac opracowaniem modelu oceny dostawcow ?
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Ocena jakości dostawców

http://go-ctr.com
biuro@go-ctr.com

grzegorz.olechniewicz@go-ctr.com
+48 667 91 75 85
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Ocena jakości dostawców

Co do oceny ja preferuje formę mixed czyli kupiec firmy + konsultant.

Plusy tego są takie ,że konsultant dysponuje po pierwsze know-how, po drugie sprawdzonymi narzędziami, po trzecie i najważniejsze czasem. W ten sposób zaangażowanie kupca w proces oceny może ograniczyć się do warsztatu na temat poszczególnych dostawców czyli określenia plusów i minusów płynących z codziennej współpracy, a zaoszczędzony czas może lepiej wykorzystać np. na zabezpieczenie dostaw itp. Kolejnym plusem jest transfer wiedzy to, że raz korzysta się z konsultanta nie oznacza przecież, że trzeba to robić zawsze.
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Ocena jakości dostawców

Mikolaj Dacki:
Czolem,

Mozecie polecic jakies dobre firmy ktore moglyby sie zajac opracowaniem modelu oceny dostawcow ?

Mogę się tego podjąć. Proszę o kontakt na priv.
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Ocena jakości dostawców

Byłbym zapomniał jeszcze Laraco Consulting

http://laraco.eu
Cezary Krojec

Cezary Krojec Dyrektor Operacyjny,
Stokvis Tapes Polska
Sp. z o.o.

Temat: Ocena jakości dostawców

Ciekawa dyskusja – kto ma oceniać dostawcę. Ja zgodzę się z Piotrem Klimko – najlepiej oceny dostawcy dokonają bezpośrednio zaangażowani we współpracę z nim zakupowcy/logistycy, nie mówiąc o tym, że korzystanie z outsourcingu w tym przypadku to moim zdaniem pieniądz w błoto. To sól pracy kupca – znaleźć, wdrożyć i kontrolować za pomocą mierzalnych wskaźników pracę ze swoimi dostawcami. Nikt też lepiej niż zaangażowany w tę współpracę kupiec nie wskaże i nie shierarchizuje kryteriów, wg których współpraca ma być oceniana. Z kolei solą pracy i nie powiem już jakim obowiązkiem ;) managera dowodzącego zakupami jest zebranie tychże kryteriów od swoich kupców i ewentualnie logistyków, magazynierów etc. i ułożenie ich w zunifikowany system cyklicznej oceny dostawców. Tak samo jak obowiązkiem tegoż managera jest wspomniany wcześniej transfer wiedzy, z jego szanownej osoby do jego kupców (bądź zorganizowanie im po prostu odpowiednich szkoleń, jeśli wiedzy na temat narzędzi oceny dostawców im brakuje). Nie zgodzę się jednak z Piotrem, że w ocenie dostawcy jest miejsce na kryteria sformułowane tak ogólnie jak „rzetelność” czy „jakość danych” – to jest właśnie pole do nadużyć, subiektywizmu oceny, naciągania i faworyzowania dostawcy „bo to pan Rysiek, z którym fajnie się rozmawia”. Określmy składowe, które budują w naszym rozumieniu pojęcie tejże „rzetelności”, zdefiniujmy jak je zmierzymy i dopiero to oceniajmy. Dobrze zbudowany system oceny dostawców opiera się na wskaźnikach/mierzalnych danych liczbowych – dzięki nim obiektywnej oceny może dokonać nawet firma zewnętrzna, pytanie tylko po co płacić faktury za tak proste operacje?
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Ocena jakości dostawców

Cezary z całą twoją wypowiedzią zgadzam się w 99% tylko ostatnie zdanie skomentuje :). Bo czas bo transfer wiedzy, wypracowane narzędzia bo to co uważamy za dobre tak naprawdę może być od lat powtarzanym błędem bo spojrzenie przez inne "podobne" projekty itd.
Grzegorz Klimarczyk

Grzegorz Klimarczyk Prezes Zarządu, Open
Nexus Sp. z o.o.

Temat: Ocena jakości dostawców

Witam serdecznie,
Temat stary jednak uważam że aktualny, a jak przez przypadek na niego wpadłem.
Proponuję w firmie podzielić kryteria twarde (1) i miękkie (2) oceny dostawców.

(1)Kryteria twarde to: cena, koszt transportu, koszt wdrożenia dostawcy oraz termin płatności (można je jeszcze rozszerzyć w zależności jakimi informacjami dysponujemy). Te kryteria są kwantyfikowalne, czy wliczane do ceny.

(2)Kryteria miękkie: wszystkie pozostałe, istotne dla firmy. Z pytań miękkich tworzymy formularz kwalifikacji. Dobry formularz kwalifikacji powinny tworzyć co najmniej 3 osoby w firmie (np. pracownik zakupów, jakości, produkcji, magazynu). Metodą ekspercką, znając realia firmy, tworzy się pytania (otwarte, zamknięte, z wartością minimalną, maksymalną itp.). Tylko tak skonstruowany formularz jest wartościowy. A dobrze opracowany formularz kwalifikacji ewaluuje wg zasady KAIZEN i staje się coraz lepszy.

Kryteria miękkie oraz twarde wpływają na wybór dostawcy. Na życzenie po wskazaniu maila mogę podesłać przykładowe pytania używane w formularzach kwalifikacji.

Pozdrawiam
GrzegorzGrzegorz KLIMARCZYK edytował(a) ten post dnia 19.12.10 o godzinie 21:31
Ania Rozwadowska

Ania Rozwadowska Specjalista ds
zakupów, Troster

Temat: Ocena jakości dostawców

witam
zajmuję siew mojej firmie nadzorem nad zamówieniami produkcyjnymi. Czy znacie firmy którym można zlecić wyszukanie, wstępną selekcję potencjalnych dostawców?? szukamy takiego purchasing outsourcing

dzieki za pomoc
Ania Rozwadowska
Grzegorz Klimarczyk

Grzegorz Klimarczyk Prezes Zarządu, Open
Nexus Sp. z o.o.

Temat: Ocena jakości dostawców

Witam serdecznie,
tak, platforma http://opennexus.pl posiada takie rozwiązania.

Dostępne opcje:
1. Integracja platformy z Państwa stroną firmową
2. Tam zamieszczacie Państwo "grupy dostawców" czyli obszary w których chcecie znaleźć dostawców
3. Następnie pod każdą taką grupę dostawców można podpiąć interaktywny formularz kwalifikacji (każda grupa może mieć inny formularz)
4. Formularz tworzy Pani samodzielnie na podstawie zdefiniowanych w systemie OpenNexus pytań lub pytań utworzonych przez Panią
5. Pytania mogą być otwarte (Państwo oceniają odpowiedź, np. wykonanie próbnej serii, pytanie gdzie dostawca wypowiada się na jakiś temat) lub zamknięte (wyliczają się automatycznie)
6. Każdy formularz może mieć próg kwalifikacji od którego dostawca staje się kwalifikowany oraz ważność oceny (np. pół roku, rok)
7. Do tego jest podpięty system zarządzania kwalifikacją (przypomnienia o ponownej ocenie dostawcy, archiwum do pobrania w formie PDF, itp.)

Jeżeli chciałby Pani otrzymać więcej informacji to zachęcam do:
1. Kwalifikacja w pigułce
http://opennexus.wordpress.com/2011/01/10/kwalifikacja...
2. Grupy dostawców
http://opennexus.wordpress.com/2010/12/23/grupa-dostaw...

lub pytać :-)

Pozdrawiam
Grzegorz
Aleksandra Szuszkiewicz

Aleksandra Szuszkiewicz właścicielka,
GlocalPartner

Temat: Ocena jakości dostawców

witam

Jak najbardziej znam taką firmę. Aniu zapraszam do kontaktu do GlocalPartner. My specjalizujemy się w poszukiwaniu dostawców według specyfikacji klienta. Poszukujemy w Polsce, Europie Centralnej i w Indiach. Przeprowadzamy również audyty jakościowe, jeśli zaistnieje takie zapotrzebowanie. zapraszam po szczegóły Ola Szuszkiewicz 501 084 836 info@glocalpartner.com
Agnieszka Groszek

Agnieszka Groszek Asystent ds. Zakupów

Temat: Ocena jakości dostawców

Witam serdecznie,

Czy ktoś z Państwa wysyłał kiedyś kwestionariusz/ankietę do dostawcy, która pozwoliłaby ocenić współpracę z punktu widzenia dostawcy? Jeśli tak byłabym wdzięczna za podpowiedzi i wskazówki jak taki kwestionariusz powinien wyglądać.

Pozdrawiam,

AgnieszkaAgnieszka Groszek edytował(a) ten post dnia 17.11.12 o godzinie 10:09
Joanna K.

Joanna K. Productivity Buyer
Valeo Autosystemy
sp. z o.o

Temat: Ocena jakości dostawców

Witaj,

do dostawcy nie wysyłałam ankiety jednak przygotowałam krótką ankietę, którą wraz z ze mna wypełniali odbiorcy końcowi towarów lub usług w fabryce.
Taka ankieta pozwala ocenić np. komunikatywność, pomoc posprzedażową/techniczną, jak przebiegała np reklamacja, regularność i kompletność dostaw oraz jakość towarów i usług

pozdr
Iwona Grub-Malinowska

Iwona Grub-Malinowska
www.purchasingadviso
r.com.pl

Temat: Ocena jakości dostawców

P.Agnieszko,
Jeśli to mam być ocena współpracy z pkt. widzenia dostawcy, to powinna być w dużej mierze kopią tej ankiety w pkt. widzenia klienta, plus elementy istotne dla dostawcy (np terminowość płatności). Dzięki temu uzyskamy różne spojrzenie na te same zagadnienia wg tej samej metody. Dobrze by było zaangażować ważnego dostawcę w zaprojektowanie i spytać co dla niego jest ważne. Jest szansa, że jest jakiś rozjazd kompetencji i stąd nieporozumienia, albo mamy nieprecyzyjne uzgodnienia, warto też dać miejsce na sugestie i potem razem to przepracować.

Odnosząc się do wątku powyżej - ja proponuję klientom raczej opracowanie systemu oceny, ewentualnie pierwsza ocena jest robiona razem, potem jeśli system jest spójny klient sam sobie spokojnie poradzi. Zdarza się że wraca ten temat przy okazji poprojektowego health check czyli tu sprawdzamy czy system "żyje", motywuje do stałej poprawy ect.
Pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do