Temat: Ocena jakości dostawców

Witam,
który z działów w Waszych firmach zajmuje się oceną dostawców? Jak taka grupa ludzi lub stanowisko są zorganizowane?
Czy Wasi dostawcy otrzymują ocenę (miesięczną, kwartalną, roczną) a może wszystkie razem?
Jakie wskaźniki bierzecie wtedy pod uwagę (jakość, OTD, kooperacja) i jaki system pomaga Wam gromadzić takie dane?
Jak są one mierzone? Czy feedback dawany dostawcy jest dla niego jakimkolwiek motywatorem do wprowadzania zmian?
Zapraszam do dyskusji i nakreślenia chociaż ogólnego obrazu organizacji tego obszaru.Marta Burda edytował(a) ten post dnia 04.11.09 o godzinie 21:19
Paulina Korzyniewska

Paulina Korzyniewska Logistics Manager

Temat: Ocena jakości dostawców

Witam,
z doświadczenia z przeszłości - oczywiście opcji i możliwości jest wiele, ja pozwolę sobie opisać ten, który stosowaliśmy:
- ocena dostawców dwa razy do roku, przeprowadzana przez dział zakupów lub w inne działy współpracujące z danym dostawcą,
- dostawcy są informowani wynikach oceny, w przypadkach niskiej oceny (w zależności od okreslonych przedziałów) - wymagane jest od dosstawców przeprowadzenie działań korygujących, poprawiających nisko ocenione obszary, proszeni są też o przesłanie informacji o przeprowadzaonyc działaniach
- ocenia sie zarówno askpekty czysto ekonomiczne (cena, ilość, etc) jak i pozostałe (jakość, czas realizacji zamówienia, dostawy na czas, ilość rekamacji, poziom obsługi etc), każdy obszar ma przypisaną określoną skalę i wagę w ocenie ostatecznej.

pozdrawiam

Temat: Ocena jakości dostawców

Marta Burda:
Witam,
który z działów w Waszych firmach zajmuje się oceną dostawców? Jak taka grupa ludzi lub stanowisko są zorganizowane?
Czy Wasi dostawcy otrzymują ocenę (miesięczną, kwartalną, roczną) a może wszystkie razem?
Jakie wskaźniki bierzecie wtedy pod uwagę (jakość, OTD, kooperacja) i jaki system pomaga Wam gromadzić takie dane?
Jak są one mierzone? Czy feedback dawany dostawcy jest dla niego jakimkolwiek motywatorem do wprowadzania zmian?
Zapraszam do dyskusji i nakreślenia chociaż ogólnego obrazu organizacji tego obszaru.Marta Burda edytował(a) ten post dnia 04.11.09 o godzinie 21:19


odnośnie reakcji na feedback dawany dostawcy - spotkałam się wielokrotnie z bardzo pozytywną reakcją dostawców na przekazywanie im wyników oceny, nawet tej niezbyt pozytywnej. większość dostawców zgodnie stwierdzała, że taka informacja bardzo pomaga im usprawniać procesy we własnej firmie. i faktycznie, zazwyczaj dostawcy po otrzymaniu oceny negatywnej, albo przynajmniej negatywnej w jakimś obszarze, znacznie poprawiali się w tym zakresie.
najgorsze z czym się spotkałam - ocena dla samej oceny, tylko po to, żeby spełnić wymogi procedury.
Marcin Tarka

Marcin Tarka Przedsiębiorca....
ciągle jeszcze w
Polsce...

Temat: Ocena jakości dostawców

Marta Łojek (Kierat):

najgorsze z czym się spotkałam - ocena dla samej oceny, tylko po to, żeby spełnić wymogi procedury.


Najgorsze z czym ja się spotkałem, to manipulacja ocenami...

MT

Temat: Ocena jakości dostawców

Marcin Tarka:
Marta Łojek (Kierat):

najgorsze z czym się spotkałam - ocena dla samej oceny, tylko po to, żeby spełnić wymogi procedury.


Najgorsze z czym ja się spotkałem, to manipulacja ocenami...

MT


manipulacja - ale w jakim celu?? bo przyznam szczerze nie widzę uzasadnienia dla takich działań...
Marcin Tarka

Marcin Tarka Przedsiębiorca....
ciągle jeszcze w
Polsce...

Temat: Ocena jakości dostawców

Wyniki manipulowane były na etapie audytu jakosciowego, firma polska, mimo, że była lepiej przygotowana, dostawała niższą ogólna ocenę niż zagraniczy dostawca, który reprezentował wyższą cenę na swoje produkty. Mam sporą wiedze na temat motywów ale nie chcę wnikać w szczegóły na forum.
Przekonanie moje wzięło sie z obserwacji z kilku stron tego samego zagadnienia. Nie występuję w roli pokrzywdzonego dostawcy. Jakiś czas później miałem przyjemność poznać szczegóły kontraktu ze strony konkurencji oraz ze strony samego zamawiającego, jako niezalezny obserwator.

MT

Marta Łojek (Kierat):
Marcin Tarka:
Marta Łojek (Kierat):

najgorsze z czym się spotkałam - ocena dla samej oceny, tylko po to, żeby spełnić wymogi procedury.


Najgorsze z czym ja się spotkałem, to manipulacja ocenami...

MT


manipulacja - ale w jakim celu?? bo przyznam szczerze nie widzę uzasadnienia dla takich działań...
Maciej Piotrowski

Maciej Piotrowski Dyrektor
departamentu
zakupów, To tu to
tam

Temat: Ocena jakości dostawców

Nam system oceny przygotowała i wdrożyła jedna z zewnętrznych firm konsultingowych GO.. na początku mieliśmy w dziele wewnętrzne protesty (więcej pracy) ale bardzo szybko okazało się, że jest odwrotnie.

Kryteria oraz terminy oceny uzależnione zostały od kategorii i ich znaczenia w funkcjonowaniu firmy niektóre prowadzone są co miesiąc inne raz na kwartał lub co pół roku. Zajmują się tym poszczególni kupcy wiodący mają oni równie za zadanie omówienie ich z dostawcą w celu polepszenia obsługi.

W wiekszości przypadków polepszyła się jakość współpracy.

MP

Temat: Ocena jakości dostawców

Tak jak już wcześniej Paulina napisała, ocenę prowadzą kupcy dwa razy do roku, w oparciu o dane wewnętrzne /jakość, cena, inne warunki/, z przypisanymi odpowiednimi wagami.
Nie widzę sensu w manipulowaniu ocenami, tym bardziej, że w długookresowej perspektywie jest to po prostu nieopłacalne i nie jest niezauważalne.
I tak jak w podanym przykładzie - cena nie zawsze jest wyznacznikiem dobrej pozycji firmy na liście dostawców.
Z niektórymi firmami trzeba było się, niestety, rozstać.

Pozdr/KJ
Andrzej Ziemba

Andrzej Ziemba Impossible is
nothing...

Temat: Ocena jakości dostawców

Szanowni Państwo,

Mam stworzyć system oceny dostawców dla zakupów w firmie. Czy możecie mnie nakierować na co zwracać uwagę tworząc procedurę i formularz oceny dostawcy? W chwili obecnej jestem trochę w kropce.
Z góry dziękuję za sugestie.
Wybaczcie, jeśli moja prośba jest dla Was infantylna.

Pozdrawiam
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Ocena jakości dostawców

Andrzej Ziemba:
Szanowni Państwo,

Mam stworzyć system oceny dostawców dla zakupów w firmie. Czy możecie mnie nakierować na co zwracać uwagę tworząc procedurę i formularz oceny dostawcy? W chwili obecnej jestem trochę w kropce.
Z góry dziękuję za sugestie.
Wybaczcie, jeśli moja prośba jest dla Was infantylna.

Pozdrawiam
Prośba pewnie infantylna nie jest tylko ze ciezko na to pytanie odpowiedziec. System oceny musi byc dopasowany do dostawcow. Bo przykladowo inaczej ocenisz terminowosc dostaw Pana Kazia zza rogu a inaczej firme z Chin albo Hiszpanii.
Na poczatku musisz okreslic co jest dla ciebie istotne w surowcach ktore kupujesz (jakosc, cena, terminowosc dostaw, zgodnosc ilosciowa, itd.). Dodac mozesz rowniez niemierzalne elementy oceny (np. kontakt z dostawca, jego elastycznosci, itd.). tylko pamietaj ze tutaj jest najwieksza mozliwosc manipulacji.
Dalej musisz zdecydowac jak czesto oceniac - i to tez zalezy od dostawcow. Bo przykladowo jaki jest sens oceny comiesiecznej dostawcy, ktory dostarcza raz na 3 miesiace.
Tak wiec jak widzisz - jak to w zakupach, wszystko zalezy.
Wg mnie warto tez uwzglednic oceny innych dzialow ale jestem zwolennikiem nadzoru oceny przez dzial zakupow. W koncu to zakupy odpowiadaja za relacje z dostawca i powinny nadzorowac wszystko co ma z nim zwiazek.
I najwazniejsze - nie przekombinuj. Jezeli tak zrobisz to badz pewien ze w niedlugim czasie przestaniesz bawic sie w ocene.
Lukasz O.

Lukasz O. Head of Global
Indirect Purchasing
Categories Fleet,
Trav...

Temat: Ocena jakości dostawców

Dla ułatwienia szedł bym z poziomu makro do mikro przy definiowaniu kryteriów ocen. Mamy przeażnie bloki:
a) merytoryka (przy usługach) / specyfikacje (przy produktach...)
b) cena

W następnych krokach trzeba te bloki doprecyzować - np przy usługach może to być doświadczenie oferenta, doświadczenie zespołu oferneta, podobne prace, referencje.....

Kwestie ceny też można rozbijać np: na success fee; termin płatności; fixed fee; czy PLN czy Waluta.... itd...

Na poziomie pewnej szczegółowości ma się kryteria, które pozwalają porównać i ocenić oferty.

Pozdr
Ł
Robert Chrzanowski

Robert Chrzanowski Purchasing &
Logistic Manager,
Stora Enso Narew

Temat: Ocena jakości dostawców

uważam, że ocena raz w roku jest wystarczająca (w przypadku problemów z dostawcą mozna ją dokonać częsciej)
kryteria oceny dostawcy zależą od specyfiki, tzn czy jest to firma usługowa, czy dostawca surowców, materiałów, etc..
głownymi kryteriami moga być:
- systemy zarządzania dostawcy
- dostawy (terminowość, elastyczność na zmiany terminów, ilości..., itp)
- jakość
- Ceny
- Obsługa klienta
- Audyty
- i wiele innych zależnie od branży

można nadać wagę kazdemu z ww kryteriów, np. systemy zarzadzania - 0-20 pkt, audyty 0-5 pkt, itp...
liczba uzyskanych pkt przy ocenie kwalifikuje do do okreslonej rpzez ans wczesniej grupy dostawców,
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Ocena jakości dostawców

Robert Chrzanowski:
uważam, że ocena raz w roku jest wystarczająca (w przypadku problemów z dostawcą mozna ją dokonać częsciej)
Mysle ze nie do konca taki system sie sprawdzi. Oceniajac dostawce raz w roku niczego si enie dowiemy nt. jego uslug, a ewentualne wpadki nie zostana zauwazone. Ja bym to co piszesz odwrocil --> oceniamy czesciej (np raz na miesiac) a dopiero pozniej jak po pewnym okresie wszystko gra stosujemy wiekszy interwal. Ale tylko dla tych sprawdzonych. Ocena ma nam sie do czegos przydac a informacja splywajaca do zainteresowanych raz na rok nie pozwala na zadna wiarygodna analize, a tym bradziej wnioski.
można nadać wagę kazdemu z ww kryteriów, np. systemy zarzadzania - 0-20 pkt, audyty 0-5 pkt, itp...
liczba uzyskanych pkt przy ocenie kwalifikuje do do okreslonej rpzez ans wczesniej grupy dostawców,
Wiem ze podales powyzsze jako przyklad ale w zyciu nie zgodzilbym sie na ustawienie wagi tak, ze info o systemie zarzadzania ma wieksza wage od audytu. Certyfikat to tylko papier, ktory czesto jest tylko papierem. Dopiero weryfikacja podczas audytu pokazuje jak dziala firma i czy faktycznie spelnia wymogi certyfikatu.
Robert Chrzanowski

Robert Chrzanowski Purchasing &
Logistic Manager,
Stora Enso Narew

Temat: Ocena jakości dostawców

Piotr Klimko:
Robert Chrzanowski:
uważam, że ocena raz w roku jest wystarczająca (w przypadku problemów z dostawcą mozna ją dokonać częsciej)
Mysle ze nie do konca taki system sie sprawdzi. Oceniajac dostawce raz w roku niczego si enie dowiemy nt. jego uslug, a ewentualne wpadki nie zostana zauwazone.

sorry, ale skoro masz do czynienia z firmą przez cały rok to ją znasz przecież bdb.
ocena to formalność, jeśli ktoś ma kilka dostawców to można się bawić w to częściej, w przypadku kilkudziesięciu lub więcej to strata czasu.

co do wag to to był tylko czysty przykłądRobert Chrzanowski edytował(a) ten post dnia 16.08.10 o godzinie 21:38
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Ocena jakości dostawców

Robert Chrzanowski:
Piotr Klimko:
Robert Chrzanowski:
uważam, że ocena raz w roku jest wystarczająca (w przypadku problemów z dostawcą mozna ją dokonać częsciej)
Mysle ze nie do konca taki system sie sprawdzi. Oceniajac dostawce raz w roku niczego si enie dowiemy nt. jego uslug, a ewentualne wpadki nie zostana zauwazone.

sorry, ale skoro masz do czynienia z firmą przez cały rok to ją znasz przecież bdb.
Sorry ale wg mnie idziesz w zlym kierunku. Co z tego ze znasz ja bardzo dobrze. A czy za rok bedziesz w stanie wiarygodnie odtworzyc wspolprace z dostawca przedstawiajac mu jak ona sie ksztaltowala w czasie? Absolutnie nie. Powiesz mu jedynie cos w stylu "bo na poczatku roku bylo lepiej a teraz jest do bani". Zadnych konkretow. Albo pewnego dnia sie zwolnisz, twoj podwladny zachoruje i ktos kto bedzie odpowiadal za zakupy bedzie sie drapal po tylku zastanawiajac sie co ma dalej z danym dostawca zrobic, bo nie wie czy dzisiejsza wpadka miala juz kiedys miejsce w przeszlosci czy tez jest to jeden jedyny raz jak to mu dostawca przedstawia.
Informacje dot. wpsolpracy z dostawca nie naleza do ciebie tylko do firmy i jako takie musza byc sformalizowane i pozwalac na jakas analize. Roczna ocena po prostu na to nie pozwala.
ocena to formalność, jeśli ktoś ma kilka dostawców to można się bawić w to częściej, w przypadku kilkudziesięciu lub więcej to strata czasu.
Dziwne podejscie jak na zakupowca. W sumie podpisywanie umow to tez formalnosc i z jedna czy dwoma dostawcami mozna sie w to bawic ale jak ma sie kilkudziesieciu lub wiecej to moze to tez starta czasu..... Na swoje lenistwo mozna znalezc wiele wytlumaczen.
Majac do dyspozycji systemy wspomagajace zakupy nie ma najmniejszego problemu zeby ocenic i tych twoich kilkudziesieciu dostawcow. Wszytskie dane dot. dostaw (zgodnosc ilosciowa czy terminowa) dostajesz w ciagu 5 minut. Do tego dokladasz jakosc (tez niewiele czasu na to stracisz bo az tylu reklamacji non stop nie bedzie zeby nie mozna bylo sobie z tym poradzic). Audyty? Ile ich zrobisz w ciagu miesiaca - 5? 10? Czyli to tez nie problem. Dane subiektywne (obsluga klienta, poziom cenowy, inne...) - zajma ci reszte dnia z przerwa na kawe i obiad.
Czyli nawet dla kilkudziesieciu dostawcow lub wiecej jedna osoba jest w stanie sobie z tym w miare szybko poradzic. I ma wiarygodne dane a nie jakas abstrakcje ktora nazywa ocena dostawcow. A potem jak wspolpraca trwa i dostawca sie sprawdza to ta ocene robisz zadziej, czyli masz mniej roboty.
Robert Chrzanowski

Robert Chrzanowski Purchasing &
Logistic Manager,
Stora Enso Narew

Temat: Ocena jakości dostawców

Piotr Klimko:
Robert Chrzanowski:
Piotr Klimko:
Robert Chrzanowski:
uważam, że ocena raz w roku jest wystarczająca (w przypadku problemów z dostawcą mozna ją dokonać częsciej)
Mysle ze nie do konca taki system sie sprawdzi. Oceniajac dostawce raz w roku niczego si enie dowiemy nt. jego uslug, a ewentualne wpadki nie zostana zauwazone.

sorry, ale skoro masz do czynienia z firmą przez cały rok to ją znasz przecież bdb.
Sorry ale wg mnie idziesz w zlym kierunku. Co z tego ze znasz ja bardzo dobrze. A czy za rok bedziesz w stanie wiarygodnie odtworzyc wspolprace z dostawca przedstawiajac mu jak ona sie ksztaltowala w czasie? Absolutnie nie. Powiesz mu jedynie cos w stylu "bo na poczatku roku bylo lepiej a teraz jest do bani". Zadnych konkretow. Albo pewnego dnia sie zwolnisz, twoj podwladny zachoruje i ktos kto bedzie odpowiadal za zakupy bedzie sie drapal po tylku zastanawiajac sie co ma dalej z danym dostawca zrobic, bo nie wie czy dzisiejsza wpadka miala juz kiedys miejsce w przeszlosci czy tez jest to jeden jedyny raz jak to mu dostawca przedstawia.
Informacje dot. wpsolpracy z dostawca nie naleza do ciebie tylko do firmy i jako takie musza byc sformalizowane i pozwalac na jakas analize. Roczna ocena po prostu na to nie pozwala.


wg mnie okres roku, nie jest długim okresem, i tak jak napsiałem wczesniej jesli sa problemy z dostawca to robimy ocenę cześciej(czyli to co napsiałes w ostatnim zdaniu swojej wypowiedzi w poniższym poście), są przeceież jeszcze wyniki audytów tej firmy, reklamacje, notatki ze spotkań, opinie, protkoły negocjacyjne, inne pisma, itp- to jest dostępne w kazdej chwili i mozna także za rok sobie do tego sięgnąc- to są konkrety, dostęp też jest.

co do formalności to miałem na mysli bardziej to, że jest to podsumowanie w/w czynników- zbiór tego co zgromadzilismy nt danej firmy przez rok.
a co do lenistwa to nie znam takiego pojecia, i prosze bez takich tekstów.Robert Chrzanowski edytował(a) ten post dnia 17.08.10 o godzinie 09:42
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Ocena jakości dostawców

Robert Chrzanowski:
co do lenistwa to nie znam takiego pojecia, i prosze bez takich tekstów.
To nie byl przytyk do ciebie osobiscie tylko do twierdzenia dotyczacego straty czasu. Dla mnie powiedzenie ze cos co nalezy do czyichs obowiazkow jest strata czasu jest oznaka wlasnie lenistwa. Nie mialem tu na mysli ciebie - przepraszam jesli tak to odebrales.
wg mnie okres roku, nie jest długim okresem, i tak jak napsiałem wczesniej jesli sa problemy z dostawca to robimy ocenę cześciej(czyli to co napsiałes w ostatnim zdaniu swojej wypowiedzi w poniższym poście)
Nie jest to to samo co pisalem bo wychodzimy z zupelnie przeciwnych biegunow. Ty idziesz od oceny sporadycznej w kierunku czestszej (dla slabych dostawcow), a ja wychodze z oceny czestej do sporadycznej (dla dobrych dostawcow).
Pewnie okaze sie ze w zaleznosci od firmy rozne metody beda wlasciwe ale to moze wyjsc dopiero po dluzszym okresie stosowania danego systemu oceny.
Osobiscie uwazam ze przy pierwszym podejsciu bedzie wiecej niespodzoewanych wpadek w fazie poczatkowej stosowania oceny ze strony dostawcow niz przy drugiej ale to oczywiscie tylko moja opinia.Piotr Klimko edytował(a) ten post dnia 17.08.10 o godzinie 10:59
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Ocena jakości dostawców

Sposób oceny dostawcy wynika w dużej mierze z normy ISO 9001. Rzecz jasna z pewnymi indywidualnymi modyfikacjami.
Najważniejsze jest ustalić wspólne kryteria (nie więcej jak 15) i skale ocen.
Feedback - zawsze. Jeżeli przy następnej ocenie uwagi nie zostały u dostawcy wdrożone, spada on z wiodącego na komplementarnego, co oznacza spadek wielkości zamówień nawet o 80%.
Najlepiej jak ocenę przeprowadza firma zewnętrzna. Jest wtedy bezstronna. Często zdarza się, że kupcy manipulują wynikami preferując swoich ulubionych (z różnych powodów :)) dostawców.
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: Ocena jakości dostawców

Jacek M.:
Sposób oceny dostawcy wynika w dużej mierze z normy ISO 9001.
Rzecz jasna z pewnymi indywidualnymi modyfikacjami.
Nic z normy ISO 9001 nie wynika. To jak oceniamy dostawce zalezy tylko i wylacznie od nas a norma niczego nie sugeruje.
Feedback - zawsze.
Zdecydowanie popieram.
Jeżeli przy następnej ocenie uwagi nie zostały u dostawcy wdrożone, spada on z wiodącego na komplementarnego, co oznacza spadek wielkości zamówień nawet o 80%.
A co jak nie masz alternatywy albo alternatywa jest nie lepsza? A co jeśli poprawa wymaga wiecej czasu niz interwal miedzy ocenami?
Najlepiej jak ocenę przeprowadza firma zewnętrzna. Jest wtedy bezstronna. Często zdarza się, że kupcy manipulują wynikami preferując swoich ulubionych (z różnych powodów :)) dostawców.
W żadnym wypadku firma zewnetrzna. Nie ma ona dostepu do wszystkich danych ktore powinny znalezc sie w ocenie wiec taka ocena nie bedzie ani wiarygodna ani miarodajna. Mozna sie wspomoc firma zewnetrzna przy opracowywaniu systemu oceny liczac na jej bogactwo doswiadczen ale sama ocene nalezy przeprowadzic ludzmi ktorzy na codzien pracuja z dostawca.
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Ocena jakości dostawców

Piotr Klimko:

W żadnym wypadku firma zewnetrzna. Nie ma ona dostepu do wszystkich danych ktore powinny znalezc sie w ocenie wiec taka ocena nie bedzie ani wiarygodna ani miarodajna. Mozna sie wspomoc firma zewnetrzna przy opracowywaniu systemu oceny liczac na jej bogactwo doswiadczen ale sama ocene nalezy przeprowadzic ludzmi ktorzy na codzien pracuja z dostawca.

Właśnie firma zewnętrzna ocenia po wskaźnikach, czyli obiektywnie.



Wyślij zaproszenie do