Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Ostatnio zastanawiałem się, w jakim kierunku ewoluują zakupy w Polskich firmach i jakie jest ich znaczenie (z mojej wiedzy w większości firm niestety ciągle bardzo małe, ale dostrzegam mały bum po szaleństwie z pytaniami, jakie są sposoby oceny zakupów i kupców, chyba jakieś „tsunami wiedzy” trafiło do zarządzających, co mnie bardzo cieszy),

Aby to określić mam do was pytanie jak u was są postrzegane zakupy
Na podstawie tego pytania możemy określić ich kierunek rozwoju w danej branży, kroki, jakie powinny być podjęte w tym kierunku i oszacować ich efektywność.

1. Zakupy jako funkcja transakcyjna
2. Zakupy jako funkcja komercyjna
3. Zakupy jako funkcja aktywna

Pozdrawiam
GOL

P.S.
Będę wdzięczny za wyczerpujące odpowiedzi dostosowane do jednego z trzech w/w punktów.
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Zakupy w firmie o ustabilizowanym procesie produkcji maja dwa podstawowe cele:

1. Zapewnienie ciągłości procesu produkcyjnego.
2. Stałą poprawę rentowności produktu.

czyli na czas i jak najtaniej przy zachowaniu optymalnej jakości.

pozdrawiam,

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Grzegorz O.:
1. Zakupy jako funkcja transakcyjna
2. Zakupy jako funkcja komercyjna
3. Zakupy jako funkcja aktywna


Coraz czesciej:

4. Zakupy jako funkcja strategiczna
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Andrzej P.:
Grzegorz O.:
1. Zakupy jako funkcja transakcyjna
2. Zakupy jako funkcja komercyjna
3. Zakupy jako funkcja aktywna


Coraz czesciej:

4. Zakupy jako funkcja strategiczna


Ale w odniesieniu zakupów do strategii firmy również możemy podzielić je na w/w trzy punkty. I najczęściej zmieniają się w kierunku od 1 do 3 proporcjonalnie do zwiększenia ich wagi w rozwoju przedsiębiorstwa.

Pozdrawiam
GOL

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Grzegorz O.:
Ale w odniesieniu zakupów do strategii firmy również możemy podzielić je na w/w trzy punkty. I najczęściej zmieniają się w kierunku od 1 do 3 proporcjonalnie do zwiększenia ich wagi w
rozwoju przedsiębiorstwa.


No niezupelnie sie zgadzam bo nie jestem pewien czy "funkcja aktywna" to dalszy rozwoj "funkcji transakcyjnej".

Zadane pytanie skladalo sie w sumie z dwoch odrebnych czesci:
(1) okreslenie kierunku (trendow) rozwoju "zakupow"
(2) proba (jako jedna z wielu) klasyfikacji "funkcji" zakupow w celu dostarczenia odpowiedzi na (1)Andrzej P. edytował(a) ten post dnia 13.05.07 o godzinie 14:24
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Skupmy się może na określeniu funkcji (kroki do dalszego rozwoju są podobne dla wielu branż w związku, z czym samo określenie funkcji powinno nam na chwilę obecną wystarczyć potem możemy zagłębić się w szczegóły).

Co do tego czy funkcja aktywna jest dalszym etapem transakcyjnej ja sadze, że tak przynajmniej tak się kiedyś nauczyłem w oparciu o literaturę Kenneth’a Lysons’a. Trochę inne podejście do tego tematu reprezentuje Dr Arjan van Weele w swoich raportach jak np. Professional Development of Purchasing in Organisations prezentuje podział zakupów na sześć następujących po sobie etapów jednak obaj panowie w jednym się zgadzają wraz z następowaniem kolejnego etapu wzrasta efektywność zakupów. W sporej części zgadzam się z tym bazując na analizach przeprowadzanych na potrzeby własne i swoich klientów w firmach, w których świadomie i odpowiednio inwestuje się w rozwój działu zakupów wzrasta ich efektywności.

Pozdrawiam
GOL

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Grzegorz O.:
Skupmy się może na określeniu funkcji (kroki do dalszego rozwoju są podobne dla wielu branż w związku, z czym samo określenie funkcji powinno nam na chwilę obecną wystarczyć potem możemy zagłębić się w szczegóły).


Nie jestem zwolennikiem akademickich dyskusji i definicji. Ale w celu unikneicia nieporozumien, czy moglby Pan przytoczyc ponizsze w oryginale angielskim:

1. Zakupy jako funkcja transakcyjna
2. Zakupy jako funkcja komercyjna
3. Zakupy jako funkcja aktywna

Dla mnie "funkcja" to czesto cos zupelnie innego, ale moze chodzi o tlumaczenie.

pozdrawiam
Andrzej Pieniazek
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Przepraszam za przerwę w dyskusji, ale miałem sporo spraw na głowie.:).

Może zacznę od tego czy dyskusja jest akademicka w moim zdaniem NIE i nigdy nie powinna być tak postrzegana.

W większych przedsiębiorstwach owe określenie funkcji, jaką sprawują zakupy jest nieodzowne do dalszego ich rozwoju. Oczywiście jak wiemy w większości firm wygląda to tak, że siedzi kilka osób i ich główne zadanie to zakupić produkty za niższą cenę niż zaoferowana klientom (SUPER). Niejednokrotnie zaobserwowałem, że tak drastyczne ograniczenie zadań potrafi doprowadzić do wielu kryzysów dla firmy, szczególnie, jeśli liczy ono na dynamiczny rozwój. Dlatego firma jako organizm/mechanizm powinna zadbać o leprze funkcjonowanie swoich organów/trybów, którymi są poszczególne piony/działy.

Dlatego rozpocząłem temat dotyczący postrzegania, ponieważ jest to bazą do dalszych wytycznych w drodze do w/w doskonałości.

Przygotowałem wykres przedstawiający w prosty sposób rozwój funkcji zakupów w firmie: (z przykrością zawiadamiam, że nie zezwalam na jej użycie poza serwisem internetowym GoldenLine)


Obrazek


Pod cyframi kryją się kroki, jakie potrzebne są do zrealizowania zmian od wprowadzenia kodyfikacji produktów, systemu nadzorującego, działania na rzecz zapewnienia jakości po decyzje wytworzyć czy kupić itd.

Mam nadzieję, że ułatwi to nam dalszą dyskusję na ten temat.

Pozdrawiam
GOL
(nikt nie powiedział, że będzie łatwo)Grzegorz Olechniewicz edytował(a) ten post dnia 24.05.07 o godzinie 14:05
Marcin K.

Marcin K. Specjalista ds.
Planowania,
Colgate-Palmolive

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Pisałem trochę na ten temat w swojej magisterce.
Podaję link, na wypadek gdyby ktoś chciałby zajrzeć.

http://www.wrzucacz.pl/?fid=827065451

Pozdrawiam,
Marcin Kisiliczyk

konto usunięte

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Andrzej P.:
Grzegorz O.:
Skupmy się może na określeniu funkcji (kroki do dalszego rozwoju są podobne dla wielu branż w związku, z czym samo określenie funkcji powinno nam na chwilę obecną wystarczyć potem możemy zagłębić się w szczegóły).


Nie jestem zwolennikiem akademickich dyskusji i definicji. Ale w celu unikneicia nieporozumien, czy moglby Pan przytoczyc ponizsze w oryginale angielskim:

1. Zakupy jako funkcja transakcyjna
2. Zakupy jako funkcja komercyjna
3. Zakupy jako funkcja aktywna

Dla mnie "funkcja" to czesto cos zupelnie innego, ale moze chodzi o tlumaczenie.

pozdrawiam
Andrzej Pieniazek

Podobnie jak Pan Andrzej nie jestem zwolennikiem tworzenia zamkniętych, akademickich definicji, ponieważ bardzo często nie da się rzeczywistości dopasować do żadnej z nich. Pomijając podaną terminologię, mi najbliżej jest do sądu, że Zakupy spełniają strategiczną funkcję w działalności firmy, mając zarówno wpływ na ciągłość dostaw (co jest niekwestionowaną podstawą), jak również na zysk firmy. Częstym przypadkiem jest, że jeden kupiec potrafi wygenerować większą oszczędność/zysk niż wielu handlowców sprzedając dane produkty. Aktywność kupca musi się również przejawiać poprzez aktywne podejście do poszukiwania (poza ceną) szans na budowanie przewagi konkurencyjnej firmy. Niestety często kupcy ograniczają się do wiedzy nt. dostawców i danej gr. asortymentowej, pomijając wiedzę nt. rynku zbytu własnej firmy i jej konkurentów.
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Marcin K.:
Pisałem trochę na ten temat w swojej magisterce.
Podaję link, na wypadek gdyby ktoś chciałby zajrzeć.

http://www.wrzucacz.pl/?fid=827065451

Pozdrawiam,
Marcin Kisiliczyk

Całkiem dobra praca
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Cezary S.:

Podobnie jak Pan Andrzej nie jestem zwolennikiem tworzenia zamkniętych, akademickich definicji, ponieważ bardzo często nie da się rzeczywistości dopasować do żadnej z nich. Pomijając

U was z tego co wie jesteście pomiędzy 2 a 3

konto usunięte

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Zachodzące od pewnego czasu zmiany organizacyjne w pewnym sensie zaciemniają ten obraz, jednakże faktycznie celem jest jak najbardziej aktywna funkcja kupca, ale ten proces wymaga czasu.
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Kierunek zakupów i ich postrzeganie.

Wiem, wyłapałem to po kilku minutach rozmowy z waszym pracownikiem + przewertowaniu kilku stron z waszej gazetki firmowej. Kierunek macie dobry tyle, że w okresie zmian trzeba uważać aby dobrane obecnie rozwiązania były w przyszłości odpowiednio skalowalne.

Następna dyskusja:

Szkolenie na temat negocjow...




Wyślij zaproszenie do