Lena Raczkowska

Lena Raczkowska kierownik dzialu
zaopatrzenia, DMN

Temat: cele dzialu zakupow

Witam,

Chcialabym poruszyc temat wyznaczania celow dla dzialu zakupow. Bardzo trudno okreslic to w cyfrach (na przyklad obnizenie kosztow na X %) poniewaz nie tylko o ciecie kosztow tu chodzi. Cele stawiane przed dzialem i pracownikami (realizacja ktorych okresla ich premie) nie moga miec wylacznie charakteru finansowego, polegajacego na oszczednosciach. Jakie mierzalne kryteria moga byc wykorzystywane w firmie produkcyjno-handlowej (zakupy surowcow (stal, PP, przemialy, barwniki i t.d.) i gotowych towarow dla sprzedazy)?
Mam do Panstwa pytanie jak to wyglada w Waszych firmach?

Z gory dziekuje,

Pozdrawiam
Lukasz O.

Lukasz O. Head of Global
Indirect Purchasing
Categories Fleet,
Trav...

Temat: cele dzialu zakupow

Witam,
jak najbardziej się zgadzam, że w ocenie pracowników nie tylko można uwzględnić oszczędności - a nawet nie powinno się. Oznacza to jednak, że będzie coraz mniej mierzalnych kryteriów oceny.
Jednak wg mnie można sobie tutaj poradzić. Jako dodatkowe kryteria dodałbym:
- znajomość rynku dostawczego
- odbyte szkolenia z obszaru negocjacji itd.. (ilość, ocena....)
- ilość zgłoszonych usprawnień w obszarze zakupów
- ocena współpracy z dostawcami
- KPIs do terminowości wykonywania zadań
- kompletność dokumentów zakupowych
- itd....

Pozdr
Ł
Lena Raczkowska

Lena Raczkowska kierownik dzialu
zaopatrzenia, DMN

Temat: cele dzialu zakupow

Dziekuje za odpowiedz. Czy moglbys tez cos doradzic w temacie wyznaczenia celow dla calego dzialu zakupow na kolejny rok? Chodzi wlasnie o te mierzalne kryteria...
Robert Chrzanowski

Robert Chrzanowski Purchasing &
Logistic Manager,
Stora Enso Narew

Temat: cele dzialu zakupow

witam,
wiadomo, że 100% nie może by cel finansowy, ale w "dużej" części powinien byc i taki, np, redukcje working capitału, obniżanie poziomu zapasów, znajdowanie alternatywnych tańszych produktów, itp
Lukasz O.:
>
- ilość zgłoszonych usprawnień w obszarze zakupów

Pozdr
Ł
to jest bdb cel, ale nie tyle co usprawnienia ale także ich wdrożenie
Lukasz O.

Lukasz O. Head of Global
Indirect Purchasing
Categories Fleet,
Trav...

Temat: cele dzialu zakupow

Lena Raczkowska:
Dziekuje za odpowiedz. Czy moglbys tez cos doradzic w temacie wyznaczenia celow dla calego dzialu zakupow na kolejny rok? Chodzi wlasnie o te mierzalne kryteria...

Cele dla całego działu zakupów zależą napewno też od branży, strategi firmy itd...
Oprócz oszczędności, które są obligo, patrzyłbym właśnie na różne KPIs oraz działania optymalizacyjne - równiez wdrożenia jak Robert powiedział.

Przykłady:
- wdrożenie narzędzia IT do optymalizacji zakupów / współpracy z dostawcami
- zredukowanie liczby dostawców w obszarze xyz
- zawarcie umów ramowych z dostawcamiz obszaru ABC
- podnoszenie kwalifikacji zespołu (wbrew pozoru bardzo ważny element..)
- redukcja kosztów magazynowych
- renegocjacje umów z yzx
- skan rynku z zaczerpniętymi ofertami

Ł
Adam K.

Adam K. Kierownik Sekcji
Zakupów - produkty i
usługi
non-manufact...

Temat: cele dzialu zakupow

do KPI należą moim zdaniem oczywiście:
- oszczędności, można wyznaczyć np w obszarze y ....Euro
- wydłużanie terminu płatności - kapitał pracujący, też można określić
- optymalizacja procesu zakupowego - skrócenie czasu pracy kupców
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: cele dzialu zakupow

Lena Raczkowska:
Witam,

Chcialabym poruszyc temat wyznaczania celow dla dzialu zakupow.
[...]

Z gory dziekuje,

Pozdrawiam


Lena,

najlepszym znanym mi mierzalnym i nie-finansowo-oszczędnościowym kryterium oceny pracy kupców jest mierzenie poziomów KPI, jakie osiągają ich dostawcy. Ilu zielonych, żółtych i czerwonych i w jakim przedziale procentowym. Stopień realizacji KPI wynika z a\ nieprzeprowadzonego przetargu i staranności wskazania zwycięzcy b\ tego jak "kupiec" prowadzi dostawcę w czasie współpracy c\ zarządzania oczekiwania klientów wewnętrznych

Ot i tyle chciałem ze swojej strony dodać
Pozdrawiam
Norbert

konto usunięte

Temat: cele dzialu zakupow

nie zapominajcie o celu podstawowym :) czym jest przeciez zapewnienie dostepnosci materialow/towarow/uslug do prowadzenia dzialalnosci operacyjnej w zaleznosci od branzy.. macie jakies mierniki ktore kontroluja ilosc brakow, ich wystepowanie, ilosc straconych przez to klientow?
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: cele dzialu zakupow

Michał Kuchciński:
nie zapominajcie o celu podstawowym :) czym jest przeciez zapewnienie dostepnosci materialow/towarow/uslug do prowadzenia dzialalnosci operacyjnej w zaleznosci od branzy.. macie jakies mierniki ktore kontroluja ilosc brakow, ich wystepowanie, ilosc straconych przez to klientow?

Każda firma bazuje na własnych miernikach opartych na raportach QC i produkcji (to w przypadku firm produkcyjnych). Sieci handlowe bazują na dziennych i okresowych raportach rotacji.
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: cele dzialu zakupow

Norbert S.:
Lena Raczkowska:
Witam,

Chcialabym poruszyc temat wyznaczania celow dla dzialu zakupow.
[...]

Z gory dziekuje,

Pozdrawiam


Lena,

najlepszym znanym mi mierzalnym i nie-finansowo-oszczędnościowym kryterium oceny pracy kupców jest mierzenie poziomów KPI, jakie osiągają ich dostawcy. Ilu zielonych, żółtych i czerwonych i w jakim przedziale procentowym. Stopień realizacji KPI wynika z a\ nieprzeprowadzonego przetargu i staranności wskazania zwycięzcy b\ tego jak "kupiec" prowadzi dostawcę w czasie współpracy c\ zarządzania oczekiwania klientów wewnętrznych

Ot i tyle chciałem ze swojej strony dodać
Pozdrawiam
Norbert

Zgadzam się z Norbertem KPI święta/świetna rzecz :) ja mam bazę ponad 4,5k KPI które mogę dobierać w zależności od kategorii lub procesu i się sprawdza.
Piotr Klimko

Piotr Klimko Foooooore...!!!

Temat: cele dzialu zakupow

Grzegorz O.:
Zgadzam się z Norbertem KPI święta/świetna rzecz :)
nie da sie zaprzeczyc
ja mam bazę ponad 4,5k KPI które mogę dobierać w zależności od kategorii lub procesu i się sprawdza.
ale ze 4,5k=4,5kilo=4500 roznych KPI dla zakupów??????????? dżizas Grzegorz, to musiales je wymyslac chyba przez ostatnie 5 lat;))))
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: cele dzialu zakupow

Piotr Klimko:
Grzegorz O.:
Zgadzam się z Norbertem KPI święta/świetna rzecz :)
nie da sie zaprzeczyc
ja mam bazę ponad 4,5k KPI które mogę dobierać w zależności od kategorii lub procesu i się sprawdza.
ale ze 4,5k=4,5kilo=4500 roznych KPI dla zakupów??????????? dżizas Grzegorz, to musiales je wymyslac chyba przez ostatnie 5 lat;))))

4500 KPI nie tylko dla zakupów i nie tylko ja je zbierałem/wymyślałem ale wiem rzeczywiście sporo.

Temat: cele dzialu zakupow

w dziale zakupów KPI mogą być różne - wszystko zależy od tego jaką ma się kontrolę nad procesem zakupowym i co jest dla nas (firmy) najważniejsze - niektórzy stawiają na redukcję kosztów, inni na zwiększanie płynności finansowej a jeszcze inne nad tym aby menadżerowie mieli o czym rozmawiać podczas spotkań z innymi menadżerami :-)

spotkałem się, że w niektórych firmach z takimi KPI jest redukcja liczby dostawców - w innej: rozwój bazy, celem dywersyfikacji ryzyka .. idąc dalej było: terminowość dostaw, ilość zwrotów/reklamacji, procentowy udział zautomatyzowanych zakupów (e-procurement) aż po bardzo, moim zdaniem, przyziemne: czas "przerabiania" zapotrzebowania na zamówienie przez kupców (PR-to-PO), ilość "przeterminowanych" zamówień (niewyjaśnione dostawy), nieścisłości pomiędzy przyjęciami w systemie a informacjami dot. fakturowania.. ilość i wartość zamówień złożonych do firm zaklasyfikowanych jako "minority and woman-owned businesses" (mały wtręt: w Polsce to chyba by pod dyskryminację podpadało aby sugerować się w wyborze partnera tylko tym kto jest właścicielem firmy)

podsumowując, da się ułożyć listę większą niż 4500 - tylko, które z nich są naprawdę wartościowe? trzeba zdecydować samemuGrzegorz M. edytował(a) ten post dnia 26.08.10 o godzinie 20:36
Paweł Ś.

Paweł Ś. Kierownik Produkcji

Temat: cele dzialu zakupow

Adam K.:
do KPI należą moim zdaniem oczywiście:
- oszczędności, można wyznaczyć np w obszarze y ....Euro
- wydłużanie terminu płatności - kapitał pracujący, też można określić
- optymalizacja procesu zakupowego - skrócenie czasu pracy kupców


Witam,

Mam pytanie odnoście skrócenia czasu pracy kupców. W jaki sposób monitorować ten wskaźnik?
Ciężko wyciągnąć dane nt. tego kiedy informacja o potrzebie zakupowej dotarła do kupca i kiedy zostało złożone zamówienie u dostawcy.

Proszę o jakieś sugestie:)

Pozdrawiam
Przemyslaw Kowal

Przemyslaw Kowal Vendor Management

Temat: cele dzialu zakupow

Czesc Paweł,

Do celów sledzenia procesu zakupowego powstał szereg narzędzi od skoplikowanych modułów systemu ERP po proste obiegi dokumentów w sharepoint na przykład

Na poczatek proponuje - skan zapotrzebowania na email vs data wystawienia zamówienia - i juz widzisz ile zajeło to czasu

Proponuje przegadać to z działem zakupów i w zależności czy jest to zamówienie do umowy ramowej czy nowy produkt na który trzeba poszukiwac zródeł o ustalenia sobie SLA na dany zakup.. tak abyś wiedział czego mozna sie spodziewać.
Paweł Ś.

Paweł Ś. Kierownik Produkcji

Temat: cele dzialu zakupow

Nasz ERP współpracuje z dynamicznym systemem do planowania, który tworzy ZW do ERP na podstawie planu produkcji. Po konsultacjach okazało się, że można takie dane wyciągnąć do analizy.

Nie mam doświadczenia w tej dziedzinie, a pracuję aktualnie nad procedurą oceny dostawców i oceny działu zaopatrzenia. mam już wstępne KPI, które chciałbym analizować oraz procedurę z tyłu głowy. Mam między innymi takie pytanie: Czy ma sens ocena kupców na podstawie ilości wyemitowanych okresowo zamówień - czy taki wskaźnik z perspektywy tej "roboty" będzie w jakikolwiek sposób miarodajny?

Z góry dziękuję za sugestie:)
Iza P.

Iza P. Purchasing Manager
HVAC&R

Temat: cele dzialu zakupow

Bazując na moim doświadczeniu ocena kupców na podstawie "ilości zamówień" nie ma większego sensu:
- różnie rotujące materiały/towary = różne commodity przypisane do zakupowca = różna częstotliwość składania zamówień i tym samym ich ilości w systemie
Marek F.

Marek F. Doradca
Ubezpieczeniowy

Temat: cele dzialu zakupow

Warto też przy tworzeniu KPI itp. trzeba uwzględnić poziom zaawansowania technologicznego firmy w obszarze zakupów, mam tu na myśli głównie wspierające prace systemy IT.

Gdy nie mamy sprawnego systemu, który by pozwalał mierzyć określone KPI warto się zastanowić, czy jest sens dany KPI mierzyć, bowiem może się okazać, że przeprowadzenie danej analizy będzie bardziej czasochłonne niż np zysk z optymalizacji pracy kupca.
Nie raz już widziałem wdrażanie KPI's bez odpowiedniego backupu. Skutki tego były takie:
dane, których poza prostym określeniem poziomu realizacji KPI nie dało się do niczego innego wykorzystać, powstanie niepotrzebnej papierologii, próby sztucznego podnoszenia wskaźników (brak systemu weryfikującego, a jak wiadomo papier wiele przyjmie), problemy z określeniem przyczyn i skutków. etc.

Przy ocenie kupców można też sie skupić na ocenie efektywności sourcingowej i negocjacyjnej.

Temat: cele dzialu zakupow

Najczęściej stosowane KPI w firmach produkcyjnych to OTD - on time delivery. W tym przypadku jako kupcy wykazujemy się umiejętnością zmotywowania dostawców, aby towar był do nas wysyłany zgodnie z zamówieniami. Dla mnie kluczowy wskaźnik to wskaźnik rotacji, mówiący o tym, ile razy w danym okresie czasu zapas"obróci się". Czyli jak bardzo z głową (z uwzględnieniem oczywiście MOQ i kosztów transportu) planujemy zakupy. No i ciekawy wskaźnik dla firm handlowych - utracona sprzedaż. Jeżeli mamy 0 jakiegoś towaru w magazynie szacujemy ile w PLN firma straciła obrotu i zysku.
Liczenie ilości zamówień zakrawa na farsę - w ten sposób zawsze można jedno zamówienie podzielić na 10 mniejszych - tak sztuka dla sztuki:)
Negocjacje jest ciężko ocenić. Nie można tutaj zakładać żadnej powtarzalności. Ciężko wymagać, aby kupiec w każdym miesiącu obniżył cenę np. minimum 3 produktów o minimum 8%:) . Jako stały wskaźnik zdecydowanie odpada:)
Marek F.

Marek F. Doradca
Ubezpieczeniowy

Temat: cele dzialu zakupow

Moim zdaniem negocjacje można oceniać, ale zgodzę się, że nie koniecznie w wymienionym przez Panią Małgorzatę ujęciu.

Można oceniać pozostałe aspekty oferty, poza ceną, np termin płatności, koszty dostaw, bonusy, ew. inne wynegocjowane "dodatki", które są spójne ze strategią firmy.

Można też wykorzystać wyniki negocjacji do ew. oceny skuteczności sourcingowej. Przykładowo, jeśli w trakcie negocjacji uzyskano 30% obniżkę ceny, na asortymencie, którego marżowość dostawcy to np. 5% to rodzi się pytanie, skąd taki sukces negocjacyjny ;) (to oczywiście pewne uproszczenie)

Może to dostawcy byli źle dobrani na wstępie oferując zawyżone ceny na etapie oferowania?

Można też stawiać cele związane z obniżką cen danych artykułów, ale w bardziej strategicznym, niż operacyjnym horyzoncie czasowym, choć to też powinno być oparte na analizie cen w danym sektorze, bo nie ma nic gorszego niż cele i KPI "z księżyca".

Następna dyskusja:

Jak dyrektor zakupow to naj...




Wyślij zaproszenie do