Temat: Rozliczenia we własnej działalności
Czy jest szansa by ktoś przedstawił każdy rodzaj zatrudnienia, opisał niuanse płatnicze itp?
W sumie to są 2: stosunek pracy (podległość służbowa) i własna firma (niezależność). Form prawnych jest multum, ale Ciebie interesować będzie zapewne jedynie Działalność Gospodarcza.
Przy działalności gospodarczej normalnie płacisz ZUS i ubezpieczenie od kwoty średniego wynagrodzenia podawanego przez GUS niezależnie od przychodów + podatek dochodowy. Przekłada się to na składki w wysokości ~1000zł/mc. Co zostanie w kieszeni (jeżeli w ogóle) - jest Twoje. Pułapka polega na tym, że ZUS+NFZ płacisz niezależnie od przychodu - nawet jak nic nie zarobisz. Można to obejść zawieszając działalność. Potrzebne jest też biuro księgowe do prowadzenia KPiR - zakładam że nie będziesz się tym chciał zajmować samemu. Biuro weźmie od 100zł do 500zł za miesiąć.
Jeżeli to Twoja pierwsza Działalność Gospodarcza to dostaniesz 2-letnią uglę na ZUS - składki sa wtedy czasowo na poziomie KRUSu. :)
Rozumiem, że B2B i własna działalność to to samo :p
B2B oznacza, że współpracują ze spobą 2 firmy. Współpraca między Sp. z o.o. i S.A. to też będzie B2B. Ale większość freelancerów i kontraktorów w PL ma tzw. Jednosobową Działalność Gospodarczą.
Jeżeli w ofercie pracy widzisz "współpracę B2B" to znaczy, że firma jest otwarta na współpracę w ramach DG lub innej.
Uwaga: duża liczba firm nie będzie zainteresowana współpracą z osobą prowadzącą własną firmę, upierając się przy Umowie o Pracę.
Umowa o pracę:
Pensja brutto, dostajemy netto, pracodawca opłaca ZUS itd z czego wychodzi, że płaci za nas (prawie) drugie tyle.
Pi*drzwi płaci 180% płacy netto, czyli prawie drugie tyle.
Umowa zlecenie:
Pi*drzwi to to samo co Umowa o Pracę, ale pracodawca ma *dużo* mniej obowiązków i ograniczeń. Sładki i podatki oczywiście płaci w pełnej wysokości. Jest nieco tańsza ze względu na 20% "koszty uzyskania przychodu". Szału nie ma.
B2B:
Dostajemy pensję netto
Nie dostajemy żadnej pensji i to jest największy skok mentalnościowy jaki trzeba wykonać. Wystawiamy fakturę za usługi świadczone na warunkach, jakie sobie wynegocjowaliśmy. Period. Jak sobie źle wynegocjujesz - wyjdziesz na tym gorzej niż na etacie. Przeanalizować należy szczególnie kwestie urlopu (który nigdy nie jest "płatny") i przerw z powodu chorób lub wypadków losowych. Na etacie ktoś już to wkalkulował w Twoją pensję (i ją odpowiednio zmniejszył :) ) a tu musisz o tym pomyśleć sam.
Wyceniasz swoje usługi na jakąś kwotę netto i dodajesz 23% VATu. Nie interesujesz się zbytnio tym VATem - Twój klient i tak go sobie w całości odliczy, więc jest dla niego kosztowo neutralny i nie sprawia, że Twoja oferta jest mniej atrakcyjna. Wyceniasz się w kwocie netto i roboczo możesz przyjąć, że cały VAT jest zwracany. To uproszczenie, ale pomocne przy mentalnym przestawieniu się na nowy sposób kalkulacji.
Pytania:
B2B:
1. Jak się to w profesjonalny sposób oblicza? Może jakiś wzór?
Dla Działalności Gospodarczej masz kalulatory na google - skorzystaj z nich.
2. Co można odliczyć od podatku?
Kosztów prowadzenia działalności gospodarczej nie odlicza się od podatku, tylko od podstawy opodatkowania. To bardzo duża różnica. Zmiejszają twój księgowy zysk. Niektóre rzeczy można odliczyć od podatku, np. część składki NFZ i to wtedy robi kolosalną różnicę.
Odliczyć możesz wszystko to, co wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej i Ty będziesz to w stanie logicznie uzasadnić urzędowi skarbowemu. Jeżeli jesteś programistą i kupisz sobie aparat cyfrowy z teleobiektywem to prawdopodobnie na pierwszej kontroli zapłacisz grzywnę + zaległy podatek. Gdybyś był fotografem to taki wydatek jest logiczny. W większości przypadków komputer + telefon + internet + samochód + papier + tonery do drukarki da się wrzucić w koszty.
odliczamy, to odliczamy daną kwotę od podatku na dany miesiac.
Rozliczenia z US możesz prowadzic miesięcznie lub kwartalnie.
3. Jak to jest z tym odliczaniem od podatku? Jak to liczymy?
W uproszczeniu dla przykładu zlecenia pędzlowania pokoju na biało. Umówiłeś się z klientem,
że zapłaci 1230zł brutto wraz z materiałami. Malujesz mu pokój na biało i wystawiasz za to fakturę, którą klient płaci.
* przychód brutto: 1230zł
* VAT: 230zł - na razie o nim zapomnij, jest odłożony na bok
* przychód netto: 1000zł (bez VAT)
* koszt: kupiłeś farby za 123zł brutto (100zł netto + 23zł VAT)
* podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym: 1000zł - 100zł = 900zł
* podatek: 18% od 900zł = 162zł
* na łapę = 900 - 162zł = 738zł
Teraz trzeba się uporać z VATem:
Do zapłacenia jest 230zł, ale kupiłeś farby i zapłaciłeś w tej farbie 23zł podatku VAT
Do odprowadzenia zosatje ci więc jeszcze 230 - 23 = 207zł
Miałeś 230zł, odliczyłeś 23zł VATu za farbę i zapłaciłeś 207zł.
VAT jest podatkiem nakładanym na konsumenta końcowego a Ty tylko robisz za agenta transferowego.
Robiąc deale skupiaj się na kwocie netto.
Tak to wygląda w uproszczeniu i tylko na potrzeby zgrubnego oszacowania czy ten caly biznes Ci się opłaci. Detali, odliczeń, pułapek i niusansów jest bardzo dużo - Polakom robienie prawa podatkowego wychodzi jak świniom latanie w kosmos. Wszystkie te wyliczenia będzie za Ciebie robiło biuro rachunkowe i będzie brało za to odpowiedzialność finansową.
4. Czy w wypadku B2B musimy mieć własne biuro?
Ustawa mówi, że musisz mieć miejsce zarejestrowania działalności i zazwyczaj jest to Twoje mieszkanie. Biura - w sensie pomieszczenia z biurkiem i sekretarką - nie trzeba mieć.
Pozdrawiam,
KN
Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.06.13 o godzinie 00:23