konto usunięte

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

a czy mozna wniesc pojazd do majatku firmy jezeli jest wspolwlasnoscia z osoba nie zwiazana z firma?
I jak wygladaja wtedy odliczenia?

konto usunięte

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Witam,

mam odwrotną sytuację. myślę o przejściu z własnej działalności na umowę o pracę u tego samego pracodawcy. Jak obliczyć kwotę z faktury, jaką wystawiam na kwotę z umowy o prace? Czy to prawda, ze kwota netto faktury równa się kwocie brutto na umowie?

konto usunięte

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Aleksandra Brenda:
Witam,

mam odwrotną sytuację. myślę o przejściu z własnej działalności na umowę o pracę u tego samego pracodawcy. Jak obliczyć kwotę z faktury, jaką wystawiam na kwotę z umowy o prace? Czy to prawda, ze kwota netto faktury równa się kwocie brutto na umowie?

W googlu "kalkulator płac brutto-netto 2011". Najlepiej, taki który pokazuje całkowity koszt dla PRACODAWCY wynikający z kwoty BRUTTO. Chodzi o to by zweryfikować swoje ambicje i wiedzieć jakimi kwotami operować przy negocjacjach.
Na szybko znalazłem coś takiego:
http://www.pit.pl/print/kalkulator_placowy_wynagrodzen...
Uruchom linka "Obliczenia dla pracodawcy".

Tak na oko, to dla pracodawcy koszt pracownika jest o około 20% wyższy od tego co masz na umowie o pracę BRUTTO.

Pracodawcy często podnoszą argument, że koszt, o którym wspomniałem to nie wszystko. A no, że jeszcze uropy, chorobowe. To też jest obciążenie dla pracodawcy. Na upartego też dałoby się to przeliczyć na konkretne kwoty. Bo przykładowo z tytułu urlopów musi zatrudniać osobę na zastępstwo. Wtedy tu łatwo wyliczyć koszt. Kosztem wtedy jest Twoja wypłata BRUTTO (+20%) i wypłata BRUTTO (+20%) zastępcy. Jeśli jest więcej ludzi do zastępowania, wtedy koszt wspomnianego "zastępcy" rozkłada się równomiernie na wszystkich.

Ty pamiętaj, że to co masz na umowie BRUTTO, podniesione o 20% pomniejsza pracodawcy podstawę opodatkowania (stanowi koszt). Zatem płaci on o 18% (32%) mniej podatku. To może być Twój argument przy negocjacjach gdyby wyolbrzymiał koszty. Tak na prawdę dla Pracodawcy (zleceniodawcy) komfortem jest rozliczanie się na zasadzie faktur "zleceniodawca" <--> "zleceniobiorca". Tu żadnej umowy o pracę nie da się tak naciągnąć by była tak zadowalająca pracodawcę jak korzyści z rozliczania się poprzez faktury.
Czy to prawda, ze kwota netto faktury równa się kwocie brutto na umowie?

Jeśli zrozumiałaś to co napisałem powyżej to odpowiesz sobie już sama na to pytanie. Albo ja Ci odpowiem, a Ty będziesz wiedziała już z czego to wynika. Otóż to co Ty wystawiasz fakturę NETTO to nie to samo jakbyś dostawała na umowie BRUTTO. Jeśli Twój pracodawca na to pójdzie to tak jakby Ci dał podwyżkę :)

Przykład. Załóżmy że szef płaci 18% podatku.

Ty wystawiasz fakturę na 2000 zł netto.
Jego faktyczny koszt to 1640 zł (dlatego że 2000 - 18%).

A teraz jeśli Tobie miałby dać 2000 zł brutto na umowie to faktycznie będzie płacił 2370 zł i to będzie jego koszt. Uwzględniając kwestię podatkową 2370 - 18% = 1940 zł. Zatem Tu jego realny koszt będzie wynosił 1940 zł wobec 1640 zł przy fakturze. Zauważ że nie biorę tu pod uwagę urlopu i chorobowego... a już jest duża różnica na niekorzyść pracodawcy (o ponad 18%) Przy wyższych kwotach ta różnica (niekorzyść) będzie się powiększać.Dariusz K. edytował(a) ten post dnia 17.04.11 o godzinie 22:26

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Mam pytanie. czy to znaczy że jeżeli koszt całkowity pracodawcy wynosi 2700 i ja bym mu wystawił fakture na (2700 + 22 % Vat) x 12 miesięcy = 39,528 - 22 % Vat który pracodawca sobie odpiszę oznaczało by że u pracodawcy po roku zostanie dodatkowo około 8000 zł w kieszeni ?
Czy coś pomotałem....?

konto usunięte

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Rossoneri Devils:
Mam pytanie. czy to znaczy że jeżeli koszt całkowity pracodawcy wynosi 2700 i ja bym mu wystawił fakture na (2700 + 22 % Vat) x 12 miesięcy = 39,528 - 22 % Vat który pracodawca sobie odpiszę oznaczało by że u pracodawcy po roku zostanie dodatkowo około 8000 zł w kieszeni ?
Czy coś pomotałem....?

No niestety ... pomotałeś.

Po pierwsze teraz VAT wynosi 23%.

Żadne 8000 w kieszeni. W kwestii VATu nic nie zaoszczędza. Bo czy go odprowadza do fiskusa czy Tobie płaci doliczając go do kwoty netto, to nic nie zyskuje.

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Kurcze :/ myślałem że jeżeli ja wystawie pracodawcy fakture netto + Vat to on np. prowadząc działalność i też świadcząc usługę ten Vat będzie mógł sobie odpisać ponieważ wcześniej już mi go zapłacił.
Przynajmniej tak zrozumiałem ze wszelakich inforamcji które wyczytałem :/Rossoneri Devils edytował(a) ten post dnia 14.08.11 o godzinie 12:02

konto usunięte

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Rossoneri Devils:
Kurcze :/ myślałem że jeżeli ja wystawie pracodawcy fakture netto + Vat to on np. prowadząc działalność i też świadcząc usługę ten Vat będzie mógł sobie odpisać ponieważ wcześniej już mi go zapłacił.
Przynajmniej tak zrozumiałem ze wszelakich inforamcji które wyczytałem :/

Będzie go mógł sobie odliczyć o ile będzie miał odpowiedni przychód. Ale nic na tym nie zaoszczędza. Jeszcze raz Ci tłumaczę - co za różnica czy płaci ten vat Tobie (kwota faktury netto + vat) czy odprowadza go do fiskusa w tej samej wysokości. Zapłacić komuś musi, ale żaden to zysk dla niego.

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Racja - wybacz dopiero co podgryzam ten temat.
Ale juz widzę że cięzko będzie mi to ogarnąć.

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Mam jeszcze pytanie co do płacenia podatku dochodowego.
Np jeżeli kupiłem cos za

100 zł + 23% Vat. i sprzedałem to za 200 zł + 23% Vat to podatek dochodowy
odprowadzam od:
223 zł?
200 zł?
Czy może 100 zł netto?

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

odprowadzasz wdł mnie od zysku, czyli te 100netto x 19% to masz podatek dochodowy

konto usunięte

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Rossoneri Devils:
Mam jeszcze pytanie co do płacenia podatku dochodowego.
Np jeżeli kupiłem cos za

100 zł + 23% Vat. i sprzedałem to za 200 zł + 23% Vat to podatek dochodowy
odprowadzam od:
223 zł?
200 zł?
Czy może 100 zł netto?

Przy rozliczaniu na zasadach ogólnych

Przychód (od początku roku) minus koszt uzyskania przychodu (od początku roku) = dochód do opodatkowania (z uwzględnieniem kwoty wolnej od podatku)

czyli 200 - 100 = 100 = dochód do opodatkowania
100 x 18% = 18 zł podatku dochodowego.

Poczytaj o rozliczaniu się na zasadach ogólnych, o skali podatkowej, co można a czego nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jak rozliczać paliwo, amortyzację. A najlepiej zleć to do biura rachunkowego, bo za wtopę można później słono zapłacić... w między czasie ucz się sam, zadawaj pytania księgowej itd.
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Co do VATu:
VAT jest neutralny dla przedsiębiorców. Firmy interesuje przede wszystkim kwota netto. Więc pracodawcę interesuje kwota netto, a nie brutto (z VAT)
edit: oczywiście przy założeniu, że firma ma prawo do odliczenia 100% VATuGrzegorz S. edytował(a) ten post dnia 15.08.11 o godzinie 18:46

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Rozumiem.
Dziękuje bardzo.
Pozdrawiam.
Ola Pawelska

Ola Pawelska Asystent, Qubus
Hotel Wrocław

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Grzegorz S.:
Co do VATu:
VAT jest neutralny dla przedsiębiorców. Firmy interesuje przede wszystkim kwota netto. Więc pracodawcę interesuje kwota netto, a nie brutto (z VAT)
edit: oczywiście przy założeniu, że firma ma prawo do odliczenia 100% VATu

ale jak sobie pokombinujesz to możesz np. odliczyć VAT od paliwa do auta tylko trzeba kupić odpowiednie auto.
Maciej Nowicki

Maciej Nowicki Java Developer

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Witam,

Proszę o poradę - chciałbym przejść z umowy o pracę na samozatrudnienie i fakturować nadal obecnego pracodawcę (rzecz jasna w sposób który nie wyklucza obniżonego ZUS). Ponieważ propozycja wyszła ode mnie, otrzymałem ofertę, gdzie kwota netto na fakturę byłaby "po środku" pomiędzy moim obecnym brutto, a kosztem pracodawcy.

Zależy mi, aby netto na fakturze, było moim obecnym kosztem pracodawcy - wtedy o ile dobrze rozumem jego koszty się nie zmienią? Tymczasem obecnie stanęło na tym, że obie strony niech coś zyskają. Jakich argumentów można użyć, na rzecz wystawiania faktury na obecny koszt pracodawcy? Mi do głowy przychodzą:

- w kwestii kosztu pracodawcy nic się nie zmienia
- firma i tak zaoszczędzi parę groszy już na początku przyszłego roku podczas podwyżki składki rentowej
- w umowie o współpracę możemy ustalić okres wypowiedzenia krótszy/dłuższy niż moje obecne 3 miesiące, bo jestem otwarty na negocjacje

Pomożecie znaleźć coś jeszcze?

Oraz czy dobrze liczę moje "netto" z kwoty faktury? Dla prostego rachunku przyjmijmy, że faktura będzie na 5000 + VAT

Z tego mam 5000 - obniżony ZUS (123,24 emerytalne) = 4876,76 podstawy * 0,19 = 927 podatku. Od podatku odliczam 7,75% wymiaru składki zdrowotnej, czyli "w kieszeni" zostaje mi 5000 - 123,24 - 927 - 243,39 + 209,58 = 3915,95.

Dobrze liczę? Bo wydaje mi się coś za dużo mi zostaje ;) Docelowo to oczywiście wezmę księgowego do tej roboty, ale zanim się zdecyduję muszę znać przybliżone koszty.

EDIT: poprawka obliczeń :)Maciej Nowicki edytował(a) ten post dnia 07.12.11 o godzinie 15:04
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Maciej Nowicki:
... Zależy mi, aby netto na fakturze, było moim obecnym kosztem pracodawcy - wtedy o ile dobrze rozumem jego koszty się nie zmienią?
wszystko zależy od rozumienia pojęcia "koszt pracodawcy", Z twojej wypowiedzi widzę, że oboje z pracodawcą traktujecie to jako tzw. BRUTTU+BRUTTO (czyli twoja kwota na umowie + ZUS pracodawcy).

Nie jest to rzeczywistym kosztem pracodawcy i w przypadku rozliczenia B+B zdecydowanie
obie strony niech coś zyskają.

ponieważ :
- w kwestii kosztu pracodawcy
1. pytanie jak z innymi bonusami, sprzętem służbowym itp. na tym są często także oszczędności przy przejściu na samozatrudnienie (choć możesz wynegocjowac ekwiwalent, ale juz paczek świątecznych i premii okolicznościowych to ciężko) . Ostatnio słyszałem że całkowity koszt pracownika wysokiego szczebla w korporacji to ok. 180% kwoty brutto na umowie (czyli c.a. 150 - 160% B+B)

2. należy dołożyć jeszcze koszty okołopłacowe, takie jak koszty badań lekarskich, szkoleń BHP, obsługi księgowej i administracyjnej pracownika, często także koszty biurowe, w tym czasami nawet koszt miejsca pracy (co szczególnie w korporacjac mających siedzibe w kosztownych biurowcach stanowi znaczną kwotę).

razem firma zaoszczędzi sporo więcej niż
... parę groszy

Dodatkowo za te same (licząc B+B) czy mniejsze - licząc realnie -pieniądze pracodawca dostaje wykonawcę lepiej opłacanego, a co za tym idzie bardziej zmotywowanego, często dzieki temu wydajniejszego, a dodatkowo trudniejszego do "podkupienia" przez konkurencję (dzisiaj jak ci zaproponuje ktoś samozatrudnienie to polecisz w podskokach, jak będziesz na swoim z propozycji etatu za podobną kasę tylko się uśmiejesz, a żeby cię skaptowac przez samozatrudnienie trzeba wyłożyć już więcej kasy, żeby oferta była konkurencyjna)

Hahahahah, to jest świetne...
Dobrze liczę? Bo wydaje mi się coś za dużo mi zostaje ;)
tzw. szok poetatowy samozatrudnionego który zobaczył ile zostaje w kieszeni jak się nie da fiskusowi oskubać :)

Zauważ "ludu pracujący miast i wsi" że zwykło wam się wmawiać iż to zachłanny burżuj-pracodawca na was żeruje i dlatego macie takie niskie pensje.. :D

Docelowo to oczywiście wezmę księgowego do tej roboty,
koniecznie :) a przy tej kwocie faktury sugerował bym wręcz doradcę podatkowego. W kieszeni może zostać wiele więcej, bo znaczna część podatku dochodowego i troszkę VAT-u, będa najprawdopodobniej do "odzyskania"

p.s.

pamiętaj jednak że :
1. tezę
fakturować nadal obecnego pracodawcę (rzecz jasna w sposób który nie wyklucza obniżonego ZUS).
najprawdopodobniej będziesz musiał obronić, sama umowa z innym zakresem obowiązków nie zawsze musi wystarczyć. Tym bardziej przyda się opieka doświadczonego doradcy podatkowego.

2. jakaśtam drobna część twoich obecnych składek ZUS nie zostanie docelowo zmarnowana, tylko wróci w formie "jakiejśtam" emerytury. Warto więc nie zachłysnąć się kwota "w kieszeni" pozostającą w nowej formie współpracy tylko kilka stówek miesięcznie przeznaczać regularnie na bezpieczne inwestycjeRobert Adam Okulski edytował(a) ten post dnia 16.12.11 o godzinie 10:48
Maciej Nowicki

Maciej Nowicki Java Developer

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Robert Adam Okulski:
pamiętaj jednak że :
1. tezę
fakturować nadal obecnego pracodawcę (rzecz jasna w sposób który nie wyklucza obniżonego ZUS).
najprawdopodobniej będziesz musiał obronić, sama umowa z innym zakresem obowiązków nie zawsze musi wystarczyć. Tym bardziej przyda się opieka doświadczonego doradcy podatkowego.

Dziękuję za odpowiedź. Mam jednak problem, bo wychodzi na to, że jedyną opcją jest fakturowanie dotychczasowego pracodawcy :( W związku z tym:

1) Czy da się jakoś obronić obniżony ZUS (przy założeniu, że faktura dla byłego pracodawcy nie będzie jedyną jaką wystawiam w miesiącu)? Księgowy twierdzi, że nie.

2) Czy da się zachować podatek liniowy (zakładając, że umowa o pracę została rozwiązana jeszcze 31 grudnia 2011, zaś działalność jeszcze nie jest otwarta)? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 9a ust. 3 - wygląda na to, że da się?
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Maciej Nowicki:
.... 1) Czy da się jakoś obronić obniżony ZUS (przy założeniu, że faktura dla byłego pracodawcy nie będzie jedyną jaką wystawiam w miesiącu)? Księgowy twierdzi, że nie.
tego nie wie nikt kto nie zna bezpośrednio twojej sytuacji (zaskresy obowiązków), może to być zarówno NIE jak i TAK ale jak wspomniałem - sam to będziesz musiał obronić.

Jełśi twój księgowy mówi że nie to rozumiem że jakoś to umotywował i albo się z tym zgadzasz albo nie. Możesz zgłosić się z tym do doradcy podatkowego, ewentualnie - jeszcze lepiej - sporządzić zapytanie indywidualne do ZUS
2) Czy da się zachować podatek liniowy (zakładając, że umowa o pracę została rozwiązana jeszcze 31 grudnia 2011, zaś działalność jeszcze nie jest otwarta)? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 9a ust. 3 - wygląda na to, że da się?
jeśłi firma dopiero powstaje to nie "zachować" tylko "wybrać" ... a dlaczego nie ?? przepisy na to jak najbardziej zezwalają problem tylko... czy taki wybór będzie optymalny...Robert Adam Okulski edytował(a) ten post dnia 19.01.12 o godzinie 09:53
Roger Zacharczyk

Roger Zacharczyk Programista (gry,
webserwisy,
aplikacje użytkowe),
fotograf

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Robert Adam Okulski:
Maciej Nowicki:
.... 1) Czy da się jakoś obronić obniżony ZUS (przy założeniu, że faktura dla byłego pracodawcy nie będzie jedyną jaką wystawiam w miesiącu)? Księgowy twierdzi, że nie.
tego nie wie nikt kto nie zna bezpośrednio twojej sytuacji (zaskresy obowiązków), może to być zarówno NIE jak i TAK ale jak wspomniałem - sam to będziesz musiał obronić.
Wtrącę się z pytaniem: rozumiem, że w przypadku, gdy nie było umowy o pracę, zlecenia, ale była umowa o dzieło, to obniżony ZUS przysługuje?
Maciej Nowicki

Maciej Nowicki Java Developer

Temat: Przejscie na samozatrudnienie w tej samej firmie

Robert Adam Okulski:
Maciej Nowicki:
.... 1) Czy da się jakoś obronić obniżony ZUS (przy założeniu, że faktura dla byłego pracodawcy nie będzie jedyną jaką wystawiam w miesiącu)? Księgowy twierdzi, że nie.
tego nie wie nikt kto nie zna bezpośrednio twojej sytuacji (zaskresy obowiązków), może to być zarówno NIE jak i TAK ale jak wspomniałem - sam to będziesz musiał obronić.

Jełśi twój księgowy mówi że nie to rozumiem że jakoś to umotywował i albo się z tym zgadzasz albo nie. Możesz zgłosić się z tym do doradcy podatkowego, ewentualnie - jeszcze lepiej - sporządzić zapytanie indywidualne do ZUS

Motywacja jest następująca: nie, bo to świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy, w umowie o pracę mam dość szeroki zakres obowiązków (rozwijanie, projektowanie, wdrażanie, testowanie oprogramowania, szkolenia użytkowników, tworzenie dokumentacji), zaś w ramach działalności gospodarczej wykonywałbym rzeczy podobne (wytwarzanie oprogramowania, ew. consulting). Zgadzam się ogólnie z jego argumentacją, szukam po prostu jakiejkolwiek furtki, w końcu to okazja typu "once in a lifetime".

Jak rozumiem fakt, że wykonywałbym prace nie tylko na rzecz byłego pracodawcy w niczym tu nie pomaga?

Kiedy jest ustalane/odbierane prawo do preferencyjnego ZUSu? Co w przypadku, gdy np. w pierwszych trzech miesiącach będę wykonywał prace na rzecz byłego pracodawcy (ZUS preferencyjny wtedy nie przysługuje), a potem już nie? Czy na te pozostałe 21 miesięcy preferencyjny ZUS już mi przepadł?
2) Czy da się zachować podatek liniowy (zakładając, że umowa o pracę została rozwiązana jeszcze 31 grudnia 2011, zaś działalność jeszcze nie jest otwarta)? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 9a ust. 3 - wygląda na to, że da się?
jeśłi firma dopiero powstaje to nie "zachować" tylko "wybrać" ... a dlaczego nie ?? przepisy na to jak najbardziej zezwalają problem tylko... czy taki wybór będzie optymalny...

Chodziło mi rzecz jasna o "móc wybrać". Miałem wątpliwości, bo o ile kojarzę nowelizacja ustawy o PIT weszła w życie stosunkowo niedawno i teraz jest w niej mowa o bieżącym roku podatkowym, zaś wcześniej było "bieżący i poprzedni" . Zaś wybór jest jak najbardziej optymalny, ze względu na kwoty wystawianych faktur.

EDIT: gwoli upewnienia się - jeżeli dopiero otwieram pierwszą działalność, mogę wybrać podatek liniowy z chwilą jej otwarcia, np. 1 lutego, nie obowiązuje mnie termin 20 stycznia jako ew. wybór formy opodatkowania (bo to jest tylko dla firm istniejących przed 20 stycznia, right?)Maciej Nowicki edytował(a) ten post dnia 19.01.12 o godzinie 12:05

Następna dyskusja:

Przejscie z umowy o prace n...




Wyślij zaproszenie do