Temat: Odpowiemy tylko wybranym kandydatom
Witam ponownie,
Serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom za cenne opinie i propozycje.
PODSUMOWANIE DOTYCHCZASOWEJ DYSKUSJI:
Nasza dyskusja dotyczyła przede wszystkim przyczyn i konsekwencji nie odpowiadania na przesłane przez kandydatów aplikacje. Pojawiło się dużo praktycznych propozycji.
Wspomnieliście także o zachowaniach rekrutujących i kandydatów na dalszych etapach rekrutacji.
PRZYCZYNA nie odpowiadania: rekrutujący nie mają czasu na przygotowanie odpowiedzi do każdego kandydata.
KONSEKWENCJE nie odpowiadania na nadesłaną aplikację:
- brak szacunku dla kandydata;
- niepewność ze strony kandydata (nie wiem, czy aplikacja wogóle do nich dotarła, poza tym nie wiem, czy rekrutacja jeszcze trwa czy już się zakończyła i nie wiem, jak prowadzić finałowe rozmowy z innymi firmami);
- firmy lub rekruterzy, którzy nie odpowiadają, zapewne nie radzą sobie z korespondencją seryjną;
- firma, która odpowiada na nadesłaną aplikację ma dużego plusa u kandydata;
- niedotrzymana obietnica o informacji zwrotnej jest odczytywana jako brak profesjonalizmu, który jest przekładany na złą opinię o firmie
- brak odpowiedzi po finałowych interview jest nie do przyjęcia i źle świadczy o firmie zatrudniającej;
- nieodpowiadanie kandydatom, gdy jest informacja, że odpowiemy tylko wybranym kandydatom, jest przez niektórych kandydatów postrzegana jako OK.
Dotychczas przedstawione przez Was propozycje (które pozwoliłem sobie doprecyzować i podeprzeć przykładami):
PROPOZYCJE DLA FIRM:
- doprecyzować klauzulę w ogłoszeniu o pracę "odpowiemy tylko wybranym kandydatom w ciągu 2-4 tygodni" [proponuję podać ścisły termin np. "skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami do 31.05.2007"];
- odesłać e-mailem odpowiedź po otrzymaniu aplikacji (np. ustawiając na skrzynce autoodpowiedź potwierdzającą otrzymanie aplikacji);
- szybka i krótka informacja zwrotna do kandydatów: tak lub nie, lub np. "decyzja została wstrzymana do 31.05.2007"
- gdy kandydat nie podał e-maila: oddzwonić;
- zautomatyzowana odpowiedź e-mail (list o standardowej treści) do kandydatów niezakwalifikowanych do interview;
- odpowiedź po interview powinna być obowiązkowa (choćby bez uzasadnienia dlaczego);
- dotrzymywać obietnic, że jak poinformuję o wyniku, to poinformuję;
- informować wszystkich kandydatów i o fakcie otrzymania ich aplikacji i o ostatecznej decyzji o zatrudnieniu;
PROPOZYCJE DLA KANDYDATÓW:
- Podczas rozmowy pytać, w jakim terminie mogę się spodziewać kontaktu i czy jeśli nikt się do mnie odezwie to mogę się sam(a) skontaktować;
- oddzwaniać do firm, pisać maile z zapytaniem, czy rekrutacja jest już zakończona;
- dotrzymywać danego słowa tzn. jeżeli nie mogę, nie chcę przyjść na interview, to poinformować rekrutującego;
Mam nadzieję, że ww. uwagi skłonią rekrutujących i zatrudniających, ale i kandydatów do przemyśleń.
Osobiście zgadzam się z opinią m.in. p. Andrzeja Pieniążka, że w dobie maili i komputerów nie jest problemem szybkie odpowiadanie wszystkim kandydatom. Tłumaczenie, że nie ma się czasu na odpowiedź wszystkim kandydatom, uważam za wymówkę. Dodam, że ja też jestem rekrutującym i stosuję podobne zasady jak p. Magdalena C..
PROPONUJĘ I W POLSCE WPROWADZIĆ STANDARD informowania wszystkich kandydatów i o fakcie otrzymania ich aplikacji i o ostatecznej decyzji o zatrudnieniu/odrzuceniu.