Monika S.

Monika S. internet/ecommerce

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Witam

Chciałabym się dowiedzieć czy ktoś zajmował się wyceną działalności gospodarczej? Prowadzę dwa sklepy internetowe i od jakiegoś czasu przymierzam się do ich sprzedaży jednak chciałabym aby proponowana przeze mnie kwota była poparta solidną wyceną. Wycena najlepiej przez kogoś kto się na tym zna bardziej niż ja, trafiłam na stronę bizvendo ale nie znam żadnych opinii na jej temat. Czy ktoś może polecić jakąś firmę, która się tym zajmuje?

W internecie jest sporo sposobów wyceny ale obawiam się, że jako właściciel mogę do mojej oceny dołożyć zbyt duży procent w postaci sentymentu, włożonej wcześniej pracy i wysiłku a wiadomo, że to kupca nie interesuje. Może ktoś miał do czynienia z tym tematem? Od czego zacząć?

Do sprzedaży będą dwa sklepy. Sprzedaż najlepiej łączna ponieważ sklepy uzupełniają się, są na tej samej platformie i zamówienie spływają w jedno miejsce.

Sklep 1
Branża: biurowa, produkty do zdrowej pracy
Pierwszy tego typu sklep na polskim rynku
Działa od: 02-2009
Roczne przychody (kwoty netto):
2009 - 92 767 zł
2010 - 266 357 zl
2011 - 262 300 zł
2012 - 365 680 zł
2013 - 405 216 zł
2014 - 499 743 zł
Produkty sprzedają się przez cały rok, jednak największa sprzedaż jest w ostatnim kwartale roku (październik-grudzień). Przychód osiągnięty bez większego wkładu z reklamę, w zasadzie standard czyli adwords + porównywarki.
Odbiorcy: firmy, jednostki budżetowe (duży wkład), pracownicy biur, osoby pracujące przy komputerze

Sklep 2
Powstał aby zwiększyć sprzedaż w okresie słabszym dla pierwszego sklepu tj. wakacyjnym. Zamówienia z obu sklepów spływają do jednego panelu więc obsługa jest taka sama.
Branża: wysokiej jakości artykuły szkolne dla dzieci, drobne artykuły biurowe
Działa od: 08-2012
Roczne przychody (kwoty netto):
2012: 3700 zł (sklep uruchomiony został za późno i przepadł sezon sprzedażowy gdzie szczyt to sierpień)
2013: 33800 zł
2014: 58500 zł
Tutaj obrót w zasadzie wyłącznie z porównywarek. Ponad połowa przychodu osiągnięta w miesiącach 07-08.
Odbiorcy: rodzicie dzieci w wieku szkolnym, przedszkola, szkoły, administracja biur

Towaru nie wliczam do wyceny, stan magazynu jest na bieżąco zmniejszany (oczywiście jak się znajdzie kupiec na towar to też można go wycenić). Wcześniej stan magazynowy był utrzymywany na poziomie ok 40-50 tys po cenach zakupu. Produkty drogie i duże są wysyłane bezpośrednio od producentów. Mniejsze, o dużej rotacji na stanie w magazynie sklepu z wysyłką od ręki. Sklepy posiadały stacjonarny punkt odbioru.

Sklepy aktualnie jeszcze działają, zamówienia spływają jednak ze względu na inne pomysły i opcje które się pojawiły coraz mniej czasu mogę (i chcę) poświęcić sklepom. Sklepy potrzebują kogoś z nową energią, można je rozwinąć m.in. uzupełniając dawno nie dodawany asortyment (a w kolejce jest sporo nowych kategorii) oraz inne sposoby nie wymagające nakładów finansowych. Pomysły są tylko chęci, siły i czasu brak. Oczywiście nakłady na reklamę też zrobią swoje. 6 lat w tym temacie dla mnie to i tak bardzo dużo jak na osobę lubiącą zmiany. Nie mam komu przekazać interesu, myślałam o przerwie w prowadzeniu ale potrzebowałabym pewnie z rok a rok to
cała wieczność w internecie więc zostaje sprzedaż. Pytanie tylko za ile?

konto usunięte

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Monika S.:
Witam

Chciałabym się dowiedzieć czy ktoś zajmował się wyceną działalności gospodarczej? Prowadzę dwa sklepy internetowe i od jakiegoś czasu przymierzam się do ich sprzedaży jednak chciałabym aby proponowana przeze mnie kwota była poparta solidną wyceną. Wycena najlepiej przez kogoś kto się na tym zna bardziej niż ja, trafiłam na stronę bizvendo ale nie znam żadnych opinii na jej temat. Czy ktoś może polecić jakąś firmę, która się tym zajmuje?

W internecie jest sporo sposobów wyceny ale obawiam się, że jako właściciel mogę do mojej oceny dołożyć zbyt duży procent w postaci sentymentu, włożonej wcześniej pracy i wysiłku a wiadomo, że to kupca nie interesuje. Może ktoś miał do czynienia z tym tematem? Od czego zacząć?

Do sprzedaży będą dwa sklepy. Sprzedaż najlepiej łączna ponieważ sklepy uzupełniają się, są na tej samej platformie i zamówienie spływają w jedno miejsce.

Sklep 1
Branża: biurowa, produkty do zdrowej pracy
Pierwszy tego typu sklep na polskim rynku
Działa od: 02-2009
Roczne przychody (kwoty netto):
2009 - 92 767 zł
2010 - 266 357 zl
2011 - 262 300 zł
2012 - 365 680 zł
2013 - 405 216 zł
2014 - 499 743 zł
Produkty sprzedają się przez cały rok, jednak największa sprzedaż jest w ostatnim kwartale roku (październik-grudzień). Przychód osiągnięty bez większego wkładu z reklamę, w zasadzie standard czyli adwords + porównywarki.
Odbiorcy: firmy, jednostki budżetowe (duży wkład), pracownicy biur, osoby pracujące przy komputerze

Sklep 2
Powstał aby zwiększyć sprzedaż w okresie słabszym dla pierwszego sklepu tj. wakacyjnym. Zamówienia z obu sklepów spływają do jednego panelu więc obsługa jest taka sama.
Branża: wysokiej jakości artykuły szkolne dla dzieci, drobne artykuły biurowe
Działa od: 08-2012
Roczne przychody (kwoty netto):
2012: 3700 zł (sklep uruchomiony został za późno i przepadł sezon sprzedażowy gdzie szczyt to sierpień)
2013: 33800 zł
2014: 58500 zł
Tutaj obrót w zasadzie wyłącznie z porównywarek. Ponad połowa przychodu osiągnięta w miesiącach 07-08.
Odbiorcy: rodzicie dzieci w wieku szkolnym, przedszkola, szkoły, administracja biur

Towaru nie wliczam do wyceny, stan magazynu jest na bieżąco zmniejszany (oczywiście jak się znajdzie kupiec na towar to też można go wycenić). Wcześniej stan magazynowy był utrzymywany na poziomie ok 40-50 tys po cenach zakupu. Produkty drogie i duże są wysyłane bezpośrednio od producentów. Mniejsze, o dużej rotacji na stanie w magazynie sklepu z wysyłką od ręki. Sklepy posiadały stacjonarny punkt odbioru.

Sklepy aktualnie jeszcze działają, zamówienia spływają jednak ze względu na inne pomysły i opcje które się pojawiły coraz mniej czasu mogę (i chcę) poświęcić sklepom. Sklepy potrzebują kogoś z nową energią, można je rozwinąć m.in. uzupełniając dawno nie dodawany asortyment (a w kolejce jest sporo nowych kategorii) oraz inne sposoby nie wymagające nakładów finansowych. Pomysły są tylko chęci, siły i czasu brak. Oczywiście nakłady na reklamę też zrobią swoje. 6 lat w tym temacie dla mnie to i tak bardzo dużo jak na osobę lubiącą zmiany. Nie mam komu przekazać interesu, myślałam o przerwie w prowadzeniu ale potrzebowałabym pewnie z rok a rok to
cała wieczność w internecie więc zostaje sprzedaż. Pytanie tylko za ile?

Przychody możesz mieć na poziomie i milionów. Pytanie jakie koszty uzyskania przychodu były ? Bo jeśli ładowałaś w adwords grube pieniądze to przychód owszem będzie, ale o zarobku można zapomnieć i nikt tego nie kupi.
Mirosław B.

Mirosław B. Prezes Zarządu,
Dyrektor Generalny,
Manager

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Ważny jest dochód przed i po opodatkowaniu. Sam przychód może być obarczony wysokimi kosztami uzyskania. Bez tej wiedzy nikt nie wyceni tej działalności.
Pytanie też - czy dochód policzono odejmując koszty związane z zatrudnieniem choćby samego siebie. Jeśli nie - to obniża to wartość przedsięwzięcia.

Spełniając te założenia - wylicz średnią samego zysku - z ostatnich 3 lat ( pomniejszając go o koszty pracy ) i pomnóż przez 6. To będzie mniej więcej wartość firmy ( w dużym uproszczeniu )

Pozdrawiam
Monika S.

Monika S. internet/ecommerce

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Dziękuję za podpowiedź.

Przychód wskazałam tutaj wyłącznie jako pokazanie potencjału i jakiego rzędu są to sklepy. Oczywiście ważna jest struktura tego przychodu, jaki jest narzut, podstawowe koszty itp. Wszystko to wykazania w księgach przychodów i rozchodów.

Ale też jeżeli chodzi o ogólne koszty to wiadomo, w działalności każdy wrzuca co się da i więcej aby wykazać jak najmniejszy zysk, jedni wrzucają 2 tys za paliwo a inni nie będą nawet mieć w środkach trwałych samochodu więc koszty mogą być mniejsze lub większe. Dlatego myślałam o tym aby znaleźć kogoś z polecenia do wyceny bo samej trudno mi to ugryźć.

Potencjalnych kupców mam (m.in. były handlowiec producenta z którym współpracowałam kilka lat, ich produkty mam od początku więc wie jak sklep stoi), kwestia zaproponowania ceny.

Pozdrawiam serdecznie
Mirosław B.

Mirosław B. Prezes Zarządu,
Dyrektor Generalny,
Manager

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Tak to właśnie jest, że brak zysku eliminuje obcych inwestorów.
Swoi wiedzą o co chodzi więc być może znając tajemnice związane z obniżaniem dochodu sami będa w stanie z tego coś wyciągnąć.

Obcy inwestor będzie chciał zobaczyć zysk z ostatnich 3 lat, jego dynamikę i strukturę.

Zapłaci max 6 krotność zysku rocznego
Michał J.

Michał J. Menadżer

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Pierwsze co zrób, to "oczyść" KPiR z kosztów niezwiązanych w rzeczywistości z biznesem i pokaz zysk za ostatnie 3 lata.
M.In na tej podstawie zrób prognozę co będzie się działo w następnych 3.

Początkową wycenę firmy możesz oprzec - jak mówi Marcin - na mnozniku zysku, niemniej czy to będzie mnoznik = 6 , czy = 3 zalezy od :
a/ przekonania kupującego, że dynamika zysku będzie większa w nadchodzących okresach
b/ wydatek na zakup tych portali zwróci się mu - też z uwagi na a/ po max 3-4 latach
Michał P.

Michał P. Looking for a new
project.

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Co to za czyszczenie ksiag dla inwestora ? Pakowało się bez opamiętania wszystko w koszty ? Nierzetelnie prowadzona księgowość ? Oszustwo ?

Nikt takiej firmy jeśli jest zdrowy na umyśle nie kupi, bo jeśli na tym etapie są oszustwa to co będzie dalej ? Ile trupów w szafie ?

Co to za wycena wskaznikowa ? x6 x3 ? Jeśli jest dobry biznes i z fajnymi poduktami i jest szansa rozwoju to można zapłacić i x30 inwestor kupuje też pszyszłość, i efekt synegii - jeśli ma kilka sklepów - ale to zależy kto czego oczekuje od biznesu który kupuje, i jakie ma plany.

Sztywna wycena mnożnikowa to jest jakaś ściema nie wiem, z kąd te liczby pojawiają się w poprzednich postach ale dla mnie to są liczby z czterech liter wyciągnięte...

Jaki aktualny zysk netto z działalności / rok z ksiag ? Jaka marża netto ? 5 % ? 10 % ? Więcej ? To może zatrudnić menagera i odcinać kupony ? - argument o braku czasu jest smieszny kasa na stole i nie ma się czasu jej zbierać ?

konto usunięte

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

..Ten post został edytowany przez Autora dnia 12.01.15 o godzinie 07:43
Monika S.

Monika S. internet/ecommerce

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Przecież to oczywiste, że nie można wyczyścić ksiąg w dosłownym tego słowa znaczeniu. Księgi są do wglądu, raporty i zestawienia będą również więc nie rozumiem skąd wnioskowanie o jakimś oszustwie. Tak, w koszty pakuje się co można, skoro prawo pozwala to dlaczego z tego nie skorzystać? Ktoś nie chce to nie musi.
Chodzi o to, jak pisałam wcześniej, że koszty mogą być różne dla każdej osoby, jedni kupią samochód za 70 tys i go wrzucą w środki trwałe, inni za 20 tys a jeszcze inni w ogóle. Tak samo lokal, jedni wynajmują za 2,5 tys a inni pracują w garażu. Ale inwestora nie będzie interesował koszt związany z paliwem czy amortyzacją samochodu ale koszt reklam, pozyskania klienta czy konkretnych zamówień. I myślę, że o to chodzi w poprzedniej wypowiedzi.

A jeśli chodzi o wycenę, to liczę na to, że korzystając z usług firm, które zajmują się tym profesjonalnie będzie to miarodajne. Z tego co czytałam wycenia się na 3 sposoby.

Tak, kupony można odcinać - takie sugestie otrzymuję niemal codziennie. Tylko to nie jest jedyny projekt jaki prowadzę. Aby odcinać kupony na swoje miejsce muszę zatrudnić jeszcze jedną osobę, a wolę zwyczajnie zainwestować to w coś co daje mi realną frajdę, teraz mam taką możliwość. W tym momencie mogę otrzymać za to konkretne pieniądze z którymi mam co zrobić. Ja nie chcę się tłumaczyć dlaczego sprzedaję coś, chcę wiedzieć jaką propozycję ceny dać.

konto usunięte

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Witaj
Każda Wycena zrobiona przez firmę doradczą jest jedynie wsparciem procesu nagocjacyjnego I pokazuje właścicielowi jakiej ceny powinien oczekwiać (tutaj jesteśmy zgodni) I na ogół powstraje w trakcie negocjacji lub przed wysłaniem teasera do potencjalnie zainteresowanych firm/osób. Nikt na tym forum w sposób jaki oczekujesz nie odpowie na pytanie ile powinna kosztować spółka/sklep. Zbyt małą wiedzą dysponujemy. Przychody są ważne ale nie są wymiernikiem niczego poza % rynku jaki posiada sklep (nota bene także podlegający wycenie element). Proponuję zlecić firmie wycenę I uwazać w tym względzie na tych którym wydaje się że wycenią dobrze (warto zapytać o doświadczenie ). Obrót to zbyt mało aby się wypowiedzieć w branży sklepów e-commerce choc znam branże w których cena spółki zależy od generowanego miesięcznego obrotu I np. wynosi pomiędzy 3 a 6 krotnością.

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Tak na prawdę wartość tej firmy będzie taka, jaką cenę będzie w chciał zapłacić kupujący i zapewnie to on przyjrzy się biznesowi i poda swoje warunki.
Ty możesz oczywiście robić lepsze/gorsze, profesjonalne lub mniej wyceny, ale w praktyceraczej z tym kupujący nie będzie się specjalnie liczył. Jak zachwalisz produkt (firmę) tak ją sprzedasz
Michał P.

Michał P. Looking for a new
project.

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Artur B.:
..

Dobrze, że Pan przeczytał jeszcze raz moją wypowiedz i skasował Pan swój post :)
Monika S.

Monika S. internet/ecommerce

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Czyli generalnie chyba najlepszy pomysł to poprzeć się wyceną specjalistyczną (szkoda, że nikt nie może nikogo polecić bo na tym mi najbardziej zależało) + koryguję to o kwotę, z której można zejść w negocjacjach.

Pytanie o sposoby jak do tematu podejść zadałam ponieważ wydaje mi się, że są tu osoby, które mają większe pojęcie o tym ode mnie i być może jakieś doświadczenie w sprzedaży bądź kupnie interesów. Ja niestety nie mam żadnego porównania, tj. choćby wiedzy o podobnych transakcjach dlatego chciałam jakoś zacząć ogarniać temat. Ze swojej strony mogę jedynie przekonywać potencjalnego kupca o potencjale, bardzo wysokich narzutach na produkty jak na dzisiejsze czasy itp. ale wiadomo też, że nie sprzedaję czegoś co jest idealne. Wymaga to nakładu czasu, pracy i też inwestycji w marketing. W branży ecommerce jest mnóstwo rozwiązań, które pomagają zwiększyć zainteresowanie serwisem i samym produktem, mogę się szczerze przyznać, że wiele z nich nie było stosowanych regularnie. Ot takie banalne rzeczy jak regularny newsletter, programy rabatowe dla stałych klientów, remarketing, dodatkowe kanały sprzedaż w postaci allegro itp. Serwis działał trochę na zasadzie, że klient szuka nas zamiast my klienta :) Czy zastosowanie tego wszystkiego naraz + więcej, nowe pomysły i produkty sprawi, że sprzedaż znaczącą wzrośnie? Tego nie wiem, mogę tylko przewidywać. Ale wiem, że bez tego wszystkiego na brak zainteresowania nie można było narzekać.

Nie szukam też tutaj kupca dlatego też nie przedstawiam szczegółowej oferty. Za wypowiedzi dziękuję, wezmę wszystkie pod uwagę. Może jak transakcje dojdą do skutku to wpadnę i opiszę jak to wyglądało, być może komuś to kiedyś pomoże.
Michał P.

Michał P. Looking for a new
project.

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Daj ogłoszenie, że sprzedaż biznes i czekaj. Jeśli ktoś się zainteresuje zada dodatkowe pytania.

Cena zależy od wielu czynników, i każdy ma inny pomysł na biznes czy inwestycje.

Najważniejsze ile zarabiasz na czysto i jaką masz marżę na czysto jaka jest tego dynamika i oczywiście jaka forma działalnosci. Podejżewam, że przychody wzrastały a marża cały czas malała. (wrózenie z fusów)
Pomijam podstawy takie jak ile i jacy klienci, jaki asortyment, co można jeszcze tym klieną zaporponować, wygląd sklepu, w czym jest ten sklep głównie napisany, jakie ma opcje, jak jest zoptymalizowany kod, jak jest zorganizowany biznes, jak wyglądają procesy w firmie itp. Parametrów jest STRASZNIE DUŻO.

To jest temat rzeka jak ktoś się zna to będzie wszystko chciał rozłożyć na czynniki pierwsze na zakupie tego co ty masz się napewno nie skończy trzeba będzie doinwestować. Nikt nie wyłoży pieniędzy aby nad biznesem siedzieć po 10-14 godzin dziennie więc dojdą koszty przynajmniej jednego dwóch pracowników.

Pamiętaj, że jeśli jest to 5-10 % (strzelam jak by było to 30-50% to napewno nie narodził się pomysł sprzedaży) to będzie Cieżko sprzedać, przy takich zyskach to lepiej kupić sobie biznes na Giełdzie, szybciej i w ciagu kilku sekund można kupić udział w konkurencyjnej firmie, albo w innej branży bez papierologi, zmiany w umowach, użerkami z serwisem i klientami i innych dupereli z którymi trzeba się pierdaczyć (albo Nieruchomość - odcinasz kupony, i masz to fizycznie).

Jak ktoś będzie chciał kupić to papiery firmy sobie sam posprawdza, każdy będzie pytał o coś innego.

To "TY" jako właściciel wiesz po co sprzedajesz i co z tego chcesz mieć i jaką masz aktualnie sytuacje.

Wiec zapisz sobie czego oczekujesz i negocjuj z potencjalnym inwestorem, pamiętaj tylko że inwestorowi musi się to opłacać i nikt rano nie budzi się z potrzebą zakupu sklepu e-commerce, tak że uwzględnij też czas który poświecisz na sprzedaż może się okazać że lepiej sprzedać za 1/4 zysku rocznego aby pozbyć się strupa i ruszyć z życiem, ktoś kto inwestuje to leszczem nie jest. Nie koloruj i nie pisz co można zrobić aby zwiększyć sprzedaż, jak ktoś kupuje to wie co robi, a takie informacje przynajmniej u mnie pokazuje, że aktualny/poprzedni własciciel zaniedbał Biznes i się do niego nie przykładał i może być ciężko odzyskać klientów.

Temat rzeka, pozdrawiam i powodzenia życzę.

konto usunięte

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

jeśli szukasz takiej firmy to mogę polecić - wycenami od lat zajmuje się moja żona - prowadzi spółkę zajmującą się wycenami I ma spore doświadczenie w tym zakresie. Wyceniała różne przedsiębiorstwa - w tym I takie których character jest zbliżony do Twojego.Proponuję kontakt I rozmowę bo tego nic nie zastąpi. Anna Tyszka tel. 519-180-498 mail:atyszka@ortabusiness.pl
pozdrawiam
GT
Tomasz Kurowski

Tomasz Kurowski Contributing Editor,
Grupa Onet.pl SA

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Na konkretnych liczbach najlepiej skorzystac z kalkulatora https://kalkulatordlafirm.pl/wycena-spolek/
Igor Woropai

Igor Woropai Kierownik, Igor
Woropai / Europart

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Ukraina. Oddamy stare drewniane budynki do rozbioru, rancza PGR-owskie, wies do zagospodarowania. Za darmo bale suche, radziecka cegle rozbiorkowa, mebli, domy do przeniesienia i dalszego wykorzystania. Krowniki, swinarniki, stawy, sady, nieuzytki lezace wsrod zielonych wzgorz i glebokich wawozow. Ceny do dogadania. Jazde konno, wypoczynek, wyzywienie, smaczna kuchnie ze swojskimi wyrobami. Wyborne ciasta, konfitury, bimber, nalewki, karpie w smietanie, miekki swiezy ser, mleko. Pokoje w starej chacie w drewnianych 150-cio letnich scianach. Bania, ruska piec z grubka, kominkami. Na tylach osiedla znajduje sie rzeka, kapielisko z mozliwoscia lowienia ryb, grill na duzym terenie pelnym zieleni. Gospodarstwo agroturystyczne Pushkari oferuje domowe specjaly, zywnosc, wedzonki, maslo, chleb, ser, miod. Warzywa, owoce, produkcja ogrodnicza. Uprawa gruntow rolnych w ciszy i spokoju wsrod jezior i lasow. Zapraszamy do wspolpracy wszystkich zainteresowanych. Telefon: +380505806241 (polsk.), Viber +380660832530 , E-mail: nieruchomosci@ukr.net Skype:IgorKijow
Europart,ul.O.Teligi 21,lok.24 Kijow 04060 Ukraina

Temat: Wycena działającego biznesu pod sprzedaż

Ja na twoim miejscu zleciłabym to fachowcom. Miałam podobny problem rok temu. Chciałam sprzedać swój biznes, ale nie mogłam sobie poradzić ze sprzedażą. W końcu trafiłam na tą firmę http://rsq-associates.pl/sprzedaz-firmy-produkcyjnej-u.... Pomogli mi przygotować rzetelna i satysfakcjonując. wycenę. Sformułowali profesjonalna ofertę i szybko znaleźli inwestora (mają kontakty nie tylko w Polsce ale również za granicą). Przeprowadzili cały proces profesjonalnie a ja mam już święty spokój



Wyślij zaproszenie do