Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Czas jest tajemniczą i skomplikowaną substancją. Od stuleci ludzkość podejmuje rożne działania z czasem związane: chce go zatrzymać, rozciągnąć, przyspieszyć, oszukać, mieć więcej, skrócić. Człowiek zastanawia się, dlaczego czas z jednymi „obchodzi się łaskawie”, a innych „pogania”.
Czas jest zasobem wyjątkowym
-jest zasobem nieodnawialnym
-nie można go zwiększyć ani zastąpić
-ulega całkowitemu zużyciu
-nie można go zachować
Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Czas jest naszym najcenniejszym aktywem. Niezależnie od naszej woli, zawsze płynie w tym samym kierunku. Nie można nim zarządzać, ani go zatrzymać. Natomiast zawsze możemy tak zarządzać sobą w czasie, aby zrobić jak najwięcej w jak najkrótszym okresie czasu. Możemy też zmienić subiektywnie prędkość, z jaką biegnie.
Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Co daje efektywne zarządzanie sobą w czasie?
-więcej czasu dla siebie
-więcej zadowolenia z siebie i ze swojej pracy
-konsekwentnie realizować cele tak, by nadać życiu sens
-mieć dobre relacje ze współpracownikami
-koncentrować się na sprawach rzeczywiście ważnych
-odciążyć się od części zajęć
-mniejszym nakładem osiągnąć więcej
-osiągać satysfakcję ze swoich działań.

konto usunięte

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Eee tam, od roku 1985 kiedy to niejaki dr Emmett Brown zbudował wehikuł czasu, sprawa zarządzania czasem jakby mniej aktualna się stała.

Urządzenie wygląda tak:


Obrazek


Tutaj tuż przed dostaniem się do tunelu czasoprzestrzennego:


Obrazek


Dokładnie projektowi i jego działaniu można się przyjrzeć w tych filmach:

Back to the future

Back to the future II

Back to the future III
Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Niestety mam inne doświadczenie w tym zakresie. Prowadząc szkolenia niestety nadal spotykam ludzi, którzy w większości nie wiedzą co to znaczy umiejętnie zarządzać sobą w czasie. Zarządzanie sobą w czasie to nie taka prosta sprawa.
Trzeba umiejętnie:
- wyznaczać cele i priorytety,
- planować,
- podejmować decyzje,
- realizować i organizować działania,
- kontrolować.
Większość ludzi nie ma wyznaczonych jasno celów. Pewna część osób ma w głowie "jakieś" cele i plany. Praktycznie nikt nie ma spisanych celów. Często cele są źle skonstruowane - są zbyt ogólne i mało precyzyjne.

Cytuję Rafał Kratochwil: "Eee tam, od roku 1985 kiedy to niejaki dr Emmett Brown zbudował wehikuł czasu, sprawa zarządzania czasem jakby mniej aktualna się stała".
Ja niestety należę do osób, które dużo poważniej podchodzą do życia, realizowania celów i podejmowania decyzji.
Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Ważną i istotną kwestią w zarządzaniu sobą w czasie jest ustalanie celów.

Umiejętność wyznaczania celów i sporządzania pisemnych planów i ich realizacji to umiejętność bardzo ważna dla sukcesu.

Skupianie się na celach to cecha wszystkich wybitnych ludzi.
Określanie celów jest bardzo potężną techniką, która bardzo mocno odbija się na osiągnięciach w każdej dziedzinie życia.
Określanie celów to permanentny proces, nie można ich wytyczyć raz na zawsze, ponieważ ulegają ciągłym przeobrażeniom.
Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Dlaczego warto wyznaczać cele?

Cele uruchamiają umysł. Kierują nas na odpowiednie tory podczas podejmowania decyzji. Nasz umysł zaczyna uwalniać myśli dążące do jego realizacji. Włączają wszystkie prawa psychiki: przyciągania, oczekiwania, wiary, wzajemności, nawyku, emocji. Kiedy mamy cele robimy wszystko byśmy je zrealizowali. Gdy mamy wyznaczone cele czujemy się mocniejsi i panujemy nad swoim losem.

Cele uwalniają energię niezbędną do ich realizacji. Kiedy ekscytujesz się osiągnięciem celu, czujesz przepływający przez ciebie strumień pomysłów aby je zrealizować.

Cele powodują też powstawanie pomysłów. Nasz umysł cały "wrze" do wszelkiego rodzaju myśli, które pojawiają się w naszej głowie i pomagają nam w realizacji. Stajemy się bardziej kreatywni.

Cele wpływają też na nieustępliwość, determinację, stanowczość. Kiedy mamy cele, wiemy czego chcemy, dokąd podążamy, stajemy się mocniejsi.
Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Metody wyznaczania celów.

"Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć."
Napoleon Hill

Ludzie, którzy mają wyznaczone cele osiągają SUKCES, ponieważ wiedzą dokąd zmierzają i czego chcą.

W roku 1979 na Uniwersytecie Harvard przeprowadzono badanie. Zapytano absolwentów tej uczelni czy mają wyraźnie spisane cele i plany na dalsze życie.
84% nie miała zdefiniowanych celów.
13% zdefiniowało cele, ale nie w formie pisemnej.
3% miało zapisane cele.
Po 10 latach okazało się, że te 13% osób, które zdefiniowało cele, ale nie w formie pisemnej zarabiało 2 razy więcej niż osoby, które nie spisały celów. Zaś te 3% osób, które miały zapisane cele zarabiały 10 razy więcej niż Ci pozostali.

Uważam więc, że każdy człowiek, który chce odnieść sukces musi mieć jasno i rzeczowo wyznaczone i spisane cele.

Najczęstszą metodą wyznaczania celu jest metoda SMART.
Metoda SMART
pomaga w prawidłowym wyznaczaniu celów. Prawidłowo wyznaczony CEL zwiększa szansę na jego realizację. Wyznaczanie celów w ten sposób wymaga dogłębnej analizy tego, co chcemy osiągnąć.

S - specyficzny

Cel musi być specyficzny, konkretny i zrozumiały dla Ciebie. Powinien być tak sformułowany aby był jednoznaczny i nie pozostawiał miejsca na luźną interpretację.

M - mierzalny

Cel musi być więc tak sformułowany, aby istniała możliwość wyrażenia go liczbowo i określić jego stopień realizacji. Musimy wiedzieć nie tylko czego oczekujemy, ale też ILE.

A - ambitny

Cel jest ważnym krokiem naprzód, dlatego też powinien stanowić określoną wartość dla Ciebie.

R - realny

Cel musi być rzeczywisty i realny do osiągnięcia. Cel nie powinien być zbyt wygórowany, aby nie demotywować. Trzeba zachować równowagę pomiędzy ambicją a realnością celu.

T - terminowy

Cel musi być określony w czasie. Czas powinien być określony konkretnie i nie powinien budzić wątpliwości. Cel powinien być jasno określonym punktem w przyszłości.

Przykład:

Źle - chciałbym mieć za kilka lat własny dom.
Dobrze - Do końca 2019 roku wybuduję dom i w nim zamieszkam.

Źle - jutro rzucę palenie.
Dobrze - Od dnia 12 kwietnia 2014r. ograniczę palenie do 10 papierosów dziennie, a do 12 maja 2014r. rzucę palenie całkowicie.

Dobrze jeśli cele są dość uszczegółowione. Przy wyznaczaniu celów ważna jest także ich wizualizacja. Chcąc wyznaczyć cel zobacz:
- czego oczekujesz?,
- jak się widzisz?,
- jak się czujesz?,
- kim jesteś?,
- kto Ci towarzyszy?,
- co robisz?,
- jak wygląda twoje otoczenie?.
Poczuj się tak jakbyś już to osiągnął.

Gdy ja wyznaczałam cel jakim jest posiadanie własnego domu opisałam nie tylko termin w jakim czasie go wybuduję, ale także zwizualizowałam go i opisałam to szczegółowo.

Metoda SMART może być używana do małych jak i wielkich celów osobistych bądź zawodowych. Nie ważne jest jakie stanowisko piastujesz, jaką grupę społeczną reprezentujesz. Korzystaj z tej metody wyznaczając cele krótkoterminowe, średnioterminowe, a nawet długoterminowe. Wyznaczaj cele na wszystkich życiowych etapach.Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.04.14 o godzinie 22:34

Władysław O.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Marta Massalska Nocuń

Marta Massalska Nocuń Trener sprzedaży
oraz rozwoju
osobistego

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Rafał K.:
Dwa inne przykłady:

Dobrze - dnia 12 kwietnia 2014 nauczę się cytować na GL wypowiedzi innych uczestników za pomocą knefelka "cytuj", a od dnia 13 kwietnia 2014 będę stosowała tę ultra ciężką metodę.

Prawie dobrze: 12 kwietnia nauczyłem się cytować na GL.... i stosuję...
Cele powinny być tak sformułowane jakbyśmy je już osiągnęli.
I dziękuję za sugestię.

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Marta M.:
W roku 1979 na Uniwersytecie Harvard przeprowadzono badanie. Zapytano absolwentów tej uczelni czy mają wyraźnie spisane cele i plany na dalsze życie.
84% nie miała zdefiniowanych celów.
13% zdefiniowało cele, ale nie w formie pisemnej.
3% miało zapisane cele.
Po 10 latach okazało się, że te 13% osób, które zdefiniowało cele, ale nie w formie pisemnej zarabiało 2 razy więcej niż osoby, które nie spisały celów. Zaś te 3% osób, które miały zapisane cele zarabiały 10 razy więcej niż Ci pozostali.

Tylko czy to się naprawdę wydarzyło?

konto usunięte

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Marta M.:
Dobrze - Do końca 2019 roku wybuduję dom i w nim zamieszkam.
Dobrze - Od dnia 12 kwietnia 2014r. ograniczę palenie do 10 papierosów dziennie, a do 12 maja 2014r. rzucę palenie całkowicie.

Prawie dobrze: 12 kwietnia nauczyłem się cytować na GL.... i stosuję...
Cele powinny być tak sformułowane jakbyśmy je już osiągnęli.

Przyznam że nie rozumiem sugestii jeżeli wziąć pod uwagę przykłady które sama Pani podawała jako prawidłowe...

konto usunięte

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

O! Kolejny wątek reklamowy z wiele mówiącą statystyką wpisów: 8 sztuk - inicjatorka, 3 sztuki - pozostali dyskutanci, przy czym wpisy pozostałych to zdeprecjonowanie zagadanienia, pytanie poddające w wątpliwość wpis incjatorki i niezrozumienie wpisu inicjatorki. Nic dodać, nic ująć :)
Krzysztof B.

Krzysztof B. ekonomia to moja
pasja

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Muszę trochę wziąć w obronę Panią Martę.
Poruszyła fajny temat, wiecznie aktualny. Przedstawia swoją wiedzę w sposób bardzo "książkowy" choć szkoda że bez podania źródeł (stąd zgadzam się z Panem Wojtkiem). Przykłady może nie najlepsze, ale jakby Pani Marta powiedziała do jakiej literatury mam y się odwołać, to ja byłbym w pełni usatysfakcjonowany. Może coś w necie https://www.google.pl/#q=zarz%C4%85dzanie+czasem+pdf ?? :)

Z płatnych źródeł ja korzystałem z "Zarządzaj swoim czasem - 25 sprawdzonych technik" P. Dodd i D. Sundheim

konto usunięte

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Piotr S.:
O! Kolejny wątek reklamowy
przy czym wpisy pozostałych to zdeprecjonowanie zagadanienia, pytanie poddające w wątpliwość wpis incjatorki i niezrozumienie wpisu inicjatorki. Nic dodać, nic ująć :)

Zrozumienie intencji wpisu akurat było prawidłowe, jednak po przejrzeniu strony głównej dumnie brzmiącej grupy "Przedsiębiorczość" jakoś ochota na zwracanie uwagi na temat wątków reklamowych przechodzi. Tam praktycznie innych wątków nie ma...
Krzysztof B.

Krzysztof B. ekonomia to moja
pasja

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Piotr S.:
O! Kolejny wątek reklamowy z wiele mówiącą statystyką wpisów: 8 sztuk - inicjatorka, 3 sztuki - pozostali dyskutanci, przy czym wpisy pozostałych to zdeprecjonowanie zagadanienia, pytanie poddające w wątpliwość wpis incjatorki i niezrozumienie wpisu inicjatorki. Nic dodać, nic ująć :)

No i znowu wszystko zostało sprowadzone do tematyki wyzysku i pieniędzy !

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Piotr S.:
O! Kolejny wątek reklamowy z wiele mówiącą statystyką wpisów: 8 sztuk - inicjatorka, 3 sztuki - pozostali dyskutanci, przy czym wpisy pozostałych to zdeprecjonowanie zagadanienia, pytanie poddające w wątpliwość wpis incjatorki i niezrozumienie wpisu inicjatorki. Nic dodać, nic ująć :)

Jak widzę doszedłeś do ciekawych wniosków, nie wiem tylko dlaczego je uogólniłeś i wszystkich jak to napisałeś „dyskutantów” wrzuciłeś do jednego koszyka, dlatego poproszę o informacje w jaki sposób moje pytanie:

- deprecjonuje całe zagadnienie?

- poddaje w wątpliwość wszystkie informacje podane przez autorkę?

- nasunęło Ci wniosek, że nie zrozumiałem tego co napisała autorka?
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Temat jest szalenie ciekawy ale jest jeden mały problem. W temacie zarządzania pracą w czasie, sobą w czasie czy czymkolwiek w czasie nic kompletnie nie zmieniło się od lat 2000. Swoją opinie opieram na osobistym, dokładnym szukaniu nowości we wszelkich źródłach (za wyjątkiem wikipedii).

Jedyne co się zmieniło to dodawanie literek do SMARTA oraz nomenklatura na bardziej sprzedawalną.

Nie zmienia to faktu, że temat jest oczywiście bardzo ważny dla każdego kto pracuje i musi zarabiać. W sumie dla tych co nie muszą pracować i zarabiać też ważny. Czyli jest ważny temat dla wszystkich.

Miłego

konto usunięte

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Wojtek Ł.:
Piotr S.:
O! Kolejny wątek reklamowy z wiele mówiącą statystyką wpisów: 8 sztuk - inicjatorka, 3 sztuki - pozostali dyskutanci, przy czym wpisy pozostałych to zdeprecjonowanie zagadanienia, pytanie poddające w wątpliwość wpis incjatorki i niezrozumienie wpisu inicjatorki. Nic dodać, nic ująć :)

Jak widzę doszedłeś do ciekawych wniosków, nie wiem tylko dlaczego je uogólniłeś i wszystkich jak to napisałeś „dyskutantów” wrzuciłeś do jednego koszyka, dlatego poproszę o informacje w jaki sposób moje pytanie:

- deprecjonuje całe zagadnienie?

- poddaje w wątpliwość wszystkie informacje podane przez autorkę?

- nasunęło Ci wniosek, że nie zrozumiałem tego co napisała autorka?

Przywołać cytat i pod nim cytować niedokładnie to przejaw...? Pytanie retoryczne.

Pierwsza i trzecia uwaga dotyczyła Rafała Kratochwila, a druga Ciebie. Ich identyfikacja nie powinna nastręczać problemu osobie potrafiącej czytać. Proponuję zatem, żebyś wrócił do dyskusji jak już posiądziesz tę dla niektórych trudną sztukę. Ze swojej strony wyrażę nieśmiałą nadzieję, że grupa "Przedsiębiorczość" nie jest grupą dla półanalfabetów, a tym bardziej słupem ogłoszeniowym dla półanalfabetów i był to tylko wypadek przy pracy.

A teraz zagadka:

"pytanie poddające w wątpliwość wpis inicjatorki"
"poddaje w wątpliwość wszystkie informacje podane przez autorkę?"

Znajdź różnicę.

Zanim się zacznie omawiać różne zagadnienia, w tym zarządzanie czasem, trzeba najpierw posiąść inne umiejętności.

Zgadzam się, że w kwestii zarządzania czasem nic się nie zmieniło od 2000 lat, a nawet więcej, podobnie zresztą jak w wielu innych kwestiach związanych z zarządzaniem. Z czasem zmienia się tylko opakowanie i sposób podania. Zresztą właśnie na ten sposób podania zwróciłem uwagę, bo przyjmuje on coraz bardziej groteskowe formy.

Temat: Umiejętne zarządzanie sobą w czasie

Piotr S.:

Wyjaśnienie:

Przyjmując Twój sposób komunikacji, napisałbym tak: atak osobisty to typowe zachowanie człowieka którego ponoszą emocje i nie ma argumentów.

Moje pytanie postawione autorce wpisu dotyczyło tylko i wyłącznie przywołanego przykładu, a nie odnosiło się do całości wypowiedzi (gdybym przyjął Twój tok rozumowania musiałbym napisać - czytanie ze zrozumieniem to nie jest Twoja specjalność).

Dlatego moje pytanie jedynie może podważać prawdziwość podanego przykładu. W żadnym wypadku pytanie nie podważa modelu SMART czy zasadności zapisywania celów. CBDU

Teraz I dyskusja o niczym:
Przywołać cytat i pod nim cytować niedokładnie to przejaw...? Pytanie retoryczne.

No waśnie jak tak można, no jak można przywołać cytat i cytować pod nim niedokładnie. Nie rozumiem. Dlatego zrobiłem spis z natury (uwaga może być niezbyt dokładny).

Ile to świat daje nam różnych możliwości:

- można cytować (oczywiste),
- można cytować niedokładnie (oczywiste),
- można interpretować cytat i robić to niedokładnie (oczywiste),
...
- można „przywołać cytat i pod nim cytować niedokładnie” (…?),

Czy naprawdę można przywołać cytat i cytować pod nim niedokładnie – co Piotrze masz na myśli czego to według Ciebie jest przejaw?

Mnie to mnie to niedokładne cytowanie pod przywołanym cytatem rozśmieszyło. Dlatego go skomentowałem. Nie chciałem Cię urazić lub obrazić. Po prostu jest to tak dziwne, że aż śmieszne.

Wyjaśnienie i komentarz:
Pierwsza i trzecia uwaga dotyczyła Rafała Kratochwila, a druga Ciebie. Ich identyfikacja nie powinna nastręczać problemu osobie potrafiącej czytać. Proponuję zatem, żebyś wrócił do dyskusji jak już posiądziesz tę dla niektórych trudną sztukę. Ze swojej strony wyrażę nieśmiałą nadzieję, że grupa "Przedsiębiorczość" nie jest grupą dla półanalfabetów, a tym bardziej słupem ogłoszeniowym dla półanalfabetów i był to tylko wypadek przy pracy.

Dziękuję za wyjaśnienie. Dziękuję również za „dobre rady”. Może faktycznie mogłem przeczytać z większą uwagą i zauważyć, że tylko dwa słowa kierujesz do mnie. A może to Twój sposób pisania powoduje, że tekst jest niezrozumiały? Może to weźmiesz pod uwagę? Tak Piotrze, jest to grupa „Przedsiębiorczość" i powinna zobowiązywać do pewnego poziomu zachowania niestety tak jak w każdej grupie znajdziemy osoby których wypowiedzi świadczą tylko o nich samych.

A teraz II dyskusja o niczym:
A teraz zagadka:

"pytanie poddające w wątpliwość wpis inicjatorki"
"poddaje w wątpliwość wszystkie informacje podane przez autorkę?"

Znajdź różnicę.

To już wyższa szkoła matematyki. Tu nie wystarczy czytanie ze zrozumieniem :) Zaczęły się zbiory. Co jest podzbiorem czego? Odpowiedź wydaje się być prosta, ale najpierw kilka dodatkowych informacji:

Pierwsze zdanie mimo że jest wzięte w cudzysłów nie jest cytatem.

Drugie zdanie jest niepełnym cytatem, więc trudno go porównać z pierwszym bo brakuje istotnych słów „w jaki sposób moje pytanie” lub chociaż słowa „pytanie” – oczywiście można się domyślać że takie słowo powinno znajdować się na początku drugiego zdania.

Jaka jest zatem właściwa odpowiedź?

Podpowiedź: Ważne są sława: „wpis”, „informacje”, a kluczem jest słowo: „wszystkie”.

Jeżeli jeszcze nie znasz odpowiedzi wróć na sam początek tego wpisu tam jest odpowiedź ;)
Zanim się zacznie omawiać różne zagadnienia, w tym zarządzanie czasem, trzeba najpierw posiąść inne umiejętności.

Zgadzam się, zanim zacznie się ktoś wypowiadać na forum powinien posiąść inne umiejętności i dodam, że nie chodzi tu o czytanie ze zrozumieniem co na pewno Piotrze zrozumiesz, prawda?



Wyślij zaproszenie do