Temat: Jak sprzedać pomysł na biznes
Po pierwsze - czy zrobiłeś już jakiś research, który potwierdziłby, że takiego biznesu, jak wymyślony przez ciebie faktycznie nie ma na rynku? A jeśli nie ma to dlaczego? Może - mówiąc brutalnie - jest to pomysł bez sensu? Jeżeli zaś ma sens i jest na tyle genialny, że nikt wcześniej po prostu nie wpadł na niego, to trzeba pójść o krok dalej i zastanowić się, jaki kapitał będzie niezbędny do realizacji oraz czy nakłady nie przekroczą potencjalnych zysków... Po drugie "pomysł na biznes" to dość szerokie pojęcie i mam nadzieję, że nie traktujesz go na równi z pomysłem np. na to, jak powinno wyglądać logo, czy z pomysłem tzw. kreatywnym itp. Codziennie powstają biznesy, na które ktoś miał pomysł, ale z różnych względów rynek je odrzuca. Dlatego żeby zacząć myśleć o sprzedawaniu pomysłów, należałoby najpierw zastanowić się na biznesplanem dla danej działalności. Sam w tej chwili masz pomysł, by sprzedać pomysł - tylko że raczej nikt nie kupi czystej idei, np. sprzedawajmy rower z paralotnią... Najpierw trzeba się rozeznać, czy na rynku istnieje potrzeba takiego roweru, albo czy uda się ja stworzyć (tzn. przekonać klientów, że chcą taki rower mieć), czy da się to w ogóle wyprodukować itd. Patentowaniem pomysłów zajmuje się Urząd Patentowy. Zrobienie patentu jest praktycznie jedyną formą zabezpieczenia się przed "kradzieżą" pomysłu. Możesz próbować podpisywać klauzule itp., ale bez solidnego zabezpieczenia prawnego (a to swoje kosztuje) nie masz żadnej gwarancji, ze ktoś po prostu nie wpadnie na to samo, albo zobaczy u ciebie, trochę zmieni i zrobi po swojemu... Należy jednak zacząć od tego, co rozumiesz przez pomysł na biznes i w jakim zakresie jesteś w stanie go opracować, tak aby stał się "towarem na sprzedaż", bo jest to rzecz piekielnie trudna, zwłaszcza że sam napisałeś, iż nie masz zbyt wiele czasu, aby się tym zająć... Może więc najpierw udaj się do prawnika, który zobowiązany tajemnicą nie zdradzi twojego pomysłu innym, a będzie umiał doradzić ci w kwestii ochrony praw autorskich, sprzedaży i nie tylko. Dobry prawnik w biznesie to skarb.