Grzegorz Strojek

Grzegorz Strojek "Traktuj ludzi tak,
jak każdy na to
zasługuje. Jeśli
jedn...

Temat: Pomoc w projekcie.

Problem jest mianowicie w tym iż mam zrobić "projekt" na koniec semestru i utknąłem na jego diagnozie. A czasu już coraz mniej :(

Projekt dotyczy "Budowa Kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków w malutkiej podkarpackiej wsi" Bez tego zadania nie mogę ruszyć dalej.

A mianowicie:
Część I. Kryteria diagnozy
Określ przynajmniej 3 istotne aspekty, w których powinien zostać oceniony przedmiot badania, w Waszym projekcie.
Wybierz po 3 kryteria w każdym aspekcie, które zostaną uznane za najważniejsze w diagnozie.
Uzasadnij wybór kryteriów.

Kryteria diagnozy powinny zostać opisane w tablicy, zgodnie ze schematem przedstawionym w opisie typologii kryteriów diagnozy.

Ocena będzie obejmować:
uzasadnienie znaczenia wybranych aspektów, z punktu widzenia przedmiotu projektu
opis kryteriów ujętych w tablicy,
uzasadnienie przyjętych kryteriów.

Część II. Ustalenia diagnostyczne

Wykorzystaj wybrane wcześniej kryteria do oceny stanu aktualnego przedmiotu badania w projekcie.
Porównaj uzyskany wynik z przyjętą wielkością wzorcową lub z zakresami wartości pożądanych i niepożądanych w ramach każdego kryterium.
Opracuj wnioski dotyczące możliwych przyczyn rozbieżności pomiędzy uzyskanymi wynikami w ramach każdego kryterium, a wartościami przyjętymi dla takiego kryterium jako wzorcowe lub pożądane i niepożądane.
Wnioski powinny uzasadniać potrzebę realizacji nowego przedsięwzięcia (w formie projektu), które ma wyeliminować stwierdzone zakłócenia, niedoskonałości w przedmiocie badania.

Zrobiłem wcześniej kartę projektu w której zawarłem takie cele:
- poprawa stanu środowiska naturalnego,
- poprawa warunków i jakości życia mieszkańców wsi,
- tworzenie warunków do dywersyfikacji działalności gospodarczej i aktywizacji lokalnego potencjału przedsiębiorczości,
- tworzenie warunków do rozwoju turystyki,

Wykładowca odrzucił kartę gdyż nie może jej zaakceptować bez wcześniejszej diagnozy, bo z niej mają wyjść cele.

Zwracam się z gorącą prośbą o pomoc.

Pozdrawiam
Grzegorz
grzechu_s1@o2.pl

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Nie rozumiem :(
Paweł S.

Paweł S. Grupa PM, PRINCE2(R)
approved trainer,
Project Manager -
...

Temat: Pomoc w projekcie.

Przyznam, że też nie rozumiem.
Jest kilka całkiem niezłych technik analizy celów, jednak przedstawiony problem pozstaje dla mnie nieczytelny.
Część I. Kryteria diagnozy
Określ przynajmniej 3 istotne aspekty, w których powinien zostać oceniony przedmiot badania, w
Waszym projekcie.

Diagnozy czego? Co jest przedmiotem badania?
Kryteria diagnozy powinny zostać opisane w tablicy, zgodnie ze schematem przedstawionym w opisie typologii kryteriów diagnozy.

W jakiej tablicy? Czy została wskazana konkretna standardowa technika (np. tablica logiczna projektu)?

Itd...
Niestety - musze to napisać - temat zadania przypomina typowy akademicki bełkot.

To, o czym piszesz trochę przypomina technike diagramu problemu (diagnoza) - drzewo celów (cele) - matryca logiczna (tablica) z metodyki PCM - krótki opis tutaj: http://pmanager.pl/index.php?option=com_content&view=a... - ale to moja spekulacja, bo na podstawie opisu nie wiedziałbym, jakie jest oczekiwanie wykładowcy...
Grzegorz Strojek

Grzegorz Strojek "Traktuj ludzi tak,
jak każdy na to
zasługuje. Jeśli
jedn...

Temat: Pomoc w projekcie.

Określanie kluczowych aspektów diagnozy

Na wstępie diagnozy należy określić główne aspekty działalności, w których powinny zostać zidentyfikowane kryteria, potrzebne do diagnozy rozpatrywanego przedmiotu badania. Aspekty te odzwierciedlają różne ujęcia wyników działalności. Konieczność wykorzystania kryteriów dotyczących różnych obszarów działalności wynika z faktu, że w ocenie wyników funkcjonowania jednostki nie można opierać się wyłącznie na informacjach uzyskanych dzięki kryteriom zastosowanym w pojedynczym obszarze działalności. Wprawdzie pomiędzy wynikami w różnych obszarach działalności występują zależności przyczynowo - skutkowe, ale ze względu na szeroki zakres czynników (zależnych i niezależnych od przedsiębiorstwa) wpływających na funkcjonowanie badanej jednostki nie wystarczy określenie zależności przyczynowo - skutkowych pomiędzy poszczególnymi obszarami działalności i ocenianie wyłącznie na podstawie kilku kryteriów w jednym obszarze.

Wśród przykładów aspektów odzwierciedlających wybrane obszary działalności przedsiębiorstwa można wyróżnić:
aspekt ekonomiczno - finansowy - uwzględnia on wskaźniki ekonomiczno - finansowe, używane w ocenie działalności przedsiębiorstwa (wskaźniki płynności, rentowności, aktywności gospodarczej itd.,
aspekt rynkowy - uwzględnia mierniki osiągnięć rynkowych min. udział w rynku, dynamika zmian udziału w rynku, poziom lojalności klientów
aspekt techniczno - technologiczny - dotyczy takich zagadnień jak poziom nowoczesności wykorzystywanych technologii, poziom mechanizacji działalności itd.,
aspekt jakościowy - uwzględnia min. trwałośćproduktów, wadliwość produktów, surowców, materiałów,
aspekt organizacyjny - obejmujący min. rozwiązania w zakresie struktury organizacyjnej, jej dostosowanie do realizowanej działalności, jedność rozkazodawstwa, sprawność systemów informacyjnych,
aspekt społeczny - dotyczący zwłaszcza sytuacji społecznej w organizacji, uwzględniającej przede wszystkim: jakość relacji przełożony-podwładny, relacji poziomych (pomiędzy przełożonymi lub pomiędzy podwładnymi), nastawienie do pracy, częstość powstawania konfliktów, źródła konfliktów, także integrację pracowników.

Przykład określania zależności pomiędzy efektami działalnia w różnych aspektach

Określając zależności przyczynowo - skutkowe pomiędzy wynikami w wymienionych wyżej obszarach można stwierdzić, że osiągnięcia techniczno - technologiczne oraz związane z nimi osiągnięcia w zakresie jakości oferty wpływają na osiągnięcia rynkowe, od których są z kolei zależne wyniki ekonomiczno - finansowe. Jest to tylko przykład zależności.
Określanie kryteriów oceny stanu aktualnego przedmiotu badania

Typologia kryteriów oceny stanu aktualnego

Można dokonać ogólnego podziału kryteriów oceny stanu aktualnego na:
kryteria ilościowe - mające zazwyczaj postać wskaźników
kryteria jakościowe - mające zazwyczaj charakter opisowy
metody i techniki wykorzystywane w ocenie działalności przedsiębiorstwa
Wśród najbardziej typowych kryteriów ilościowych wyróżnić można wskaźniki wykorzystywane w analizie ekonomiczno - finansowej. Mogą to jednak być również wskaźniki związane z określaniem pozycji konkurencyjnej, w tym względny i bezwzględny udział w rynku, dynamika zmian udziału w rynku, także wskaźniki wadliwości określonych dóbr - w tym udział jednostek uszkodzonych na partię towaru i wiele innych.

Do kryteriów jakościowych należą zwłaszcza wielkości, których przedstawienie za pomocą liczb jest utrudnione lub nawet niemożliwe. Wśród przykładów można podać np. kryteria poziomu nowoczesności wykorzystywanych technologii, stopnia spełnienia oczekiwań klientów przez dostawcę, związanego z tym poziomu satysfakcji klientów). Zazwyczaj, w celu ograniczenia swobody w określaniu poziomu występowania cech ujętych w kryterium można zastosować kilkustopniową skalę, umożliwiającą odzwierciedlenie zmian natężenia występowania cechy, np. skala 1 do 5, gdzie 1 oznacza najniższe natężenie występowania cechy, 5 oznacza najwyższe natężenie. W przyjętej skali natężenia rozpatrywanej cechy należy szczegółowo opisać przyjęte poziomy natężenia. Nie można ograniczać się do określeń typu "dobry", "zły". Nie są one wystarczające do określenia poziomu natężenia w występowaniu cechy rozpatrywanej w ramach kryterium.

Wśród metod i technik można dokonać następującego rozróżnienia:
narzędzia wykorzystywane w ocenie efektów uzyskanych w pojedynczych aspektach działalności - np. w aspekcie jakości oferty - FMEA, QFD, Diagram Ishikawy, w aspekcie rynkowym - macierze BCG, McKinsey'a, w aspekcie organizacyjnym - macierz kompetencji, wykres Clarka,
narzędzia stosowane do całościowej oceny działalności przedsiębiorstwa - np. metody badania potencjału przedsiębiorstwa - analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcucha wartości, analiza SWOT.
Uwzględniając potrzeby informacyjne związane z opracowaniem diagnozy stanu aktualnego w dziedzinie działalności, której ma dotyczyć przyszły projekt koniecznym jest nie tylko wybór kryteriów odpowiednich do badania efektów w tej dziedzinie, ale także wykorzystanie przynajmniej kilku kryteriów. W tych dziedzinach, w których możliwym jest zastosowanie kryteriów ilościowych (mających często postać wskaźników i dostarczających informacji w postaci liczb) powinny być wykorzystane zwłaszcza takie kryteria. Określając kryteria do oceny stanu aktualnego w obszarze działalności, którego ma dotyczyć przyszły projekt można zastosować:
kryteria proponowane w literaturze,
kryteria, które opracowane zostały wcześniej na potrzeby oceny działalności przedsiębiorstwa, któego dotyczy projekt,
kryteria opracowane samodzielnie, przez autorów na potrzeby opracowywanego właśnie projektu.
Szeroki zakres metod i technik, które można wykorzystać w ocenie stanu aktualnego przedmiotu badania dostępny jest w Encyklopedii Zarządzania: http://mfiles.pl/pl.
Np:
metody wykorzystywane w analizie strategicznej
metody stosowane w zarządzaniu jakością
metody i techniki stosowane w Zarządzaniu zasobami ludzkimi

Opis kryteriów oceny stanu aktualnego przedmiotu badania

Prezentacja kryteriów oceny stanu aktualnego można przedstawić w formie tabelarycznej, gdzie poszczególne wiersze odpowiadają kolejnym prezentowanym kryteriom, a kolumny zawierają odpowiednio: nazwę rozpatrywanego kryterium, sposób jego zastosowania oraz określenie wielkości wzorcowej, ewentualnie zakresów wielkości pożądanych i niepożądanych tego kryterium. W przypadku niektórych występujących w literaturze kryteriów oceny funkcjonowania przedsiębiorstwa w wybranym obszarze jego działalności zostały określone wielkości wzorcowe, jakie powinny przyjmować cechy ujęte w rozpatrywanym kryterium. Celem jest określenie podstawy porównań stanu cech ujętych w kryteriach, uzyskiwanych w badanym obszarze działalności przedsiębiorstwa. Doyczy to najczęściej wskaźników wykorzystywanych w analizie ekonomiczno - finansowej. Jako przykłady można podać wartości wskaźnika płynności bieżącej oraz wskaźnika płynności szybkiego. Obok takich przyjętych wartości wzorcowych, dla innych kryteriów mogą one zostać indywidualnie określone dla każdego przedsiębiorstwa. Nie zawsze jednak możliwym jest określenie wartości wzorcowej rozpatrywanego kryterium. W takich warunkach określa się wartości pożądane i niepożądane rozpatrywanego kryterium. (np. w określaniu poziomu satysfakcji klienta z produktu, jakim jest oferowany pobyt wypoczynkowy w wybranym miejscu.wraz z zapewnieniem przewozu)
Ustalenia diagnostyczne

Określając zakres zadań realizowanych w etapie określonym jako ustalenia diagnostyczne warto odwołać się do prezentowanych w literaturze ujęć diagnozy. Można w tym zakresie wykorzystać propozycję definicji przedstawioną przez T. Pszczołowskiego w Małej encyklopedii prakseologii i teorii organizacji [1978]. Autor określił diagnozę jako rozpoznanie badanego stanu rzeczy przez zaliczenie go do znanego typu albo gatunku, przez przyczynowe i celowościowe wyjaśnienie tego stanu rzeczy, określenie jego fazy obecnej oraz przewidywanego dalszego rozwoju (tego stanu rzeczy). Zgodnie z ujęciem przedstawionym przez T. Pszczołowskiego diagnoza składa się z kilku powiązanych ze sobą faz (etapów):
rozpoznanie typu albo gatunku zastanego stanu rzeczy,
wyjaśnienie jego genezy z uwzględnieniem przyczyn,
wyjaśnienie znaczenia danego stanu rzeczy dla całości sytuacji, w której on występuje,
określenie fazy rozwojowej,
przewidywanie dalszego rozwoju.

Diagnoza powinna uwzględniać cechy specyficzne danego stanu rzeczy albo zmiany, pełne rozpoznanie typu, uwarunkowań i rozwoju badanego zdarzenia. Ocena ogólna jest możliwa natomiast dopiero po diagnozie wstępnej oraz po ocenie akcji prowadzącej do zmiany zastanego stanu rzeczy. Ocena ogólna wypadnie negatywnie, jeśli stan aktualny może być ulepszony, ale zmiana ta jest kosztowniejsza niż tolerowanie istniejących braków. Ocena ogólna wypada pozytywnie, gdy zmiana ta może zostać dokonana za cenę niższą, niż ta, którą pociąga za sobą tolerowanie występujących braków” [T. Pszczołowski, 1978, s. 48 – 49].
Warto uzupełnić, że zgodnie z podejściem W. Jakóbca [1987, s. 17–18], wśród wyróżnionych przez T. Pszczołowskiego przedsięwzięć składających się na proces diagnozy można dokonać rozróżnienia na diagnozę w węższym i w szerszym znaczeniu. Diagnoza w węższym znaczeniu obejmuje w tym ujęciu opis i ocenę stanu badanego obiektu oraz sformułowanie konkluzji oceniającej. W szerszym ujęciu zaś diagnoza obejmuje zakres zadań uwzględnionych w węższym ujęciu oraz wyjaśnienie genetyczne i przyczynowe stanu istniejącego wraz z postulowaniem i stawianiem hipotezy określającej sposób dalszych działań usprawniających lub doskonalących..

Z punktu widzenia przygotowania projektu należy wykorzystywać wspomniane wcześniej szerokie ujęcie diagnozy. Zgodnie z takim ujęciem diagnozy, zaprezentowanym przez W. Jakóbca szerokim ujęciem diagnozy ustalenia diagnostyczne powinny obejmować:
zastosowanie przyjętych kryteriów diagnozy do wartości cech ujętych w tych kryteriach osiagniętych przez badaną jednostkę,
porównanie uzyskanych wyników w ramach poszczególnych kryteriów z przyjętym wzorcem lub zakresami wartości pożądanych i niepożądanych,
sformułowanie dla każdego z kryteriów odrębnych wniosków dotyczących ewentualnych rozbieżności pomiędzy wynikami osiągniętymi w badanej jednostce a wzorcem lub określenie miejsca osiągniętych wyników wśród zakresów wartości wyników określonych jako pożądane i niepożądane,
Sformułowanie wniosków dotyczących rozbieżności pomiędzy uzyskaną w badanej jednostce wartością każdego z kryteriów a przyjętym wzorcem lub wartościami pożądanymi i niepożądanymi pełni kluczową rolę w określaniu przyczyn występujących problemów. Zastosowane kryteria odzwierciedlają bowiem istotne czynniki wpływające na efekty działalności w badanym obszarze. Niepożądane wartości tych kryteriów wskazują na niewłaściwe ukształtowanie poszczególnych czynników. Wskazanie, czynników, których ukształtowanie jest niewłaściwe (w porównaniu ze stanem wzorcowym lub stanami pożądanymi i niepożądanymi) jest podstawą do formułowania celów projektu, które zostają odzwierciedlone w karcie projektu.

Szczególna rola ustaleń diagnostycznych polega na tym, że na ich podstawie formułowane są cele projektu. Niewłaściwie przeprowadzona diagnoza, przekładająca się na błędne ustalenia diagnostyczne eliminuje możliwość prawidłowego ukształtowania celów projektu.

Przykład formułowania celów projektu na podstawie ustaleń diagnostycznych
W projekcie informatyzacji systemu informacyjnego, wspomagającego wybrany obszar działalności w przedsiębiorstwie, w ramach diagnozy funkcjonowania dotychczasowego systemu informacyjnego stwierdzono np:
ustalenie: w 30% przypadków komunikatów kierowanych na określone stanowisko w formie konwencjonalnych dokumentów występują zniekształcenia tych komunikatów (powodowane np. złym stanem kopii dokumentu) - cele projektu: wyeliminowanie zniekształceń komunikatów przesyłanych na to stanowisko, tworzenie komunikatów w formie tekstu przesyłanych pocztą elektroniczną
ustalenie: brak dostępu decydenta do określonego zakresu informacji - cel projektu: podczas instalacji programu zapewnienie dostępu na tym stanowisku do wyspecyfikowanych zasobów w bazie danych.
itd.
Grzegorz Strojek

Grzegorz Strojek "Traktuj ludzi tak,
jak każdy na to
zasługuje. Jeśli
jedn...

Temat: Pomoc w projekcie.

Kurcze, przeczytałem to kilka razy i dalej nie wiem jak to odnieśc do projektu "Kanalizacji małej wsi"

Przedmiotem analizy wydaje mi się będzie "wieś"

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Grzegorz Strojek:
Określanie kluczowych aspektów diagnozy

Określając zakres zadań realizowanych w etapie określonym jako ustalenia diagnostyczne warto odwołać się do prezentowanych w literaturze ujęć diagnozy. Można w tym zakresie wykorzystać propozycję definicji przedstawioną przez T. Pszczołowskiego w Małej encyklopedii prakseologii i teorii organizacji [1978]. Autor określił diagnozę jako rozpoznanie badanego stanu rzeczy przez zaliczenie go do znanego typu albo gatunku, przez przyczynowe i celowościowe wyjaśnienie tego stanu rzeczy, określenie jego fazy obecnej oraz przewidywanego dalszego rozwoju (tego stanu rzeczy). Zgodnie z ujęciem przedstawionym przez T. Pszczołowskiego diagnoza składa się z kilku powiązanych ze sobą faz (etapów):
rozpoznanie typu albo gatunku zastanego stanu rzeczy,
wyjaśnienie jego genezy z uwzględnieniem przyczyn,
wyjaśnienie znaczenia danego stanu rzeczy dla całości sytuacji, w której on występuje,
określenie fazy rozwojowej,
przewidywanie dalszego rozwoju.
Warto uzupełnić, że zgodnie z podejściem W. Jakóbca [1987, s. 17–18], wśród wyróżnionych przez T. Pszczołowskiego przedsięwzięć składających się na proces diagnozy można dokonać rozróżnienia na diagnozę w węższym i w szerszym znaczeniu. Diagnoza w węższym znaczeniu obejmuje w tym ujęciu opis i ocenę stanu badanego obiektu oraz sformułowanie konkluzji oceniającej. W szerszym ujęciu zaś diagnoza obejmuje zakres zadań uwzględnionych w węższym ujęciu oraz wyjaśnienie genetyczne i przyczynowe stanu istniejącego wraz z postulowaniem i stawianiem hipotezy określającej sposób dalszych działań usprawniających lub doskonalących..


OMG...

czy to jest fragment konspektu do zajęć mającego pomóc studentom w przygotowania planu projektu (bo zakładam, że to jest to zadanie, które masz zrealizować)?????

Jeżeli tak, to serdecznie Ci współczuję.

Pominę język tego opracowania, który jest kwintesencją akademickiego bełkotu, ale mamy 2012 rok a studentów uczy się gdzieś robienia analizy celów projektu w oparciu o książki niejakich Pszczołowskiego (1978) i Jakóbca (1987)????

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

OMG...
Ale belkot :(

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Rafal G.:
OMG...
Ale belkot :(

Wycinam na prośbę moderatora Beata J. edytował(a) ten post dnia 15.02.12 o godzinie 14:11
Grzegorz Ciosk

Grzegorz Ciosk kierownik budowy,
"Climatic" sp. z
o.o. sp.K

Temat: Pomoc w projekcie.

Beata J.:
Rafal G.:
OMG...
Ale belkot :(

A dla kogo? Dla tego małego chłopca ze zdjęcia, którego wizerunkiem na portalu kupczy jego ojciec/dziadek? Czy dla ojca/dziadka ocieplającego sobie "wizerunek" poprzez wykorzystanie zdjęć dziecka?

Może skupmy się na problemie a nie róbmy osobistych uwag.
Mały wodociąg w małej góralskiej wsi.
Skoro już teraz są takie problemy to co będzie dalej? Chyba dalej będą czerpać wodę ze studni.

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Beata J.:
Rafal G.:
OMG...
Ale belkot :(

A dla kogo? Dla tego małego chłopca ze zdjęcia, którego wizerunkiem na portalu kupczy jego ojciec/dziadek? Czy dla ojca/dziadka ocieplającego sobie "wizerunek" poprzez wykorzystanie zdjęć dziecka?
Opis "problemu" (dlugi i najerzony "fachowym" slownictwem jest dla mnie belkotem a nie proba przekazania tresci).

A od mojego syna wara - niespelniona matka czy cos, ze tak Cie zainteresowalo ?!
Przynajmniej nie epatuje dekoltem na moim zdjeciu (a propos profesjonalizmu) :)))Rafal G. edytował(a) ten post dnia 14.02.12 o godzinie 09:52

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Rafal G.:
Wycinam na prośbę moderatora

Grzegorz,
przepraszam za off top. Projekt zawsze jest odpowiedzią na określony problem, dlatego wykładowca chciał zapewne, abyś przed określeniem celów projektu, zdiagnozował jaki problem rozwiązywał będzie projekt.

Teraz warto się zastanowić: czy dysponujesz danymi ilościowymi, aby przedstawić kryteria opisujące problem w sposób ilościowy? Np. czy znasz dane dotyczące zanieczyszczenia środowiska w miejscowości, której projekt ma dotyczyć wynikające z braku kanalizacji?
Czy też kryteria, które chcesz wziąć pod uwagę mają charakter stricte jakościowy i są dość trudno mierzalne (np. zwiększenie zadowolenia mieszkańców)?

Jeżeli chcesz uzasadnić potrzebę realizacji projektu, mówiąc w bardzo prosty sposób, musisz pokazać różnicę między tym "jak jest" a "jak mogłoby być". I tutaj właśnie pojawia się pytanie o narzędzia, bo taką analizę można wykonać za pomocą różnorodnych technik.Beata J. edytował(a) ten post dnia 15.02.12 o godzinie 14:11
Grzegorz Ciosk

Grzegorz Ciosk kierownik budowy,
"Climatic" sp. z
o.o. sp.K

Temat: Pomoc w projekcie.

Beata:) Dzisiaj Walentynki więc spokojnie:)W projekcie trzeba być zimnym i pozbawionym emocji bo to droga do sukcesu.
Teoretycznie inwestor powiniem wiedzieć czego chce.Jak widać po tym opisie projektu to niby wie ale droga uzyskanie głównego produktu będzie drogą cierniową:)

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Moja wypowiedź była tak samo "od czapy" jak twój komentarz, szkoda że nie złapałeś aluzji.
Ale może jednak warto się zastanowić, czy trzeba wszystko sprzedawać, żeby budować swój "profesjonalny" wizerunek?
Beatko. Dla przypomnienia to nie ja zacząłem ad personam. Mój komentarz nie był od czapy tylko uważam, że tekst nic nie wnosi poza tym, że projekt trzeba poprzedzic analizą. Bo trzeba i można to w dwóch zdaniach. I mam do takiej opinii prawo bez jakiejś pani "badacz", która się na mnie za to rzuca i ma uwagi (sic!) do mojego zdjęcia. Rafal G. edytował(a) ten post dnia 15.02.12 o godzinie 05:30

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Rafal G.:
Beatko.

Rafałku. Spuszczę zasłonę milczenia na Twoje aluzje do mojego wyglądu i Twoje rozumienie ochrony wizerunku własnego dziecka.

Odniosę się za to do mojej wypowiedzi, którą nazwałeś bełkotem.
Prośba Grzegorza ma dla mnie dwa wymiary: pierwszy dotyczy rozwiązania bardzo konkretnego problemu (jak zrobić analizę problemu, na który odpowiedzią ma być projekt), a drugi dotyczy czego i w jaki sposób na temat zarządzania projektami uczeni są studenci.

Wyobraź sobie, że do Twojego zespołu przychodzi stażysta, którego masz nauczyć zarządzać projektem. Czy dajesz mu do poczytania bryki oparte na opracowaniach akademickich z lat 70.?
Dlaczego ludzie są uczeni w ten sposób i dlaczego za to płacą? Co więcej, wydaje mi się, że sytuacja opisana przez Grzegorza nie jest niestety wyjątkiem.
W ostatnich latach namnożyło się studiów podyplomowych z ZP, na zarządzaniu przedmiot "zarządzanie projektem" wszedł do kanonu.
Jestem jednak ciekawa: jakie kompetencje mają ich absolwenci - i mam na myśli dokładnie "kompetencje", na które składa się wiedza, umiejętnosci i postawy.

Ja nie dziwię się Grzegorzowi, że poprosił o pomoc na portalu, bo zrozumienie instrukcji do wykonania analizy jest po prostu trudne ze względu na hermetyczność języka, którym została napisana. Ale czy to nie jest smutne? Przecież to na zajęciach powinien zrozumieć jak budować plan projektu.

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Beata J.:
Rafal G.:

Beatko.

Rafałku. Spuszczę zasłonę milczenia na Twoje aluzje do mojego wyglądu i Twoje rozumienie ochrony wizerunku własnego dziecka.
Tego tematu nie rozumiem i nie wiem czemu mam nie byc dumny z wlasnego dziecka.
A zdjecie to po prostu mi sie...podoba (szkoda, ze akurat to nie przyszlo Ci do glowy).

Odniosę się za to do mojej wypowiedzi, którą nazwałeś bełkotem.
I juz wiem co spowodowalo Twoja agresje. Belkotem nazwalem wywod na cala strone w temacie definicji "diagnozy". Tylko dopisalem sie do "OMG" (patrz: mysle to samo co osoba, ktora napisala te trzy litery). Przepraszam za nieporozumienie.

Choc to wciaz nie uzasadnia tego jak na mnie wsiadlas. Po trenerze/coachu/badaczu spodziewalbym sie jednak wiecej.
Prośba Grzegorza ma dla mnie dwa wymiary: pierwszy dotyczy rozwiązania bardzo konkretnego problemu (jak zrobić analizę problemu, na który odpowiedzią ma być projekt), a drugi dotyczy czego i w jaki sposób na temat zarządzania projektami uczeni są studenci.
Dla mnie ta prosba oznacza jedno z dwoch:
a) Grzegorz jest totalnie zagubiony i nie wie co ma z tym zrobic
b) Grzegorz nie ma czasu na prace wlasna (lub mu sie nie chce) i ma nadzieje, ze ktos za niego to zrobi

Temat sformuowany jest kiepsko (patrz: zawile i "fachowo").
Przytoczenie definicji diagnozy sprawy nie polepsza (nie zaleznie od daty publikacji, nic to nie wnosi do rozwiazania). Dlatego uwazam to za belkot (w tym konkretny kontekscie - bo sam tekst zawiera istotne akademickie tresci).

Przyznam, ze po raz pierwsz spotykam sie ze slowem "diagnoza" w kontekscie projektu.
W moim rozumieniu to jest definicja problemu, a stad jeszcze daleko do zdefiniowania projektu.
Niestety skojarzenie ze sluzba zdrowia tez mi nie pomaga w pozytywnym odbiorze tego slowa.
W ostatnich latach namnożyło się studiów podyplomowych z ZP, na zarządzaniu przedmiot "zarządzanie projektem" wszedł do kanonu.
Teraz kazdy komu sie wydaje, ze jest nieco bardziej ogarniety nazywa sie Kierownikiem Projektu (-ow). A to jest dosc specyficzny profil - m.in psychologicznie - i nie kazdy sie do tego nadaje. Ale tu mam wiele historii do ilustracji i moge dluuuugoooo :)
Jestem jednak ciekawa: jakie kompetencje mają ich absolwenci - i mam na myśli dokładnie "kompetencje", na które składa się wiedza, umiejętnosci i postawy.
Jest kilka, o ktorych wiem ze sa niezle (Kozminski, SGH). Ale dla mnie sa tylko dodatkiem czy jakas forma uporzadkowania wiedzy (sam w tym dokladnie celu takie studia odbylem). Umiejetnosci to nie da praktycznie zadnych. To jest tak jak bys sie uczyla sztuki walki z ksiazki (akurat taka analogia mi przyszla do glowy) - a nawet "trenowala" na komputerze (symulacja).
Ja nie dziwię się Grzegorzowi, że poprosił o pomoc na portalu, bo zrozumienie instrukcji do wykonania analizy jest po prostu trudne ze względu na hermetyczność języka, którym została napisana. Ale czy to nie jest smutne? Przecież to na zajęciach powinien zrozumieć jak budować plan projektu.
Smutne jest to, ze nie ma wsparcia na studiach, bo tylko u zrodla moze zrozumiec co autor chcial przez to powiedziec. Tu bedziemy sobie tylko gdybac - stad moj pierwszy komentarz "nie rozumiem".

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Beata J.:
Grzegorz,
Teraz warto się zastanowić: czy dysponujesz danymi ilościowymi, aby przedstawić kryteria opisujące problem w sposób ilościowy? Np. czy znasz dane dotyczące zanieczyszczenia środowiska w miejscowości, której projekt ma dotyczyć wynikające z braku kanalizacji?
Czy też kryteria, które chcesz wziąć pod uwagę mają charakter stricte jakościowy i są dość trudno mierzalne (np. zwiększenie zadowolenia mieszkańców)?

Jeżeli chcesz uzasadnić potrzebę realizacji projektu, mówiąc w bardzo prosty sposób, musisz pokazać różnicę między tym "jak jest" a "jak mogłoby być". I tutaj właśnie pojawia się pytanie o narzędzia, bo taką analizę można wykonać za pomocą różnorodnych technik.

Dorzuce swoje do powyzszego:
"Zrobiłem wcześniej kartę projektu w której zawarłem takie cele:
- poprawa stanu środowiska naturalnego,
- poprawa warunków i jakości życia mieszkańców wsi,
- tworzenie warunków do dywersyfikacji działalności gospodarczej i aktywizacji lokalnego potencjału przedsiębiorczości,
- tworzenie warunków do rozwoju turystyki,

Wykładowca odrzucił kartę gdyż nie może jej zaakceptować bez wcześniejszej diagnozy, bo z niej mają wyjść cele.
"

Tu wykladowce popieram. To co zrobiles to Karta Projektu w oparciu o Twoje zalozenia. A to jest kiepska definicja projektu (prawie na pewno bedzie rozjazd, bo sie okaze, ze zlecajacy inaczej to widzial).

Najpierw zdefiniuj problem. Jesli mowisz "poprawa" to musisz moc to skwantyfikowac. Inaczej skad bedziesz wiedzial, ze juz jestes tam gdzie chcesz byc. Innym rozwiazaniem moze byc np. dostarczenie narzedzi do monitoringu i kontroli - to tez w efekcie moze prowadzic do "poprawy".

Diagnoza powie Ci co jest problemem (idealnie w sposob mierzalny czy kontrolowalny).
Stad zdefiniujesz sobie zakres projektu - co i jak chcesz osiagnac w wyniku realizacji projektu.
Poki tego nie masz zdefiniowanego to wykladowca slusznie odrzucil karte i nie dopuscil do realizacji projektu, ktory bylby skazany na porazke.

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Rafal G.:

Odniosę się za to do mojej wypowiedzi, którą nazwałeś bełkotem.
I juz wiem co spowodowalo Twoja agresje. Belkotem nazwalem wywod na cala strone w temacie definicji "diagnozy". Tylko dopisalem sie do "OMG" (patrz: mysle to samo co osoba, ktora napisala te trzy litery). Przepraszam za nieporozumienie.

To się nie zrozumieliśmy. Stąd moja ostra reakcja.

Teraz kazdy komu sie wydaje, ze jest nieco bardziej ogarniety nazywa sie Kierownikiem Projektu (-ow). A to jest dosc specyficzny profil - m.in psychologicznie - i nie kazdy sie do tego nadaje. Ale tu mam wiele historii do ilustracji i moge dluuuugoooo :)


Wydaje mi się, że tak jak w każdym zawodzie - i tak "wygrają" najlepsi. Czy rzeczywiście kierownik projektu musi mieć pewien określony profil psychologiczny? Nie jestem przekonana. Sprawdzają się różne podejścia i w zależności od kultury organizacyjnej preferowane są różne style przywództwa. Duzo zależy też wbrew pozorom od wieku, doświadczenia zawodowego, pochodzenia i... płci samego PMa.

Świetnie obrazuje to jedno z moich ostatnich doświadczeń. Byłam niedawno na warsztatach The International Centre for Complex Project Management (ICCPM), które prowadził m.in. Ed Hoffman z NASA (szef PMO NASA) i Barbara Chomicka (Polka zarządzająca mega projektami budowlanymi w UK - moim zdaniem jeden z najlepszych PMów polskiego pochodzenia na świecie).

Ed Hoffman zdecydowanie promuje przywództwo oparte na coachingu, miękkim podejści PMa do zarzadzania zespołem, postawie wsparcia - taki "brat łata".
Barbara Chomicka opowiadała o swoich ostatnich doświadczeniach (zamknęła projekt za kilkaset mln funtów przed czasem, w budżecie i zachowaniem pełnej jakości wobec zakresu). Przy okazji dodała, że jej sposób na zarządzanie to sprawienie, że ludzie się jej boją. Budowanie autorytetu w oparciu o taki polski "zamordyzm" może budzić opory, ale trzeba pamiętać, że jest: a) młodą, bardzo ładną kobietą, młodsza od wiekszości podwładnych b) obcokrajowcem c) nie jest native speakerem d) pracuje w środowisku budowlańców.

Oba podejścia są według mnie poprawne, obydwoje PMów to ludzie z naprawdę ogromnymi sukcesami w branży, światowa czołówka, mimo iż zupełnie różni charakterologicznie i w różny sposób budujący autorytet.

Jest kilka, o ktorych wiem ze sa niezle (Kozminski, SGH). Ale dla mnie sa tylko dodatkiem czy jakas forma uporzadkowania wiedzy (sam w tym dokladnie celu takie studia odbylem). Umiejetnosci to nie da praktycznie zadnych. To jest tak jak bys sie uczyla sztuki walki z ksiazki (akurat taka analogia mi przyszla do glowy) - a nawet "trenowala" na komputerze (symulacja).

Ja po zobaczeniu nagrania z jednej z najlepszych polskich uczelni technicznych (nagranie wykonane w celu promocji projektu finansowanego przez UE), na którym profesor, kierownik studiów, przez 45 min czytał slajdy i opowiadał o "pe-em-boku" i "analizie MasŁowa" tracę wiarę w nauczanie PM na polskich uczelniach.


PS. zdjecie mi sie podoba, ale jako rodzic mam określone zdanie co do mieszania życia prywatnego/zawodowego i pewne kwestie budzą mój potworny opór. Uszanuję jednak Twoją decyzję i nie będę już tego drążyć.

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Beata J.:
Wydaje mi się, że tak jak w każdym zawodzie - i tak "wygrają" najlepsi. Czy rzeczywiście kierownik projektu musi mieć pewien określony profil psychologiczny? Nie jestem przekonana. Sprawdzają się różne podejścia i w zależności od kultury organizacyjnej preferowane są różne style przywództwa. Duzo zależy też wbrew pozorom od wieku, doświadczenia zawodowego, pochodzenia i... płci samego PMa.
Uwazam, ze profil jednak tak.
Umiejetnosci komunikowania, poczucie odpowiedzialnosci, budowa autorytetu itd.
Nie wszystko to da sie wyuczyc (a przynajmniej nie szybko i latwo).

Spotykalem juz PMow po ekonomii czy ksiegowosci, ktorzy sie brali za projekty IT. Sa poukladani, ale w wiekszosci to byl dramat - zero komunikacji, autorytetu, zrozumienia. Profil zawodowy tak, ale i psychologiczny - siedzieli w excelach nie umiejac (niechcac?) wyjsc do zespolu. Jakie tego byly efekty nie musze mowic.

Innych ze swiata IT, ktorzy brali sie za projekty organizacyjne. Wszystko bylo ladnie poukladane...ale ograniczalo sie do klockow funkcjonalnych i wszystko sie uwalalo.

Innych, ktorzy swietnie planowali, ale...nie potrafili wyegzekwowac oraz takich ktorzy swietnie egzekwowali ale nie umieli jasno zaplanowac.

To jest latwe do ogarniecia na malym, prostym i krotkim projekcie. Ale juz na srednim to musi byc kombinacja wielu rzeczy (i przede wszystim doswiadczenia).

Co do plci to mialem projekt, ktory chcialem obsadzic swietna PMka (Szkotka) - sponsor projektu (Grek) odrzucil propozycje. Jedynym kryterium byla plec PMa. Taka ...Unia Europejska, XXI wiek itd.
Świetnie obrazuje to jedno z moich ostatnich doświadczeń. Byłam niedawno na warsztatach The International Centre for Complex Project Management (ICCPM), które prowadził m.in. Ed Hoffman z NASA (szef PMO NASA) i Barbara Chomicka (Polka zarządzająca mega projektami budowlanymi w UK - moim zdaniem jeden z najlepszych PMów polskiego pochodzenia na świecie).
[...]
Oba podejścia są według mnie poprawne, obydwoje PMów to ludzie z naprawdę ogromnymi sukcesami w branży, światowa czołówka, mimo iż zupełnie różni charakterologicznie i w różny sposób budujący autorytet.
To dla mnie wydaje sie byc dosc proste akurat powyzej.
NASA i branza budowlana rzadza sie innymi prawami, projekty skladaja sie z zespolow o nieco innym poziomie, stad i metody sa inne. Ja robie jak dla NASA i podejscie mam blizsze Eda. Ale za projekt budowlany bym sie nie wzial (pomimo doswiadczenia). Pierwszy projekt z brzegu bym zwalil z uwagi na niedopasowane metody pracy do standardow branzy.

Ja po zobaczeniu nagrania z jednej z najlepszych polskich uczelni technicznych (nagranie wykonane w celu promocji projektu finansowanego przez UE), na którym profesor, kierownik studiów, przez 45 min czytał slajdy i opowiadał o "pe-em-boku" i "analizie MasŁowa" tracę wiarę w nauczanie PM na polskich uczelniach.
Co do trojkata to faktycznie to jest Masłowa (tak sie ow czlowiek nazywal), a nie Maslowa (jak u nas sie przepisuje z ksiazek anglojezycznych :)

Ja bylem uczestnikiem wykladu na temat tego jak sie powinno prowadzic prezentacje, gdzie Pan Profesor zrobil z tego dokladnie antyteze swojego wykladu (slajdy to byly scany stron ksiazek - nie do przeczytania, tresc czytana, a sala nie zostala zaszczycona nawet jedna proba kontaktu wzrokowego). Niestety nie byl to zamierzony efekt (czyli demonstracja z premedytacja) tylko styl jaki Pan prezentowal :(
Paweł S.

Paweł S. Grupa PM, PRINCE2(R)
approved trainer,
Project Manager -
...

Temat: Pomoc w projekcie.

Beata J.:
Rafal G.:

Beatko.

Rafałku.

Pani Beato, Panie Rafale. Proponuję niezwłocznie wyedytować wypowiedzi nie wnoszące nic istotnego do tematu dyskusji, wynikające z nieporozumienia i, moim zdaniem, nieadekwatynych do sytuacji emocji.
Myślę, że tego rodzaju wymiana uwag ad personam przez osoby zajmujące się zawodowo zarządzaniem projektami na profesjonalnym forum publicznym, szczególnie w kontekście kodeksu etycznego kierowników projektów (link poniżej) są, delikatnie mówiąc, nie na miejscu.

http://www.ipma.pl/ipma-polska/kodeks_etyczny_PM

Licząc na zrozumienie mojego stanowiska, pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Pomoc w projekcie.

Paweł S.:
Pani Beato, Panie Rafale.
Panie Pawle.

Temat emocji juz jest zamkniety, wiec prosba adekwatna choc spozniona.
Teraz przenieslismy sie juz na poziom merytoryczny (zapraszam do dyskusji).



Wyślij zaproszenie do