Temat: Misja i wartości - implementacja

Chciałem was się zapytać o wasze opinie na temat praktycznego wprowadzania wartości w firmie produkcyjnej. Mowa o misji i wartościach zdefiniowanych przez Zarząd firmy? Często te hasła pozostają po prostu pustymi frazesami wywieszonymi na tablicy w zakładzie.
Moim zdaniem powinny jednak one być przekazywane każdemy, nawet pracownikowi produkcyjnemu. Kultywowanie wartości korporacyjnych powinno również mieć w jakiś sposób odzwierciedlenie w systemie premiowym w zakładzie. Ludzie powinni wiedzieć, jakie narzędzia / wartości są cenione w danej organizacji w celu realizacji misji firmy.
Jak u was w zakładzie komunikuje się misję i wartości? Jak praktycznie są one implementowane? Czy pozostają jedynie zapisane na tablicy informacyjnej w zakładzie?
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Misja i wartości - implementacja

Dla mnie dobrym przykładem prawidłowo zakomunikowanej i "wdrożonej" misji i wartości jest anegdota (mam nadzieję, że prawdziwa) z czasów realizacji przez NASA programu "Apollo". Otóż ówczesny prezydent USA - JFK - wizytując NASA zapytał strażnika pilnującego obiektu: "Czym się zajmujesz?" W odpowiedzi usłyszał: "Pomagam człowiekowi polecieć na Księżyc."
Przytoczyłem tą historię, nie pamiętam źródła, z którego pochodzi, może ktoś zna ją lepiej. Ważny jest dla mnie jej sens: człowiek wykonujący prostą pracę identyfikuje się z misją, która jest podstawą całego przedsięwzięcia. I to nie tylko w skali organizacji (NASA), państwa (USA), ale całej ludzkości: pomaga człowiekowi polecieć na Księżyc."
Z pewnością pojawią się komentarze, że to tylko historyjka, może mocno naciągana, górnolotna, itd.

Dla mnie jest jednak jasne: misja i wartości są martwym zapisem, jeżeli nie sięgają daleko poza interesy danej organizacji czy firmy. Jeżeli tak nie jest, to wiszą tylko na ścianie, oprawione w ramki, a ludzie przychodzą do pracy by zarobić pieniądze. To jest ich misja i wartość, dla których przychodzą na 8 godzin dziennie (może nawet więcej) do pracy.

Pozdrawiam

Ryszard Zielinski

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Temat: Misja i wartości - implementacja

Wartości to w praktyce zestaw zachowań, jakich oczekuje się od wszystkich ludzi w firmie. Wywieszenie wartości na ścianie przez managerów w biurze przez podległych pracowników może być odebrane, jako groteskowe, jeśli przełożony tych wartości nie przestrzega. Już nie mówiąc o jawnym łamaniu tych zasad.
Jeśli doceniamy otwartość i jawność w komunikacji, bo chcemy być uczciwi to premiujmy za jasne i konkretne przekazywanie komunikatów, nagradzajmy szczerość.
Jeśli dla firmy ważna jest, jakość to z jednej strony doceniajmy pracowników za unikanie błędów w produkcji, ale z drugiej niech każdy z nich wie ile może go kosztować popełnianie tych pomyłek.
Jeśli chodzi o implementację wartości firmowych koncentruję się tutaj na sterowaniu w oparciu o system premii, w którym moim zdaniem system wartości powinien w jakiś sposób zaistnieć.
Ale pytanie też do was, jak to jest u was? W jaki sposób można przekazać pracownikom system wartości jaki doceniamy w naszej organizacji?

Ryszard Zielinski

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Następna dyskusja:

Misja i Wartości




Wyślij zaproszenie do